Hlavní obsah

Tvrdá data: Naměřili jsme, jak je vlastně rychlý stopětadvacítkový skútr. Opravdu stačí na běžný provoz?

Foto: Dalibor Žák
8:31
8:31

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Od malého skútru s motorem 0,125 l a výkonem do 11 kW asi nikdo neočekává, že bude překonávat rychlostní rekordy. Ale přesto se pojďme podívat na to, jak rychle jede a jak si stojí proti běžným autům.

Článek

Kilometry na našem dlouhodobě testovaném skútru Yamaha NMax 125 pěkně přibývají. Je prakticky denně v provozu, a i když se na něm najede třeba jen deset kilometrů, pořád je využíván a nelze si neužívat tu lehkost, s jakou se s ním jezdí po městě a ráno pro čerstvé pečivo.

Samozřejmě už máme dávno za sebou první nutný servis v rámci záběhu. Skútr jsme už také vzali na pořádný výlet po západočeských zajímavostech, abychom vyzkoušeli, jestli se s ním dá jezdit jako s velkou motorkou. Vlastně dá. Rychlostní průměry se od velkých motorek moc neliší, protože jen o té rychlosti výlety na motorce nejsou.

Skútr má ale poměrně skromný motor a samozřejmě to není takové rychlé „dělo“ jako moderní univerzální sportovně-cestovní motorky. Tak se pojďme podívat, jak stopětadvacítkový NMax 125 zrychluje a zda umí držet krok s okolním provozem.

Stopky nelžou

K měření zrychlení používáme malou „krabičku“ RaceBox Mini S. Ovládá se snadno přes mobilní aplikaci a lze si nastavit, jaké parametry a hodnoty má měřit. Umí samozřejmě i vyhodnocovat jízdu na okruhu, ale pro naše potřeby si vystačíme s měřením zrychlení. Měřili jsme několikrát v obou směrech a hodnoty zprůměrovali.

Foto: Dalibor Žák

Testovaný skútr Yamaha NMax 125 není zoufale pomalý ani za městem a s přehledem udržuje tempo s okolním provozem. V městských zácpách se ale cítí nejlépe. Vejdete se všude a dojezdové časy v zacpané Praze zkracuje proti autu o cenné desítky minut.

Nebudeme to protahovat a rovnou se podíváme na čísla. Všechny naměřené hodnoty zrychlení našeho dlouhodobě testovaného skútru uvádíme v přiložené tabulce. Na to, že se jedná o obyčejnou stopětadvacítku, jede hlavně v městských rychlostech opravdu pěkně.

Yamaha NMax 125: Naměřené hodnoty
0 – 30 km/h2,14 s
0 – 50 km/h4,75 s
0 – 70 km/h9,12 s
0 – 80 km/h12,54 s
0 – 90 km/h18,75
0 – 100 km/h33,6 s
20 – 50 km/h3,6 s
30 – 60 km/h4,41 s
50 – 70 km/h4,23 s
50 – 80 km/h7,65 s
50 – 90 km/h13,86 s
nejvyšší zaznamenaná rychlost109 km/h
nejvyšší rychlost (průměr měření)99,2 km/h

A jak to porovnat se skutečným světem? Nejlepší je, když vezmeme nějaká obyčejná auta, která jsme testovali. Z těch obyčejných tu mám třeba Opel Corsa s atmosférickou dvanáctistovkou, modernizovanou elektrickou Dacii Spring a klidně můžeme porovnat i data pro Škodu Fabia III 1.2 TSI (81 kW)Octavii 1.5 TSI e-TEC.

Od semaforu vystartuje pěkně

Jelikož bude nejvíce lidí přemýšlet o skútru do města, jsou právě parametry v těch městských rychlostech asi nejvíce relevantní. V našem případě to je zrychlení 0 až 50 km/h, které měříme i u testovaných aut. Skútr Yamaha NMax 125 tuto disciplínu zvládl za slušných 4,75 s, což je dokonce rychleji než testovaná Corsa s atmosférickým motorem (5,09 s).

Foto: Dalibor Žák

Na 50 km/h jste za necelých pět sekund, celkem slušně tahle motorka zrychluje někam k 70 km/h. Pak už dynamika začne logicky uvadat. Variátor a motor je ale nastaven hlavně na střední rychlostní pásmo, které používáte nejvíce. Pružné zrychlení je lepší, než co je u těchto skútrů obvyklé.

Elektrická Dacia Spring potřebovala ke zrychlení z klidu na 50 km/h 4,01 s, Fabia 1.2 TSI s manuálem 3,25 s a Octavia 1.5 TSI s automatem 3,22 s. Když tedy budete s někým chtít závodit, vybírejte si k soupeření někoho, kdo má základní atmosférický tříválec. Běžná svižnější auta, jako je třeba Fabia 1.2 TSI, už vám ujedou.

Na druhou stranu výhodou skútru je, že tam prostě můžete vždycky otevřít plný plyn a hned vyrazit. Žádné řazení, žádné pouštění spojky a hledání ideálního okamžiku pro řazení dvojky. Jakmile padne na semaforu oranžová a vy vezmete za plyn, vystřelíte od světel a za necelých pět sekund jste na padesátce. To ostatní řidiči, než se proberou, zařadí a pak se plouživě rozjedou, jste už vy dávno pryč. Navíc většina řidičů v autech nechá motorkáře raději odjet. Rozhodně s vámi závodit nebudou.

Foto: Dalibor Žák

Jakmile na testovaném skútru vezmete za plyn, tak když už jste dávno za křižovatkou, auta za vámi se teprve začnou rozjíždět. Na svižné přesuny po městě výkonnější stroj vůbec nepotřebujete.

Až někam do 70 km/h zrychluje testovaný skútr pěkně. Také slušně reaguje na plyn a pružnost z nízkých rychlostí je rovněž velmi pěkná. Ono to není jen o špičkových hodnotách výkonu (Yamaha nemá maximálně možných 11 kW, stačí ji 9 kW), ale hlavně také o nastavení variátoru. Testovaný NMax upřednostňuje chytře to střední pásmo rychlostí zhruba 20 až 60 km/h, ve kterém se pohybujete ve městě a blízkém okolí nejčastěji. Vyměnil to za nejvyšší rychlost, která tady zas až tak důležitá není.

Na dálnici už to není ono

Testovaný skútr samozřejmě nemá problémy udržovat rychlost s okolním provozem. I na krátkém úseku používanému k měření dynamiky ukázal v jednom směru 101,8 km/h (dle GPS, na tachometru skočilo dokonce 112 km/h), v opačném proti větru pak 96,6 km/h. Z toho vychází průměr maximální rychlosti 99,2 km/h na relativně rovném úseku. Výrobce uvádí maximální rychlost 99 km/h. Z kopce ale skútr rozdráždíte na více než 120 km/h dle tachometru. V reálu to bylo zatím 109 km/h.

Foto: Dalibor Žák

Do zhruba 70 km/h skútr zrychluje slušně, pak už se ale na každých dalších 10 km/h dost nadře. Na město a blízké okolí tohle ale stačí.

Křivka zrychlení ovšem od 70 km/h začíná citelně uvadat. Motorka se sice vždycky zase rozjede, ale už pak ta rychlost nenaskakuje tak přesvědčivě, abyste mohli někoho pohodlně předjet. Je ale potřeba si uvědomit, že nesedíte na nějaké silné motorce, ale malém a lehkém skútru s velmi skromným motorem a výkonem.

Zatímco na 50 km/h zrychlí za 4,75 s, na 70 km/h už to trvá 9,12 s. Pořád to ale není špatné. Pak už ale dynamika vadne. Na 80 km/h trvá zrychlení 12,54 s, na 90 km/h o dalších 6,21 sekundy víc a na 100 km/h už je to z klidu dlouhých 33,6 s. Pokud se tedy na stovku vůbec dostanete (do mírného kopce či proti větru se to už podařit nemusí).

Foto: Dalibor Žák

Běžných silnic se nebojte. Dá se pohodlně udržovat tempo kolem 90 km/h. Jenom v prudkých stoupáních už to není úplně ono.

Pružnost 50 až 90 km/h už není v nejčastěji používaném rychlostním spektru skútru. Testovaná motorka tuto disciplínu zvládne za 13,86 s. Pro srovnání, Dacia Spring na to potřebuje 8,02 s, Fabia 1.2 TSI jen 4,64 s a Octavia eTEC 4,61 s. Samozřejmě vždy se jedná o maximální možnou akceleraci. I když necháte ve Fabii zařazenou trojku, zvládne to za 5,39 s, na čtyřku za 7,47 s.

Jede slušně a nepřekáží

Jak můžete vidět, do nějakých 70 km/h akceleruje skútr dostatečně na to, abyste nejen nikoho nezdržovali, ale zároveň svižně odjeli od křižovatky. Na hlavních silnicích je to už samozřejmě o mnoha kompromisech a na rychlé předjíždění prostě malý skútr s motorem 125 cm3 výkonovou rezervu nemá. Když před vámi jede třeba autobus 70 km/h a vy už ho nechcete čuchat, potřebujete hodně času a prostoru k tomu, abyste ho předjeli. A to už moc bezpečné není.

Ovšem s plynem na doraz nemá skútr problém ujet nákladním autům, takže je nebudete na dálnici brzdit. Dokonce i v kopci udržuje skútr bez problémů více než 80 km/h. Přesto bych byl s těmi jízdami po dálnici opatrný. Tady prostě není tolik výkonu na to, abyste od problémů ujeli jako na velké motorce. Aspoň ale máte kam (krajnice, odstavný pruh) uhnout, když se na vás začne lepit třeba dodávka s vlekem. Ovšem třeba na pražské Jižní spojce a v tunelech vnitřního městského okruhu se ničeho bát nemusíte, tam je to s tímto skútrem úplně v pohodě.

Související témata:
Načítám