Hlavní obsah

Dacia kompletně mění tvář, ale stále bude vyrábět dostupná auta bez zbytečností

Foto: Dacia

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Znovuzrozená rumunská Dacia založila svůj fenomenální úspěch na svém nízkorozpočtovém přístupu, díky tomu se její prodeje každým rokem zvyšují a příjmy utěšeně rostou. I na ni čekají složité časy, ale kvůli tomu nehodlá ustoupit ze strategie produkce dostupných aut prostých drahých zbytečností.

Článek

Právě v těchto dnech Dacia kompletně mění tvář. Nový design vozů a loga značky předznamenal před rokem koncept velkého SUV Bigster, který přišel s ostře řezanými tvary včetně přepracovaného znaku automobilky na přídi. Tuto novou tvář a logo nyní přebírá celá modelová paleta, změna vizuálu se promítne i do showroomů.

Foto: Dacia

Nová tvář, nové logo, nové barvy… V jádru však auta zůstávají stejná. Což je jen a jen dobře

Nové SanderoLogan se tak po dvou letech od svého uvedení dočkají faceliftu, který se však bude skutečně týkat jen přední masky. Loga na zádi a na volantu, totéž se přihodí zcela novému sedmimístnému crossoveru Joggerelektromobilu Spring i staršímu SUV Duster (na zbrusu novou generaci se můžeme těšit na přelomu 2023/24). Až v roce 2024 dorazí na trh také produkční verze SUV Bigster, všechno do sebe definitivně zapadne.

Vítězná strategie se nemění

Samozřejmě byste se mohli obávat, jestli na Dacii s vizuálními změnami nečeká i změna směřování. A k určitým změnám skutečně dochází. Už s novou generací Sandera/Loganu poskočila kvalita produktu o pořádný kus výš – stojí na moderní platformě, kvalita materiálů a dekorů je lepší, najdete v ní modernější technologie. V Dacii tak už nemluví o „neuvěřitelně nízké ceně“, ale o „nejlepším poměru cena/výkon“.

VÍTE, ŽE…

Dacia od roku 2004, tedy od uvedení prvního Loganu, vyrobila již více než 7,5 milionu vozů. Za celou svou existenci je to dokonce již přes 10 milionů.

Foto: Dalibor Žák

Začátky znovuzrozené značky byly skromné, úspěch je ale fenomenální

Cílem tak už není držet za každou cenu nízké náklady, ale soustředit se na důležité věci, což v praxi znamená, že do výbavy nikdo netlačí asistent udržování jízdy v pruhu, když ho většina řidičů stejně hned po nastartování vypne, místo toho peníze na vývoj investují do užitečnějších věcí, jako jsou chytré střešní ližiny, které se dokážou proměnit na zahrádku. Ani v budoucnu tedy nečekejte žádné drahé technologie pro autonomní jízdu, ale spíš praktické věci, jako je třeba obytná vestavba pro Jogger.

Foto: Dacia

Jogger umí být skvělým parťákem na kempování v přírodě

Elektrifikace až když to má smysl

S elektromobilem Spring vstoupila Dacia do nové éry, ale udělala to po svém (místo drahého SUV postavila malé městské auto, u kterého elektrický pohon dává největší smysl) a s velmi nízkými náklady (jde o přepracovaný Renault K-ZE pro čínský trh). Spring je díky tomu nejlacinějším elektromobilem na trhu.

Foto: Tomáš Devera

Náš dlouhodobý test Springu ukázal, že na svůj úkol skutečně stačí

Stejnou cestou půjde i v případě elektrifikace běžných modelů – první na řadě bude Jogger, který získá hybridní pohon příští rok, tedy až tři roky po představení prvních hybridních Renaultů E-Tech. Tou dobou už bude technologie prověřená (půjde o druhou generaci hybridu s motorem 1,8l) a náklady na jeho výrobu zase o něco nižší než dříve. Dacia tedy bude také elektrifikovat, ale s citem a jen tam, kde to dává smysl – vítězem by tedy měl být zákazník, který dostane za rozumnou částku ještě úspornější auto.

Recept na úspěch funguje

Dacia jasně ukazuje, že pokrok za každou cenu není pro spoustu zákazníků nezbytný. Neočekávají od svého auta, že to bude elektřinou poháněný počítač na kolech, který se bude řídit sám. Místo toho jim stačí praktické, pohodlné a úsporné auto, které pořídí za rozumné peníze – a přesně takové jim Dacia dokáže dodat. Proto je tolik úspěšná v prodejích soukromým zákazníkům (letos je v Evropě v této disciplíně třetí) a proto se k ní tolik stávajících zákazníků vrací (60 % zákazníků nakupuje Dacie opakovaně). S ohledem na současnou ekonomickou situaci jsou automobily Dacia ještě atraktivnější…

Co říkáte na automobily Dacia?
Jeden takový řídím
36,9 %
Hodně o něm uvažuji
45 %
Do Dacie bych nesedl
18,1 %
Celkem hlasovalo 8185 čtenářů.

Reklama

Načítám