Článek
Pneumatika je jedinou spojnicí mezi automobilem a vozovkou. Jde o díl, který na silnici přenáší zrychlení i zpomalení a také se stará o zatáčení. Podle typu auta je obutí konstruované do různých rychlostí a také dostatečně naddimenzované.
Jenže stejně mohou nastat situace, kdy pneumatika praskne a vy – ať už v osobáku či kamionu – máte problém. Proč se tak děje? To jsme zjišťovali u odborníka Milana Krupičky z renomovaného pneuservisu Proxima Hradec Králové, kam si každoročně chodíme popovídat například o trendech ze světa automobilového obutí.
Výrobní vada
S vadou z výroby se potkáme jen v minimech případů (prakticky se to dá téměř vyloučit), a to i u laciných pneumatik. Kontroly ve výrobě jsou velmi důkladné, některé pneumatiky pro dražší vozy jsou dokonce prověřovány rentgenem. Výrobní vadu vedoucí k prasknutí by navíc odhalil během montáže pneuservis.
Špatné skladování
Kde by mohl nastat problém, to je skladování (i během transportu). Gumy se kvůli prostoru skládají do tvaru stromu a spodní řady, konkrétně jejich patky, jsou více namáhány. Poškozená patka je pak viditelná a mechanik by takové obutí neměl pustit do provozu.

Patka pneumatiky je ta část (vnitřní), která dosedá na ráfek.
Špatná montáž
Montážní stroj může naříznout dosedací plochu patky a poškodí ocelové patkové (patní) lano. Jakmile je pak pneumatika obutá, není takový defekt zaviněný mechanikem viditelně poznat. Po ujetí klidně 100 km může patkové lano vylítnout z pneumatiky, ta se de facto rozpadne a jste v sekundě bez vzduchu.

Na snímku vidíte poškození patky montážním strojem.
Druhým častým případem je, kdy mechanik montuje pneumatiku na ráfek a ta na něj nechce dosednout. Mechanik si pomůže tím, že pneumatiku přetlakuje, klidně tlakem 7 až 8 atmosfér (max. doporučený montážní tlak je 3 atmosféry). Tím pádem může dojít k natažení nebo i nalomení patního lana. Tento defekt je však viditelný při montáži a taková guma nejspíš nepůjde kloudně obout.

Pod číslem 8 najdete patní jádro. Je vyrobené ze syntetického kaučuku. Má vliv na přesnost řízení, směrovou stabilitu a jízdní komfort. Číslo 9 je patní lano. Jde o pogumované ocelové kordy. Zajišťuje pevné a správné usazení pneumatiky na ráfku.
Špatná oprava
Víme, že někdy jdou pneumatiky opravit, a to v běhounu, nikoli na bočnici (u osobních aut se bočnice neopravují). Nicméně jakákoli oprava je rizikem (nevidíte dovnitř gumy) a může vést k prasknutí. Navíc správně by měla být pneumatika opravená sadou pro nouzové dojetí vyřazena z provozu.
Stáří pneu
Určitě nejde o největší problém vedoucí k prasknutí gumy, a ani to není rychlý proces. Navíc degradace pneumatiky je postupná, projevuje se zprvu například „házením“ za jízdy.
Defekt
Jakýkoli defekt, kde dochází k postupnému úniku vzduchu, vždy povede k prasknutí pneumatiky. Při jízdě s pneu s nízkým tlakem dochází k extrémnímu zahřívání zmáčknuté podhuštěné pneumatiky (jakoby se hrne, žvýká), což vyústí v explozi pneumatiky a jde o nejčastější příčinu prasknutí! Navíc tady hodně záleží na rychlosti.
Naopak přehuštění pneumatik, kde je příliš vysoký tlak, k explozi nepovede s výjimkou toho, pokud byste pneumatiky nenahustili až extrémně moc. Přehuštěná pneu je jako kámen, takže se příliš nemačká a tolik nezahřívá.

Dalším problémem je defekt. Na snímku vlevo dole vidíte natržení patky jako výsledek přetlaku během huštění pneumatik.
Stalo se vám, že jste vymetli ve vysoké rychlosti díru nebo přeletěli obrubník? Existuje riziko, že si tím poškodíte vlákna bočnice a pneumatika ztratí schopnost držet tlak, což se projeví takzvanou boulí. A boule vždy znamená pneumatiku na vyhození, konec. Životnost pneu s boulí před explozí? Může být tisíc kilometrů, ale klidně taky pět.
Poškození bočnice tak (např. orvete ji o obrubník), že jsou vidět konstrukční vrstvy (dráty, vlákna atp.), znamená poškození gumy a může vést k prasknutí pneumatiky. Tolerované je poškození ochrany ráfku, což je další vrstva gumy nalepená na bočnici.
Vysoká rychlost
Každá je pneumatika je konstruovaná na nějakou rychlost a má dostatečnou rezervu. Konkrétní příklad ze zkušebny z Říma:
Pneumatika s konstrukční rychlostí do 210 km/h byla nasimulovaná na plnou zátěž a puštěna na válcích rychlostí 270 km/h. Bouchla až po 20 minutách. Jakmile by šlo o pneumatiku s rychlostním indexem 270 km/h, tak by pod plnou zátěží po nějakém čase praskla třeba až ve 350 km/h nebo výše.

Prasknutí pneu vlivem vysoké rychlosti? Spíše nepravděpodobné, pokud se nesejde vícero faktorů.
V praxi tedy dosáhnout prasknutí pneumatiky vlivem nadměrné rychlosti je spíše nereálné, pokud se k tomu nesejde vícero problémů jako špatná montáž nebo nízký tlak.
Může pneu začít hořet?
Ano, jakmile je pneu bez tlaku a zahřívá se, tak skutečně může dojít k požáru. Spíše se však s takovými případy setkáte u návěsů.
Dnes nicméně platí, že pokud je pneumatika správně skladovaná, namontovaná a nemá defekt, tak je pravděpodobnost jejího selhání prakticky nulová.
Tlak ani defekty pneumatik tedy opravdu nepodceňujte a pokud si nejste jistí, zajeďte do vašeho pneuservisu, kde vám budou schopni erudovaně poradit. Pamatujte také, že samotné prasknutí pneumatiky je vždy problém (a obrovsky záleží na rychlosti), ale i následná nestabilita vozidla nebo chybná reakce řidiče mohou vyústit v další maléry.