Článek
Dojíždět v létě zimní gumy se sice zdá být dobrým ekonomickým nápadem, nicméně z pohledu bezpečnosti (zejména delší brzdná dráha), komfortu (hluk) nebo spotřeby (valivý odpor) nikoli.
Na druhou stranu podobným hazardem je jízda na starých gumách, ať už letních či v horším případě zimních. Sice mohou mít ještě krásný dezén, ten ale kvůli tvrdosti obutí jen tak neopotřebujete. Navíc v krizové situaci, například ve smyku, vás stará guma nemusí podržet.
Jako novou jde do provozu uvést pneumatiku vyrobenou i několik let nazpět, pokud je správně skladovaná. Ve chvíli, kdy ji do provozu nasadíte, bavíme se všeobecně o životnosti čtyři až pět let (pokud dřív nezmizí dezén).
Renomovaní výrobci uvádí, že i pět let stará (od výroby, nikoli provozu) správně skladovaná pneumatika může být užitá/prodávaná jako nová.
A to se týká především renomovaných gum, protože obutí značky „stlačená tma“ nebo jiná „čína“ může být mizérie už od začátku.
Jenže co když právě volba nevhodného obutí zapříčiní to, že způsobíte nehodu? Třeba nedobrzdíte. Může po vás pojišťovna vymáhat část plnění pro poškozeného nebo vám krátit havarijní pojistku? Na to jsme se zeptali specialistů pojišťovny Kooperativa.
Obutí legislativně vyhovuje
A rovnou jsme uvedli modelové příklady, aby to bylo úplně jasné. Takže řidič Štěpán má přes aktuální letní sezonu zimní pneumatiky s dezénem 3 mm, což legislativně může, protože na léto (resp. mimo zimní sezonu) je vyžadován vzorek nejméně 1,6 mm (teoreticky může i v zimě, pokud nejsou naplněny podmínky povinnosti zimního obutí).
Štěpán způsobí nehodu tím, že nedobrzdí. Znaleckým zkoumáním vyjde najevo, že kdyby měl Štěpán letní obutí, k nehodě by nedošlo. Bude po Štěpánovi pojišťovna vymáhat část plnění poškozenému nebo mu krátit havarijní pojistku?
Podle Milana Káňy z Kooperativy nikoli. „Pokud pneumatiky vyhovují právním předpisům, pak pojišťovna nebude jejich použití v případech popsaných výše při likvidaci škodné události zohledňovat. Pokud tedy motorista splní zákonnou povinnost při používání pneumatik na svém vozidle, nemá pojišťovna důvod ho sankcionovat.“

Bourali jste v létě na zimních gumách plnících legislativní požadavky? Pak vám podle Kooperativy žádné krácení či doplácení nehrozí. Tak či onak dezén 1,6 mm je pro bezpečnost provozu nevyhovující, i když je zákonem povolený.
A druhý modelový příklad. Štěpán našel na Sbazaru cenově výhodné letní pneumatiky s krásným vzorkem 6 mm, nedbal na jejich DOT 1112 (vyrobené 11. týden roku 2012) a tyhle 13leté tvrdé krásky si obul na svoje auto.
Štěpán dostal teď v létě smyk i přes dodržení povolené rychlosti a narazil do protijedoucího vozidla. Znaleckým zkoumáním se zjistilo, že kdyby měl Štěpán letní pneumatiky stáří do nejvýše pěti let, k nehodě by nedošlo nebo by její následky byly mírnější.
Co na to pojišťovna? Výsledek je opět stejný jako u prvního případu. Žádné zpětné vymáhání části plnění nebo krácení havarijního pojištění. Štěpán totiž dodržel zákon, jemuž je stáří gum (a tedy nebezpečnost) volné.

Způsobili jste nehodu na legislativě vyhovujících, ale starých pneumatikách? Zákon stáří neřeší, takže vám postihy nehrozí.
Ale není volné Kooperativě. „Jako pojišťovna podporujeme osvětu v otázce významu použití vhodných pneumatik, aby i bez legislativních změn lidé zvážili, zda je vhodné provozovat pneumatiky jen s ohledem na ekonomickou situaci nebo raději použitím vhodných pneumatik předejít vzniku škody.“
„Takže určitě doporučujeme volit vhodné obutí nejen dle požadavků platné legislativy, ale i třeba názorů odborníků na bezpečnost silničního provozu,“ doplnil Káňa z Kooperativy.
Obutí legislativně nevyhovuje
V jakých případech by figurant Štěpán mohl čelit nějakému zpětnému vymáhání části plnění poškozenému nebo mu hrozilo krácení plnění z havarijka? I na to mají v Kooperativě odpověď.
„Pokud jde o jejich stav, musí se samozřejmě jednat o provozuschopné pneumatiky bez vad, které by bránily bezpečnému provozu,“ reagoval na naše dotazy Káňa.

Bouračka s letními pneumatikami na sněhu během zimní sezony? Tam je to jasné a postihy navíc hrozí.
A vadou je i opotřebený dezén pod legislativní mez (1,6 mm, případně 4 mm), použití letních gum na sněhu nebo třeba jízda s evidentně nebezpečným obutím (má například bouli a znalci poznají, jestli guma praskla před nehodou a způsobila ji, nebo až po ní jako následek). To vše by v případě prokázání mohlo vést k finančnímu postihu (vymáhání části plnění, krácení plnění havarijka) viníka, v našem případě figuranta Štěpána.
Další vadou může být použití mixu obutí v rámci jedné nápravy. Musíte mít totiž gumy shodné, proto nasazení pneumatiky Bridgestone vpředu vlevo a Continentalu vpředu vpravo je nelegální, stejně jako nasadit na jedné nápravě jednu značku, ale jiný model - třeba Hankook Ventus Prime4 doleva a Hankook K435 Kinergy Eco2 doprava (nemají shodnou konstrukci).

Na každé nápravě musíte mít shodné obutí, my však shodné obutí doporučujeme na obou nápravách.
Přestože zákon dokonce umožňuje mít na jedné nápravě letní obutí a na druhé zimní, důrazně doporučujeme zvolit na všechna čtyři kola jednu značku a jeden typ pneu. A pokud je mezi nimi rozdíl ve vzorku (1 až 2 mm), tak lepší gumy patří na zadek, ne předek. Je to kvůli bezpečnosti a blíže se tomu věnujeme ZDE.