Hlavní obsah

Jak správně zajet nový skútr 125 ccm, na který vám stačí řidičák na auto? Prvních 200 kilometrů je klíčových, i pak si ale musíte dávat pozor

Foto: Dalibor Žák

Startujeme dlouhodobý test skútru od Yamahy, na který nepotřebujete extra řidičák na motorku, ale stačí vám jen papíry na auto. Teď nás však čeká asi to nejtěžší období - správně nový stroj zajet. Musí se to v dnešní době pořád dělat? A jak na to?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Musíte pořád nová auta a motorky zajíždět? Není už to jen náhodou přežitek z doby, kdy prostě výrobní technologie byly horší a variabilita kvality výroby kvůli tomu vyšší? Vždyť už máme přece všechno řízené počítačem a určitě už jde vyrobit motor, který se zajíždět nemusí.

Jenže tak jednoduché to není a hned si ukážeme, že každý nový stroj má určitou formu záběhu, tedy fáze, kdy si jednotlivé komponenty potřebují „sednout“ a vymezit si své přirozené pracovní vůle. A týká se to jak nových aut, tak samozřejmě i motocyklů.

Hned si na názorném příkladu ukážeme, jak na to. Začínáme totiž dlouhodobý test skútru Yamaha NMax s motorem 125 cm3, který jsme si v pražském dealerství Yamahy v Braníku převzali s čistou nulou na tachometru. Žádné záběhové kilometry nám tak nikdo nepřipravil a musíme si motorku zajet sami. O to zajímavější to ale bude a napíšeme si, jak se to má dělat.

Opatrně, ale nebojte se přidat

U nového auta nebo normální „velké“ motorky se záběhem zas takový problém není. Výrobce většinou uvádí, že prvních 1000 km je potřeba jezdit s citem, nevytáčet motor a nepřekračovat určitou hladinu provozních otáček a vozidlo nepřetěžovat. To u stroje s dostatečnou porcí výkonu opravdu těžké není. Když jsem si před časem zajížděl svoje nové XSR, tak u motorky s výkonem přes 110 koní, která i na šestku na čtvrt plynu jede lépe než kdejaké sportovní auto, jsem se nijak omezovat nemusel.

Foto: Dalibor Žák

Testovaný NMax jsme si vyzvedli v pražském dealerství Yamahy v Braníku. Dostali jsme kus přímo ze showroomu, tady ho můžete vidět se všemi příbuznými rodiny skútrů Max, tedy včetně luxusnějšího XMax a také naprosto skvělého rychlého maxiskútru TMax.

Jenže jak je to u skútru, který má skromný jednoválec 125 cm3 a výkon do 11 kW? Vždyť u něj člověk musí pořád jet s otevřeným plynem na doraz, aby motorka aspoň trochu držela krok s okolním provozem. Tady právě budou ty první záběhové kilometry nejzajímavější.

Co píše Yamaha v návodu k obsluze o záběhu skútru?

Záběh motoru: Pro zajištění dlouhé životnosti motoru není důležitější období než prvních 1600 km. Proto si musíte pozorně prostudovat následující informace. Protože je motor zcela nový, prvních 1 600 km ho příliš nezatěžujte. Různé části motoru se vzájemně přizpůsobují a vymezují se správné provozní vůle. V průběhu tohoto období nejezděte na plný plyn ani způsobem, který by mohl zapříčinit přehřívání motoru.

0–1 000 km: Nejezděte dlouhodobě s plynovou rukojetí otevřenou na více než 1/3. POZNÁMKA: Po ujetí 1000 km musí být vyměněn motorový olej a převodový olej.

1 000–1 600 km: Nejezděte dlouhodobě s plynovou rukojetí otevřenou na více než 1/2.

1 600 km a více: Nyní můžete vozidlo běžně používat.

Teď už určitě vyskakujete ze židle a křičíte: „No to se v Yamaze asi zbláznili! Jak mám na skútru, který sotva vyjede kopec, jezdit jen na třetinu plynu?“ Ve skutečnosti to není tak hrozné. Samozřejmě se počítá s tím, že se motorka musí rozjet, občas je potřeba více přidat plyn. Tady jde především o tu poznámku „dlouhodobě otevřenou plynovou rukojetí“. Z toho vyplývá následující poučka - nejezděte trvalou konstantní rychlostí.

Foto: Dalibor Žák

Skútr jsme dostali k dlouhodobému testu naprosto syrový s čistou nulou na tachometru. Musíme si ho tak zajet sami. Ale o to zajímavější to bude.

Foto: Dalibor Žák

„Týýýýý vypadajíííí…“ Ačkoli je NMax vlastně základní model řady Max a svým způsobem jen malý stroj pro jednoho, zas tak mrňavý není. Je dlouhý skoro dva metry. Odhodíte ho ale všude a rozhodně nezabírá tolik místa jako velký motocykl.

Snažte se měnit otáčky motoru a zatížení. U skútru samozřejmě dost závisí provozní otáčky na převodu variátoru, ale běžný městský provozní režim lze absolvovat v rozmezí zhruba 3000 až 5500 otáček a opravdu na čtvrt plynu. Kolem 60 km/h točí motor zhruba šest tisíc otáček (z kopce méně, do kopce více), tři tisíce otáček je rychlost kolem 25 km/h. Záleží, jak zrovna taháte za plyn a jaký je sklon vozovky.

„I skútr je třeba plynulou neagresivní jízdou ohřát a nechtít po něm hned plný výkon za studena. To ostatně platí i u dobře zajeté motorky. My tomu říkáme slušné chování a věřte mi, že váš stroj vám to v dobrém vrátí,“ říká Martin Tománek z českého zastoupení Yamahy. „Jinými slovy, po startu nedávám hned plný plyn a celkově těch prvních několik set kilometrů jezdím sice svižně, ale s citem. Důležité je měnit zatížení, otáčky, principiálně volit spíše okresky a vyhýbat se při zajíždění dálnicím,“ doplňuje.

Po dálnici zatím ne

Zjednodušeně by se dalo říci, že nejhorší je najet od dealera s úplně novou motorkou na dálnici a pak jet s plynem na doraz stovkou třeba sto kilometrů. Tím novému syrovému motoru opravdu nepomůžete. Jestli skútr převážíte delší cestu, tak si naplánujte nějaký pěkný výlet. Vždyť je to přece zážitek, že máte novou motorku. Tak si ji dobře zajeďte. Jak si ji zajedete, takovou ji budete mít!

Foto: Dalibor Žák

Prvních zhruba 200 km je pro správný záběh nejdůležitějších. Naplánujte si nějakou klidnou cestu po okreskách, kde nemusíte tahat pořád za plyn a nebudete nikomu překážet, když budete motorku chvíli jen šolichat. Důležité je měnit zatížení a otáčky. Na zapadlých silnicích objevíte spoustu zajímavých míst.

Foto: Dalibor Žák

I na skútru se dá vyrazit za město. Teď ale motorku zajíždíme, takže krok s okolním provozem ještě držet nelze. Zas je ale hezké odbočit z hlavních silnic, trochu si zajet a prozkoumávat okolí. V sobotu a v neděli brzy ráno nikde nikdo není a máte klid.

První kilometry je potřeba dbát také na pneumatiky a brzdy. Na pneumatikách je ochranný film a trvá zhruba 100 až 200 km, než se zcela ojede a gumy začnou fungovat tak, jak mají. U auta je to samozřejmě rychlejší, protože jeho pneumatiky přiléhají celou plochou a navíc je auto těžké. Motorka sice středy gum ojede také rychle, ale boky zůstávají nesjeté, a proto je potřeba být ty první desítky kilometrů opatrnější, než to začnete klopit na koleno jako Rossi. A věřte mi, že s podvozkem NMaxu si můžete dovolit hodně odvážné náklony, dokud nezačne drhnout hlavní stojánek.

Foto: Dalibor Žák

Prvních pár set kilometrů trvá, než se ojedou pneumatiky i brzdy. U těžkého auta je to hned, u motorky se musí s těmi kraji opatrně. Ale jde to. Teď svítí na tachometru skútru přes 400 km a pneumatiky už drží a brzdy se ochotně zakusují. NMax brzdí opravdu dobře, i díky kvalitním pneumatikám.

Brzdy si také musí sednout. Nervěte za ně silou, ale také nesjíždějte dlouhý kopec s lehce přimáčknutou brzdou. Opět je ideální prostě normální provoz. Přirozeně brzděte a všechno je v pořádku. Hlavně si ale nechávejte od ostatních trochu odstup, protože ony ty brzdy prvních několik desítek kilometrů opravdu moc ostře nefungují a jsou takové gumovější s pomalejším nástupem.

Jak snadno a rychle zajet skútr 125 cm³

Držte se doporučení výrobce

Prvních zhruba 200 km buďte opatrní, než se zajedou pneumatiky a brzdy

Vyhněte se jízdě s plynem na doraz a konstantní rychlostí

Chvilkové větší přidání plynu u ohřátého motoru ničemu nevadí

Vždycky motorku ohřejte plynulou normální jízdou

Měňte zatížení a otáčky

Ideální provozní režim je ve městě a na zatočených okreskách

Po dálnici a rovných širokých hlavních tazích s hustým provozem zatím raději nejezděte

Nepřetěžujte motorku (jízda ve dvou, dlouhá prudká stoupání)

S přibývajícími stovkami kilometrů můžete postupně přidávat rychlost a zvyšovat zatížení

Hlídejte teplotu motoru, nechte po hodině jízdy motorku chvíli odpočinout

Když každý den ujedete 50 km, za necelý měsíc máte skútr zajetý

V doporučeném intervalu nechte udělat první kontrolní servis s výměnou oleje

Zajímavé také je, že v motorce je speciální olej určený právě pro záběh. Ten se musí po 1 000 km vyměnit. Pak už motorka po prvním servisu dostane standardní olej, s nímž bude normálně jezdit. Yamaha NMax 125 používá olej Yamalube 10W-40 vyhovující normě API SG nebo vyšší. V motoru je jen 0,9 l oleje. V sekundárním převodu se používá stejný olej a je ho tam jen 0,1 l. Motorka má v sobě jen asi 0,6 l chladicí kapaliny.

Yamaha nastavila servisní plán po roce nebo 6 000 km pro prohlídku a základní údržbu s výměnou oleje v motoru. Olej sekundárního převodu se mění po dvou letech nebo 12 000 km, stejně tak se mění zapalovací svíčka. Chladicí kapalina se mění každé tři roky. Po čtyřech letech se mění brzdové hadice (brzdová kapalina standardně po dvou letech).

Co budeme testovat

Foto: Dalibor Žák

Yamaha NMax je moderní skútr. Ačkoli bude asi primárně používán jen ve městě a okolí, neměl by být problém s ním absolvovat i delší trasy. Do testu dorazila o něco luxusnější verze Tech Max.

Foto: Dalibor Žák

Verze Tech Max se liší nejen jinými barvami a luxusnějším sedlem, ale hlavně multifunkčním displejem včetně zobrazení navigace Garmin upravené speciálně pro použití v motorkách Yamaha. Ale o tomhle ještě bude řeč.

Do dlouhodobého testu dorazila Yamaha NMax 125 ve verzi Tech Max. Od standardního NMaxe za 84 990 Kč se verze Tech Max za 92 990 Kč liší hlavně barevnými kombinacemi, luxusnějším prošívaným sedlem a 4,2″ barevnou TFT přístrojovou deskou s navigací. Základní technika zůstává stejná.

Technické údaje: Yamaha NMax 125
motorčtyřdobý vodou chlazený jednoválec, SOHC, 4 ventily na válec, vstřikování paliva
zdvihový objem (vrtání × zdvih)125 cm³ (58,7 × 52 mm)
kompresní poměr11,2 : 1
výkon9,0 kW (12,2 k) v 8000 1/min
točivý moment11,2 Nm v 6000 1/min
převodovkaautomatická, variátor
Délka × šířka × výška1935 × 740 × 1200 mm
Výška sedla770 mm
Rozvor1340 mm
Pohotovostní hmotnost132 kg
Užitečné zatížení166 kg
Objem palivové nádrže7,1 l (rezerva 1,7 l)
Přední pneumatikaDunlop Scoot Smart L 110/70-13M/C 48P
Zadní pneumatikaDunlop Scoot Smart L 130/70-13M/C 63P
BrzdyPřední i zadní kotoučové hydraulické
StartérPouze elektrický

Yamaha NMax 125: První dojmy

Skútr je pořád v záběhu. Za první víkend se podařilo najezdit přes 250 km opatrných kilometrů s přestávkami a vskutku pomalým „padesátkovým“ tempem. Když se ale člověk vyhne hustým dopravním špičkám, dá se jezdit bez velkého omezování ostatních. Tady na západ od Prahy a Křivoklátsku ale brzy ráno o víkendech moc provoz není.

Foto: Dalibor Žák

Naprosto zoufalý stav silnic v okolí Křivoklátu (ten hrad a obec také nepůsobí moc reprezentativně a udržovaně) prověří každý podvozek. Až si člověk říká, že tady snad návštěvníky nechtějí a cestu sem jim znepříjemňují, jak nejlépe umí.

I když byla na konci května „zima jak na motorce“, využil jsem prázdných silnic a klidu k zajíždění po zapadlých silničkách. Pak tam více než 100 km naskáče hned za dopoledne. Aktuálně svítí na tachometru více než 400 km a je cítit, že motor už je živější a pohotovější, gumy drží a brzdy se ochotně zakusují.

NMax je dobrá motorka, to už víme z našeho rychlého seznámení ve Španělsku na konci roku 2024. Yamaha tento model zařadila mezi třídu sportovních skútrů. Nečekejte tedy rozbředlý městský pohodlný skútr, ale opravdu skútr sportovní. Ochrana před větrem je skromná, takže kdo chce něco lepšího, ať si přikoupí větší štítek s deflektorem z originálního příslušenství. Stojí 4 188 Kč. Naopak lze ale ještě dokoupit nižší sportovní štítek za 2 435 Kč.

Do ranní zimy by se hodily vyhřívané rukojeti a třeba i vyhřívané sedlo. Zatímco rukojeti jdou na NMax dodělat (stojí 5 108 Kč), vyhřívané sedlo je potřeba zadat do výroby, je součástí balíčku NMax Tech Max+. Dostupnost je ale třeba ověřit. Každopádně nabídka originálního příslušenství je obrovská. Spousta lidí určitě zvolí některý ze zadních kufrů s nosičem, jdou dokoupit i další praktické detaily.

Hodnotit dynamiku u čerstvé motorky v záběhu smysl nemá a bude to stejně součástí dalších testů. Včetně náročných dálkových etap, protože chceme vyzkoušet, jestli se tento skútr dá používat také jinde než ve městě a blízkém okolí. Třeba bude někdo, kdo si prostě na motorku řidičák (zatím) dělat nechce, ale rád by si tu svobodu pohybu užíval.

Brzy bude skútr zajetý, uděláme první povinný servis po 1 000 km a pak hned začneme zjišťovat, jak nový NMax funguje naplno, co se nám na něm líbí a co by naopak potřebovalo zlepšit. To jinak než při pravidelném používání nejde. Několikadenní testy jsou sice dostatečné, aby si člověk udělal první dojem, ale teprve dlouhodobý test ukáže, jak se s takovým strojem skutečně žije, co člověku vadí a jestli za něj máte dát svoje peníze.

Načítám