Hlavní obsah

Ojetý Fiat 500 je pořád skvělá a spolehlivá městská stylovka. Dvouválce se nebojte

Foto: Dalibor Žák
12:29
12:29

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Výroba prvního novodobého Fiatu 500 už skončila a nyní se s ním setkáme už jen jako s ojetinou. Tohle auto vůbec nezestárlo a se správným motorem to bude dobrá bazarovka. Jen je potřeba si pohlídat detaily a nekupovat ty nejlevnější kusy, které jsou už napadené korozí.

Článek

Fiat 500 se po vzoru znovuoživeného MINI Cooperu svezl na roztomilé retro vlně. Kromě stylu se však italský prcek snažil zaujmout ještě cenou. A i když nikdy nebyl nejlevnější ve své kategorii, nebyla to předražená kabelka jako právě MINI. Tento model tak uměl zaujmout i lidi, kteří nemohli moc rozhazovat.

Kromě jiných motoroů byl Fiat 500 k dispozici také s přeplňovaným dvouválcem TwinAir. Na tento motor jsem čekal dlouho, protože se vždycky prodal a k testu prostě nebyl. Až teď se naskytla příležitost, takže jsem tuto pětistovku nemohl v bazaru nechat bez povšimnutí. Pojďme si tedy tohoto roztomilého městského prcka připomenout.

Cenu si drží docela dobře

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Fiat 500 s přeplňovaným dvouválcem TwinAir o objemu 0,9 l, výkonu 63 kW a s pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz z roku 2016 měl v době testu najeto necelých 93 000 km a prodejce za něj chtěl 240 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Fiat 500 si dobře drží cenu. Pokud nemá najeto „bambilion“ a je v hezkém stavu, i po deseti letech se prodává klidně za dvě třetiny původní ceny. A v bazarech se nikdy moc dlouho neohřeje.

V inzerci aktuálně najdeme zhruba stovku Fiatů 500 a nejlevnější se dají sehnat už pod 70 000 Kč. Nejrozšířenější jsou benzinové verze, ale koupíte i pár elektrických kusů a dieselů. Dvouválců zas tolik není (zhruba pětina) a seženete je od 130 000 Kč, ovšem takové mívají dost najeto. Kusy s nájezdy do 100 000 km začínají až u 230 000 Kč.

V inzerci je i pár dvouválců s robotizovaným manuálem, ale celkově je nabídka „pětistovek“ s automatickou převodovkou malá. Kolem 200 000 Kč je velmi slušná nabídka atraktivních kusů s rozumnými nájezdy a hezkou výbavou. Fiat nabídl pro model 500 dost možností individualizace a setkáte se s opravdu zajímavými, někdy až křiklavými barevnými kombinacemi.

A jak si Fiat 500 stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Model Fiat 500 představuje na trhu ojetých vozů jedinečný fenomén. Tento stylový minivůz vyniká svou cenou, která je především odrazem silného emočního vlivu a ikonického retro designu, spíše než praktické užitné hodnoty. Výrazná poptávka po stylu zajišťuje modelu 500 lepší udržení hodnoty oproti praktičtějším konkurentům. Mezi stylové konkurenty Fiatu 500 patří vozy jako Mini Cooper, který má silnou image a výbornou jízdní dynamikou, ale za vyšší cenu. Opel Adam cílí na zákazníky hledající stylové minivozy, avšak nenabízí historický odkaz Fiatu 500. Pragmatičtí konkurenti zahrnují modely jako Volkswagen Up!, Škoda Citigo a SEAT Mii, které se vyznačují technickou a prostorovou efektivitou, ale postrádají emocionální spojení. Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107/108 pak poskytují cenově nejdostupnější mobilitu, avšak s nižší kvalitou a komfortem ve srovnání s Fiatem 500. Fiat 500 je ideální volbou pro ty, kteří oceňují styl a jsou ochotni akceptovat menší praktičnost. Je vhodný pro jednotlivce nebo páry jezdící převážně ve městě, kde touha po výjimečnosti převažuje nad potřebou prostoru. Také je ideální jako druhé vozidlo v domácnosti, určené pro městské jízdy, kde menší rozměry nejsou překážkou. U nás v Auto ESA zajišťujeme bezpečný nákup díky důkladné předprodejní kontrole, která zahrnuje prověření více než stovky parametrů. Dohlížíme na technický stav i právní náležitosti vozidel, přičemž každé auto má prověřený motor, podvozek, převodovku, brzdy, kola, asistenční služby, karoserii a dokumentaci včetně VIN. Nabízíme také nezávislé prověření vozu společností Cebia, což přispívá k jistotě bezpečného nákupu.“

Úžasný a spolehlivý městský prcek

Ačkoli byla výroba novodobého Fiatu 500 spuštěna už v roce 2007, nedokázalo tohle auto za 17 let produkce vůbec zestárnout. Ostatně, to je společný rys pro většinu aut z pera designéra Franka Stephensona (Ferrari 430, Maserati MC12, McLaren P1, první BMW X5 a třeba i původní nové MINI). Výroba spalovacích verzí na původní platformě skončila v polském závodě v roce 2024, takže se teď s „pětistovkou“ setkáme už jen jako s ojetinou.

Foto: Dalibor Žák

V průběhu let se Fiat 500 změnil jen málo a na první pohled nepoznáte, jestli je to auto z prvního roku 2007, anebo posledního 2024. Kdyby se vyráběl dalších deset let nezměněný, nikdo by se určitě nezlobil. Určitě ne zájemci o stylovou, ale spolehlivou a dostupnou mobilitu.

Znalec si samozřejmě všimne drobných detailů odlišujících různé facelifty a modernizace, ale na první pohled je Fiat pořád stejný. Časem přišly nové motory, modernizoval se trochu interiér (hlavně výbava), ale koncepce byla vždycky stejná: malé městské auto s uspořádáním 2+2 a s co možná nejjednodušší a spolehlivou technikou.

Já osobně mám Fiat 500 moc rád. Vlastně nevím, co většího do města lidé potřebují. Určitě ne dvoutunové, pětimetrové SUV. I do Fiatu 500 se vejde maminka, dítě v sedačce a kabelka či malá taška. Přepravní kapacita pětistovky je poměrně dobrá vzhledem k rozměrům auta. A takové ty bláboly o bezpečnosti si nechte, v městských rychlostech žádné velké nebezpečí nehrozí ani v takhle malé plechovce.

Foto: Dalibor Žák

Drobné modernizace jsou znát hlavně na výbavě, koncepce interiéru je ale pořád prakticky stejná. Překvapivě je v autě dost místa pro dva dospělé. Škoda, že sedačka nejde spustit ještě o kousek níž.

Asi bych se nezlobil, kdybych si mohl sedačku dát ještě o pár centimetrů níž, ale jinak ta základní ergonomie není hrozná a malý Fiat je vlastně příjemné auto, které řidiče neprudí. Start/stop zůstane vypnutý, nejsou tu žádní protivní asistenti a na ovladače si člověk brzy zvykne. Auto nezapře, že se na některých detailech šetřilo, ale jediným citelným problémem byl vždycky jen trochu neurčitý chod páček pod volantem.

Foto: Dalibor Žák

Zadní lavice je spíše pro děti, ale když se přední spolujezdec posune dopředu, tak si i za něj sedne vyšší postava. Vzhledem ke svým vnějším rozměrům je vnitřek Fiatu 500 nečekaně prostorný.

Automobilka sice nabídla mnoho různých doplňků a možností individualizace, kupující se však často drželi při zemi a jen výjimečně se setkáte s křiklavými barvami a šílenými kombinaci, které se pak samozřejmě hůře prodávají. Většina aut v bazarech vypadá poměrně rozumně a líbivě. Asi bych se obešel bez prosklené střechy (celý ten skleněný panel stojí 40 tisíc a krade místo nad hlavou) a hledal bych auto s vyhřívanými sedačkami.

Dvouválec funguje, jen myslete na servis

Dvouválec bylo možná kontroverzní řešení, ale špatný motor to rozhodně není a k roztomilému charakteru Fiatu 500 se ten prdlavý zvuk docela hodí. Verze 63 kW nemá takovou jiskru jako ostřejší 77 kW (ta upaluje slušně i s krabicí Fiat 500L), na takhle malé a lehké auto má však síly dost. Když se podíváte do tabulky naměřeného zrychlení, zas takový dynamický zázrak to není.

Naměřené zrychlení: Fiat 500 0.9 TwinAir
0-50 km/h4,04 s
0-100 km/h12,14 s
50-90 km/h6,14 s
50-90 km/h na 3. st.6,58 s
80-130 km/h13,42 s
80-130 km/h na 4. st.14,99 s

Do města a blízkého okolí to ovšem stačí a řidič se brzy adaptuje na projev motoru s trochu vlažnou reakcí z nízkých otáček. Necitlivý motorista si ovšem rychle odrovná spojku (spojková sada za 6 040 Kč). Je to trochu jako na dvouválcové motorce: motor chce držet ve středním pásmu, zde zhruba mezi 2000 a 3500 otáčkami. V tomto pásmu reaguje ochotně a jde s ním i předjíždět. Vibrace jsou za jízdy kupodivu dobře utlumeny a auto se třese jen na volnoběh.

S pohonnou jednotkou nebývají problémy a díky nepřímému vstřikování se tu nemusíte bát hromadění karbonu v sání nebo ředění oleje benzínem. Jediným choulostivějším prvkem bude ovládání systému MultiAir (celá jednotka ovládání ventilů přijde na skoro 32 000 Kč), ale pokud budete včas měnit olej a používat jeho správnou specifikaci, mělo by to všechno vydržet. Pomůže také pravidelně čistit sítko oleje přívodu k jednotce MultiAir, což platí pro všechny motory Fiatu s tímto systémem.

Foto: Dalibor Žák

Dvouválec má legrační zvuk. Díky nepřímému vstřikování netrpí na typické bolesti moderních vozů (karbonování a ředění oleje benzinem), ale myslete na kvalitní olejový servis. Italské motory ho potřebují.

Od konce roku 2014 nastavil Fiat konzervativní servisní plán s prohlídkami a výměnami oleje po roce nebo maximálně 15 000 km (před tím byly dovolené až dvouleté intervaly). V motoru je jen 3,2 l oleje SAE 5W-40, který by měl plnit normu FIAT 9.55535-S2. Právě používání schválených specifikací olejů je pro Fiaty, a hlavně motory MultiAir, nesmírně důležité.

Každé dva roky se navíc mění vzduchový a kabinový filtr, brzdová kapalina a také zapalovací svíčky. Klínový řemen má interval výměny 120 000 km nebo šest let, na některých trzích však byl interval jen 60 000 km a čtyři roky. Motor má rozvodový řetěz (rozvodová sada stojí asi 5 800 Kč) a hydraulické vymezování ventilové vůle, takže v tomto ohledu nemusíte řešit nic. Řetěz je tu podle všeho trvanlivý – aspoň tedy v mezích městského auta, které za deset let nenajede více než 100 000 km.

Foto: Dalibor Žák

I když se občas u více ojetých aut ozývá lomoz podvozku, bývá zavěšení celkem odolné a levné na opravy. Spíše pozor na přehnaně osekaná kola od obrubníků a nadměrné množství kosmetických vad karoserie z městského provozu.

Objevilo se pár případů netěsných nebo špatně smontovaných hadic přívodu oleje k turbu. Turbo stojí repasované 33 tisíc, nové originální 54 tisíc. Au! V druhovýrobě ho naštěstí seženete tak za dvacet tisíc. Je ohroženo také oddalování výměn oleje. Občas odejde elektrický ventil jeho regulace za 4 000 Kč.

Kdo by se bál turba a nákladů na opravy, pořád si může koupit Fiat 500 se čtyřválcem 1,2 l, ten byl ve výrobě do roku 2022. Atmosférický motor se velmi hodí do města a na krátké trasy, i když dvouválec je také snáší docela dobře. Dvanáctistovka se už ale za městem (a hlavně na dálnici) nadře, dvouválec jede přeci jen o něco lépe. Servisní intervaly dvanáctistovky jsou stejné, v motoru je jen 2,8 l oleje SAE 5W-40 normy FIAT 9.55535-T2.

Fiatu 500 se týkalo hned 19 svolávacích akcí a 11 akcí servisních. V těch se řešil hlavně vadný software a chyby řídicích jednotek, ale také například úniky oleje kolem krytu rozvodů, vadná jednotka MultiAir, uvolněné trubky sání či vadné táhlo parkovací brzdy. U aut se servisní historií by mělo být všechno vyřešené.

Ojetý Fiat 500: Známé závady a problémy

Vadná hydraulická jednotka ABS/ESP: Výstražná kontrolka systému asistenta rozjezdu do kopce se rozsvítí, svítí výstražné kontrolky ABS/ESP, čerpadlo ABS nepřetržitě běží, v paměti se uloží chyba C0020

Vadný snímač otáček kola: Výstražná kontrolka ABS se rozsvítí, v paměti chyba C003A

Vadná jednotka imobilizéru nebo vadný klíč zapalování: Motor se při startování točí, ale nenaskočí, svítí výstražná kontrolka imobilizéru, v paměti chyby B1002 a U0426

Vadná řídicí jednotka airbagu: Nesvítí kontrolky bezpečnostního pásu, výstražná kontrolka airbagu se rozsvítí, bliká počítadlo kilometrů, v paměti se uloží chyba U1726

Svítí kontrolka airbagu: Zpravidla po výměně jednotky nebo airbagu, nebyla správně provedena inicializace

Vadný software ABS/ESP: Svítí výstražná kontrolka asistenta rozjezdu do kopce

Vadný software jednotky karoserie: Svítí kontrolka servořízení, v paměti se uloží chyba U1700

Nejstarších Fiatů 500 z prvních let výroby se už bohužel týká i koroze karoserie, ale u modernizovaných verzí to ještě tak strašné není a desetiletá auta bývají obvykle v pořádku. Samozřejmě karoserii prověřte. Přeci jen je to městské auto, které to na parkovištích u obchoďáků a na sídlištích nemá lehké. Typickou bolestí starších kusů bývají třeba unavené navíječe pásů, jejichž spony si pak pospíchající lidé při zavírání dveří přibouchnou do prahu nebo B sloupku a pak to tam rezne.

Podvozek je jednoduchý a celkem odolný. Klepání, vrzání a hučení ložisek se samozřejmě dá řešit a díly nestojí nesmyslné sumy. To se však o specifických dílech karoserie či pohonu už říci nedá. Naštěstí je druhovýroba docela dobře zásobena. Diskutabilní jsou pak brzdy, nečekejte „sportovní“ účinnost. Stačí dvě tři prudká zastavení a brzdy se hned unaví. Zadní bubny by také potřebovaly jednou za čas vyčistit, na což se při údržbě zapomíná.

Celkové hodnocení: Ojetý Fiat 500 0.9 TwinAir

Malá „pětistovka“ je pořád roztomilé a designově velmi nadčasové auto, které pro dva lidi na dojíždění do města naprosto stačí. Všude zaparkujete, vejdete se i do úzkých mezer a celkové provozní náklady jsou v rámci možností vlastně velmi nízké. Spotřeba dvouválce se dá udržet kolem 5 l/100 km, ve městě okolo šesti. Technika je tu spolehlivá a i přes zvláštní koncepci s motorem problémy nebývají. Charakter dvouválce se navíc k Fiatu 500 docela hodí a mimo město a na dálnici zabere přeci jen o něco lépe než atmosférická dvanáctistovka (která je ale také dobrý a spolehlivý motor). Škoda, že kusů s automatem je tak málo, ale komu řazení nevadí, na trhu ojetin si kolem dvou set tisíc hezkou pětistovku určitě vybere.

Co máme rádi

  • Roztomilé auto s líbivým designem
  • Spolehlivá technika
  • Zaparkujete s ním všude
  • Rozumné provozní náklady

Co nás vytáčí

  • Image "auta jen pro holky"
  • Slabší brzdy
  • Servisní historie dovozů se špatně ověřuje
  • Vysoké ceny některých specifických dílů
Načítám