Hlavní obsah

Mysteriózní český sporťák, dakarský koutek i Engeho škodovka v Automoto Museu Lučany

Foto: Jan Majurník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jen kousek od Jablonce nad Nisou najdete nově otevřené Automoto Museum Lučany, které je domovem zejména raritních sportovních aut a hromady motocyklů. Prostory bývalé sklárny po letech dostaly nový život, protože se sem mimo jiného přestěhoval i jeden mysteriózní český sporťák, dakarská vozidla či třeba závodní náčiní Břetislava Engeho.

Článek

Automoto Museum Lučany se slavnostně otevíralo vloni v listopadu jakožto ryze soukromý projekt bez dotací. Majitel muzea si vyhlédl budovu bývalých skláren, která byla v havarijním stavu, a po dobu cirka pěti let ji rekonstruoval.

Foto: Jan Majurník

Automoto Museum Lučany je otevřené od listopadu 2023.

Výsledkem mělo být původně depozitum pro auta s možností návštěvy uzavřené společnosti, nicméně nakonec se rozhodlo o otevření multifunkčního muzea, kde se navíc exponáty díky zápůjčkovému systému mohou točit. Tj. máte-li nějaké zajímavé auto a chcete jej vystavit, neváhejte muzeum kontaktovat.

Celá koncepce lučanského muzea je vedená sportovním směrem s přesahem do závodního, takže na místě najdete exponáty od počátku 20. století a konče někdy rokem 2007.

České mysterium

Není tedy divu, že hned potom, co vyjdete hlavní schody, na vás vykoukne závodní Ford GT40, obdivované i obávané Lamborghini Diablo, slavné Ferrari Testarossa a sourozenecký model Tatry V8 MTX s mysteriózním jménem Innotech Mysterro designéra Václava Krále, který byl určený pro Kalifornii, ovšem nakonec vznikl v jednom jediném kusu.

Foto: Jan Majurník

Innotech Mysterro nemá střechu, protože bylo určené pro slunnou Kalifornii.

Otočíte-li svou hlavu dozadu, spatříte například bájné homologační speciály BMW M3 E30, Lancii Deltu HF Integrale, Subaru Impreza STi 22B (údajně nejlepší Impreza vůbec) a další zajímavé závodní kousky.

Vynechat byste neměli ani dakarskou sekci, která je zatím až na jednu výjimku (Toyota 4runner, která v roce 1991 pokořila Rallye Dakar) plná motocyklů. Ovšem i zde najdete aktuální českou stopu, a to motocykl, který stavěl tým Ondřeje Klymčiwa (projekt Škodovkou na Dakar) pro Gábinu Novotnou, jež s ním Dakar ovšem nedokončila.

Foto: Jan Majurník

V dakarském koutku najdete mašinu, kterou stavěl tým Ondry Klymčiwa.

Nicméně hned vedle stojí další motocykl Novotné, který stavěl Jan Veselý, přičemž na něm se už dokončení Dakaru slavilo.

Jelikož jde o muzeum sportovních a závodních aut, nesmí chybět ani původní Honda NSX, všemi milovaný Jaguar E-Type, burácející Corvette C3 Stingray od Chevroletu anebo klasický Ford Mustang.

Foto: Jan Majurník

NSX tu mají dvě, jednu Hondu a jednu americkou Acuru.

Z ryze závodních vozů tu bydlí například rallyová Škoda 130 LR, s níž jezdil Břetislav Enge i Tomáš Enge. Vedle pak stojí originální Peugeot 206 WRC a motocykl Ducati Desmosedici, což je de facto MotoGP mašina na značkách.

Jeden koutek muzea je vždy věnován nějaké tematické sbírce, přičemž při naší návštěvě jsme si mohli připomenout výtvory Brita Johna Cowperthwaita, který navrhoval a vyráběl cenově dostupné kit-cary (stavebnice), konkrétně repliky různých sportovních vozů.

Foto: Jan Majurník

Při naší návštěvě byl tematický koutek věnován Johnu Cowperthwaitovi.

Mezi další zajímavé automobily patří například Tatra 605, Tatra 12 Sport nebo třeba vzácné Bugatti 37 GP, o němž sama Eliška Junková svého času prohlásila, že vypadá, jako by jej malíř nakreslil jedním tahem štětce.

Závodní motománie

Dále na místě najdete mnoho motorek. Vybrali jsme tři zajímavé, nicméně jste-li motorkáři, budete zde jako v ráji a objevíte tu daleko více rarit.

Nás zaujal model DKW SS 250 Lade Pumpe z roku 1938, což je motocykl využívající dvoudobý kapalinou chlazený jednoválec se dvěma písty, který je přeplňovaný vnitřním pístovým kompresorem.

Foto: Jan Majurník

Motorek je v muzeu opravdu plný ranec a každá jiná.

Říká se, že tahle motorka při závodech Tourist Trophy na ostrově Man řvala tak moc, že ji bylo slyšet až v 80 km vzdálené Anglii. Dle informací z muzea se těchto mašin vyrobilo na 200 kusů.

Další motocykl představuje milník pro domácí motocyklový průmysl, protože jde o vůbec první sériový model tehdy mladé motocyklové značky Jawa. Tu založil František Janeček, který dělal ve zbrojním průmyslu, nicméně ten nekvetl, takže si licencoval německý motocyklový prototyp Wanderer a vznikla Jawa 500 OHV.

Foto: Jan Majurník

Soutěžní motorky Jawa se od roku 1959 chystaly v pobočném závodu v Libni.

Jenže tato motorka byla těžká, drahá, a navíc obdařená konstrukčními vadami, takže si zakrátko vysloužila nelichotivou přezdívku rumpál.

Věděli jste však, že Jawa dělala i terénní mašiny? Důkazem budiž terénní závodní vozidlo Jawa 250 typ 553 přezdívané libeňák. Říkalo se mu tak proto, že soutěžní motorky Jawy byly od roku 1959 připravovány v pobočném závodě v pražské Libni. Závodní jawy navíc ve své době vyhrávaly takřka vše, co tenkrát vyhrát šlo.

Tajemné komnaty

Nahlédli jsme i do míst, kam se normálně nechodí. Konkrétně to byl salonek, kde se konají různé akce či meetingy a kde stojí rudé legendy typu Acura NSX, Ferrari 360 Modena nebo třeba Alfa Romeo SZ (Sprint Zagato). Tyto vozy rozhodně navodí příjemnou atmosféru.

Foto: Jan Majurník

V salonku stojí pětice rudých sportovců v čele s Ferrari 360.

Dalším místem jsou dílny, kde se provádí servis i opravy aut a motorek, kam si může dát spravit svého mazlíka i široká veřejnost. Poslední místnost, kam vás nejspíš běžně nepustí, je depozitum, kde si zájemci mohou nechat uskladnit vozidla v čistotě a suchu.

A že uvnitř byly zajímavosti! Ať už třeba Volkswagen T1, Renault Clio V6 (ano, ta bestie s motorem za předními sedadly), BMW 850 CSI nebo Porsche 911. Zkrátka taková hračkárna pro velké kluky.

Ale zpátky do muzea, kde se až doteď pracovalo na jeho naplnění exponáty, přičemž nyní přijde na řadu širší informativní záběr a dekorace/grafika doposud bílých stěn. Zájemci o hlubší poznání jednotlivých aut či sekcí se tak mohou těšit na podrobnou historii a zajímavosti.

Automoto Museum Lučany (mimochodem hned kousek vedle sídlí také automobilka Kaipan) je plné příběhů a navštívit ho můžete v pátek od 16 do 21 hodin a o víkendu od 10 do 18 hodin. Od pondělí do čtvrtka můžete využít zpoplatněných prohlídek komentovaných odborníkem, nicméně je potřeba se objednat dopředu prostřednictvím webu muzea.

Základní vstupné činí 230 Kč, studentské 160 Kč a pro děti, seniory nad 70 let a držitele ZTP je vstupenka za 100 Kč. Rodinné vstupné pak vyjde na 280 Kč, potažmo 560 Kč, a to dle počtu členů. Tyto ceny platí při zakoupení lístků online, na místě jsou pak o něco málo dražší. S takzvanou Harrachov Card se pak dovnitř dostanete ještě výhodněji. Tohle muzeum skutečně stojí za návštěvu, můžeme doporučit.

Reklama

Načítám