Hlavní obsah

Dacia Duster vs. Jogger: Která je lepší pro rodinu, která je lepší na silnici a která do lesa

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dacia má v nabídce hned dva praktické SUV modely, které si v očích zákazníků mohou konkurovat. My vám ale ukážeme, že jejich zaměření je dost odlišné a každé odvede majiteli trochu jinou službu.

Článek

Podobnost obou aut je do očí bijící – už jen proto, že mají v tomto souboji oba stejné kabáty… Nedávná změna korporátní identity Dacia přinesla především jiné znaky na kapotě a novou „komunikační“ barvu – nemetalickou zelenou Dusty evokující dobrodružného ducha značky. A ten se u zvýšených modelů Duster a Jogger projevuje nejvýrazněji. Není proto divu, že si jsou obě auta tak blízká, hlavní rozdíly odhalíte především při pohledu na záď.

Ta je u Joggeru podstatně delší a nafouklejší, pojme totiž nejen 829 litrů zavazadel (dokonce až 1 819 l při sklopení zadních sedadel, takže ho můžete používat i jako stěhovák), ale především třetí řadu sedadel – na rozdíl od striktně pětimístného Dusteru může být Jogger i sedmimístný (za příplatek 23 tisíc; v takovém případě vám pro zavazadla zbyde 212 litrů prostoru). Duster se svými 467 litry rozhodně není nepoužitelný, ale tenhle souboj jednoznačně prohrává.

Foto: Lukáš Kukla

Duster má docela velký kufr, ale s Joggerem se nemůže rovnat. První kolo tak vyhrává Jogger

Záď Dusteru s logem 4×4 pro změnu dokládá, že na rozdíl od Joggeru ho můžete mít i s pohonem všech čtyř kol (v kombinaci se 115koňovým dieselem 1,5l nebo testovaným benzinovým 150koňovým přeplňovaným čtyřválcem 1,3l). Čtyřkolka využívá mezinápravovou spojku, a můžete ji tak nechat v automatickém režimu nebo ji v terénu uzamknout pro co nejlepší trakci. Podle klasického segmentového rozdělení je tak Duster poctivé SUV (se světlou výškou 214–217 mm podle verze), zatímco Jogger se řadí mezi módní crossovery (jenže i tak nabídne solidní světlou výšku 200 mm, takže s ním můžete bez obav sjet na polňačku nebo na louku).

Foto: Lukáš Kukla

Pouze Duster můžete mít s pohonem kol. Má smysl, pokud ho opravdu dokážete v těžkém terénu využít, polňačku nebo louku zvládne i Jogger

To by většině zákazníků mělo pro rozhodnutí mezi oběma konkurenty stačit, ale přímé porovnání obou aut ukazuje mnohem více pozoruhodných rozdílů. Přes vnější podobnost totiž nahlédnutí do kabin obou aut nezapře, že Duster je výběhový model (jeho druhá generace se vyrábí již od roku 2017), zatímco Jogger je stále v podstatě horká novinka (na český trh oficiálně dorazil loni).

Foto: Lukáš Kukla

Kabina Dusteru už začíná projevovat svůj věk

Duster je tak uvnitř plný tvrdých plastů a designově méně vzhledný (ačkoliv změna identity přinesla i odlišné výdechy klimatizace a nový displej infotainmentu), Jogger kontruje modernější architekturou, kvalitnějším provedením nebo dekory s látkovým čalouněním. Za volantem novinky se vám taky bude lépe sedět, protože si můžete víc natáhnout nohy. Do Dusteru se díky výše ukotvené sedačce sice snáze nasedá, ale musíte sedět „na kratší nohy“ a chodidla máte oproti spodní části sedáku výš, což při vzpřímeném opěradle není moc příjemné – v Dusteru si zkrátka neuděláte tolik pohodlí.

Foto: Lukáš Kukla

Za volantem Joggeru sedíte níž, ale snáz si uděláte pohodlí

Řidičská pozice má vliv i na řízení, protože v Dusteru máte pocit, že sedíte „na autě“, v čemž vás podpoří také pohupující se podvozek plus řízení s pomalejším převodem a více odtržené od předních kol. V Joggeru sedíte „uvnitř auta“, takže se s ním snáz propojíte – řízení je přímější a má více citu, podvozek je stabilnější a lépe kontroluje pohyby karoserie, takže se za volantem budete cítit jistěji i ve vyšších rychlostech (s Dacií nikdo závodit nebude, ale určitě si toho všimne i obyčejný řidič).

Foto: Lukáš Kukla

Že se podvozek Dusteru v zatáčkách nadře, to je viditelné na první pohled. A to má verze s pohonem všech čtyř kol výhodu zadního víceprvkového zavěšení

Duster vrací úder hladším a výkonnějším motorem – čtyřválec nevibruje a neduní (tedy pokud ho nepodtáčíte) a jeho 150 koní a 250 Nm snadno předčí 110 koní a 200 Nm tříválce v Joggeru, čehož si všimnete hlavně, když budete jezdit častěji plně naložení (ačkoliv v absolutních hodnotách zrychlení z klidu na stovku dělí vrcholné modely pouze jedna desetina). To v Joggeru vibrace ucítíte častěji (hlavně na volnoběh) a rychlost si budete muset víc zasloužit prací s pákou manuálního řazení, jenže tříválec se zase ochotněji točí, takže vás to nebude obtěžovat.

Foto: Lukáš Kukla

Jogger působí na asfaltu jistěji a sebevědoměji

Dálniční přesuny ale nejsou žádnou velkou radostí ani v jednom autě, protože kratší jednička u obou aut znamená ve sto třiceti šestku vytočenou přes 2 500 otáček, takže jsou obě auta poměrně hlučná a víc žerou (i když zase lépe zatahují při předjíždění). Když už jsme u té spotřeby, s oběma auty se dá jezdit za nějakých 6–7 litrů podle toho, jak těžkou máte nohu nebo jak jste naložení. Pokud chcete u benzinky ušetřit, u obou aut máte možnost pořídit si tovární verzi na LPG.

A co bezpečnost?

Potupné jednohvězdičkové hodnocení nárazového testu Joggeru obletělo svět, ale při podrobnějším zkoumání výsledků zjistíte, že ve srovnání s tříhvězdičkovým Dusterem v oblasti bezpečnosti nijak výrazněji nezaostává. EuroNCAP totiž v mezičase (Duster prošel testem při svém představení v roce 2017) změnil normy hodnocení a Jogger tím hodně ztratil – o druhou hvězdičku přišel jen kvůli absenci upozornění na připoutání pasažérů sedících ve třetí řadě sedadel (dodávané na přání). Fakticky jsou na tom obě auta z pohledu pasivní i aktivní bezpečnosti dost podobně.

Foto: Euro NCAP

Srovnání nárazových zkoušek Joggeru a Dusteru. Přijde vám Jogger vlevo nějaký krátký? Správně, až po B-sloupek má totiž konstrukci zcela shodnou s Sanderem Stepway, takže organizace Euro NCAP necítila potřebu s ním znovu švihnout o zeď, když měla relevantní výsledky od menšího sourozence, pro crossover je pouze přepočítala (a ubrala hvězdičku za výše uvedené opomenutí).

Pak už rozhodují jen drobnosti. Duster má například dvojité plynové vzpěry kapoty, zatímco u Joggeru se šetřilo a má jen výklopnou tyčku. Jogger má ale zase modulární střešní nosič, o tom si Duster s obyčejnými hagusy může nechat jen zdát. Jogger má také v kabině víc odkládacích prostor a umí dokonce i držák na telefon vedle infotainmentu (a u něj má chytře umístěný USB konektor). Jogger také pasažérům ve druhé řadě nabídne více místa pro nohy (děti ocení, že sedí výš a mají lepší výhled) a výklopné stolky na opěradlech předních sedadel. Sluší se také zmínit, že Jogger už má elektromechanickou parkovací brzdu, zatímco Duster si vystačí klasickou ručkou – pokud to pro vás hraje roli.

Tak co, už máte jasno, které auto je pro vás to pravé? Dobrodruzi vyžadující čtyřkolku, nebo zasloužilí rodičové, kteří potřebují stěhovák s velkým kufrem/sedmi sedadly mají určitě jasno. Vám ostatním zkusíme výběr ulehčit zopakováním, že Jogger je uvnitř prostornější a pohodlnější, také je modernější, příjemněji se řídí a lépe jezdí na silnici. Duster má zase mírnou převahu v terénu (i bez čtyřkolky), můžete ho mít i se silnějším čtyřválcem (na benzin i naftu) a automatickou dvouspojkovou převodovkou a ve správné verzi vyjde o pár tisícovek laciněji. No, a teď už je to na vás…

Ceník Joggeru začíná na částce 417 500 Kč (motor TCE 100 ECO-G, výbava Essential), srovnatelný Duster můžete mít již za 392 500 Kč (za výchozích 377 500 Kč dostanete slabší motor TCe 90 bez možnosti spalovat LPG). Pokud bychom jako referenční vzali auto ve střední výbavě Expression s motorem TCE 100 na LPG, pětimístný Jogger vyjde na 465 tisíc, Duster na 425 tisíc – pokud však u Duster sáhnete po čtyřválci TCe 130, už jsou na tom obě auta cenově shodně, takže volte moudře.

Technické údajeDuster TCe 150 4x4Jogger TCe 110
Motorřadový čtyřválec, benzin, turbo, uložený vpředu napříčřadový tříválec, benzin, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 332 cm3999 cm3
Výkon110 kW (150 k) při 5 250–6 000 ot./min.81 kW (110 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 700–3 250 ot./min.200 Nm při 2 900–3 500 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 rychlostímanuální, 6 rychlostí
Pohonvšech čtyř kolpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 399 kg1 280 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,4 s10,5 s
Maximální rychlost180 km/h183 km/h
Spotřeba (kombinace)6,8 l/100 km5,6 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l50 l
Kola a pneumatiky215/60 R17205/60 R16
Rozměry (délka/šířka/výška)4 341/1 804/1 693 mm4 547/1 784/1 691 mm
Rozvor2 676 mm2 897 mm
Objem zavazadlového prostoru467/1 444 l212/829/1 819 l

Reklama

Načítám