Hlavní obsah

Všechny novinky pro řidiče pro rok 2026 na jednom místě: A není jich málo!

Foto: Jakub Misík

Konec roku už pomalu začíná klepat na dveře, proto stojí za to podívat se na to, co nás jakožto řidiče čeká v roce 2026. A jde o dobré zprávy, ubyde byrokracie, přibyde online služeb a vejde v platnost automatizované řízení.

Článek

Změny v dopravě platné od 1. ledna 2026 přinesou nám řidičům větší komfort, více digitalizace, zjednodušený zápis mentorů nebo třeba vozidla provozovaná v autonomním režimu.

A je toho víc. Díky informacím od Ministerstva dopravy (děkujeme!) vám přinášíme přehled toho, co se pro nás od příštího roku mění.

Konec čekání na kartičku

Doposud je nutné pro legální řízení vozidel mít fyzicky převzatou plastovou kartičku (řidičák), kterou pak už v rámci Česka vozit nemusíte. Nově půjde od ledna 2026 po Česku legálně řídit bez převzaté průkazky po dobu jednoho měsíce, a to od okamžiku udělení nebo rozšíření řidičského oprávnění, tj. od zápisu do registru řidičů.

Foto: Michal Jirák

Udělali jste řidičák, ale kartička ještě nepřišla? Neřídíte. Od ledna 2026 hned po zápisu registru řidičů můžete začít hned, kartičku vyzvednete později.

Pozor, o provedení zápisu musí být řidič informován, v případě elektronické žádosti to bude e-mailem nebo SMS zprávou.

Portál dopravy a řidičák

Aktuálně můžete přes Portál dopravy požádat o nový řidičák v případech, kdy tomu starému skončila platnost, ztratili jste jej nebo vám jej někdo odcizil. Od ledna 2026 přibude možnost žádat online o přidělení prvního řidičáku nebo taktéž o jeho rozšíření.

Foto: MD ČR, Jakub Misík

Řidičáky půjde více řešit online.

Tuto možnost budou mít všichni, kteří mají v Česku trvalý pobyt, zdravotní posudek v digitální formě a testy i jízdy absolvované po 1. lednu 2026. Žádost o rozšíření řidičáku online je pak navíc podmíněná tím, že dotyčná osoba musí být držitelem řidičského průkazu vydaného Českou republikou.

Portál dopravy od 17 let

Portál dopravy bude moci nově využít i sedmnáctiletý žadatel o řidičské oprávnění skupiny B (systém L17), kde navíc půjde požádat o zápis až čtyř mentorů. Skrze Portál dopravy ony mentory žadatel přímo osloví, získá jejich souhlasy a spolu se souhlasem rodiče či zákonného zástupce podá žádost o řidičák, mentory nebo oboje naráz. Zápis mentora také půjde elektronicky zrušit.

Foto: Asociace autoškol

Také 17letý řidič (budoucí i stávající) bude moci využít Portál dopravy.

Povinná lékařská prohlídka od 70 let

Nově se zvyšuje hranice pro povinné lékařské prohlídky u řidičů, a to z 65 let na 70 let. Navíc pokud doktor onu prohlídku absolvovanou od ledna 2026 zapíše do elektronické databáze (kmenový registr pacientů, odkud se záznam propíše do registru řidičů), tak dotyčný senior nebude muset posudek vozit u sebe, protože bude dostupný online. Posudky vydané před 1. lednem 2026 nicméně bude nutné stále vozit s sebou.

Foto: Ambulance Penta

Hranice pro povinnou lékařskou prohlídku se u řidičů-seniorů navýší na 70 let.

Digitální plná moc

Na Portálu dopravy se rozšíří možnost u digitálních plných mocí o udělení oprávnění pro nakládání s konkrétními automobily. Udělená digitální plná moc půjde používat jak online na Portálu, tak na úřadě, kde si pracovník ověří vaší identitu a zkontroluje existenci i platnost digitální plné moci.

Digitální plnou moc půjde udělit na dobu neurčitou, určitou, půjde měnit její platnost, ukončit ji nebo rozšířit o další osoby.

Autonomní řízení

A je to tady, od 1. ledna 2026 náš zákon bude znát, řešit a umožní automatizované řízení, Ministerstvem dopravy označované jako třetí stupeň. Vozidlo bude tedy po našich cestách smět řídit samo, řidič nebude muset sledovat provoz, ovšem na základě výzvy auta bude muset převzít řízení zpět, na což bude muset být neustále připravený.

Nejčastěji tak samořízení nejspíš potkáme na dálnicích. Právní úprava mění definice řidiče, jeho odpovědností a také umožní policii ověřit (řidič má povinnost být součinný), jestli byl v určitý moment systém automatizované jízdy aktivní, či nikoli.

Foto: Portál dopravy

Už teď v registru najdete stupeň řešící automatizované řízení.

Totiž v momentě, kdy auto řídí samo, tak přebírá odpovědnost výrobce, nikoli řidič či provozovatel. V rámci registru silničních vozidel se objeví údaj o tom, že jde o automatizované vozidlo. Respektive kolonka ohledně stupně autonomity se v registru už nachází.

Načítám