Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Vzali jsme Octavii po 209 000 km do zkušebny. Jaký má výkon?

Foto: Dalibor Žák
9. 1. 2020

Podrobnější test ojeté Octavie 1.4 TSI s nájezdem přes 200 000 km jsme vám již ukázali. Nyní si ukážeme, kolik výkonu vlastně motoru ještě zbylo. Testovací vůz jsme totiž také vzali na motorovou brzdu.

Článek

Pokud jste četli pondělní test ojeté Škody Octavia s motorem 1.4 TSI, určitě už víte, že i vzhledem k nájezdu přes 200 000 kilometrů byla tahle ojetina ve velmi slušném stavu. Slíbili jsme vám ale, že tohle auto vezmeme ještě do zkušebny a necháme změřit výkon motoru. Jen tak totiž budeme vědět, jak na tom motor opravdu je.

Vstříc nám vyšli ve společnosti Dieselpower, která má válcovou zkušebnu (nebo chcete-li „motorovou brzdu“) v areálu ČVUT v pražských Dejvicích. Ačkoli to pro naše potřeby nebylo nutné, tak u Dieselpower umí změřit i auta s pohonem všech kol.

Lidé Octavii nevěří

Než se dostaneme k samotnému měření výkonu, podíváme se výsledky ankety z testu ojetiny, který jsme publikovali v pondělí:

Tipněte si, kolik výkonu jsme testované ojeté Octavii 1.4 TSI s 209 000 km změřili na motorové brzdě
Sotva 100 koní, je to už utahaná zdechlina
8.2 %
130 koní
41.2 %
140 koní (údaj výrobce u nového vozu)
20.6 %
Více než původních 140 koní
30 %
Celkem hlasovalo 18391 čtenářů.

Jak můžeme vidět, bylo to hodně vyrovnané, ale řada našich čtenářů prostě nevěří, že by ojetá Octavia mohla dosáhnout alespoň na původní parametry slibované výrobcem. Tedy na 103 kW v 6 000 ot./min a 250 Nm v 1 500 až 3 500 ot./min.

Foto: Dalibor Žák

Válcová zkušebna umí měřit i auta s pohonem všech kol, ale to teď samozřejmě potřebovat nebudeme

Technici mají auto za chvíli připravené, je vidět, že je to pro ně denní rutina. Nejprve provádějí kalibrační testy a za chvíli můžeme začít měřit výkon. Princip je jednoduchý, na jednu zařazenou rychlost (u moderních aut většinou na čtyřku nebo na pětku) se z co nejnižších otáček sešlápne plynový pedál na podlahu a takto se akceleruje, až kam to auto dovolí. Měření se několikrát opakuje, abychom dostali co nejpřesnější výsledky.

Foto: Dalibor Žák

Kola roztočená na zhruba 200 km/h dělají tak velký rámus, že hluk motoru v 6 000 otáčkách vlastně vůbec neslyšíte

Foto: Dalibor Žák

Za chvíli je změřeno a prvotní výsledky vypadají docela slibně. Křivky výkonu a točivého momentu naznačují, že bychom mohli dostat slušná čísla

Za chvíli je změřeno a výsledky jsou opravdu zajímavé. Aspoň tedy pro nás. Ne že bychom testované ojeté Octavii nevěřili, protože reálná dynamika v provozu nám přišla opravdu dobrá, ale i tak nás naměřené hodnoty překvapily.

Dokonce lepší, než výrobce slibuje

No dobře, už nebudeme napínat. Kdo v anketě tipoval, že ojetá Octavia dokonce překoná parametry udávané výrobcem, měl tentokrát pravdu. Na válcové zkušebně společnosti Dieselpower změřili Octavii 1.4 TSI nejvyšší výkon 110,6 kW v 6 045 ot./min a točivý moment 263,4 Nm v 2 695 ot./min.

Foto: dp-race.com

Testovaná Octavia za sebou měla 209 000 km, ale na výkonu motoru se to nijak nepodepsalo. Naopak! Auto ukázalo, že je v opravdu mimořádně dobré kondici. Podle testu mělo dokonce lepší parametry, než jaké mělo mít. Podle všeho program v řídicí jednotce upravený nebyl

Jak můžete vidět v přiloženém grafu z měření, slibovaného výkonu 103 kW (140 k) dosáhl motor už ve 4 250 ot./min a pod tuto hodnotu neklesl až do konce měření. Točivého momentu 250 Nm motor dosáhl o něco později než ve slibovaných 1 500 otáčkách. Přes tuto hodnotu se točivý moment dostal za 1 700 ot./min a pod 250 Nm neklesl do 3 600 otáček.

Motor 1.4 TSI v ojeté Octavii tedy ukázal, že nájezd 209 000 km pro něj nic neznamená a slibovaných parametrů dosahuje s přehledem i po takové porci kilometrů. A dokonce původní hodnoty uváděné výrobcem překračuje. Navíc to nevypadá, že by se někdo v jednotce „hrabal“. Řídicí mapa je podle všeho původní.

Pro úplnost dodejme, že v době měření měla Octavia v nádrži aditivovaný benzin Verva 100. Osobně nic jiného do testovacích aut a ojetin ani netankuji. Benzin s vyšším oktanovým číslem měl určitě na měření vliv, ale jak velký, to můžeme jen odhadovat. Vezmu si to ale jako úkol do budoucna. Někdy příště se pokusíme zjistit, jestli je vůbec vliv benzinu s vyšším oktanovým číslem na výkonu běžného motoru měřitelný.

1.4 TSI jako nejlepší motor do ojeté Octavie?

Na závěr si dovolím pár osobních postřehů. Já se nijak netajím svou náklonností k třetí generaci Octavie. Osobně si myslím, že je to opravdu velice dobré auto, které uspokojí potřeby naprosté většiny motoristů. A vždycky jsem měl za to, že právě tenhle motor 1.4 TSI je pro Octavii nejlepší. Ať už mezi benzinovými motory, tak i celkově (samozřejmě pochopím každého, kdo si dokáže obhájit potřebu dieselu).

Základní dvanáctistovka TSI mi také nikdy nevadila, ale na delší etapy po dálnici a v plném obsazení mi přišla už přeci jen trochu nedostatečná. Naopak silnější motor 1.8 TSI mi přijde jako naprostá zbytečnost. Například proto, že je kvůli převodovce uškrcený na stejných 250 Nm, kterých dosahuje 1.4 TSI. To už je lepší rovnou „plnotučná“ verze RS.

Pokud vás zajímá spotřeba, tak palubní počítač v testované Octavii ukazoval na konci testu 6,4 litru na 100 km a to včetně dynamického měření. Delší etapy mimo město a při klidnějším provozu zvládala tahle Octavia za nějakých 5,5 litru na 100 km.

Ovšem o přesnosti ukazatele se dá spekulovat. Navíc o autech koncernu VW se traduje, že jsou jejich zobrazované údaje spotřeby o dost optimističtější, než jaká je realita. Není neobvyklé, aby neukazovaly klidně i o 10 % méně. Ale i kdybychom byli přísní a řekli, že tahle Octavia jezdí za sedm litrů na 100 km, přijde mi to na tak silný a pružný motor jako naprosto akceptovatelná hodnota.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.