Článek
Nedávno jsme tu testovali nové BMW R 1300 RT, luxusní cestovně-sportovní motorku vybavenou novou automatickou převodovkou. Jenže to je stroj z naprostého vrcholu „potravního řetězce“, pěkně vybavená motorka stojí klidně 800 tisíc i víc. Na to prostě masa motorkářů nemá a ani to za motocykl nedá.
Německá značka má ale ve své nabídce stroje i pro lidi, kteří rozpočet nemají nafukovací. Aktuálně vypadá velice lákavě modernizovaný sportovní naháč F 900 R, což je v ceníku motocykl za 219 900 korun (a dokonce teď byl chvíli v akci těsně pod dvě stě tisíc!). To už je cena, která podsekává i zavedenou japonskou konkurenci. Tak se pojďme podívat, jak tenhle sportovní bavorák jezdí.
Ačkoli si motorky BMW spojujeme hlavně s plochými dvouválci typu boxer, tak i jiné koncepce k německé značce patří už dlouho. Řadový dvouválec není žádná novinka a jeho kořeny lze vystopovat až do roku 2006, kdy byla uvedena řada modelů F 800 s dvouválcem od Rotaxu. Tuhle motorku jsem kdysi měl a špatně nejezdila.
Nový podvozek ocení (nejen) okruhoví střelci
Model F 900 R se teď dočkal první větší modernizace od roku 2020, co je na trhu. Hlavní novinkou je podvozek. Konečně dostal vpředu obrácenou a hlavně plně nastavitelnou vidlici. Testovaná motorka je navíc vybavena adaptivním podvozkem Dynamic ESA, což jsou ty dvě zlaté „bandasky“ s logem ZF na fotkách. Funguje to? Asi ano, protože přiblížit se na aspoň zdánlivý limit na obyčejné silnici v běžném provozu prostě nejde.

BMW F 900 R je klasický moderní sportovní naháč. Vedle elektronických hraček dostal plně nastavitelný podvozek, ale na běžné silnici se k jeho limitu přiblíží jen naprostý blázen.
To si člověk říká, jakou pilu už jede, a připadá si jako Rossi… A pak se podívá na displej a tam svítí „maximální náklon: 37° “. V obyčejném turistickém oblečení a na veřejné silnici prostě nejde jezdit tak, aby člověk na moderní motorce našel nějak rozumně její limit. To by v hlavě opravdu musel mít už absolutně vyhrabáno.
Člověk by si samozřejmě musel hrát s nastavením a zkoušet různé kombinace tuhostí, aby si našel přesně jemu odpovídající nastavení. Ale na těch příšerných silnicích tady kolem Kladna fungovala motorka v nastavení, ve kterém jsem si ji vyzvedl, dobře. Režim Road mi vyhovoval asi nejvíc, ale ani v režimu Dynamic není podvozek nesmyslně tvrdý a motocykl neodskakuje. Neděje se tu žádné vlnění nebo nervozita, stabilita na brzdách je skvělá (jejich účinek je perfektní, nástup možná až příliš ostrý), motorka je přesná a kontrolovatelná na výjezdech pod plynem.

F 900 R má výkonu tak akorát, aby se člověk nemusel bát za motorku tahat i v náklonu a na výjezdech ze zatáček. Do běžného provozu reálně nic rychlejšího nepotřebujete.
Trochu jsem si musel zvykat na tu sportovní pozici. Já to takhle nemám rád, ty zalomené nohy za sebe, nakrčení na řídítka a shrbení dopředu. Ale už jsem starší pán a radši sedím uvolněně. Já tohle mladým klukům a okruhovým střelcům neberu. Vím, že je to pro ostrou dynamickou jízdu lepší a být vystaven přímému náporu vzduchu má také něco do sebe. Asi bych raději sáhl po turistické verzi F 900 XR, která přece jen více vyhovuje mé představě použitelné sportovní motorky, s níž se dá dojet i někam dál a ze které neslezu nalámaný jak větve.
Motor na vyblbnutí stačí
Tím neříkám, že se člověk na F 900 R nesveze pěkně. Sveze. Dvouválec o objemu 895 cm3 má proti osmistovce v předchůdci klikovou hřídel přesazenou o 270°, takže charakterem připomíná klasické véčko. Kultivovanosti pomáhá vyvažovací hřídel, ale vibrací si užijete dost, hlavně když motor podtočíte. Celkovým charakterem (ergonomií, projevem motoru, agresivitou podvozku a řízení) mi tenhle bavorák připomíná KTM Super Duke, i když tady nemáte skoro 200 koní. A nepotřebujete je.

Řadový dvouválec 0,9 l o výkonu 105 koní vyrábí BMW v Číně, ale i díky tomu je cena motorky velice rozumná. Motor má hutné střední pásmo otáček a není třeba ho hnát až do červeného pole, aby to jelo (ale můžete).
Dvouválec má silné střední pásmo a od 4 000 otáček vyráží velice odhodlaně za doprovodu parádního dunivého zvuku. Svých 77 kW (105 k) odevzdává v 8 500 otáčkách za minutu a moc pěkný točivý moment 93 Nm v 6 750 otáčkách (motorku můžete mít také uškrcenou na 35 kW, abyste ji mohli řídit od 18 let, ale plné otevření je pak možné jen na 70 kW). Kdekoli mezi 4 000 a 8 500 letí tahle motorka jak předopovaná steroidy. Úplně zapomenete na ty škodolibé řeči, že motor je vyrobený v Číně u firmy Loncin.
Člověk ani nemá potřebu hnát motor až na doraz k omezovači, prostě stačí někde kolem sedmi tisíc otáček pomocí quickshifteru bleskově odřadit a užít si nevadnoucí tah a dunění dvouválce. Mimochodem ta převodovka si zaslouží extra pochvalu za přesnost a lehkost řazení. Jen najít neutrál je trochu o zvyku. Figurant na dynamických fotkách dokonce tvrdil, že řazení je tak moc lehoučké, jak kdyby to byl jen nějaký elektronický spínač automatu. Prý chce cítit, že to trochu „křupne“ a rychlost tam zapadne. Inu, sto lidí, sto chutí.

Oboustranné rychlořazení, umožňující měnit rychlosti bez použití spojky nahoru i dolů, funguje parádně a ke sportovní motorce se hodí. Je součástí příplatkového paketu Dynamic, ke kterému dostanete i parádní podvozek Dynamic ESA.

Moderní displej je na sluníčku celkem dobře čitelný, umožňuje různé režimy zobrazení. Chvíli si ale člověk musí na ovládání zvykat. Motorka umožňuje nastavovat jednotlivé jízdní režimy, zásahy kontroly trakce nebo ABS.
Každopádně těch 105 koní na malou a lehkou sportovní motorku naprosto stačí. Navíc se člověk nemusí bát otevřít na dvojku plyn a nechávat se i v náklonu na trojku vytahovat ze zatáček, aniž by mu pořád blikala kontrola trakce jako na mnohem silnějších motorkách. Tohle je vážně akorát a osobně považuji cokoli nad 120 koní na sportovní motorce s hmotností kolem 200 kg za naprostou zbytečnost. Sto sedmdesát koní na motorce nepotřebujete. Jen chcete.
Pohotovostní hmotnost modelu F 900 R dle normy (provozní kapaliny a 90 % paliva) je nízkých 208 kg. S průměrným jezdcem tak máte na zhruba 300 kg hmotnosti 105 koní výkonu. To byste v nějakém běžném autě segmentu C museli mít tak 550 koní, abyste dostali podobný poměr výkonu a hmotnosti.

Komponenty podvozku Dynamic ESA vypadají, jako by měl člověk na straně pumpičku. Ale funguje to opravdu dobře a kdo se rád občas sveze na okruhu, má tu široké možnosti nastavení.
Užitečné zatížení motorky je celkem vysokých 222 kg (to jsou dva cestující i se zavazadly), ale ostrého naháče asi nikdo nebude používat na dálkové etapy ve dvou a s kufry. Tedy ne že by nemohl, na motorku se dají dokoupit boční brašny, nosič, horní kufr a můžete vyrazit. Jen to nebude taková pohoda jako na nedávno testovaném RT. Tohle prostě není cesťák, ale sportovní naháč. Někdo ale i na dlouhých trasách rád trpí, tady si působení vnějších vlivů užije dost. Pro ostatní tu bude univerzálnější F 900 XR, i když za tu si proti F 900 R připlatíte několik desítek tisíc.
Na poměry BMW zajímavá cena
Ačkoli je F 900 R vlastně „levný“ bavorák, dostanete v základní výbavě barevný TFT displej s konektivitou BMW Motorrad, přední LED světlomet pro potkávací i dálková světla, LED ukazatele směru, ASC, přepínání jízdních režimů Rain/Road, nastavitelné páčky brzdy a spojky, zásuvku na 12 V a systém DTC a ABS Pro.

Základní cena 219 900 Kč je velice rozumná a dostanete za to parádní sportovní motorku. Můžete samozřejmě dle tradice BMW připlácet, ale testovaný stroj s elektronicky stavitelným podvozkem a spoustou užitečných detailů (vyhřívané rukojeti, tempomat…) se s cenou stále pohybuje kolem nejbližší konkurence.
Dle tradice BMW si můžete ale hodně připlácet, například za vylepšené přední světlo s přisvícením do zatáček, elektronicky nastavitelný podvozek Dynamic ESA, pokročilé přepínání jízdních režimů, bezklíčkový přístup, snížení podvozku, tempomat, nízkou nebo naopak zvýšenou sportovní sedačku, snížení podvozku, spoiler pod motorem a další detaily, doplňky a ochranné prvky.
Základní cena 219 900 Kč tak je opravdu jen základní, ale kdo nechce nic vymýšlet, dostane za to vlastně solidní motorku bez zbytečností. Motor bude mít plný výkon a určitě to na mraky zábavy a radosti bude stačit. Na testované motorce byl navíc paket výbavy Komfort (14 580 Kč, obsahuje vyhřívané rukojeti, tempomat a bezklíčový přístup), paket Dynamic (20 680 Kč, obsahuje podvozek Dynamic ESA, oboustranné rychlořazení a pokročilé jízdní režimy) a sada Style Sport (16 200 Kč, obsahuje testovanou barevnou kombinaci, spoiler pod motorem a zrcátka v koncovkách řídítek). Dohromady je to tak motorka za 271 360 Kč, což je ale pořád v rámci přímé konkurence.
Osobně bych si přihodil hlavní stojánek za 3 240 Kč pro snazší údržbu řetězu. Možná bych si vybral i sníženou sedačku (bez příplatku), ale to bych si musel s takto zalomenýma nohama vyzkoušet. Stejně tak bych si musel vyzkoušet zvýšená řídítka (2 370 Kč), protože já mám raději tu tradiční polohu na motorce než tuhle „na ležáka“ jak na supersportu.
Z dalších detailů lze zmínit třeba přední štítek za 5 461 Kč (ten bych bral spíše jako ochranu displeje a předku před mouchami) a měkké boční kufry s nosičem (dohromady 28 203 Kč). Kdo jezdí hodně do města a nechce s sebou tahat helmu v ruce, bude potřebovat horní kufr za 12 663 Kč v barvě motorky a jeho nosič za šest a půl tisíce. To pak má najednou člověk motorku za 325 tisíc a pořád ještě nezaškrtal v katalogu všechno. Stále jsme ale „na zemi“, v celkem konkurenceschopných cenách.
Celkové hodnocení: BMW F 900 R
Nový naháč F 900 R je povedená sportovní motorka. Charakteru má na rozdávání a silný dvouválec s mamutím středním pásmem vám pokaždé zaručí nejen spoustu zábavy, ale hlavně rychlosti, kdykoli si řeknete. Velmi dobrý podvozek, účinné brzdy a přesná převodovka jsou vítaný bonus. Sice jsme u značky BMW, ale ceny jsou u téhle motorky rozumné, a i když se odvážete v katalogu příslušenství a začnete zaškrtávat jako diví, pořád se budete pohybovat v teritoriu nejbližší zavedené konkurence z Japonska. Motorka se musí hlavně líbit a vyhovovat vám, takže pokud pokukujete po moderním sportovním naháči, neváhejte si novou F 900 R vyzkoušet. Konkurence je tady nabitá a takhle od stolu nejde říci, která je nejlepší. Stejně nakonec rozhodnou osobní preference, protože dnes ze zavedených značek nikdo vyloženě špatnou motorku už nevyrábí.
Co máme rádi
Silný dvouválec s pěkným zvukem
Přesná převodovka
Široké možnosti individualizace
Na poměry BMW rozumná cena (i příplatků)
Co nás vytáčí
Stupačky možná až moc vzadu
Ovládání palubního displeje (je to hodně o zvyku)
Nádrž jen na 13 litrů (reálný dojezd tak 200 km)
Elektronické otevírání nádrže