Hlavní obsah

Rizika domácího přezouvání: Co nemáme, na co zapomínáme a co děláme špatně

Foto: ako photography / Shutterstock.com

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už je to tady zase: každoroční hromadné přezouvání po konci zimní sezony zpět na letní pneumatiky. Ti, co přezouvají pneumatiky na stejnou sadu kol, musí do servisu. Ale pokud jen měníte sadu kol se zimními gumami za sadu s letními, máte na výběr. Je lepší zajet k odborníkům do pneuservisu, nebo ušetřit a zvládnout to doma svépomocí?

Článek

Přezouvat doma, nebo v servisu? Tuto otázku většina z nás řeší každý půlrok – a neexistuje na ni jednoduchá odpověď. Tedy, ta jednoduchá zní jasně: Kdo se s tím nechce doma špinit a tahat, objedná se do pneuservisu, mnoho z nich nabízí i službu uskladnění kol přes zimu. Ale spousta z nás si ráda dělá tyhle drobné práce na autě svépomocí. Vždyť přehodit sadu kol na autě je jednoduché a nevyžaduje to speciální nářadí. Nebo snad ano…?

Klíč na povolení/utažení kol s sebou vozí každý zodpovědný řidič, stejně jako hever. Hodit se ale může i pneumatická utahovací pistole nebo kompresor usnadňující práci. Ale pak jsou tu věci, které s sebou jen tak nevozíte a ani v garáži je každý nemá.

Výměna pneumatik bez momentového klíče

Každý výrobce předepisuje jiný utahovací moment šroubů kol, nejčastěji se dnes udává 90 až 120 Nm. Jsou samozřejmě odchylky a je dobré je dodržovat – proto se hodí momentový klíč. Rukou přesný moment odhadnete jen těžko a můžete si na kolech zničit šrouby/matky.

Tip: Když už si chcete momentový klíč pořídit, shánějte nějaký delší, více než půlmetrový. Bude se vám hodit při povolování šroubů. Potřebujete totiž pořádnou páku a s běžným nouzovým klíčem na kola, který míváme v autě, to je občas problém.

Vyvažovačku asi nemáte nikdo

Největší zádrhel domácího přezouvání je, že kola nemáme kde vyvážit. Zatímco kvalitní kompresor či momentový klíč si pečlivější motorista klidně pořídí, vyvažovačka kol je už příliš drahá záležitost (nejdostupnější stojí asi 35 000 Kč) a neskladná na to, aby dávala někomu pro domácí použití smysl.

Foto: Dominik Valášek

Nástroje pro sundání a obutí pneumatik z ráfků asi nemáme doma nikdo, ani vyvažovačku kol. Kola se „rozhodí“ klidně jen po jedné sezoně, takže není od věci je nechávat pravidelně převažovat, pokud si dvě sady kol měníte doma sami.

Nevyvážená kola jsou zdrojem nepříjemných vibrací, což vedle snížení jízdního komfortu vede i k vyššímu namáhání celého auta a pneumatik. V extrémním případě jsou vibrace tak silné, že se vozu klepe řízení a ozývají se velké rány, což je nejen nekomfortní, ale také nebezpečné.

Metody, jak vyvážit kolo svépomocí, samozřejmě existují. Dají se na to koupit i různé domácí sady, ale to využije asi jen někdo, kdo jezdí třeba s off-roadem často do terénu, kde kola dostávají zabrat a potřeboval by je vyvážit často. Pro běžného motoristu bude stačit, když si kola nechá jednou za rok převážit v pneuservisu. V závislosti na velikosti kola a pneumatiky se běžná cena za vyvážení pohybuje okolo 100 Kč za kus.

Jak snadno přezout auto svépomocí

  • Zaparkujte vůz na rovné ploše s pevným povrchem.
  • Připravte si nářadí, které budete potřebovat, a ujistěte se, že máte všechno (momentový klíč, nástavce, čistič, sprej na pomoc s povolením zarezlých šroubů, drátěný kartáč, funkční zvedák).
  • Důkladně zkontrolujte pneumatiky/kola, jež budete obouvat. Změřte tlak v pneumatikách a dofoukněte je ještě před přezouváním. Pokud je některé kolo prázdné, hrozí vám, že při provozu bude někde nadměrně unikat vzduch a bude potřeba ho vyměnit.
  • Povolte všechny šrouby kol, když je auto ještě na zemi. Povolování usnadní dlouhá páka, třeba právě zmíněný delší momentový klíč.
  • Používejte jen hever určený na vaše auto, případně takový, který má potřebné nástavce. Auto zvedejte jen bodech k tomu určených výrobcem.
  • Jako bezpečnostní pojistku si můžete pod auto položit kolo nebo aspoň špalek. Nikdy nevíte, kdy to hever vzdá. A zákon schválnosti praví, že přesně v tom momentě, kdy máte pod autem nohy, ruce nebo půl těla.
  • Šrouby z kol si odložte do nějaké krabičky, ať je neválíte na zemi v prachu a špíně. Očistěte je kartáčkem.
  • Drátěným kartáčem očistěte také náboj kola a dosedací plochy. Když už jsou kola dole, zkontrolujte brzdy a zavěšení.
  • Kolo nasaďte rovně, před utahováním si chytněte závit. Šrouby trochu dotáhněte, když je auto ještě na zvedáku, ale stačí menší silou. Jde o to, aby se vám kolo po spuštění na zem nehnulo a vy ho nedotahovali křivě. Momentovým klíčem je dotáhněte, až spustíte auto na zem.
  • Zkontrolujte znovu tlak v pneumatice a před jízdou u vozů s TPMS resetujte nastavení. Postup, jak to udělat, najdete v návodu k obsluze vozidla. Zpravidla je pro úplný reset systému potřeba ujet pár kilometrů.
  • První metry jeďte opatrně, vyzkoušejte dobře ovládání a brzdy. Po zkušební jízdě kola znovu dotáhněte.
  • Druhou sadu kol před uskladněním očistěte, dofoukněte a ošetřete disky a pneumatiky konzervačním prostředkem. Kola pak uložte na rovné, suché a ideálně chladnější místo.

Rizika domácího přezouvání pneu

I při přezouvání se dá udělat spousta chyb, takže co nejčastěji lidé pokazí? Mnoho motoristů při přezouvání svépomocí dělá tu chybu, že zvedají auto na trávě, písku, hlíně, štěrku či jiném nevhodném podkladu nebo jen nestojí na rovné ploše.

Foto: Grints / Shutterstock.com

Kola nepřezouvejte na trávě či jinak nestabilním povrchu. Najděte si rovné místo a pevný podklad.

Kola se dají samozřejmě přehodit s pomocí nouzového nářadí, které mívají auta v základní výbavě. Ale v některých už hever nebo klíč na kola vůbec nenajdete.

Pokud používáte pneumatickou utahovací pistoli, vždy nejdříve nasaďte šroub/matku ručně, ať si nestrhnete závit. Stejně tak nervěte utažení až na krev, ale použijte momentový klíč.

Se základním nářadím, obyčejným heverem a ruční hustilkou se s výměnou také pěkně nadřete. Domácí přezouvání osobních aut usnadní slušný posuvný hydraulický zvedák s nosností do 2500 kg, který se dá koupit za necelé dva tisíce korun. Od věci není ani kompresor na vzduch, podle výkonu a objemu stojí slušný domácí od 2500 do 6000 korun. Ten využijete i během roku pro pravidelnou kontrolu a dofukování pneumatik.

Rizika přezouvání v servisu

Představa, že všechny pneuservisy jsou plné zodpovědných profíků, co svou práci zvládají s mistrovskou precizností, je bohužel mylná. Příběhy o špatně nasazených nebo nevyvážených kolech či stržených šteftech nejsou neobvyklé. Sledujte proto pozorně práci technika, snadno poznáte, jestli je pečlivý a pozorný, nebo jde o rutinéra, co svou práci fláká – k takovému se už nevracejte. Platíte za službu přezutí nemalý peníz, za který by se k vašemu autu měli chovat se ctí, kterou si zaslouží.

Přezutí pneu v servisu – cena

Přezutí v servisu se samozřejmě liší podnik od podniku. A tradičně si více připlatí řidiči v Praze. Cenu také v některých případech ovlivňuje velikost kol a následné služby, jako je čištění, zmíněné vyvažování a podobně. Výsledná cena se přizpůsobuje také podle velikosti disků. Pouhé přehození sady kol s mytím a vyvážením vychází zhruba od jednoho do dvou tisíc korun, za přezouvání pneumatik (s vyvážením a tlakováním) si ještě trochu připlatíte.

Reklama

Načítám