Článek
Slovensko chce snížit nehodovost a zároveň zkvalitnit přípravu budoucích řidičů, proto tamní vláda navrhuje úpravu zákona, která může přinést zásadní změny. Totiž jen v roce 2024 u našich sousedů zemřelo během dopravních nehod 262 lidí a 814 se zranilo těžce. Mezi oběťmi nehod byli také chodci (67) a cyklisté včetně koloběžkářů (22).
Návrh počítá s tím, že žadatel o řidičák nejprve složí teoretickou zkoušku a teprve po jejím úspěšném absolvování smí vyrazit na praktický výcvik na cvičiště a do provozu. A poté samozřejmě i na praktickou zkoušku (jízdy).
Cílem je dosáhnout toho, aby do praxe nastoupil jen ten žadatel o řidičák, který pravidla silničního provozu zná po teoretické stránce.
A neméně důležitá podmínka, která vyvolala obří diskuzi. Podmínkou pro zahájení kurzu pro získání řidičáku B má být dosažené minimálně základní vzdělání, tj. úspěšné absolvování 9. třídy základky.

Řidičák na B jen pro ty, kteří absolvují základku.
Na jednu stranu má toto pravidlo zajistit, že se do provozu nově dostanou jen ti lidé, kteří umí číst, psát, počítat, mají základy fyziky a chápou, jak funguje společnost, co je odpovědnost či brzdná dráha a co dělat při nehodě.
Na druhou stranu se ozývá kritika hlásající diskriminaci lidí, kteří základní školu nemohli dochodit například z ekonomických, zdravotních nebo sociálních důvodů. Takovým lidem by mohl upravený zákon zhoršit například budoucí pracovní uplatnění.
Mezi další navrhované úpravy patří i to, že spolujezdec na motorce, čtyřkolce (quadbike) nebo vícemístném bicyklu nebude moci být stejně jako řidič pod vlivem alkoholu či drog. Lidově řečeno, na mašině nepije ani spolujezdec.

Návrh počítá také s úpravou pokut za překročení rychlosti.
A co je v návrhu dál? Na chodnících se budou moci pohybovat cyklisté mladší 15 let (dosud platí věk nejvýš 10 let), koloběžkám bude vjezd na chodníky zakázán, obce dostanou větší dopravní pravomoce (řešení deliktů, radary…), upraví se přednost chodců na přechodech pro chodce (de facto na podobnou úroveň jako u nás), zkrátí čas zákazu jízd nákladních vozidel nad 7,5 tuny během svátků, přibude rehabilitační program pro silniční piráty (návštěvy psychologa…) nebo upraví pokuty za rychlost.
A to do výše 800 eur (19 400 Kč) na místě a do 1 000 eur (24 300 Kč) ve správním řízení, plus policie bude moci na místě zadržet řidičáky za překročení rychlosti v obci o 31 km/h a mimo obec o 41 km/h.
Úpravu zákona musí nejprve schválit slovenský parlament, zatím jde pouze o návrh. Ale pokud bude v tomto znění přijat, začne platit od 1. května 2026, respektive dělení výcviku v autoškole od 1. května 2027.


