Hlavní obsah

Ondřej Klymčiw, hvězda projektu Škodovkou na Dakar, se vrací do dun. Pojede pro dobrou věc a myslí na vítězství

Foto: Jan Majurník

Ondřej Klymčiw je český závodník a strůjce odvážného projektu Škodovkou na Dakar, který náročnou rallye několikrát odjel za volantem 130 LR. Nyní se jméno Klymčiw na Dakar vrací, znovu pro dobrou věc a s myšlenkami na výhru.

Článek

Pilot Ondřej Klymčiw pojede Dakar 2026! Několikanásobný účastník této náročné rallye zakončil svoji poslední jízdu se Škodou 130 LR výběrem jednoho milionu korun pro nadaci Paraple a poté prohlásil, že se na Dakar už nejspíš nevrátí. Nebo alespoň ne se škodovkou.

Pro nadcházející ročník přišel východočeský rodák s projektem nazvaným Jurassic Dakar, s nímž se opět pokusí pomoci dobré věci a tentokrát i vyhrát.

„Jednou jsem jel po dálnici a přemýšlel, co udělat, když se po roční pauze vrátím na Dakar. Chtěl bych opět někomu pomoci, aby moje účast měla hlubší smysl. Na Dakar jako takový už nepotřebuju, byl jsem tam jedenáctkrát,“ uvedl nad hrnkem čaje Klymčiw.

Foto: Jan Majurník

Klymčiw se po roční pauze vrací na Dakar a opět pojede pro dobrou věc.

A jak přemýšlel, tak udělal. Klymčiw našel organizaci Pink Bubble, která pomáhá lidem ve věku od 12 do 29 let zápasících s rakovinou plnit jejich přání. Někdo si přeje tablet pro spojení s okolním světem, jiný nový pokoj, další zase někoho známého potkat. Organizaci jde o to zpříjemnit mladým lidem jejich nesnáze, plus šířit osvětu a prevenci v cílových skupinách.

Dobrá věc by tedy byla a teď ještě auto. Pro něj Ondra nemusel daleko, stačilo zajít do garáže a vytáhnout Mitsubishi Pajero druhé generace z roku 1994, pod jehož kapotou tepe 3,5litrové šestiválcové srdce spolupracující s manuálním pětikvaltem, pohonem všech kol, redukcí, mezinápravovou a zadní uzávěrkou.

Klymčiw kromě převodovky celé auto předělal, interiér je kompletně oholený a dovnitř nastěhovaná potřebná technika včetně nepovinné homologované palivové nádrže podle FIA nebo hasícího systému.

Zatím je auto bílé, podle grafického návrhu se však do obleče do stylu Jurského parku. Stylizovat auto do dinosauřího hávu bylo záměrné, dinosaury lidé znají a dětí je milují. Klymčiw chtěl, aby to celé bylo dostatečné výrazné a taky šílené.

Foto: Ondřej Klymčiw

Toto je prozatímní grafický návrh designu Pajera. Dinosauří styl je zde zřejmý.

Růžová barva na karoserii poté odkazuje na Pink Bubble a vzadu na dveřích bude umístěn QR kód, který zájemce odkáže na stránku popisující samotný projekt a nabídne možnost přispět. Takže kdokoli, kdo auto uvidí, bude moci pomoct.

Navíc je v předběžném plánu i to, aby každá etapa měla svého sponzora, který může Klymčiwovi stanovit nějaký motivační cíl (třeba zvládnout etapu do třetího místa), po jehož splnění přihodí na konto Pink Bubble peníze navíc.

Škoda vs. Mitsubishi

Ondru jsme nad šálkem čaje vyzpovídávali dál a ptali se, jaký má finanční cíl. „Nechci si stanovovat peněžní cíl, nerad bych se stresoval v tom smyslu, že jsem nedokázal zaujmout či pobavit, a proto se vybralo méně prostředků. Na mém posledním Dakaru jsem byl hodně pod tlakem, když jsem řekl, že vybereme milion. Teď tomu nechám volný průběh.“

Díky technice a týmu ve složení navigátor Pepa Brož a jeden mechanik si však Klymčiw věří na vítězství. Se Škodou 130 LR, autem ne zcela vhodným na Dakar, totiž skoro zvítězil, ale bude Pajero lepší volba?

Foto: Jan Majurník

Tým si sebou bere také servisní a podpůrný náklaďák.

„Záleží na trati. Škodovka měla výhodu tam, kde bylo hodně zatáček a jelo se rychle, protože vážila tunu. S Pajerem budu mít nejspíš víc času a klidu v písku a dunách, ale na zbylých cestách v tom podle mého názoru nebude rozdíl,“ odpověděl Klymčiw.

„Navíc pohoda terénního vozu a jistota čtyřkolky mnohdy uchlácholí, takže člověk udělá snadno chybu,“ dodal pilot při srovnávání jízdy ve 130 LR a Pajeru.

Přestože se tedy Dakarská Škodovka na scénu nevrací (teď ji najdete v muzeu v Lučanech nad Nisou), vrací se Klymčiw s novým projektem v dinosauřím stylu a opět pro dobrou věc. Už brzy auto uvidíme polepené a doladěné, pak už jen počkat do ledna 2026 a držet našemu borcovi palce.

Načítám