Hlavní obsah

Ojetá Škoda Fabia III je pořád asi to nejlepší, co můžete koupit. Pro ten nejlepší motor ale pospěšte, solidních kusů ubývá

Foto: Dalibor Žák

Výkonný motor poměrně lehké Fabii sedí a svezete se s ním hezky. Jenže těm nejmladším už je přes osm let a opravdu hezké kusy musíte hledat. Bez důkladnější údržby už to teď nepůjde. Přesto před sebou máme jedno z nejlepších malých aut.

Článek

Třetí generace Fabie dorazila na trh na konci roku 2014 a od poloviny roku 2015 se začala objevovat v nabídce ojetin, i když tehdy šlo spíše o málo jeté předváděčky dealerů než pořádně ojetá auta. Teď už ji známe přes deset let a víme, že je to dobrý vůz.

Fabii III jsme se v rubrice ojetin několikrát věnovali, neboť je to velice oblíbené auto, jedna z nejžádanějších bazarovek u nás. I když už nám Fabie stárne, pořád se dají koupit velmi slušná vozidla a udržet je v provozu jen s minimálními náklady a základní údržbou.

Musíte ale koupit správný motor. Naštěstí vyloženě nedoporučeníhodný je ve Fabii jen jeden (a to tříválec 1.4 TDI). My se teď ale podíváme naopak na ten zřejmě nejlepší motor, který můžete mít. Jestli se chcete zároveň hezky svézt a nechcete být brzdou provozu, hledejte právě tuhle Fabii.

Nejlevnější pod 50, hezké za 200 a víc

Na test jsme si v Auto ESA půjčili „krátkou“ Fabii III s oblíbeným motorem 1.2 TSI o výkonu 81 kW a s šestistupňovou manuální převodovkou. Vůz českého původu z roku 2015 měl během testu najeto jen 90 000 km a prodejce za něj chtěl 210 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Pěkně vybavené kusy s nižším nájezdem stojí klidně pořád přes 200 tisíc. Motorů 1.2 TSI ale s nájezdem do 100 000 km už zas tolik není.

Fabií jsou v inzerci stovky, a když se podíváte na web Sauto.cz, najdete kusy už za méně než 50 tisíc korun. Nejlevnější mají ale obvykle nepříliš populární diesel 1.4 TDI a opravdu hodně najeto, běžně přes 300 000 km. Ve Fabiích III dominuje nabídka benzinových motorů, relativně vzácný je automat (nemá ho ani 10 % ojetin v inzerci). Kombíků je dvakrát tolik co hatchbacků.

V nabídce je dost aut s méně než 100 000 km, stojí od asi 140 tisíc. Populární motory 1.2 TSI jsou rozšířené, ve výkonné verzi 81 kW seženete vozy už od asi 130 000 Kč, ale mají hodně najeto. Kusy s nájezdy do 100 000 km stojí stále běžně přes 200 000 Kč. Pěkně vybavená auta s nájezdem kolem 70 tisíc km budou pořád stát okolo 250 tisíc.

A jak si tato Fabia stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Škoda Fabia III s  motorem 1.2 TSI 81 kW představuje skutečný klenot mezi ojetými vozy. Tento čtyřválcový agregát je mezi znalci velmi ceněný pro svůj kultivovaný chod a optimální poměr výkonu a spotřeby. V posledních měsících pozorujeme, že ceny těchto vozů s motorizací 1.2 TSI prakticky přestaly klesat, v některých případech dokonce mírně rostou. Konkrétně tento testovaný vůz ve výbavě Ambition je typickým příkladem. S nájezdem 90 000 km a rokem výroby 2015 představuje ideální kompromis mezi zachovalostí a cenou. Za 210 000 Kč získá zákazník spolehlivý automobil s bohatou výbavou, který má před sebou ještě mnoho let bezproblémového provozu. Nabízíme několik flexibilních možností financování. Při využití našeho úvěru s akontací 52 500 Kč (25 %) by měsíční splátka činila přibližně 2 651 Kč při délce úvěru 60 měsíců. Tato varianta umožňuje pořídit si kvalitní ojetý vůz za dostupnou měsíční částku. Fabia III s motorem 1.2 TSI je oblíbená nejen pro svůj výkon, ale i pro nízké provozní náklady a snadnou údržbu. Očekáváme, že tyto vozy si udrží svou hodnotu i v následujících letech, což z nich dělá výhodnou investici pro každého, kdo hledá spolehlivé a úsporné auto do města i na delší cesty.“

Skvělé malé auto (a to platí pořád)

Fabii III známe určitě moc dobře naprosto všichni, takže připomínat tu její silné a slabé stránky bude jen opakování již stokrát řečeného. Určitě stojí za to připomenout, že celá konstrukce auta stojí ještě na „starším“ typu platformy PQ26, stejně jako tehdejší VW Polo. Nástupce už dostal moderní zmenšenou verzi platformy MQB.

Foto: Dalibor Žák

Hodně fabií je v nižším stupni výbavy a maximálně s nějakým paketem. Tempomat, vyhřívané sedačky, automatická klimatizace nebo lepší infotainment rozhodně není standardem. Taková auta snáze seženete až po faceliftu a s motorem 1.0 TSI.

Třetí Fabia působí trochu menším dojmem než „dvojka“, ale dělá to hlavně nižší střecha a místo vzadu. Přesto je použitelná čtveřicí lidí a spíše budete mít vzadu problém umístit děti do sedaček tak, aby vám nekopaly nožičkama do opěradel sedadel. Ale i to se dá řešit doplňky z originálního příslušenství. Rodiny přesto asi více uvítají verzi kombi, což ostatně dokládá poměr zhruba 2 : 1 ve prospěch kombíku v počtu aut na trhu.

Foto: Dalibor Žák

Záleží na tom, kdo s autem jezdil. Ale poměrně běžné jsou zborcené bočnice sedadel a prosezené podsedáky. „Na funkci rostlináře“ to vliv nemá. A jde to samozřejmě snadno opravit (vložka podsedáku stojí 1 500 korun + práce). Jinak je však interiér poměrně kvalitní.

My tu teď máme „krátkou“ verzi, tedy klasický hatchback. Vpředu je všechno stejné, Fabia má jednoduchý interiér s příjemnou ergonomií. Nic tu neotravuje a člověk úplně zaplesá, jaká to byla krásná doba, když se jen vypnul stop-start a jelo se. Žádní vlezlí „asistenti“, kteří vám škubou volantem a řvou na vás při každé příležitosti, třeba že jedete někde o kilometr za hodinu rychleji, protože se jako zodpovědný řidič koukáte z auta a necivíte neustále na tachometr.

Foto: Dalibor Žák

Malý bonus: Fabia III celkem slušně jezdí. Potřebuje ale kvalitní pneumatiky a samozřejmě podvozek v dobrém stavu. Kultivovanost není na zvyklosti segmentu B špatná, ale při dálničních rychlostech už je v autě hluk.

To, že Fabia III nevyniká v kultivovanosti a že v dálničních rychlostech je už trochu hlučnější (ve srovnání třeba s auty segmentu C a D), určitě víte z vlastní zkušenosti také. Vadí to? No, na cesty do 50 km je to jedno, 200 km už není tak komfortních jako třeba v Golfu a 1000 km do Chorvatska už je trochu očistec. Ale samozřejmě to přežít jde a na denní službu je Fabia zcela dostatečné a vlastně plně vyhovující auto. Skvěle se s ní parkuje, je z ní dobře vidět a dá se použít i jako celkem praktický náklaďák. Vždyť i do krátké verze, po sklopení sedaček, naložíte zahradní sekačku.

Ale jaký motor do Fabie vybrat? Když si škrtnete diesel 1.4 TDI, vlastně nemůžete s žádným udělat chybu. Záleží ale na tom, kde a jak jezdíte. Už jsme si jednotlivé motorizace rozebrali v dřívějším článku, takže jen připomeneme to hlavní. Pokud jezdíte převážně po městě a na krátkých trasách, zvažte základní atmosférický tříválec 1.0 MPI. Ten je nejméně náročný a prakticky bezrizikový. Přeplňované motory už potřebují variabilní provoz a také pečlivější servis i kvalitní palivo.

1.2 TSI je nejlepší motor

Kdo ale jezdí delší trasy, občas auto prohání po dálnici, jezdí také naložený a rád se občas svižně sveze, máme tu pro něj ten nejlepší motor ze všech - čtyřválec 1.2 TSI ve verzi o výkonu 81 kW kombinovaný s šestistupňovým manuálem. Tenhle motor naprosto stačí i v Octavii III, natož pak v menší a lehčí Fabii, se kterou cvičí tak pěkně, že by šla klidně označit za nějaký kapesní „warm-hatch“.

Foto: Dalibor Žák

S výkonnějším motorem 1.2 TSI dostanete také moc příjemnou zásobu síly pro předjíždění a dlouhé dálniční přesuny. Spotřeba se dá udržet u pěti litrů, pokud jezdíte plynule.

Pokud má v dobrém stavu podvozek a budou na ní kvalitní pneumatiky, svezete se opravdu slušně. Jak dokládají naměřené údaje zrychlení, lehká Fabia 1.2 TSI 81 kW jede podobně pěkně jako motor 1.4 TSI ve větších a těžších autech třídy C a D. Zejména pružnost na trojku a čtyřku je opravdu parádní.

Škoda Fabia III 1.2 TSI 81 kW (6Man): Naměřené hodnoty zrychlení
0-50 km/h3,25 s
0-100 km/h9,39 s
50-90 km/h na 3. st.5,39 s
50-90 km/h na 4. st.7,47 s
80-130 km/h na 3. st.8,59 s
80-130 km/h na 4. st.10,92 s
80-130 km/h na 5. st.14,34 s

Čtyřválec má také mnohem příjemnější charakter než pozdější tříválec 1.0 TSI, který naprosto skvělou dvanáctistovku nahradil v červnu 2017. Tabulkově sice ušetřil asi 5 g CO2 na km, ale v reálném provozu úspornější nebyl. Z nízkých otáček dunivý tříválec nutil lidi jezdit na nižší kvalty a reálně pak měli vyšší spotřebu než s tímto turbínově plynulým čtyřválcem.

Vůbec není problém jezdit za 5 až 5,5 l / 100 km, aniž by se člověk omezoval v dynamice. Kdo jezdí mimo město a dálnice a dbá na plynulost, vykouzlí na palubním počítači čísla začínající čtyřkou. Rekordní denní průměr během našeho testu byl 4,4 l / 100 km dle palubního počítače, a to bez nějaké extrémní snahy o úspornost. Stačilo využívat setrvačnost auta a do každé zatáčky nebrzdit na „rychlost“ chůze.

Foto: Dalibor Žák

Rodiny asi sáhnou hlavně po kombíku. Kdo ale jezdí sám nebo ve dvou, bude mu určitě krátká Fabia plně vyhovovat. S verzí o výkonu 81 kW rozhodně za brzdu provozu nebudete.

Silnější verzi 1.2 TSI ale ocení spíše lidé, kteří rádi jezdí svižně a často po dálnici. Jinak je zcela dostatečná 66kW verze s pětistupňovou převodovkou, kde můžete dát v 50 km/h pětku a ta pobere všechno. Až zázračně úsporné umí být obě a plynulý zátah mají zhruba podobný.

Spolehlivosti bychom se nebáli, protože motor 1.2 TSI dorazil do Fabie už zbavený dětských nemocí. Pouze v prvních měsících se mohla vyskytovat vadná série se špatně namontovaným variátorem proměnného časování ventilů, kdy se mohl motor i potkat. To se ale vyřešilo v rámci servisních akcí a pak už Fabii netrápilo nic. Pokud auto jednoho dne nejelo a palubka svítila jako vánoční stromeček, tak jen kuny překousaly kabely v motorovém prostoru.

Pozor na rozvody a karbonizaci

Mechanika motoru 1.2 TSI je opravdu velice spolehlivá, dokonce už i regulace turba, pokud by měla selhat, se dá vyměnit samostatně za pár tisíc a není nutné kupovat celé turbo i se svody. Se spotřebou oleje udržované motory problémy nemají, až hodně ojeté kusy budou chtít každých 5 000 km pro jistotu dolít pár deci. Jediné, na co si musíte dát pozor, je hromadění karbonu v sání, na což jsou tyto motory přirozeně choulostivé.

Foto: Dalibor Žák

Motor 1.2 TSI z řady EA211 je spolehlivý a ve Fabii prakticky bezproblémový. Přesto se nesmíte vykašlat na pravidelnou údržbu a motoru pomoct kvalitním palivem a kombinovaným jízdním režimem. Pokud jezdíte jen ve městě, kupte si Fabii 1.0 MPI. Čtyřválec se ohřívá rychle, ale na extrémně krátkých trasách do 10 km s dlouhým stáním na volnoběh za studena stejně trochu olej benzinem ředit bude.

Záleží na tom, jak pečlivě měníte olej a jak jezdíte. Kdo tankuje kvalitní palivo, používá kvalitní olej a mění ho včas, auto provozuje spíše mimo město a nebojí se z něj „vyhnat pavouky“, naprosto si vystačí s rychlým čištěním sání po 100 000 km. Hůře provozovaná vozidla si mohou říci o čištění sání v polovičním intervalu. Profesionální vyčištění sacích kanálů a ventilů stojí do 10 000 korun.

Děje se teď s těmito motory něco? Občas začne motor při jízdě škubat nebo zcela zhasne, což bývá jen vadný palivový filtr. Nejčastěji se to děje při použití nekvalitního druhovýrobního dílu. Někdy to ale mohou být vadné svíčky či cívky. Pokles výkonu bez chybových kódů bývá jen zmíněné zakarbonované sání, ale lidé si toho v reálném provozu většinou nevšimnou. Odhalí to spíše mechanik, který auto projede a hned pozná, že nemá takový výkon, jaký by mělo mít.

Foto: Dalibor Žák

Jelikož už bývá fabiím deset let, nečekejte u více ojetých aut zázraky. Spodek vozu je ale poměrně odolný a škodovácké podvozky vydrží docela dost. Pokud si chcete auto dlouho nechat, zvažte investici do preventivních oprav a hlavně dodatečné antikorozní ochrany.

Škodovky mají standardně variabilní servisní plán s limitem 30 000 km nebo dva roky, ale rozumný motorista bude jezdit na výměnu oleje a prohlídku každý rok a maximálně po 15 000 km. Při zkrácených intervalech lze použít olej SAE 5W-40 VW 502.00, při variabilních SAE 0W-30 nebo 5W-30 VW 504.00, případně 0W-20 VW 508.00. V motoru jsou jen čtyři litry oleje. Svíčky se mění po čtyřech letech nebo 60 000 km. Rozvodový řemen tu nemá pevně stanovený interval výměny, ale servisy uvádí, že obecnou poučkou 160 000 km nebo osm let nic nezkazíte. Je ale nutné práci svěřit odborníkům, kteří mají potřebné vybavení (vačky a variátor VVT se musí správně nastavit). Použijte také špičkové díly, ne žádný šunt, ať řemen opravdu vydrží zase osm až deset let s rezervou.

Ceny vybraných náhradních dílů na Fabii III 1.2 TSI

Vysokotlaké palivové čerpadlo: prvovýroba 3 308 Kč, originál 11 091 Kč

Nízkotlaké čerpadlo v nádrži: prvovýroba 2 771 Kč, originál 7 579 Kč

Vstřikovač paliva: prvovýroba 1 653 Kč, originál 5 319 Kč

Rozvodová sada: prvovýroba 1 596 Kč, originál 5 414 Kč

Škrticí klapka: prvovýroba 3 925 Kč, originál 10 442 Kč

Vzduchový filtr: prvovýroba 386 Kč, originál 661 Kč

Turbodmychadlo: prvovýroba 19 365 Kč, originál 37 887 Kč

Opravná sada podtlakové regulace turba: originál 5 872 Kč

Spojková sada: prvovýroba 3 591 Kč

Přední poloosa: druhovýroba kolem 4 000 Kč, originál 18 789 Kč

Přední spodní rameno: druhovýroba 1 200 Kč, originál 4 326 Kč

Přední tlumič: druhovýroba od 1 100 Kč, originál dle typu 2 458 až 4 460 Kč

Přední pružina: druhovýroba od 800 Kč, originál 3 013 Kč

Těleso zadní nápravy: originál 24 571 Kč

Čep zadního kola: druhovýroba od 500 Kč, originál 3 338 Kč

Kompletní sada brzd (4× kotouč plus destičky): originál 13 590 Kč

Přední blatník: originál 6 088 Kč

Kapota: originál 13 885 Kč

Boční práh: originál 7 783 Kč

Přední dveře: originál 19 738 Kč

Pozor také na stav převodovky. Skříň MQ200 sice není špatná, ale už se vyskytují auta, kde dochází k netěsnostem, hůře jde řadit mezi trojkou a čtyřkou a jsou cítit větší vůle. Hučení znamená unavená ložiska, ale obvyklá jsou spíše u extrémně ojetých vozů. Záleží však hodně na uživateli. Kdo vozí levou nohu na spojce a ruku na řadicí páce, přenáší do řetězce parazitní síly a celé se to pak opotřebovává víc. Auto projeďte, ať si uděláte obrázek. V manuálu je něco přes dva litry oleje VW G 052 171 A2 a výměnou po zhruba 90 000 km nebo šesti letech nic nezkazíte.

Foto: Dalibor Žák

Silnější verze 1.2 TSI 81 kW má šestistupňovou převodovku, slabší jen pětikvalt. Manuál je každopádně bezpečnější volba než trochu rizikové DSG.

K tomuto motoru se dával také automat, dvouspojková skříň DSG se sedmi rychlostmi. Jde o převodovku DQ200 se suchými spojkami, o které jsme si toho napsali už dost. Připomeneme jen, že ji sice nelze zakázat (ve Fabii III ani jinou možnost automatu nemáte), ale se všemi těmi riziky pak musíte žít a jednou si spojky o výměnu řeknou. Určitě umíme ukázat na lepší auta s mnohem spolehlivějším, nebo aspoň méně rizikovým automatem.

Jak dobře koupit ojetou Fabii III

Chtějte auta jen s kompletní servisní historií

Důkladně prověřujte vozy provozované na natažené servisní intervaly

Nekoukejte jen na kilometry. Vyšší nájezd nevadí, pokud je auto hezké a odpovídá tomu údržba

Vyhněte se kusům se zanedbaným interiérem a nadměrnými kosmetickými vadami

Nechte si stranou tak dvacet tisíc korun na první servis a opravy

Vyhněte se vozům s panoramatickou střechou

Jestli si nejste jistí, domluvte si prohlídku kupovaného automobilu ve značkovém servisu

Dejte si také pozor na korozi. Systémovým problémem byla koroze kolem zadních lampiček osvětlení registrační značky, dokud byly použity klasické žárovky. Teprve až na začátku roku 2017 přišly vzadu „studené“ LEDky, které do prosolených dveří netopily. Samozřejmě to opravit jde, ale zadní dveře za 24 tisíc nejsou nic levného. Pozor také na obouchané hrany dveří, poškozené prahy a stav lemů blatníků. Málo jetá auta ještě zubožená nebývají, ale kusy s vysokým nájezdem už toho za sebou mívají dost (osekaná kapota i hrana střechy nad čelním oknem), a pokud jim nebyla věnovaná kvalitní péče, budou reznout.

Ojetá Škoda Fabia III: Obvyklé závady a problémy

Koroze pátých dveří kolem lampiček RZ (do r. 2017)

Prosezená sedačka řidiče a promačkaná bočnice

Zápach z klimatizace (zanedbaná údržba, je třeba kvalitní čištění)

Vadný bzučák parkovacího asistenta

Nefunkční adaptivní tempomat: Vada jednotky nebo poškozené elektrické spoje

Nesprávná hodnota palivoměru: Zkrat ve snímači hladiny paliva

Nefunkční klimatizace: Vadný snímač tlaku chladiva

Ventilace nefouká a nejdou zapnout světla: Nejčastěji vadný spínač zapalování

Náhodná aktivace ABS i při mírném tlaku na brzdu: Vadné snímače otáček kol, chyba montáže

Svítí kontrolka ESP (v paměti chyb kódy 00526 a 020E): Vadný spínač brzdového pedálu

Nelze resetovat kontrolu tlaku v pneu (v paměti chyb kódy P0070, C102D a B103F): Vadný snímač teploty okolního vzduchu

Podvozek je u fabií celkem odolný, i když kolem 100 000 km už předek běžně klepe, sem tam hučí ložisko nebo bouchá přední kulový čep. Nejvíce trpí auta s nízkoprofilovými koly, na tlustých patnáctkách to tak strašné není. Hatchback s tímto motorem má v základu gumy 185/60 R15 84T (ráfky jsou 6Jx15 ET 38). Doporučené huštění je vpředu 2,1 a vzadu 2,1 baru (při plném zatížení 2,4 a 3,2 baru) a protože na ojetinách na prodej často bývá nějaká zoufalá stlačená tma, vyhoďte je a kupte si kvalitní pneumatiky.

Pokud jste dálniční střelec, doporučujeme vyšší rychlostní index pneumatik (aspoň H do 210 km/h). Sada kvalitních letních nebo celoročních pneu bude stát kolem 8 000 Kč. Nekupujte si nějakou hrůzu, jen abyste ušetřili pár stovek. Případně pak těch pár stovek „investujte“ do lepšího pojištění, protože na zoufalých gumách ho budete potřebovat.

Celkové hodnocení: Ojetá Škoda Fabia III 1.2 TSI 81 kW

I po deseti letech na trhu je Fabia III pořád skvělé kompaktní auto. Krátká verze asi spíše osloví jednotlivce nebo páry bez dětí, ale nebojte, jedna dětská sedačka a kočárek se sem vejdou pořád. Nemusíte si hned kvůli tomu, že čekáte první miminko, kupovat kloubový Ikarus. Verze 1.2 TSI o výkonu 81 kW pak zaujme především ty, kteří se rádi svezou svižně a nechtějí být brzdou provozu. To, že je tato dvanáctistovka jeden z nejlepších malých motorů na světě, už je jen takový příjemný bonus. Kupte ale nějakou rychle, protože ty opravdu pěkné a bezstarostné už brzy nebudou vůbec.

Co máme rádi

  • Výborná dynamika verze 1.2 TSI 81 kW
  • Zázračná spotřeba paliva (klidně i pod 5 l / 100 km)
  • Jednoduchá konstrukce a servis na každém rohu
  • Spolehlivost a minimum vážných technických potíží

Co nás vytáčí

  • Nabídka hezkých kusů je stále menší a menší
  • Zcela bez investic už to teď nebude
  • Zubožený stav některých zanedbaných ojetin a dovozů
  • Nelze říci, že by originální díly byly za hubičku
Načítám