Článek
Doba, kdy jsme se daciím jen smáli, je dávno pryč. Já osobně jsem tedy nikdy neměl potřebu se jim posmívat. Dacia si totiž - jako jedna z mála (dvou) automobilek východního bloku - zachovala vlastní značku a image. V nelehké době dokázala s pomocí Renaultu přežít a nabídla českému (a evropskému) motoristovi to, co potřeboval - dostupné plnohodnotné auto.
Určitě si pamatujete, že legendární sedan Logan se dal jednou koupit snad za 160 tisíc korun. Sice neměl ve výbavě vůbec nic, ale bylo to auto, které vás odvezlo z A do B. Ne ve velkém komfortu, ale odvezlo. A navíc spolehlivě a levně.
Dnes už se Dacia nesnaží být za každou cenu nejlevnější (dokonce už tato značka nemá nejlevnější nové auto na trhu). Automobilka si buduje vlastní styl a klidně můžeme říci, že některé modely jsou charakteristické a pro Dacii ikonické. Například právě Duster. Tak se na jeden zajímavý mladý exemplář pojďme podívat.
Levná dacia? Bývávalo…
Na test jsme si v Auto ESA půjčili faceliftovanou Dacii Duster II z programu ojetých vozů Premium. Auto s motorem 1.3 TCE o výkonu 110 kW, automatickou převodovkou a pohonem předních kol je českého původu. Vůz z roku 2022 měl v době testu najeto jen 16 000 km a prodejce za něj chtěl 490 000 Kč.

Za zánovní Duster s nízkým nájezdem a atraktivním motorem si připlatíte. Pořád ale vychází výhodněji než přímá konkurence. Srovnatelný Karoq by byl tak o 100 až 150 tisíc dražší.
Dusterů je inzerce plná, a když se podíváme na relativně mladá auta, pořád nám zbyde více než dvě stě nabídek. Vozy z let 2021 a 2022 ale jen neochotně padají pod 300 000 Kč, faceliftované kusy druhé generace začínají až tak u 350 000 Kč. Kusy s nájezdem do 20 000 km se pod čtyři sta tisíc shánějí těžko.
Dustery podobné testovanému vozu rozhodně nejsou levné a pohybují se kolem půl milionu. Nejdostupnější kus s automatickou převodovkou aktuálně vidíme v inzerci za 420 tisíc Kč, ale také má najeto skoro 100 000 km. Zcela nový Duster III s automatem stojí běžně přes šest set tisíc korun.
A jak si Duster stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Dacia Duster se dlouhodobě řadí mezi nejžádanější modely v segmentu dostupných SUV a tento konkrétní kus s automatickou převodovkou představuje výjimečnou kombinaci hodnoty a praktičnosti. Největší předností tohoto modelu je nepochybně vysoká vnímaná hodnota za peníze, která se nákupem ojetého vozu se všemi výhodami našeho programu Premium ještě výrazně zvyšuje. Program Premium zahrnuje 12měsíční asistenční balíček, CCS kartu s možností slev na pohonné hmoty, možnost výměny vozu do 55 dnů prostřednictvím služby Car Change, bezplatný satelitní bezpečnostní systém s půlrokem předplacené hlídací služby a bezplatnou registraci vozidla. Atraktivitu tohoto konkrétního kusu dále zvyšuje šestistupňová automatická převodovka, která je u Dusteru opravdu vzácností. Je třeba říci, že automatická převodovka u tohoto modelu vylučuje pohon všech kol, což však rozhodně není překážkou – tento vůz je ideální volbou do města, kde nejvíce využijete pohodlí automatické převodovky. Je to perfektní volba pro řidiče, kteří chtějí využít známé výhody SUV – vysoký posez za volantem a snadné nastupování – aniž kladou velké nároky na průchodnost terénem. I tak je ale díky zvýšené světlé výšce průchodnost i u verze 4 × 2 naprosto dostatečná pro jízdu po nezpevněných cestách.“
Modernizovaný, přesto klasický
Duster se za ty roky výrazně nezměnil a to je vlastně dobře. Je to stále kompaktní SUV, které ale na rozdíl od mnoha konkurentů skutečně zvládá práci i mimo asfalt. Sice tu máme spíše městskou specifikaci (benzinová předokolka s automatem), ale vyrazit mimo asfalt na polní cesty není problém. Kdo to má k chatě kus cesty po louce a blátem, určitě tohle auto plně využije. Čtyřkolka je pak spíše jen pro ty, kteří pravidelně jezdí bahnem a hlubokým sněhem.

Duster se lesa, bláta ani polních cest nebojí. Není to plnohodnotný off-road, ale zvládne toho víc než mraky konkurenčních SUV. Dobrodruzi asi sáhnou raději po čtyřkolce.
Facelift vozu propůjčil novou příď a nové logo dle aktuálního designového jazyka značky. V červnu 2022 byl dále modernizován i interiér, ale zůstala mu přirozená jednoduchost a strohost. Tvrdé a lacinější plasty snad nikoho urážet nebudou, protože zpracování je aspoň kvalitní. Jen třeba nitě na sedadlech vypadají opravdu hodně levně, stejně tak koberce.
Se základní ergonomií ale nic špatného není, jen vyšší postavy asi budou mít problém s protaženým čelním oknem až k hlavě. Bylo by fajn, kdyby šla sedačka řidiče spustit ještě o pár centimetrů níž. Když už jsem u čelního okna – přední stěrače jsou malinké a otírají snad jen půlku skla. A na přímém slunci pak sklo odráží palubku a nevidíte pořádně ven. V autě za půl milionu bych čekal antireflexní sklo. Zas tak moc to s tou laciností Dacia nemusí přehánět.

Interiér je sice strohý, skoro až primitivní, ale i přes některé velmi laciné materiály celkem slušně zpracovaný. Nic tu nevrže, neklepe a neskřípe. Ergonomie je v pořádku. Jenom vyšší postavy si musí Duster osahat, možná budou mít problém s místem na hlavu.
Osobně mi ale nejvíc vadí jedna taková pitomost. Rád si auto vyvětrám před jízdou, ale tady nestačí jen zapnout zapalování a spustit si elektrická okénka dolů. Musíte kvůli tomu nastartovat. To je prostě kravina a fakt nevím, proč nejde spustit okénka jen se zapnutým zapalováním, ale vypnutým motorem.

Hlídání mrtvého úhlu a stop-start jsou jediné „eurounijní fíčury“. Navíc se dají snadno vypnout. Udržování v pruhu? Samočinné brzdění? Varování před kolizí? Pípání upozorňující na překročení rychlosti? Nic takového tu není. A díky za to!
A tím bychom ta negativa měli a teď už pojďme chválit. Duster totiž skvěle jezdí, a kdybych nějaké takové auto potřeboval, hned bych si klidně tenhle kus koupil. Rozhodně raději než třeba srovnatelný Karoq, který s motorem 1.5 TSI a automatem stojí běžně 600 až 650 tisíc s podobným nájezdem. Ušetřil bych nejen dost peněz, ale ještě nervy.
Tenhle Duster je totiž naprosto kouzelný v tom, že řidiče vůbec ničím nebuzeruje. Nic vám neškube volantem, auto vám samo nebrzdí, neřve na vás, nešikanuje vás, nepípá a nehouká. Jediná věc, kterou tu člověk před jízdou „musí“ vypínat, je stop-start. Ale jinak tu z těch eurounijních protivností není nic. Proč? Protože Dacia se prostě rozhodla, že oželí těch pár hvězdiček Euro NCAP a raději nabídne svým zákazníkům vozidlo, které je nebude neustále rozčilovat a frustrovat. A pak že prý takové moderní auto udělat nejde… Jde, jen se musí chtít.

Pár protivností tu je. Například rezerva pod autem, palubní deska odrážející se ve skle a nesmyslná nutnost nastartovat, abyste si na dvorku vyvětrali auto. Jinak je ale Duster jedním slovem boží. Vážně. Já bych si ho hned koupil.
A pak je tu podvozek a řízení. Jak je tohle auto relativně lehké, jezdí opravdu pěkně. Podvozek se navíc chová jako podvozek a ne jako prkno. Automobil nejezdí na nesmyslně velkých a těžkých kolech, takže ta pak nepadají s obrovskou ránou do každé díry. Na nerovnostech vůz neskáče jako koza, i když má vzadu jen torzní příčku. A protože Dacia dává na svá auta špičkové pneumatiky, tak se drží silnice jako klíště. V řízení je pak příjemná zpětná vazba a já si nepamatuji, kdy naposledy jsem se novým moderním autem projel tak, že by mě to bavilo jako se starým bavorákem na sněhu. Kdyby podobným přístupem Dacia udělala lidový sporťák s pohonem zadních kol, byl by to naprosto dokonalý řidičský nástroj.
Spolehlivost? Tady (zatím) na jedničku
U prakticky nového vozu s tak nízkým nájezdem se spolehlivost moc řešit nemusí, ale přesto se na pár věcí podíváme. Motor 1.3 TCE je v pořádku. Je to zásadně vylepšená jednotka, kterou chválíme i v renaultech. Motor se díky svodům integrovaným v jeho hlavě a odděleným okruhům chlazení velice rychle ohřívá, takže netrpí na neduhy předchůdce 1.2 TCE, který je naopak jedním z největších průšvihů na trhu.

Motor 1.3 TCE o výkonu 110 kW Dusteru sluší a upaluje s ním pěkně. Je tichý, kultivovaný, velice rychle se ohřívá a spotřeba se dá udržet do sedmi litrů. Systémové problémy s ním naštěstí nejsou. Bude ale chtít pečlivější servis, než co velí oficiální plán. Dva roky a 30 000 km na jeden olej se nám zdá až moc. Zkraťte to.
U motoru 1.3 TCE bude stačit jezdit včas pro nový olej, tankovat kvalitní palivo a eliminovat mimořádně krátké trasy do pěti kilometrů, protože ředění oleje benzinem se u přímovstřikové jednotky nezbavíte nikdy. Pokud ale víte, že většina vašich tras bude dlouhá třeba jen dvacet kilometrů, je to už naprosto v pohodě. I na zimní provoz. Zajímavost - některé vozy mohou mít i elektrické přídavné topení, takže začnou topit okamžitě. Podle VIN si v servisu ověřte, jestli to vaše auto má (české vozy by to snad měly mít všechny).
Jenom bychom zkrátili servisní plán z dvouletých prohlídek na roční a limit nájezdu z 30 000 km na polovinu. V motoru je ale 5,4 l oleje specifikace SAE 0W-40 Renault RN17, takže náplň je na tak malý motor poměrně velkorysá a nedegraduje moc rychle. Chladicí kapalina se mění každých pět let nebo 150 000 km, pomocný řemen pohonu příslušenství po stejném nájezdu nebo šesti letech. Svíčky mají interval výměny 60 000 km nebo čtyři roky.

Automat je jednoduchá dvouspojka se suchými spojkami Getrag, kterou známe i z renaultů. V principu je spolehlivá. Sada spojek ale stojí od prvovýrobce zhruba 25 tisíc, což není zrovna málo. Komfort neřadit prostě není zadarmo.
U vozů s automatem bychom také nechali jednou začas (třeba po čtyřech letech) vyměnit 1,7 l oleje specifikace Renault 77 11 428 122 v ozubeném soukolí dvouspojky Getrag. Samotné spojky jsou suché, jejich životnost dost závisí na stylu jízdy a způsobu používání. Běžně se dožijí kolem 150 000 km, sada stojí asi 25 000 Kč. Komfort neřadit prostě něco stojí. Ale zeptejte se lidí, co mají auto koncernu VW s převodovkou 7DSG DQ200, kolik zrovna je stojí pohodlí neřadit…
První ročníky druhé generace Dusteru trápilo dost dětských nemocí, ale v rámci záruk a servisních akcí se podařilo prakticky všechno vychytat a od začátku roku 2022 už je těch starostí opravdu málo. Aktuálně se vzácně stává, že motor začne škubat a vypadne zapalování několika válců. Může za to zkrat u vstřikovače.

Povrchová koroze podvozku u mladého a málo jetého auta je trochu ostuda, ale strašně záleží na tom, kde jezdí a hlavně kde stojí. Zajímavostí jsou zadní bubnové brzdy, ale účinnost a výdrž brzdové soustavy je v pořádku. Ovšem alpský průsmyk jsme s plně naloženým autem nesjížděli.
Nezdá se ale, že by to byl systémový problém, protože u jiných aut s motorem 1.3 TCE tuto závadu v servisních datech nevidíme. Jinak vůz funguje. Pozor jen na baterie, i dacia si umí, jako spousta moderních vozidel, baterku rychle odrovnat. Pokud víte, že bude auto dlouho stát (třeba i několik týdnů), kupte si udržovací nabíječku.
Osobně mě jen překvapila počínající koroze na podvozkových dílech tak mladého a málo jetého vozu, ale tento Duster trápila systémově jen životnost uložení zadních tlumičů (většinou se to ještě stihlo projevit do záruky a prý byly zavedeny modifikace). Jinak bývají tyto dacie v pořádku a ani u více jetých kusů jsem neviděl věci jako odstávající plasty na karoserii, korozi, nefunkční elektroinstalaci a podobně.
Bude to také o přístupu majitele, jestli se bude o auto starat a nebude ho trápit a doslova ničit a šrotovat za provozu. Dacii sice často bereme jen jako dělníka, ale osobně mi přijde škoda si vůz za půl milionu ničit tím, že ho opřu někde o lampu, dovnitř polezu v zablácených botách, okopu si všechny plasty a někam vyliju kafe. Šetřit se s dacií dá, třeba s povedenou verzí na LPG, ale na údržbě a péči o auto se dlouhodobě šetřit moc nevyplácí.
Celkové hodnocení: Ojetá Dacia Duster 1.3 TCE EDC
S jednotkou 1.3 TCE o výkonu 110 kW konečně dostal Duster výkonný benzinový motor, který mu dlouho chyběl. Dynamika je teď důstojná, i pro náročný dálniční provoz. Motoru sluší rovněž dvouspojkový automat, i když asi by mi nevadilo si s tímto motorem řadit (čtyřkolka je jen s manuálem). Mladý a málo ojetý Duster je zajímavá příležitost, jak proti novému autu ušetřit docela dost peněz a zároveň si nekupovat už hodně unavený kus po někom, kdo se o něj moc nestaral. Já kdybych potřeboval nějaké takové vozidlo, vůbec nic nevymýšlím a půjdu si ten Duster hned koupit. On totiž dobře jezdí, je upřímně obyčejný a ničím mě, na rozdíl od všech ostatních moderních vozů, nerozčiluje. Může snad nějaké auto dostat větší pochvalu?
Co máme rádi
- Příjemné moderní auto bez eurounijních protivností
- Velmi pěkná dynamika verze 1.3 TCE
- Robustní a zároveň dobře naladěný podvozek
- Praktičnost, použitelnost, akceptovatelná kultivovanost i komfort
Co nás vytáčí
- Rezervu mají předokolky pod autem
- Bez nastartovaného motoru nejdou otevřít okna
- Odrazy přístrojové desky v čelním okně
- Příliš krátké přední stěrače