Hlavní obsah

Vyzkoušeli jsme úžasné moderní retro Suzuki GSX-8TT: Tahle motorka nejen skvěle vypadá, ale také moc pěkně jezdí!

Foto: Suzuki
9:57
9:57

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Dnes už vám zavedená značka špatnou motorku neprodá. Nakonec tak budou rozhodovat hlavně osobní preference, náklonnost ke značce, designový vkus a samozřejmě i emoce. Nová GSX-8TT od Suzuki nevyčnívá technikou, ale především zajímavým designem.

Článek

O novinkách značky Suzuki ve střední třídě motocyklů jsme už psali. Nabídku modelové řady GSX-8 s řadovými dvouválci rozšířily dva naháče stylizované do „moderního retra“, Suzuki GSX-8T a GSX-8TT. Doplňují tak již zavedené modely GSX-8R (kapotovaný sportovní motocykl) a GSX-8S (typický moderní naháč).

V rychlosti připomeneme to hlavní. Motorky pohání řadový dvouválec o objemu 776 cm3, který na zadní kolo přes šestistupňovou převodovku a řetěz posílá výkon 83 koní a točivý moment 78 Nm. Novinky 8T a 8TT váží jen 201 kg, mají slušnou nádrž na 16,5 litru a Suzuki už zveřejnilo i ceny. GSX-8T můžete mít ve třech barvách a stojí 249 900 Kč, GSX-8TT se stylovou kapotou kolem předního světla je v nabídce ve dvou barvách a stojí o dalších deset tisíc víc. To je proti verzi 8S příplatek 40, respektive 50 tisíc. Obě verze můžete mít i v provedení A2 se sníženým výkonem a nebude následně problém motorku otevřít na plný výkon, až si uděláte plnohodnotný řidičák.

Naskytla se teď příležitost novinky japonské značky v rychlosti vyzkoušet kousek od Prahy. Vyšla na nás ale jen designově velice atraktivní novinka 8TT, provedení 8T si necháme na jindy. Ze zavedených verzí jsme okusili už prodávaného naháče 8S, takže aspoň můžeme porovnávat.

Zahřejete se rychle

Ráno ještě byla „zima jak na motorce“, ale na našem dlouhodobě testovaném skútru se jezdí příjemně za každého počasí. Navíc přes ranní Prahu je to na skútru jednodušší než na velké motorce, neřkuli autem. V devět ráno, po nezbytných formalitách, skáču na 8TT a mám necelou hodinku na to, abych se svezl, udělal pár fotek a motorku zas vrátil.

Foto: Suzuki

GSX-8TT přímo vybízí k tomu, aby člověk pracoval tělem a na motorce se taky trochu hýbal. V ranním chladnu se tak zahřejete velice rychle.

Tenhle řadový dvouválec je fakt příjemný motor! Ochotně se rozjíždí bez přidání plynu a nevadí mu nízké otáčky. Od nějakých 3000 otáček mocně za doprovodu hezkého bručení a jemných vibrací zabere a ani člověka nenutí moc podřazovat, aby se dostal do pásma nejvyššího krouťáku.

Moderní rychlořazení umožňuje rychle nasekat v převodovce šestku, která vlastně pobere od 60 km/h úplně všechno. Mimo město nebudete nic jiného než poslední tři rychlosti potřebovat. Předjíždění aut v pohodě zvládnete na čtyřku i pětku. Stačí v tom silném středním pásmu otočit plynem a motorka vyrazí líp, než by papírové údaje napovídaly.

Foto: Suzuki

Lehká motorka a silné střední pásmo motoru dovolují z každé zatáčky doslova vystřelit jako mnohem silnější stroje. Na svižné svezení tato osmistovka naprosto stačí.

Dvouválec samozřejmě netáhne jako litrový motor, ale pomalá tahle motorka rozhodně není. Na svižné svezení naprosto stačí a měli bychom si zcela upřímně říci, že pokud někomu do běžného provozu nestačí 83 koní v lehké sportovní motorce, měl by se nechat vyšetřit u lékaře. Protože co si budeme nalhávat, stejně se my, běžní jezdci, na limit moderní sportovní motorky v běžném provozu nemáme kde dostat. To by člověk už musel letět jak úplné hovado.

Kolem Jesenice a Dolních Břežan je teď ráno ještě docela silný provoz a zvýšený výskyt ranních mamataxi, tedy dvouapůltunových SUV se 150cm paničkami za volantem, které z nich ani nevidí ven, nutí motorkáře otočit kolečkem nastavení režimu ostražitosti do polohy OVERDRIVE. A ne jen motorkáře, nýbrž všechny kolem.

Foto: Dalibor Žák

Ačkoli se verze 8TT tváří hodně retro, je to veskrze moderní sportovní motorka. Proti standardnímu naháči 8S se vlastně zásadně neliší.

Přednost na kruháči? Blinkr? Jízda ve svém jízdním pruhu a nepřejetí v zatáčce do protisměru? Zastavení u přechodu a puštění chodců? Hlavně že se tady naši hrdinní policisté vyzbrojeni taktickými plnovousy prohánějí ve ferrari a ve vrtulníku a kvůli pár devadesátkovým vekslákům ve formuli dělají manévry, jak kdyby lovili největšího bosse podsvětí. Ale řešit skutečně nebezpečné jednání na silnici? To už je moc práce a hlavně se na tom nedá dělat policejní PÍ ÁR…

Foto: Dalibor Žák

Dvojité kotouče vpředu zastaví tuhle motorku prakticky na fleku. Brzda se dá navíc velice jemně dávkovat.

Takže jsem si hned vyzkoušel, že nová Suzuki GSX-8TT fakt dobře brzdí. A také se skvěle ovládá. Celkově se na ní jezdí příjemně i klidným tempem v rámci limitů. Ona je to totiž moc hodná a přátelská motorka, která funguje hezky i v normálních rychlostech. Člověka nic nenutí se někam cpát a rvát z ní posledního koně v poslední stovce otáček před omezovačem.

Hravá, ale hodná a poslušná

Podvozek také dobře filtruje nerovnosti, brzdy nejsou kousavé (ale účinné) a 8TT nemá tendenci agresivně padat do zatáček, spíše ji musíte trochu přemluvit. Já mám ale tuhle kamarádskou neagresivní charakteristiku vlastně rád, připomíná mi klasické starší motorky. Díky tomuto pocitu ovládání velkého dospělého stroje (určitě to dělá na poměry kategorie docela dlouhý rozvor), a kombinaci nízké hmotnosti a silného motoru ve středních otáčkách, to vlastně vypadá, jako by člověk seděl na mnohem výkonnější a větší motorce.

Foto: Suzuki

Nic rychlejšího reálně nepotřebujete. Řada motorek GSX-8 má výkon 83 koní, a to na rychlé ježdění opravdu stačí.

Když pak skáču na zavedenou GSX-8S, vlastně se na motoru a podvozku pocitově nic zásadního neliší. Hraju si jen s nastavením mapy plynu a přicházím na to, že mi víc sedí prostřední režim B, v němž motor nereaguje na jemné přidání tak škubavě. Dávkování plynu je pak mnohem jemnější, v ostrém režimu A to motorkou při snaze o plynulou jízdu škube. Ten má smysl asi jen tehdy, když za to chcete opravdu pořádně tahat.

Podvozky jsou charakterem prakticky totožné. Suzuki 8S měla najeto o dost víc, takže ten mírně odlišný pocit z té prvotní reakce do řízení může být dán třeba jen jinak ojetými gumami. Přišlo mi, že 8S člověka víc nutí za to vzít a je o něco dravější při přechodu do většího náklonu. Ale dost dobře to může být dáno tím, že 8TT (s níž jsem jezdil hned ráno) byla ještě poměrně čerstvá a její gumy byly studené, stejně tak ranní silnice. Spíše bych se vsadil, že mezi motorkami žádný zásadní rozdíl není.

Foto: Dalibor Žák

Moderní naháč Suzuki GSX-8S sice vypadá jako naprosto jiná motorka, ale 8TT je prakticky totéž, jen s jinými plasty. Možná by to chtělo přeci jen stroje od sebe více odlišit.

Musím pochválit celkovou ergonomii těchto suzuki. Ani na jedné motorce jsem neměl nepříjemně zalomené nohy a neležel jsem na rukou. Sedí se mi na nich moc dobře. Řídítka jsou široká akorát a zatímco 8TT má moderní stylová zrcátka v koncích řídítek (a je v nich parádně vidět), tak i 8S má poměrně široká a přehledná zrcátka, v nichž nevidím jen svoje ramena. S tímhle mají pořád některé japonské motorky problém.

Přístrojová deska je moderní, jednoduchá a přehledná a na motorkách není nic rušivého. Naskočíte, nastartujete a jedete. Takhle to prostě má vypadat. Když pak zkoumáte detaily, nelze si nevšimnout kvalitního zpracování a celkového dojmu odolnosti i preciznosti, který je společný všem moderním japonským motorkám. A to i přes sem tam nějaký levnější plast.

Foto: Dalibor Žák

U obou motorek chválím funkční zrcátka. Hlavně u Suzuki GSX-8S je v těch „tykadlových“ dobře vidět, co se děje za vámi. A neklepou se.

Znovu připomínám, že ze zavedených výrobců vám dnes už nikdo špatnou a nekvalitní motorku neprodá. Já vím, že každý z výrobců se rád chlubí tím, že dělá kvalitnější stroje než konkurence, ale podle mě je dnes úplně jedno, co si z té japonské čtyřky koupíte. Vždycky dostanete kvalitní a spolehlivou motorku, která s běžnou údržbou najede klidně přes 100 000 km.

Nejlepší je si vyhlédnutou motorku osahat a vyzkoušet. Drobné rozdíly v charakteru tu vždycky jsou a každému sedne něco jiného. Nakonec se stejně budete rozhodovat podle svého srdce a náklonnosti ke značce. A třeba mohou rozhodnout zdánlivě nepodstatné detaily (přehlednost zrcátek, pocit z ovladačů blinkrů…).

Foto: Suzuki

Obě hlavní novinky Suzuki fungují skvěle. Škoda, že se od již prodávané GSX-8S nijak výrazně neliší. Obhájit ten masivní příplatek jen designem tak bude velmi těžké. Ale věřím, že parádní 8TT si své fanoušky najde.

Motorky už jsem musel vrátit, tak si dávám kafe a koukám ještě na novou 8TT, než na ní odjede další motorkář. Ono se na ni fakt hezky kouká a je to motorka, která klidně může stát někde ve výloze. Každému se samozřejmě líbí něco jiného, ale mně tenhle polokapotovaný retro styl dnes chybí. Jen Yamaha má trochu podobné XSR 900 GP, Kawasaki už vám takto stylizovanou ZRX 1200 bohužel dávno neprodá. A BMW R 12 S je cenově někde úplně jinde.

Škoda jen, že designově velice zajímavá verze 8TT se od dalších strojů řady GSX-8 nijak výrazně neliší, pokud jde o motor, podvozek nebo řízení. Druhá nová verze 8T se pak v podobně stylizovaných motorkách úplně ztrácí a na první pohled vlastně člověk ani neví, že je to Suzuki. Chybí tu nějaký charakteristický prvek. Za ten poměrně masivní příplatek 50 000 Kč tak dostanete u verze 8TT vlastně jen stylovou polokapotáž.

Osobně se mi tato motorka moc líbí a v té dnešní nabídce velmi podobných strojů aspoň trochu vyčnívá. Zatímco 8T si člověk splete skoro s čímkoli, 8TT je opravdu originální.

První dojem: Suzuki GSX-8TT

„Moderní retro“ GSX-8TT se Suzuki povedlo. Podobně stylizované motorky na trhu chybí a vy teď nemusíte vymýšlet nějaký aftermarket tuning a prostě si můžete tuhle parádní stylovku koupit. Jen si za to docela dost připlatíte, a pokud posuzujete motorky jen podle toho, kolik za své peníze dostanete koní a rychlosti, asi si jinde vyberete lépe.

Jenže motorky nejsou jen o rychlosti a číslech v tabulce. Možná to chtělo tuhle atraktivní novinku řady GSX-8 více odlišit, ale zas je potřeba říci, že standardní 8S je celkově fakt skvělá motorka střední třídy a vlastně není nic zásadního, co by se na ní mělo zlepšovat.

Související témata:
Načítám