Článek
David Castera v sobotu představil první informace o Dakar Rally 2026, a i když si pro závodníky jeho tým nepřipravil žádné vyloženě radikální změny, pár překvapení jsme se dočkali. Základ je však stále stejný: Rally Dakar se již posedmé vrací na území Saúdské Arábie, země čtyřikrát větší než Francie, kde je podle organizátorů stále co objevovat.

Stejně jako v Africe je Dakar v Saúdské Arábii o poznávání země, která má co do krás a rozmanitosti přírody hodně co nabídnout.
Závod odstartuje 3. ledna 2026 prologem, následovat bude 13 etap a cíl uvidí (ty šťastnější a odolnější) posádky 17. ledna. Na závodníky bude čekat celkem cca 8 000 kilometrů, z nichž 5 000 budou měřené speciálky. Každá by měla měřit přes 400 km a nejdelší má mít 505 km, celých 70 % tras by přitom mělo být nových. Čtyři etapy by měly mít oddělené trasy pro motorkáře a auta, což se v minulosti osvědčilo – z hlediska bezpečnosti i náročnosti na navigaci.
Trať povede velkým okruhem z Yanbu zpět do Yanbu (s volným dnem v Rijádu), protože toto město na břehu Rudého moře má přístav i mezinárodní letiště, což je logisticky pro celou dakarskou karavanu nesmírně výhodné. Odpadnou tak loňské nekonečné přejezdy na start a zpátky z cíle, což všechny jistě potěší. Z logistických důvodů však z programu vypadla i Pustá končina se svými obrovskými dunami – a to už závodníci nevítají tak nadšeně.
📅 03.01.26 - 17.01.26 🚩 Yanbu ✊ 14 days of racing 🆕 2 marathon-refuge stages ⛺️ 🧭 4 separated stages 🏍 🚗 💥 1 power stage 🏁 Yanbu 🔜 #Dakar2026 #DakarInSaudi
Posted by Dakar Rally on Saturday, June 7, 2025
„Etapy v Empty Quarter nám budou chybět, protože tam se ukázaly skutečné schopnosti. My jsme se tam cítili silní, tyhle náročné etapy nám pomohly dvakrát vyhrát Dakar. O to bude navíc celý závod rychlejší,“ poznamenává Martin Macík jr. O duny by však účastníci neměli přijít, měli by v nich absolvovat hned dvě etapy (i když ne v tak obrovských jako v Pusté končině). Zbytek bude zase tvořit dvojice kameny/skály a písek/šotolina, ačkoliv organizátor nechtěl odhadnout, v jakém poměru.

Obří duny Pusté končiny byly pro všechny posádky velkou výzvou, pro piloty kamionů obzvlášť. Zároveň však byly logistickou výzvou pro organizátora, který se tentokrát rozhodl zjednodušit si život.
Spolu s Pustou končinou vypadla z programu i speciální dvoudenní etapa Chrono 48 – znovu primárně z logistických důvodů (organizátor nemusí budovat po trase několik bivaků). Místo toho budou na posádky čekat dvě maratonské etapy (jedna v polovině prvního týdne, druhá v půlce toho druhého) s minimalisticky pojatým bivakem (říkají mu "marathon-refuge"): Závodníci dostanou na příděl jídlo, k tomu stan, matraci a spacák… a tím to končí. Žádné sprchy, žádné záchody. Pěkně jako za starých časů s cílem dostat závodníky z jejich komfortní zóny. A i když to zní romanticky, představa, jak špičkoví piloti zvyklí na pohodlí svých bydlíků utíkají s toaleťákem v ruce za nejbližší dunu, je přece jen poněkud zvláštní…
Pokud se vám zdá, že si organizátoři tentokrát práci trochu ulehčili, tak to vnímáte docela správně: Drželi se osvědčeného konceptu, neměnili pravidla, nevymýšleli žádné převratné novinky. Jen zjednodušili logistiku sobě a celému doprovodnému ansámblu (čtyři etapy budou mít start i cíl ve stejném bivaku). O to víc se týmy mohou soustředit na to, co je opravdu důležité: Na závodění!
Spolu s prvními informacemi byly otevřeny registrace na Dakar Rally 2026, další informace – především detailní odhalení celé trasy – na nás čeká až na konci listopadu.