Hlavní obsah

Na pneumatikách se nešetří. A kam se posunul vývoj?

Foto: Shutterstock

Pneumatiky mohou být brzdou provozu, potěšením pro vysokou rychlost, ale i potenciálním průšvihem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zamysleli jste se někdy nad tím, proč jsou pneumatiky pro automobilový průmysl tak zásadní a kde končí jejich možnosti? Tato vulkanizovaná pryž, spolu s dalšími komponenty, zajišťuje přímý kontakt s vozovkou, a tak je jedním z nejdůležitějších prvků při samotné jízdě.

Článek

Dnes je pneumatika běžnou součástí většiny standardních i méně standardních automobilů, existuje nespočet dezénů, modelů, tvarů a určení. Svá specifika mají gumy pro terénní vozidla, běžné vozy, elektromobily, ale i pro homologované výkonné supersporty. Některé obutí je dokonce speciálně vyvíjené pro určitou automobilovou značku, nebo dokonce model.

Foto: Pirelli

Mnoho výrobců vyvíjí obutí speciálně pro danou značku, nebo dokonce model. Taková pneumatika pak disponuje speciálním značením

Technologický pokrok pak umožnil těmto autům snů dosahovat závratných rychlostí přesahujících 300 kilometrů za hodinu. Některé dnešní vozy si troufají ještě výš neboť tématem číslo jedna je v současnosti překonání magické hranice 500 kilometrů za hodinu v silničním autě. Podle zástupců značek Pirelli a Bridgestone jsou však brzdou spíš technické limitace auta než konstrukce pneumatik.

Foto: Pirelli

McLaren 600 LT Spider obouvá gumy od Pirelli. Vývoj běžné pneumatiky trvá zhruba dva až tři roky a podstatnou část práce odvádí počítače

Čína a bazarníci

Zpět ovšem na zem a k přízemnějším problémům spojeným s pneumatikami, které obouváme na naše auta. Značným problémem je totiž přebujelá nabídka nekvalitních pneumatik na současném trhu. Existují tisíce značek, ale jen hrstka z nich nabídne opravdu prvotřídní kvalitu a bezpečnost. Obout si nevyhovující pneumatiky na auto je stejně rozumné, jako vyměnit kotoučové brzdy za papírové kolo štěstí.

Strašákem by pro řidiče měly být hlavně hojně importované gumy (většinou) čínské výroby. Ty sice mají homologační značky, nebo dokonce získaly skutečné schválení, ale v krizových situacích se nechovají tak jako prémiová pneumatika od renomovaného výrobce. Takové obutí je sice levnější, nicméně tomu odpovídají i jeho vlastnosti.

Budeme-li zmiňovat konkrétní čísla, vezměme jako příklad asi nejkomplexnější test zimních pneumatik pro tuto sezónu, který přinesl německý magazín Auto Bild. Nejdůležitější součástí tohoto testu bylo brzdění na mokru z rychlosti 80 km/h, kdy byly testovány různé pneumatiky v totožných podmínkách. Zatímco u špičkově hodnocených pneumatik se délka brzdné dráhy pohybovala mezi 29 až 33 metry, nejhorší výsledky u pneumatik (převážně asijských značek) znamenaly brzdnou dráhu až 39 metrů. A těch pár metrů může při krizovém brzdění znamenat rozdíl mezi nepříjemnou situací a opravdovým průšvihem.

Foto: Pirelli

Kupujte značkové a prověřené pneumatiky. Na jediné věci, která zajišťuje kontakt auta se silnicí, nemá smysl šetřit

Určité riziko tvoří také nákup vulkanizované pryže z druhé ruky. V takovém případě nemáte příliš velkou jistotu, jak bylo s obutím zacházeno a jak bylo skladováno. Pobyt na přímém slunci nebo teplotní výkyvy nedělají směsi dobře – guma poté poté tvrdne a praská. Na tento problém plynule navazuje problematika pneubazarů, na jejichž dvorech (v zimě i létě) se válí stovky gum. Nákup takového zboží může být potenciálně riskantní.

Foto: Bridgestone

Pro efektivní odvádění vody musí mít pneumatika mimo jiného i dostatečný vzorek

Dávejte si pozor také na stáří a nenaleťte na řeči bazarových prodejců o tom, že pneumatika má pěkný vzorek. Pokud je používaná a například osm a více let stará, je vhodná skutečně jen na dekoraci, ale určitě ne do provozu. Pokud už kupujete ojetou pneumatiku, vybírejte ty dobře uložené a maximálně čtyři roky staré. Čas od čas můžete v autorizovaných prodejnách narazit na výprodejové kusy klidně pět let starých nepoužívaných gum. V některých případech platí, že pokud byly skladovány v souladu s předpisy výrobce, je možné je bezpečné používat.

Foto: Bridgestone

Délku brzdné dráhy také ovlivňují obuté pneumatiky a jejich vlastnosti. Čím horší guma, tím delší může být i brzdná drahá

Když už máte správné obutí, dejte si pozor na rozměry, které musí odpovídat hodnotám zapsaným v technickém průkazu automobilu. V opačném případě si totiž koledujete o malér. I v případě nehody, kde nebudete viníkem, hrozí totiž krácení, nebo úplné anulování pojistného plnění. Proč? Neschválená guma = vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu.

Foto: Bridgestone

Náhlá překážka? Na nekvalitních gumách to může být opravdu problém

Nešetřete, může vás to stát život

Oslovili jsme ještě dopravního experta Martina Trpkoše z královéhradeckého polygonu S-Drive, aby nám vysvětlil vztah bezpečnosti provozu a pneumatik. Martin doporučuje nešetřit na obutí a raději si připlatit pár set korun za renomovanou značkovou pneumatiku – namísto koupě gum neznámých výrobců.

Foto: Bridgestone

Osm let staré gumy už jsou vhodné leda na ozdobu, nebo na pořádné driftování

Za zvláště nebezpečné považuje vedoucí lektor polygonu staré a tvrdé pneumatiky s malým vzorkem, ty mají jen minimální schopnost odvádět vodu a neposkytují dostatečnou adhezi na mokru.

Foto: Bridgestone

Brzdná dráha se na mokru prodlužuje až o dvojnásobek. Pokud máte mizerné obutí, pak vaše cesta k zastavení může trvat ještě mnohem déle

Na závěr ještě pár tipů pro správný výběr zimního obutí. „Pro jízdu ve městech a po dálnicích volte obutí výrobcem určené pro středoevropský provoz. Pokud bydlíte na horách, jednoznačně nazujte pneumatiky určené pro jízdu po sněhu a ledu a v obou případech kupujte pneumatiky s piktogramem sněhové vločky i horského štítu. Dále pak kontrolujte při převzetí DOT, tedy týden a rok výroby pneumatiky,“ radí Trpkoš.

Reklama

Načítám