Hlavní obsah

Za rostoucí úmrtnost chodců a cyklistů může nepřekvapivě hlavně jedna kategorie aut. A bohužel čím dál oblíbenější

Foto: Chevrolet

Počet úmrtí chodců a cyklistů roste, minimálně ve Spojených státech amerických, kde se rozhodli přijít na to, proč tomu tak je. A protože na to šli vědecky, došli k překvapivě prostým závěrům. Vinu nesou moderní SUV.

Článek

Za posledních 25 let vzrostl ve Spojených státech počet úmrtí chodců a cyklistů vlivem nehody s autem až o 42 %, což vedlo vědce z Insurance Institute for Highway Safety (významná neziskovka zabývající se dopravní bezpečností) k pátrání po příčinách.

Tím, jak se nová auta zvětšují a stylizují, tak se snižuje výhled z jejich kabiny. A přesně na to se analytici zaměřili a prověřili celkem 17 vozidel napříč šesti značkami. Chtěli zjistit, jak moc se za ty roky změnily takzvané slepé úhly, tady místa, kam jakožto řidiči z kabiny nemáte šanci dohlédnout.

Foto: Honda

Ze starého CR-V (1997) bylo dobře vidět. U toho nového už je problém.

Vědci proto shromáždili různé generace Fordu F-150, Chevroletu Suburban, Hondy Accord, Hondy CR-V, Toyoty Camry a Jeepu Grand Cherokee, vše z let 1997 a 2023. Následně dovnitř na místo, kde bývají oči řidiče, umístili 360stupňovou kameru a začali zkoumat.

Výsledek? V okruhu 10 metrů dopředu se viditelnost z moderních aut snížila až o desítky procent. Ale došlo i na velké rozdíly. Například u Fordu F-150 klesla viditelnost z 43 % na 36 %, nicméně podle vědců byla už od začátku mizerná (široké slepé úhly). Přece jen F-150 je velký pick-up, dnes doslova obrovský.

Nejhůře dopadla Honda CR-V, kdy v roce 1997 viděli řidiči z CR-V asi 68 % z oblasti deseti metrů před sebou, ale u modelu z roku 2022 už jen 28 %. Chevrolet Suburban začínal kolem roku 2000 na 56% viditelnosti, ale u modelu z roku 2023 spadla na 28 %.

Foto: Chevrolet

Chevrolet Suburban (na snímku) i Honda CR-V dopadly špatně. Viditelnost 10 metrů vpřed pouhých 28 %.

Na vině jsou podle vědců vysoké kapoty a nadměrně velká boční zrcátka, která brání přímému čelnímu výhledu a výhledu do rohů, což snižuje schopnost zavčas spatřit chodce nebo cyklistu.

Kdo naopak pozitivně bodoval, to byly současné sedany Honda Accord a Toyota Camry. Tam byly změny ve výhledu tak malé (Honda snížení o 5 %, Toyota o 4 %), že spadaly do tolerance a vyšly prakticky stejně jako jejich předchůdci z 90. let.

Modré překrytí představuje oblasti, kam řidič kvůli konstrukci vozidla napřímo nevidí.Video: IIHS

A proč o tomto píšeme? Zajímat by to mělo i nás Evropany, protože rozmach SUV nepolevuje ani v našich končinách.

Insurance Institute for Highway Safety vyvinula s touto studií také představenou metodiku měření, která v budoucnu možná nabude na významu, protože bude zkoumat dalších 150 aut.

Jakým typem auta nejčastěji jezdíte?
SUV
32,2 %
hatchback či liftback
17,4 %
kombi
31,3 %
sedan
9,3 %
jiný typ karoserie
9,8 %
Celkem hlasovalo 453 čtenářů.
Načítám