Hlavní obsah

Toaleťák s sebou: Dakar Rally 2026 nebude přitvrzovat, zato hlásí návrat k tradicím

Foto: MM Production

Asi poprvé organizátoři příštího Dakaru nehlásali, jak budou přitvrzovat. Naopak některé věci ulehčí, zejména v oblasti logistiky. Zároveň však usilují o návrat k tradicím, i když trochu jiným způsobem, než fanoušci i závodníci čekali…

Článek

David Castera v sobotu představil první informace o Dakar Rally 2026, a i když si pro závodníky jeho tým nepřipravil žádné vyloženě radikální změny, pár překvapení jsme se dočkali. Základ je však stále stejný: Rally Dakar se již posedmé vrací na území Saúdské Arábie, země čtyřikrát větší než Francie, kde je podle organizátorů stále co objevovat.

Foto: MM Production

Stejně jako v Africe je Dakar v Saúdské Arábii o poznávání země, která má co do krás a rozmanitosti přírody hodně co nabídnout.

Závod odstartuje 3. ledna 2026 prologem, následovat bude 13 etap a cíl uvidí (ty šťastnější a odolnější) posádky 17. ledna. Na závodníky bude čekat celkem cca 8 000 kilometrů, z nichž 5 000 budou měřené speciálky. Každá by měla měřit přes 400 km a nejdelší má mít 505 km, celých 70 % tras by přitom mělo být nových. Čtyři etapy by měly mít oddělené trasy pro motorkáře a auta, což se v minulosti osvědčilo – z hlediska bezpečnosti i náročnosti na navigaci.

Trať povede velkým okruhem z Yanbu zpět do Yanbu (s volným dnem v Rijádu), protože toto město na břehu Rudého moře má přístav i mezinárodní letiště, což je logisticky pro celou dakarskou karavanu nesmírně výhodné. Odpadnou tak loňské nekonečné přejezdy na start a zpátky z cíle, což všechny jistě potěší. Z logistických důvodů však z programu vypadla i Pustá končina se svými obrovskými dunami – a to už závodníci nevítají tak nadšeně.

„Etapy v Empty Quarter nám budou chybět, protože tam se ukázaly skutečné schopnosti. My jsme se tam cítili silní, tyhle náročné etapy nám pomohly dvakrát vyhrát Dakar. O to bude navíc celý závod rychlejší,“ poznamenává Martin Macík jr. O duny by však účastníci neměli přijít, měli by v nich absolvovat hned dvě etapy (i když ne v tak obrovských jako v Pusté končině). Zbytek bude zase tvořit dvojice kameny/skály a písek/šotolina, ačkoliv organizátor nechtěl odhadnout, v jakém poměru.

Foto: MM Production

Obří duny Pusté končiny byly pro všechny posádky velkou výzvou, pro piloty kamionů obzvlášť. Zároveň však byly logistickou výzvou pro organizátora, který se tentokrát rozhodl zjednodušit si život.

Spolu s Pustou končinou vypadla z programu i speciální dvoudenní etapa Chrono 48 – znovu primárně z logistických důvodů (organizátor nemusí budovat po trase několik bivaků). Místo toho budou na posádky čekat dvě maratonské etapy (jedna v polovině prvního týdne, druhá v půlce toho druhého) s minimalisticky pojatým bivakem (říkají mu "marathon-refuge"): Závodníci dostanou na příděl jídlo, k tomu stan, matraci a spacák… a tím to končí. Žádné sprchy, žádné záchody. Pěkně jako za starých časů s cílem dostat závodníky z jejich komfortní zóny. A i když to zní romanticky, představa, jak špičkoví piloti zvyklí na pohodlí svých bydlíků utíkají s toaleťákem v ruce za nejbližší dunu, je přece jen poněkud zvláštní…

Pokud se vám zdá, že si organizátoři tentokrát práci trochu ulehčili, tak to vnímáte docela správně: Drželi se osvědčeného konceptu, neměnili pravidla, nevymýšleli žádné převratné novinky. Jen zjednodušili logistiku sobě a celému doprovodnému ansámblu (čtyři etapy budou mít start i cíl ve stejném bivaku). O to víc se týmy mohou soustředit na to, co je opravdu důležité: Na závodění!

Spolu s prvními informacemi byly otevřeny registrace na Dakar Rally 2026, další informace – především detailní odhalení celé trasy – na nás čeká až na konci listopadu.

Související témata:
Načítám