Hlavní obsah

Nejšílenější rychlé ojeté motorky, které si můžete koupit do 200 000 Kč. Některé jedou i přes 300 km/h

Foto: Honda

Máte konečně „otevřený“ řidičák a přemýšlíte, co si teď koupit za rychlé dělo? Pokud do toho chcete jít po hlavě, tak s těmito motorkami chybu neuděláte. Jen si to ale dvakrát rozmyslete.

Článek

Moderní motorky jsou tak dobré a svižné, že si spousta příležitostných motorkářů (a motorkářek) vystačí se skupinou A2, tedy výkonově omezenými motorkami. I s výkonem 35 kW se na lehké a kompaktní motorce projedete moc pěkně a na hezké zážitky to stačí. Nadšenci samozřejmě budou chtít víc, ti mladí si ale musí počkat. Do dvaceti let, pokud mají už A2 od osmnácti, nebo minimálně do 24 let.

Mnoho motorkářů také přemýšlí, jak za své peníze dostat nejrychlejší motorky. Dnes se slušné otevřené stroje pro kategorii řidičáku A pohybují kolem 200 000 korun, silné motocykly se dají koupit do 300 000 Kč. Konkurence je velká, a dokonce můžete mít i litrového naháče za 250 tisíc od věhlasné značky, případně i cenově dostupný rychlý bavorák. Na trhu ojetých motorek je pak výběr samozřejmě násobně větší a koupíte všechno, i legendární rekordní stroje.

Zkušení motorkáři a okruhoví střelci s neomezeným rozpočtem asi nebudou nic vymýšlet a skočí po BMW S 1000 RR nebo třeba Ducati Panigale V4 S, což jsou sice příšerně drahé, ale také příšerně rychlé a schopné motocykly. Komu jde o rychlost, určitě hned bude vykřikovat, že jsme zapomněli na MV Agusta F4 R 312, jenže to je motorka, která se na trhu ojetých strojů jen tak sehnat nedá. A když už, tak ne levně.

Kdo má ten rozpočet přece jen omezený, může si koupit příšerně silnou a divokou motorku klidně za méně než sto tisíc korun. Tak se pojďme na některé nesmyslně výkonné a rychlé stroje podívat. Vezmeme to podle abecedy, aby to nevypadalo, že někomu nadržujeme.

Harley-Davidson V-Rod

Foto: Harley-Davidson

Za dvě stě tisíc koupíte i tento power-cruiser od Harleye. Má motor od Porsche a jede opravdu parádně.

I když se jedná o harley (který ani na trhu ojetých motorek není vyloženě levný), dá se tento model pod 200 000 Kč koupit. Spíše si ale připravte víc. Záleží, co je to za verzi, a samozřejmě se cena odvíjí také od stavu, nájezdu a stáří. Když už se ale některé ojetiny pod „dvě kila“ vejdou, nemůžeme V-Rod nezmínit.

Harley V-Rod nemá s klasickými „dědkovskými harleyi“ nic moc společného. Je to moderní „power-cruiser“, s vývojem motoru pomáhalo dokonce Porsche. Vidlicový dvouválec má vodní chlazení a vačkové hřídele v hlavách válců. Objem byl nejprve 1,1 l, později 1,25 l. Výkon dle verze dosahoval až 125 koní.

Zatímco na domácím trhu tradiční zákazníky motorka neoslovila, přitáhla nové klienty a stala se hitem v Evropě i jinde. Největší hodnotu budou mít samozřejmě originální stroje bez tuningu a s kompletní historií. I přes medializaci některých poruch (hlavně v USA) bývají pečlivě udržované motocykly velice spolehlivé a zvládají velké nájezdy.

Honda CBR 1100XX Blackbird

Foto: Honda

Honda všem ukázala, že motorka může být nejen rekordně rychlá, ale také pohodlná a použitelná. A na svou dobu i docela bezpečná. Světový rekord Blackbirdu vydržel dva roky.

Není náhoda, že se tato motorka jmenuje stejně jako ikonický špionážní nadzvukový letoun. Honda model CBR 1100XX představila v roce 1996 a cíl byl jasný - vyrábět a hlavně prodávat nejrychlejší motorku na světě. Jednalo se o odpověď na rekordní motocykl od Kawasaki. Řadový čtyřválec 1,1 l o výkonu 122 kW dotlačil aerodynamickou motorku na rychlost 285 km/h (někde se udává 287 km/h) a u Hondy titul nejrychlejší produkční motorky vydržel dva roky.

Blackbird (na některých trzích pojmenovaný jako Super Blackbird) nebyl jen o rychlosti. Dle tradice Hondy motorka myslela i na použitelnost a hlavně bezpečnost. Samozřejmostí byl například duální brzdový systém, kdy se jednou páčkou ovládaly brzdy obou kol. Jinak to ale byla vždy poměrně jednoduchá motorka, v prvních ročnících ještě bez ABS, kontroly trakce a dalších pomocníků. Je to tedy hlavně o řidiči. Z CBR 1100XX byl odvozený i naháč X11, koupíte ho od nějakých 50 000 Kč.

V inzerci je docela dost strojů s cenou pod 100 000 Kč, nejdostupnější jsou od 70 000 Kč. Nejdražší ojetý Blackbird jsme našli „jen“ za 150 tisíc. Vybírat je z čeho a tyto hondy jsou vlastně spolehlivé motorky. Díky suché hmotnosti jen 223 kg není Blackbird těžký autobus, ale koncepcí to není okruhový supersport. Kdo se nechce starat o karburátory, ať hledá motorky modelového roku 1999 a mladší, které už mají vstřikování.

Rakety od Kawasaki

Foto: Kawasaki

Spoustu rychlých motorek vždy prodávala Kawasaki. Korunu tomu nasadila v roce 1999 Kawasaki ZX-12R, soupeřící s Blackbirdem a Hayabusou. Ještě stihla jet přes 300 km/h, než ji museli v továrně omezit.

Vedou se diskuse, kdo tyto novodobé „závody ve zbrojení“ vlastně začal. Někdo to svádí na Hondu, jiní na pětiventilové čtyřválce od Yamahy. Ale asi se všichni shodnou na tom, že příšerně rychlé motorky vždycky prodávala značka Kawasaki. Zrovna model ZZR 1100 z roku 1989 s výkonem 145 koní a rychlostí 283 km/h držel titul nejrychlejší motorky až do roku 1996, kdy přišel právě Blackbird od Hondy. Starou ZZR 1100 koupíte klidně za 40 tisíc.

Příšerně rychlé modely Kawasaki v inzerci jsou, ale musíte chvíli hledat. Nejpočetnější je sportovně cestovní ZZR 1400 (nebo ZX-14 R) s motorem 1,4 l o výkonu od 140 do 155 kW, kterou koupíte i za méně než 100 tisíc korun, ale také za skoro 400 tisíc v novější verzi. Zapomínat nesmíme ale ani na ZX-12R Ninja, seženete ji rovněž za zhruba sto tisíc.

Šílenci budou hledat první ročník ZX-12R ještě bez omezovače, kdy motorka jela přes 300 km/h. Do hry totiž vstoupila tzv. „gentlemanská dohoda“ japonských výrobců v reakci na hrozbu EU, že tyto vysoce výkonné motorky zakáže. Od roku 2000 tak měly všechny tyto motocykly omezovač na 299 km/h. Kawasaki ZX-12R, která měla být odpovědí na Hayabusu, tak zůstal jen titul nejvýkonnější produkční motorky té doby (140 kW).

Suzuki Hayabusa

Foto: Suzuki

Hayabusa byla první sériová motorka, která jela přes 300 km/h. Dnešní verze jsou omezené na 299 km/h v rámci gentlemanské dohody výrobců.

Suzuki nebyla první značka, která vyrukovala se silniční raketou. Ale model GSX1300R Hayabusa byl první produkční motorkou, která jela oficiálně více než 300 km/h. Dle cílového trhu se udává maximální rychlost 303 až 312 km/h. Japonci to stihli ještě do přelomu milénia, kdy vstoupila v platnost dohoda výrobců o omezení motorek na 299 km/h.

Nabídka na trhu ojetin je docela slušná a v inzerci je stále kolem desítky strojů. Nejlevněji koupíte Hayabusu první generace tak za sto tisíc. Druhá generace je v inzerci aktuálně kolem 220 000 Kč a současnou třetí generaci koupíte od 400 tisíc korun nahoru, především jako zcela nový stroj. I z Hayabusy byl odvozen přemotorovaný naháč - model Suzuki B-King. Koupíte ho za méně než 200 000 Kč.

Hayabusa je legenda a i některé nejstarší stroje jsou pořád v originálním stavu. Takové jsou nejcennější. Populární ale byl dodatečný tuning, protože prostě někomu těch 175 koní nestačilo. Dokonce se dá koupit kit s přeplňováním a existují hayabusy, které mají skoro 300 koní.

Triumph Rocket III

Foto: Triumph

Obrovský tříválec 2,3 l má obří krouťák a sílu jak lokomotiva. Rocket není sportovní motorka, ale rychlá je zatraceně. A také vlastně použitelná, hlavně ve verzi Touring.

Opusťme teď silniční rakety s rychlostí kolem 300 km/h a podívejme se zpátky na „power-cruisery“, tedy vysoce výkonné motorky, které svým stylem připomínají klasické uvolněné cruisery. Ale nabídnou pořádný motor. Pro fanoušky velkoobjemových motocyklů bude určitě zajímavý cruiser od Triumphu s obrovským podélně uloženým řadovým tříválcem o objemu 2,3 l, čímž překonává i šestiválcovou Hondu Goldwing.

Motor má papírově skromných 150 koní, ale v „automobilových“ 5 750 otáčkách, takže k tomu přidává mamutích 221 Nm kolem 2 750 otáček. Jestli si někdo u více než 360 kg těžkého stroje troufne pokoušet jeho maximální rychlost přes 230 km/h, tak to radši ani nechceme vidět… Triumph Rocket byl ve srovnání s obřími cruisery od Harleye oceňován hlavně pro lepší ovladatelnost a dynamiku. Přesto se prosazoval velmi těžko.

V inzerci je docela dost kusů v různých verzích a tento obří cruiser pořídíte kolem 200 000 Kč, nejdostupnější jsou asi za 170 tisíc. Mívají ale docela dost najeto (klidně přes 80 000 km). Nová, moderně pojatá generace Rocket 3 s motorem zvětšeným na 2,5 l, se dá koupit od asi 410 000 Kč. Triumph představil několik různých verzí a seženete jak kapotované v klasickém touringovém pojetí, tak i moderně stylizovaný „muscle bike“.

Yamaha V-Max

Foto: Yamaha

Takhle kdysi propagoval V-Max sám šéf francouzské Yamahy Jean-Claude Olivier. V obleku, na zadním a bez helmy. Dovedete si představit, že by v dnešní „woke“ době někdo něco takového udělal?

Když už je řeč o svalnatých motorkách, tak tuhle kategorii pravděpodobně založila Yamaha s dnes už ikonickým modelem V-Max. V-Max přišel poprvé v roce 1984 s vidlicovým čtyřválcem o výkonu 145 koní a maximální rychlostí okolo 240 km/h. Okamžitě se stal obrovským hitem a vytvořil se kolem něj kult.

Jednalo se v té době o snad nejrychleji akcelerující motorku. Na 160 km/h zrychlila za necelých sedm sekund. V Evropě původně V-Max vůbec nebyl, nakonec dorazil omezený jen na 98 koní. Otevřená verze se dala sehnat až v 90. letech. V-Max byl sice příšerně rychlý v přímce, ale brzdy a podvozek trochu za výkonem zaostávaly. Ale i to patří k charakteru této šílenosti.

Ojetý V-Max první generace se dá sehnat od asi 120 000 Kč a do dvou set tisíc je celkem slušná nabídka motorek s různými nájezdy (obvykle mezi 20 a 40 000 km). Novější generace V-Maxu se čtyřválcovou sedmnáctistovkou o výkonu 200 koní (s elektronicky řízenými klapkami v sání) nic levného není a ojeté stroje jsou mezi 400 a 700 000 Kč, záleží na nájezdu, stavu a stáří.

Jak vidíte, do dvou set tisíc korun se dají sehnat motorkářské ikony a legendy, kterých byly ve své době plné noviny, a snad každý po nich toužil. Rozhodně nikomu třeba starší Hayabusu, Blackbird nebo V-Max nezakazujeme. Naopak! Je ale potřeba si uvědomit, že jsou to motocykly ze staré školy, prosté jakýchkoli moderních asistentů. Vyžadují nejen rozhodnou ruku, ale především zdrženlivost. Rovně to rozpálit umí každý, ale zpomalit takové motorky bez ABS a se starší generací podvozku na nich pak zatočit, to už je pro mistra řídítek.

Jakou z uvedených motorek byste si za svých zhruba 200 000 Kč koupili?
Harley-Davidson V-Rod
12,5 %
Honda CBR 1100 XX Blackbird
12,9 %
Kawasaki ZX-12R
26 %
Suzuki Hayabusa
15,8 %
Triumph Rocket 3
18,9 %
Yamaha V-Max
13,9 %
Celkem hlasovalo 2173 čtenářů.
Související témata:
Načítám