Hlavní obsah

Dacia Spring Cargo: Tenhle malý prcek oddře spoustu práce. Neúnavně, tiše a levně

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Elektrická Dacia Spring nás svými kvalitami vyloženě neuchvátila, v klasickém duchu rumunské automobilky však splní zadaný úkol za rozumné peníze. Nyní je tu užitková varianta tohoto městského prcka, která pro určitý druh byznysu může dávat velmi dobrý smysl.

Článek

Úspěšné malé městské elektroauto (za dva roky se ho prodalo přes 100 000 kusů!) dalo vzniknout nečekaně praktické užitkové variantě, v podstatě takové malé dodávce, která… Ok, tak já počkám, až se dosmějete.

Foto: Lukáš Kukla

Spring Cargo je postavou drobné, ale nečekaně praktické užitkové auto.

Hahaha, že prý dodávce!!!

Budete se divit, ale ne každý potřebuje pro své podnikání obrovskou loď, do které se vejde hned několik palet našlapaných zbožím nebo materiálem. V městském prostředí se pohybuje i řada rozvážkových firem, kterým může tohle malé a nenáročné auto naprosto stačit a vyhovovat.

Jak se Dacia Cargo liší od osobního Springu?

Základním rozdílem je, že Cargo je dvoumístné, zadní sedadla ustoupila nákladovému prostoru oddělenému od přední osobní části mříží. Zadní pár dveří však zůstal normálně funkční, má skla, a dokonce elektricky stahovací.

Zvenku Cargo bezpečně poznáte podle absence (falešných) střešních lišt a bočních ochranných/ozdobných prvků ve dveřích v barvě karoserie.

Osobní Spring v nové verzi Extreme má navíc silnější elektromotor (65 místo 45 koní Carga), vizuál s prvky v barvě mědi a trochu lepší výbavu.

Foto: Dacia

Osobní verze Spring Extreme je pohlednější a hbitější varianta.

Počkej, jak to myslíš?

Rozvážka nákupů či jídel, expresní doručování balíků nebo drobní řemeslníci – to jsou jen první nápady, způsobů využití se najde určitě víc. Elektrický Spring Cargo jim vyjde vstříc levným a bezproblémovým provozem.

Foto: Lukáš Kukla

Europaleta se sem nevejde, ale pro rozvážkové firmy bude těch 1000 litrů prostoru bohatě stačit.

Pomalu, pomalu. Jak levným?

Spring Cargo při průměrné spotřebě kolem 12 kWh / 100 km na jedno plné nabití, které vyjde (podle zvoleného zdroje) na částku od 100 korun až ke 300 korunám, ujede přes 200 km, takže můžete jezdit za bezkonkurenčních 0,50 – 1,50 Kč/km.

Foto: Lukáš Kukla

Novinkou verze s novou identitou je otevírání krytu nabíjecí zásuvky do strany. Nabíjecí výkony nejsou nijak závratné, ale na malou baterii to stačí. Navíc vás jedno plné nabití vyjde třeba jen na stovku, takže jezdíte skoro zadarmo.

To je skvělé! A s bezproblémovým provozem jsi to myslel jak?

Elektrická auta nevyžadují prakticky žádný servis, žádné pravidelné výměny olejů, brzdy se jim také moc nesjíždějí atd. Takže do servisu jezdíte jen jednou za rok na rutinní prohlídku a obvykle pouze kvůli výměně kabinového filtru. Navíc neustálé startování a zahřívání zchladlého motoru (typické pro městské použití) spolu s krátkými jízdními vzdálenostmi často v prostředí ucpaných městských ulic s častým řazením opotřebovává auta se spalovacím motorem rychlejším tempem, elektromobily si v takových podmínkách naopak vesele rochní. S osobním Springem jsme strávili skoro půl roku a nechtěl od nás kromě pravidelného nabíjení vůbec nic.

Foto: Lukáš Kukla

Údržba elektromobilu je skoro bezpracná, servis finančně nenáročný. Co lepšího můžete chtít od pracovního nástroje?

No, to je hezké, ale také je zoufale pomalý a nikam nedojede

Jenže to v (pří)městském prostředí vůbec nevadí – jízdní rychlosti jsou nízké (těch Spring Cargo dosahuje docela svižně) a dojezdové vzdálenosti krátké (takže cca 200 km efektivního dojezdu bohatě vystačí na celou směnu). U osobního Springu jsme si také postěžovali na slabší výbavu a kvalitu zpracování, ale ta u pracovního auta vůbec nevadí. Pořád tu máte třeba okna v elektrice, klimatizaci (v zimě topí opravdu rychle) nebo infotainment (který využijete nejspíš hlavně k propojení s Android Auto nebo Apple CarPlay).

Foto: Lukáš Kukla

Spring Cargo je z globálního pohledu louda, ale ve městě a jeho okolí dokáže jezdit poměrně svižně. Těch více než 200 km dojezdu vám na jednu pracovní směnu bohatě vystačí.

Dobře, ale teď klíčová otázka: Kolik toho tenhle prcek vlastně uveze?

Spring Cargo má dvě sedačky a nákladový prostor je oddělený mříží. Maximální objem celého prostoru je 1000 litrů, délka ložné plochy je 1172 mm a šířka mezi podběhy 931 mm, maximální nosnost činí zcela dostatečných 358 kg – a k dispozici jsou i čtyři kurtovací oka.

Foto: Lukáš Kukla

Přístup do nákladového prostoru je možný i bočními dveřmi. Ty mají překvapivě elektricky stahovací okna. Naopak trochu zamrzí absence prostoru pro uložení nabíjecích kabelů, budete je muset vozit volně pohozené nebo je můžete vmáčknout za přední sedadla.

Takže europaleta…

Ne, ta se dovnitř vážně nevejde, stejně jako trubky z lešení, lednice nebo nábytek z IKEA. Na to budete potřebovat skutečnou dodávku. Ale různých drobných krabic a tašek, případně ohřívací box na jídlo pojme nákladový prostor Springu Cargo naprosto bez problémů.

Skoro to vypadá, že se ti tohle auto líbilo!

Pro daný způsob použití dává perfektní smysl. Stejně jako je osobní Spring skvělé městské auto (třeba i pro carsharingové firmy), tak Spring Cargo je perfektní malá městská rozvozová dodávka – její řidiči budou milovat snadné řízení (žádné čekání na ideální otáčky, žádné kvedlání šaltpákou a žádný hluk, jen volant, dva pedály a instantní elektrický zátah a tichá, hladká jízda) a jednoduché parkování (díky malým rozměrům a „elektrické“ značce), provozovatelé si zase budou pochvalovat laciný provoz bez výpadků při trávení času v servisu.

Dacia nabízí Spring Cargo v jediné výbavě s cenovkou 538 400 Kč (včetně DPH), kde připlácíte jen za multimediální infotainment s parkovací kamerou (12 500 Kč) a DC nabíjení 30 kW (15 000 Kč), případně za příslušenství k nabíjení nebo prodlouženou záruku – Dacia standardně nabízí záruku na vůz 3 roky / 100 000 km a na trakční akumulátor 8 let / 120 000 km.

Technické údaje
Motorasynchronní elektromotor uložený na přední nápravě
Výkon33 kW (45 k)
Točivý moment125 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost935 kg
Akcelerace 0–100 km/h19,1 s
Maximální rychlost125 km/h
Dojezd230 km
Kapacita baterie27,4 kWh
NabíjeníAC 6,6 kW, DC 30 kW
Kola a pneumatiky165/70 R14
Rozměry (délka/šířka/výška)3 734/1 579/1 516 mm
Rozvor2 423 mm
Objem nákladového prostoru1 000 l

Reklama

Načítám