Hlavní obsah

Začínáte s motorkařením? Poradíme s výběrem první motorky!

Foto: Suzuki

Sháníte nezáludnou motorku, která sveze, ale nezradí? Podívejte se na náš výběr těch nejlepších strojů pro začátečníky i pokročilé

I když to venku chvílemi vůbec nevypadá, jaro je skutečně tady. Snad již v horizontu týdnů začnou teploty stabilně stoupat nad deset stupňů, alergici začnou prožívat své obvyklé pekelné období, ale hlavně konečně zmizí poslední zbytky štěrku a soli ze silnic. Nadšenci začnou otevírat garáže a zanedlouho spatříme opečovávané veterány, kabriolety, ale i motorky. Možná taky nad jednou takovou motorkou přemýšlíte. Ať už jste mladý začátečník s čerstvým řidičákem, nebo se jen chcete vrátit do mládí a navázat na první zkušenosti s bájnými stroji typu pionýr či Simson, nabrané na louce za chatou, potřebujete nezáludnou a vstřícnou motorku. Jenže kde začít?

Článek

V první řadě musím poznamenat, že motorkaření je prostě super. Je to droga, u níž si moc dobře uvědomujete všechna rizika, ale pořád chcete víc a víc. Ten pocit svobody za to zkrátka stojí, nemluvě o dalších benefitech – všude se vejdete, kolony ve městech znamenají minimální zpoždění, a když už zaparkujete někde, kde nesmíte, strážníci většinou jen mávnou rukou.

Na druhou stranu naučit se pořádně na motorce je ještě těžší než se naučit pořádně řídit v autě, a tak je zcela klíčový i výběr samotného stroje. A právě tady zpravidla spočívá hned první úskalí novopečeného (případně vracejícího se) motorkáře. Výběr zaměření motorky, zda se má jednat o naháče, enduro nebo třeba choppera, je na každém individuálně, důležité je ale nepřepálit start a s rozvahou volit kubaturu, výkon a další aspekty. Jednoduše řečeno – každý začínající motorkář u sebe musí objektivně zvážit, nakolik si věří, a usoudit, jestli začít na první příčce žebříčku nebo s opatrností pár příček přeskočit a otrkat se rovnou na větším stroji.

Rozdělil jsem tuhle „sebedůvěru“ na tři kategorie a v každé rovnou vykopl i pár vzorových strojů, byť nabídka trhu je pochopitelně daleko širší. Zároveň jsem vybíral i tak, aby se jednalo o motorky šetrné k rodinnému rozpočtu, takže se všechny níže zmíněné kusy se dají běžně sehnat coby ojetiny (nebo dokonce nové) do 100 000 Kč, a pokud najdete pěkný kus, nemusíte se obávat ani přehnaných servisních nároků.

Máte respekt? Motorky pro začátečníky – 125 ccm

Vynecháme-li padesátky, které jsou mezi moderními stroji ojedinělé, jsou to právě klasické „dvacky“, co slouží jako vstupní brána do světa motorkaření. Kdo čte Garáž.cz pozorněji, ten možná zahlédl starší článek o dvoutaktních stopětadvacítkách, jejichž reálné výkony sahají za hranici tabulek a jejichž říznost umí udělat radost i ostříleným jezdcům. Ty jsou sice super, ale pro začínající motorkáře bych je rozhodně nedoporučil. Jsou to uživatelsky i servisně dost náročné stroje většinou vyššího stáří, takže když začínat na stopětadvacítce, pak na novějším čtyřtaktu s výkonem do 11 kW, za jehož řídítka smí usednout jezdci už od 16 let. Musíte sice počítat s tím, že nejrychlejší nebudete a vaše cestovní rychlost se bude pohybovat spíš lehce pod stovkou, ale zase dostanete uživatelsky přívětivou motorku, u níž můžete využívat maximum potenciálu už od samého začátku.

Honda CB 125R

Foto: Honda

Nebránil bych se tvrzení, že moderně vypadající stopětadvacítka, nejmenší z řady „neo-café“, nahradí legendární „malé cebro“ CBR 125R. Je lehoučká, vhodná i pro menší postavy a do města má výkonu tak akorát. Na trhu už se objevují zánovní ojetiny pod 100 000 poměrně běžně, ale jestli pustíte žilou jen o trochu víc, můžete si jít rovnou pro novou. Stojí ceníkových 117 900 korun.

KTM 125 Duke

Foto: KTM

Nejmenší z rodiny rakouských „vévodů“ využívá vzhledem ke svojí kubatuře a cenové relaci velmi slušné komponenty. Má příhradový rám, hliníkovou kyvnou vidlici a další drobnosti, které se mezi dvackami vyskytují jen zřídka. I kvůli tomu je ovšem v rámci kategorie o něco dražší. Na druhou stranu už dva roky starý Duke se pod hranici 100 000 bezpečně vejde.

Yamaha YZF-R 125

Foto: Yamaha

Pořád je dost začínajících motorkářů, kteří se v budoucnu vidí na kapotovaném supersportu. A jako první setkání s rychlým světem může zafungovat malorážka od Yamahy. Rychlost pochopitelně není její doménou, ale pro osvojení návyků, které se budou hodit na velké motorce, poslouží velmi dobře. Na trhu se jich navíc nachází dostatek, takže je z čeho vybírat

Trochu si věříte? Motorky pro středně pokročilé – 300 až 500 ccm

Můžeme sice namítnout, že kategorie 300 a 500 jsou od sebe relativně vzdálené, ale v mnohém se překrývají a mají jednu zásadní věc společnou. Obě totiž cílí na jezdce s řidičským průkazem A2 od 18 let, tedy s omezením na 35 kW výkonu. Těch 18 let tady však není až tak důležitých, neboť dokonce i výrazně starším jedincům postačí tyto stroje do začátku naprosto ideálně. Taky tady platí, že se jedná o lehké a většinou drobnější stroje, ovšem jejich výkon je výrazně „konkurenceschopnější“. Dálniční stotřicítku už udržíte bez problému a na rovinkách mezi zatáčkami se nudit nebudete. Zvládnutí strojů téhle kategorie vám nezabere nijak dlouhou dobu, zároveň ale se ale nestane, že byste už během prvních měsíců pocítili nedostatek výkonu.

KTM 390 Duke

Foto: KTM

Duka už jsme tady měli malého, takže teď k tomu druhému nejmenšímu. Ten využívá vcelku velký jednoválec o objemu 373 cm3, má přes 40 koní a celá motorka je obalená ve velmi solidních komponentech. Jako vstupní brána do světa chuligánských naháčů velice dobrá volba, sekundární trh navíc jede poměrně ve velkém.

CFMoto 300NK

Foto: CFMoto

Jednoválcová třístovka o výkonu 27 koní sice nevytrhne výkonem a najdou se motorkáři, kteří budou mít problém s jejím hrdě čínským původem. Oproti veškeré konkurenci má však CFMoto jednu ohromnou výhodu. Máte-li rozpočet do 100 000, nemusíte koukat po ojetinách a můžete si prostě dojít pro úplně novou. Ceníková cena je krásných 92 990.

Honda CBR 500R

Foto: Honda

Japonská Honda je na poli dvouválcových pětistovek s výkonem 47 koní (přesně 35 kW) velmi silná. Konkrétně sportovně laděný kapotovaný model CB 500R jsem potom vybral hlavně kvůli ceně. Díky popularitě technicky podobného naháče CB 500F a cesťáku CB 500X totiž ceny těchto modelů na trhu ojetin klesají jen velmi neochotně a pod 100 000 se podívají spíše výjimečně. CBR 500R je mezi ojetými pětistovkami nejlevnější a pod naší hranicí se dá sehnat běžně. Neznamená to však, že by byla horší – jen většina motorkářů v této kubatuře volí stroje jiného zaměření.

Nebojíte se toho? Motorka pro pokročilé – 600+ ccm

Tady definitivně opouštíme teritorium menších a středních ráží a vrháme se do světa velkých motorek. V kubaturách kolem 600 kubických centimetrů se dá nalézt hromada nejrůznějších strojů, ovšem spousta z nich je pro začátečníky dost nevhodná. Pokud si tedy coby začínající motorkář troufáte rovnou na tuhle třídu, je třeba postupovat obezřetně, nebrat hned to nejsilnější a brát v potaz, že chcete do začátku hlavně nezákeřné a přívětivé motorky.

Honda CB 600F Hornet

Foto: Honda

Ačkoliv se do tohoto výběru snažím zařazovat hlavně co nejnovější stroje, legendární Hornet prostě nesmí chybět, byť se přestal vyrábět už v roce 2014 a jeho nástupce (CB 650F) zatím pod 100 000 koupíte jenom výjimečně. Tenhle čtyřválec je nicméně absolutní klasika, takový Volkswagen Golf mezi motorkami. Je spolehlivý, univerzální, a ačkoliv jeho výkon oťukává hranici 100 koní, je docela nezáludný. Takže pokud začnete jezdit hlavou a nepřepálíte tempo, měli byste být v pohodě.

Suzuki SV 650/DL 650 V-Strom/SFV 650 Gladius

Foto: Suzuki

Dvouválec ve tvaru písmene L o objemu 645 kubických centimetrů už japonská Suzuki vyrábí mnoho a mnoho let. Nejvíc se u motorkářů zapsal jako pohonná jednotka oblíbeného SV 650, které se začalo vyrábět už v roce 1999. Cestovatelé jej pak mohli ocenit v enduru DL 650 V-Strom, ale zapomenout nesmíme ani na opomíjeného naháče SFV 650 Gladius, který na několik let nahradil v nabídce základní nahaté SV. Motor o výkonu lehce přes 70 koní má na jednu stranu dostatek síly, na druhou stranu není zdaleka tak kousavý, jako umí být třeba italské dvouválce. V inzerci je k mání velká spousta motorek, přičemž starší kusy SV koupíte za pár korun (jen už budou hodně unavené).

Kawasaki Versys 650

Foto: Kawasaki

Už od roku 2007 vyrábí Kawasaki svůj cesťák Versys. V našem cenovém limitu sice narazíte jen na starší první generaci, vyráběnou do roku 2015 (na fotce už je novější druhá), ale to v zásadě ničemu nevadí. Univerzální použití, řadový dvouválec se slušným výkonem lehce přes 60 koní a nadání na cestování pak mají obě generace Versysu společné.

Pár rad závěrem

Dejte šanci motoškole: Získáním řidičáku na motorku vaše vzdělávání v jedné stopě teprve začíná. Leccos si vyjezdíte sami, ale hodně dobrou zkratkou jsou specializované motoškoly, kde vás naučí správné návyky a zároveň vám ukáží, co si můžete (a naopak nesmíte) k motorce dovolit.

Nepodceňujte oblečení: Světe div se, specializované oblečení na motorku se nevozí proto, aby vám nebyla zima. Pořádná bunda s chrániči umí při nehodě kromě odřené kůže ochránit třeba i klouby, pořádné boty pak mohou znamenat rozdíl mezi celistvým kotníkem a rozdrceným kotníkem. Než tedy půjdete utratit všechny peníze za první motorku, vyhraďte si část z nich na kvalitní oblečení.

Dávejte pozor za ostatní: Tisíckrát omílaná poučka, kterou se ovšem vyplatí zas a znovu opakovat. Na silnici jste coby motorkář sice jeden z nejrychlejších, ale zároveň i nejzranitelnějších účastníků provozu. A i když tu přednost na hlavní dostat máte, budete to nakonec jen a pouze vy, kdo skončí v nemocnici, když ji nedostanete. Buďte proto obezřetní, dávejte pozor i za ostatní a myslete dopředu.

Přemýšlíte nad motorkou?
Motorku jsem měl, ale už mě to neláká
15,4 %
Už se nemůžu dočkat letošní sezony
56,1 %
Motorka mě láká, asi si udělám radost
23,3 %
Jedna stopa je dobrá tak leda pro sebevrahy
5,2 %
Celkem hlasovalo 17530 čtenářů.

Reklama

Načítám