Hlavní obsah

Offroad budoucnosti: Dacia Manifesto má plastovou karoserii, jen jedno světlo a děravé pneumatiky

Foto: Dacia

Dacia Manifesto má plastovou karoserii, jen jedno světlo a „děravé“ pneumatiky. Je to snad budoucnost offroadových vozů?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dacia Manifesto je dost nevšední koncept, a to i na poměry konceptů jako takových. Tento elektrický offroad má totiž karoserii z plastu (a místy ji nemá vůbec), jezdí na „děravých“ pneumatikách bez vzduchu a jako by toho nebylo málo, má jen jedno přední světlo. Přesto podle Dacie může jít o budoucnost offroadů.

Článek

Zdá se, že teréňáky a další offroadové vozy jsou opět v kurzu. A jelikož se Dacia snaží jít s dobou, představila na jednu stranu parádní, na druhou stranu dost neobvyklý koncept Manifesto. Vyrábět se s největší pravděpodobností nebude, ale automobilka se nám snaží ukázat, že i v segmentu dostupných vozů nebude nouze o stylové a funkční offroady.

Foto: Dacia

Dacia Manifesto se drží filozofie „méně je více“. Chybí tu tedy čelní okno, dveře a vpředu najdeme kromě LED pásu pouze jedno pořádné světlo

Přirozeně vůz nese znaky nové vizuální identity, takže na přídi vidíme stylizovaně překřížené logo DC a vzadu výrazný nápis Dacia. Koncept vychází z filozofie „méně je více“ – a bere si ji opravdu hodně k srdci, na konceptu totiž najdeme jen nezbytně nutné vybavení a nezbytně nutné… panely karoserie.

Důkazem budiž absence „zbytečností“, jako je čelní sklo nebo například dveře. To je vlastně věc, která by nikoho až tak nezaskočila – přece jenom známe offroady, které to umí už pěknou řádku let. Dacia však přesto zašla ještě dál, a tak má koncept Manifesto kromě pásu denního LED svícení pouze jedno hlavní světlo.

Málokoho tedy překvapí, že v interiéru chybí informačně-zábavní systém – pro přehrávání hudby nám v tomto případě musí stačit spárování s mobilním telefonem.

Foto: Dacia

Nevšední designová řešení konceptu pokračují i v interiéru – na palubní desce vidíme korek a potahy sedadel mohou plnit funkci spacích pytlů

Skoro se nabízí, že Dacia prostě vzala hranatý elektrický teréňák a vyházela do koše vše, co bylo nezbytně nutné. Ale tak to není. Mysleli i na praktickou stránku věci – tak například potahy sedadel jsou snadno odnímatelné a lze je následně použít jako spací pytle.

Aby Dacia Manifesto byla ještě lepším parťákem do nepohody, dostala také střechu s odnímatelným nosičem pro batohy a další vybavení. Zajímavé je, že ve skutečnosti i ono nezvyklé jediné světlo v přídi je odnímatelné a může sloužit jako přenosný reflektor, například při rozbíjení tábora za tmy.

Foto: Dacia

Podle Dacie by model Manifesto se svými nevšedními, leč chytrými vymoženostmi mohl předznamenat vývoj offroadů určených pro outdoorové aktivity

V poslední době jsme svědky toho, že některé elektromobily, pokud to konstrukce dovoluje, mohou posloužit také jako zdroj energie – a to platí i v případě konceptu Manifesto, baterie se dá vyjmout a použít jako záložní zdroj.

Ona pozoruhodná „hodně porézní“ karoserie je kompletně z recyklovaných plastů, palubní deska je například tvořena korkem. Jen těžko lze přehlédnout masivní terénní pneumatiky.

Bystrý čtenář si možná vybaví, že jde o speciální typ pneumatik bez duše, které však v současnosti stále procházejí vývojem. Díky výrazné světlé výšce pak není pochyb o terénních schopnostech konceptu Manifesto.

Ačkoliv se s Manifestem nepočítá do sériové výroby, bylo by zajímavé spatřit na silnicích vůz alespoň podobný tomuto neotřelému konceptu – už jen kvůli tomu, že by to podpořilo image značky. Se schopností Dacie snižovat výrobní náklady by navíc díky příznivé ceně mohlo jít o opravdový hit. Co myslíte?

Reklama

Načítám