Článek
Je samozřejmě zábava testovat různé bazarové kuriozity, jako třeba mimořádně zachovalý Renault Mégane II s až komicky nízkým nájezdem nebo třeba legendární „důchodcovskou“ Thalii ve stavu, v jakém už ji opravdu nepotkáte. Taky je legrace se projet ikonickou Škodou Felicia kombi ještě bez posilovače. Ale taková auta si obvykle lidé v bazarech nekupují.
Samozřejmě se v testech ojetin musíme věnovat hlavně mainstreamu, tedy nejžádanějším a nejprodávanějším modelům. Ale sem tam se do testu snažím vybrat, když už ne vzácné a neobvyklé auto, tak aspoň třeba přehlíženou motorizaci a verzi těch nejprodávanějších aut. Nejlepší ojetina nemusí být automaticky Octavia 2.0 TDI. Určitě ne pro každého.
Následující seznam deseti nejlepších ojetin je tak hodně subjektivní a neříkám, že si taková auta musíte hned koupit. Pokud ale v takové kategorii trhu o nějakém ojetém autě uvažujete, měli byste o těchto deseti autech aspoň přemýšlet. Vezmu to postupně podle data publikace testu.
Jaguar I-Pace

Elektrický jaguar kombinuje velmi pěknou dynamiku, použitelnost a příjemnou ovladatelnost. A kvůli pokažené pověsti ho koupíte překvapivě levně, klidně za čtvrtinu původní ceny nového vozu i s velmi nízkým nájezdem.
To zas bude nadávek… Mně je ale tento elektromobil sympatický, a pokud si chcete elektromobilitu vyzkoušet, ale nechcete jezdit nějakým malým laciným autem s mrzkým výkonem, měli byste o elektrickém jaguaru uvažovat. Je to totiž mnohem lepší (a spolehlivější) auto, než se co o něm říká. Já osobně mám rád jeho klasickou konzervativní ergonomii a rozvržení interiéru, ale určitě každý ocení skvělý podvozek a velmi dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost.
Medializované problémy s bateriemi (pár aut shořelo i u nás) by měly být už dávno minulostí (bylo na to několik svolávacích akcí), a pokud se opřu o zkušenosti majitele, který nám auto zapůjčil k testu, s ničím problémy nemívá. Zmínil jen nepraktické elektronické kliky, které nemají rády námrazu. A pak také vyšší spotřebu energie, hlavně v zimě. Ale i tak tento praktický a velmi rychlý jaguar jezdí za asi pětinu peněz ve srovnání s podobným moderním spalovacím crossoverem.
Toyota Corolla Hybrid

Hybridní toyoty jsou jedny z nejspolehlivějších aut na světě. Vděčí za to hlavně chytře navrženému pohonu, který se při normálním používání prostě rozbít nedá, ani kdybyste se snažili.
Kdo elektromobilům nedůvěřuje, nebo prostě nemá kde nabíjet (což se někde na sídlišti dělá opravdu těžko), ten se bez spalovacího motoru neobejde. Toyota se svými hybridy nabízí to nejlepší z obou světů - pohotovost a flexibilitu spalovacího motoru s plynulostí a efektivitou elektromobilu. Hybridní toyoty jsou vážně dobrá auta, která slušně jezdí a hlavně jsou velmi spolehlivá.
Už déle než čtvrt století vyráběné hybridy se postupně zdokonalují a jezdí stále lépe a úsporněji. Na dojíždění do města je to ideální prostředek, kdy lze v hustém provozu dosahovat až komicky nízkých hodnot spotřeby (ve městě klidně 3 l/100 km). A pokud jde o ojetá auta, rizik je tu minimum. Určitě bych si osobně raději koupil ojetou hybridní toyotu než jakýkoli moderní diesel.
Mazda MX-5 (NC)

I se skromným výkonem je Mazda MX-5 mimořádně zábavné a řidičsky vděčné auto. Navíc je spolehlivá, jednoduchá na servis a celkově nenáročná (aspoň tedy optikou sportovních vozů).
V době odporných obézních předisplejovaných metrosexuálních SUV bylo fajn si zase připomenout, jak dobrá auta se dělala kdysi. Malá a lehká MX-5 je klasika mezi sportovními auty a ukazuje, že nutně nemusíte mít 500 koní, abyste se v autě bavili a jezdili rádi. V testu jsme sice měli základní motor 1,8 l, ale na svižné výlety naprosto stačí, když auto neváží dvě tuny.
Roadster od Mazdy ale není oblíbený bez důvodu. Ke skvělým jízdním vlastnostem totiž přidává i vysokou provozní spolehlivost a záruku uchování slušné hodnoty. Navíc je bez velkých kompromisů použitelný každý den. Kdo by si chtěl tedy udělat radost nějakým rozumným sporťákem, měl by se po MX-5 podívat, dokud jsou ještě ve slušném stavu.
Dacia Duster 1.3 TCE

Druhá generace Dusteru po modernizaci je už vlastně normální důstojné auto a ne taková laciná plechovka, jak působily starší modely Dacie. Výhodou je jeho jednoduchá, ale poměrně odolná konstrukce.
Duster je ikona českých vesnic, silnic a bazarů. Ale teď vážně. Tohle je totiž velmi dobré auto, které se nezalekne ani trochu náročnějšího terénu. Motor 1.3 TCE s výkonem 110 kW konečně rumunskému SUV propůjčil solidní dynamiku a ještě ji kombinuje s rozumnou spotřebou a dobrou kultivovaností. Spolu s automatem pak testované auto nepůsobilo zas tak lacině a „sociálně“, jak to některé dacie umí.
Pár protivných a laciných drobností tu je, ale pokud jde o celkovou funkci (a hlavně spolehlivost), je modernizovaný Duster druhé generace fajn. Jeho oblíbenost je vidět i na velmi vysoké zůstatkové hodnotě ojetin, i když ho pořád koupíte levněji než třeba Karoq se srovnatelným motorem. A proti Karoqu je Duster kouzelný také tím, že vám nekecá do řízení a neotravuje vás těmi vlezlými eurounijními protivnostmi.
BMW 318i G20

Poslední generace BMW řady 3 je povedené prémiové auto. Ani nemusí mít vrcholný šestiválec, abyste se svezli hezky. V lidových cenách se dají koupit základní motorizace a spolehlivost je prozatím velmi slušná.
Po trochu rozpačité generaci F30 se BMW řady 3 vrátilo ke kořenům a jezdí zase tak, jak by měl bavorák jezdit. V testu jsme měli sice skromnější verzi 318i, ale aspoň u ní vynikl tradičně skvěle vyvážený podvozek klasické zadokolky. Generace G20 také už zase působí kvalitně a hodnotně, jak by to u bavoráku mělo být.
Přeplňovaný čtyřválec pod kapotou se podařilo vychovat ke slušné spolehlivosti, a i když tu samozřejmě nějaká provozní rizika jsou, při dodržování základních servisních pouček (například rozšíříte servisní plán o výměnu oleje v převodovce) by vás nic katastrofického potkat nemělo. Za specifické díly a značkový servis si samozřejmě u BMW připlatíte, ale u této jednoduché verze 318i nelze očekávat brutální provozní náklady.
Fiat 500 0.9 TwinAir

Už je to skoro 20 let, co se novodobý Fiat 500 představil. A vlastně se za ty roky moc nezměnil, takže i starší ročníky pořád lákají na ten roztomilý a aktuální design. Pokud si to ale můžete dovolit, hledejte mladá auta s nízkými nájezdy.
Roztomilý městský prcek má pořád co nabídnout a konečně se k testu podařilo sehnat také verzi se zajímavým přeplňovaným dvouválcem. A vůbec to není špatné svezení! Naopak, jedná se o spolehlivý, servisně nenáročný a poměrně úsporný motor (pokud si tedy nekoupíte pětistovku na to, abyste závodili na dálnici).
Jednoduchá technika Fiatu 500 byla vždycky spolehlivá, i když pár neduhů tohle auto zná. Pokud ale koupíte mladý kus s rozumným nájezdem a doloženou servisní historií, moc rizik tu nebude. Mezi městskými auty je spousta dobrých a spolehlivých konkurentů, ale Fiat 500 k tomu přidává styl a velmi slušnou zůstatkovou hodnotu.
Audi A4 Avant 1.4 TFSI

Stejně jako v případě výše uvedeného BMW 3 G20 je i toto audi příkladem, že se ojetých prémiových vozů bát nemusíte, když sáhnete po správné motorizaci a verzi.
Rodinný kombík z koncernu VW nemusí mít pod kapotou automaticky motor 2.0 TDI, aby to bylo ideální rodinné auto. Když totiž ten rodinný rozpočet nechcete moc zatěžovat vysokými částkami za opravy ojetého dieselu, měli byste se podívat po benzinovém provedení. A třeba rovnou po takovém, které jsme testovali - obyčejná čtrnáctistovka s manuálem a předním pohonem.
Leckdo namítne, že si přece rovnou může koupit Octavii s takovým motorem, ale pokud chcete něco lepšího, není tohle audi špatný nápad. Technika je známá, spolehlivá a auto velmi slušně jezdí. Proti Octavii III to pak není takový uskákaný trakař, Audi A4 je o poznání kultivovanější. Ze všech variant je tato základní nejméně riziková a potenciálních strašáků je tu málo. Rozhodně o tři řády méně než u dieselového šestiválce se čtyřkolkou, automatem a adaptivním podvozkem.
Subaru Outback 2.5

Subaru si jde pořád vlastní cestou a funguje to. Kdo chce schopné, velmi univerzální a především mimořádně spolehlivé auto, asi ani jinde hledat nebude.
Zapomeňte na SUV, pokud potřebujete prostorné velké auto se slušnými schopnostmi mimo asfalt. Outback od Subaru totiž umí všechno a hlavně nevypadá jako stodola na kolech. A ani tak nejezdí. Ve skutečnosti má velmi dobrý podvozek a v reálném provozu lepší dynamiku, než co by napovídaly tabulky a koncepce pohonu.
Celkem nepochopitelně má použitá převodovka CVT špatnou pověst. Při dodržování servisního plánu je spolehlivá, v reálném provozu funkční, komfortní a příjemná. Není to sportovní auto, ale to od velkého rodinného kombíku se zvednutým podvozkem snad nikdo neočekává. Když si vedle postavím třeba Audi A6 Allroad nebo Mercedes E AllTerrain, tak mám hned jasno o tom, jakou bazarovku bych si koupil.
Mazda 6 2.0 Skyactiv-G

Na Mazdě 6 je už sice trochu znát její věk (hlavně tedy na interiéru prvních ročníků), ale stále má co nabídnout lidem, kteří chtějí klasickou spolehlivou techniku a příjemné jízdní vlastnosti.
Klasický rodinný kombík, atmosférický dvoulitr a manuál? Tak to se asi bavíme o nějakém starém vydechlém a dávno zrezlém Mondeu, co? Kdepak, bavíme se o moderním spolehlivém autě. Mazda se totiž pořád drží klasické koncepce a kdo rád řídí, určitě tohle auto ocení. Ale ocení ho všichni, kteří chtějí praktičnost, komfort, nízké provozní náklady a spolehlivost.
Mazdy 6 už sice začínají stárnout, ale pořád koupíte pěkná auta s rozumnými nájezdy. Tady se přibývajících kilometrů moc bát nemusíte, pokud má auto pečlivě vedenou servisní historii. Benzinové motory Skyactiv-G jsou velmi spolehlivé a v reálném provozu poměrně úsporné. Docela slušná zůstatková hodnota ojetých aut ukazuje, že tato mazda je stále oblíbená a žádaná.
Suzuki Ignis 1.2

Už dlouho jsem se za volantem obyčejného auta nebavil tak jako v tomto Ignisu. Malé suzuki k tomu ještě přidává směšně nízkou spotřebu kolem 4,5 l/100 km. To i moje motorka žere víc.
Tenhle malý prcek od Suzuki je pro mě osobně asi největším pozitivním překvapením roku. Malé a lehoučké auto rozhodně není taková laciná skořápka, jak jsem čekal. Ve skutečnosti na poměry těch nejmenších aut působí velmi kvalitně, je komfortní a kultivované (samozřejmě pořád v rámci kategorie malých aut). Dost mu pomáhá i svižný motor.
Pod kapotou totiž má malý zázrak – mimořádně spolehlivá dvanáctistovka s opravdu pěknou dynamikou. S tímhle roztomilým špuntem se tak hezky svezete a budete se bavit. Dost mi Ignis připomíná třeba Renault Twingo RS. Pořád uvažuju o tom, že si na krátké trasy a dojíždění do města koupím elektrické BMW i3, ale po týdnu ježdění v tomto Ignisu začínám své plány přehodnocovat.
Čestná zmínka
Během roku jsem ale testoval spoustu dalších slušných aut, která byste v bazarech neměli přehlížet. Zajímavá je třeba základní Škoda Kodiaq 1.4 TSI, která vůbec nejede tak špatně, jak by se mohlo zdát. A určitě nebude tak riziková jako více ojetý diesel. Zábava je pak třeba s Opelem Astra 1.6 Turbo, což bylo překvapivě rychlé auto, které navíc koupíte docela levně. Slušná bazarovka je pořád Seat Leon s motorem 1.5 TSI, jezdí pěkně a koupíte ho o dost levněji než technicky příbuzného Golf nebo Octavii.











