Článek
O tom, že německá značka Opel spadla pod křídla francouzsko-italského koncernu Stellantis, už určitě víte. Než se tak stalo, Opel s Peugeotem a Citroënem spolupracoval na výrobě a vývoji kompaktních crossoverů, takže do zcela neprobádaného území se značka nepouštěla.
Šestá generace Corsy už je ale auto, které vzniklo plně v koncernové spolupráci a sahá do skladů Peugeotu pro motory, převodovky, platformu a také díly podvozku. Je to cesta k lepšímu, nebo horšímu? No, to si ještě řekneme…
Corsa F je mladé auto a i těm nejstarším je teprve zhruba pět let a jen výjimečně mají najeto přes 100 000 km. Pojďme se teď v rámci testů ojetin podívat na asi nejtypičtějšího zástupce - mladé vozidlo s nízkým nájezdem a skromným motorem, ideálním do městského provozu. Tam se asi bude Corsa pohybovat nejčastěji.
Dají se sehnat za pěkné peníze
Na test jsme si v Auto ESA z programu ojetých vozů Premium půjčili Opel Corsa s atmosférickým motorem 1,2 l o výkonu 55 kW a s pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz českého původu je z roku 2021, v době testu měl najeto něco málo přes 45 000 km a prodejce za něj chtěl 235 000 Kč.

Když se spokojíte se základním motorem a skromnou výbavou, lze mít aktuální Corsu za velmi slušnou cenu, hlavně vzhledem k cenám zcela nových aut. Některé bazarovky mohou být ještě v záruce.
V inzerci je aktuálně kolem stovky ojetých kusů Corsy generace F. Nejlevnější jsou od asi 230 000 Kč, takže testovaný vůz patří k nejdostupnějším corsám této generace na trhu. Naprostou vzácností jsou v inzerci diesely, aktuálně je na webu Sauto.cz jen jeden. Mezi ojetinami je také jen jedna s automatem (rovněž mezi nejlevnějšími). Zajímavé je, že je to rovnou nejlevnější ojetá Corsa F, ale také má hodně najeto. Naprostá většina aut má najeto do 50 000 km.
Základních tříválců je asi pětina a cena se dost odvíjí od výbavy, nájezdu, stáří a samozřejmě i historie a stavu. Dvouletá auta s nájezdem do 20 000 km stojí pořád přes 320 tisíc Kč. Přeplňované verze s nízkým nájezdem stojí od 290 tisíc, vozy s méně než 20 000 km jsou za 350 tisíc a víc. Faceliftované kusy jsou spíše jen nové od asi 380 tisíc. Corsu koupíte i jako elektromobil od asi 300 tisíc Kč.
A jak si Corsa stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Opel Corsa představuje velmi povedený a spolehlivý model v segmentu malých vozů, který si i jako ojetý zachovává moderní design a kvalitní jízdní vlastnosti. V současných online bazarech narazíte na přibližně sto až sto padesát ojetých kusů nejnovější generace Corsy od roku 2019. Cenově se Corsa většinou pohybuje mezi nejlevnější i20 a dražšími modely Fabia či Polo. Doporučuji při porovnání zohlednit nejen cenu, ale i výbavu a nájezd. Nabízený kus z programu Premium s motorem 1.2i a najetými necelými 45 tisíci kilometry je skvělou volbou pro zákazníky, kteří hledají vyvážený poměr mezi cenou a užitnou hodnotou. Vůz prošel důkladnou předprodejní kontrolou na více než stovku parametrů, což garantuje technický stav a legální původ vozu. Navíc v Auto ESA dbáme na to, aby každý náš zákazník měl možnost využít výhodné financování a kompletní servisní zázemí. Testovaná Corsa se vyznačuje nízkou spotřebou paliva a solidní výbavou. Tento model je vhodný jak do městského provozu, tak i na delší trasy, díky své ovladatelnosti a komfortu. Celkově lze říci, že Opel Corsa z naší nabídky je důvěryhodným a praktickým vozem pro každodenní použití, který navíc nabízí zajímavý poměr ceny a výkonu.“
Vyrostla a také zhubla
Na první pohled by člověk řekl, že je Corsa F menší auto než předchůdce, ale kontrola technických údajů říká něco jiného. Proti Corse E je nový model na francouzské platformě o 39 mm delší, má o 28 mm delší rozvor a také o 28 mm širší rozchod. Přesto byste se vsadili, že uvnitř je méně místa.

I když to tak nevypadá, proti Corse E je šestá generace o kousek větší, ale také v základní verzi o skoro 100 kg lehčí. Podvozek se snaží, ale vozu zmizel dřívější pocit bytelnosti.
Ono to tak opravdu vypadá, hlavně vzadu. Tahle platforma je celkově zvláštní. Pedály jsou divně vysoko a toto jsou jediná auta, v nichž si i já vždycky musím sedačku napumpovat trochu výš, aby se mi sedělo dobře. V Peugeotu 208 je to asi jedno kvůli jeho stupidnímu pidivolantu (v něm si nikdy nesednu tak, jak bych potřeboval), ale Corsa s normálním interiérem a volantem přece jen k hledání optimální pozice vybízí. Zase se tady pak vejde i vysoký jedinec, který nebude mít hlavu opřenou o strop. A díky vybrání přístrojové desky před spolujezdcem se může tento trochu uskromnit a pak si i za něj sedne dospělý. Takže je to spíše auto 2+1, pokud jste větších postav.

Corsa má konvenční pojetí interiéru s normálním volantem a přístroji. Základní motor 1,2 l mívá spíše skromnou výbavu. To ale vadit nemusí. Prostornost je vpředu slušná, vzadu už je to horší.
Opel byl konzervativní a Corsa si ponechala tradiční rozvržení přístrojů, normální volant a standardní ergonomii. Mnoho přepínačů a tlačítek, stejně tak laciný infotainment, jsou převzaté ze skladu Peugeotu a Citroënu. Celkově auto působí mnohem laciněji než předchůdce Corsa E, která byla spíše takové audi mezi kompaktními vozy - pocitově bytelná a pořádná, i když trochu nudná. Corsa F už je prostě klasické malé auto, působí bakelitově a místy hodně levně. Ale vlezte si do jakéhokoli konkurenta a uvidíte to samé. Clio je třeba fajn, ale také působí místy dost lacině.
Nevím, jak to Opel dělá, ale podvozek mi nepřišel tak nervózní jako u příbuzného Peugeotu 208. Přitom v katalogu dílů mají třeba tlumiče stejné kódy jak pro peugeot, tak pro opel (nikoli však pro citroën). Totožná jsou třeba i táhla řízení, tyčky stabilizátoru, ramena či silentbloky. Dokonce i geometrie obou vozů má být zcela totožná. Třeba to opravdu může být jen pocit díky odlišnému volantu s větším průměrem, neboť ty síly působí prostě jinak. A možná má opel i jinak nakalibrovaný posilovač. Své mohou udělat také třeba použité pneumatiky a kola.

Od motoru o výkonu 55 kW nečekejte zázraky, ale do města naprosto stačí. Reálná spotřeba se dá udržet kolem 5,5 l /100 km bez velké snahy o úspornost.
Corsa teď rozhodně působí jako mrštnější vůz, ale bohužel se k tomu přidává také zvláštní pocit rozbředlosti charakteristický právě pro příbuzná francouzská auta. Člověk si zvykne na všechno a vlastně se s Corsou špatně nejezdí. Jen ten tříválec není žádný závodník a vhodný je tak do města a mezi vesnice. Do předjíždění štrúdlu aut za autobusem se asi pouštět nebudete. Samozřejmě se vozidlo na dálnici na vyšší rychlosti rozdráždit dá, ale pohodlné tempo je do tachometrových 120 km/h. Pak už motor moc rezervy nemá. Naměřené hodnoty zrychlení najdete v přiložené tabulce:
Opel Corsa F 1.2 55 kW: Naměřené zrychlení | |
---|---|
0-50 km/h | 5,09 s |
0-100 km/h | 14,84 s |
50-90 km/h | 7,41 s |
50-90 km/h na 3. st. | 8,92 s |
80-130 km/h | 17,05 s |
80-130 km/h na 4. st. | 18,79 s |
Jen jeden slušný motor
Na druhou stranu je ale tenhle motor asi nejrozumnější volba. Má nepřímé vstřikování a netrpí na hromadění karbonu v sání či ředění oleje benzinem, což je obrovská bolest právě přeplňovaných variant. Rozvodový řemen máčený v oleji je tu tak ohrožován jen nevhodnou specifikací oleje. Měl by se používat olej SAE 5W-30 vyhovující tovární normě STELLANTIS FPW9.55535/03. V motoru je jen 3,25 l oleje, a pokud jezdíte pravidelně po dálnici a dáváte autu za uši, klidně zkraťte interval výměny na 10 000 km. Standardní interval v Česku je 15 000 km, nebo jeden rok, západní Evropa má až 20 000 km (některé trhy měly i 25 000 km).

Atmosférická verze tříválce 1,2 l nemá největší rizika přeplňovaných verzí - ředění oleje benzinem a ucpání olejového čerpadla kousíčky rozpadlého rozvodového řemene. Ale nevhodný jízdní režim a zanedbávaná údržba ohrožují i tento motor.
Rozvodový řemen se tu musí speciálním přípravkem kontrolovat, a pokud se začne rozpadat, je potřeba ho vyměnit (to může být spolu s dalším servisem klidně akce za 20 tisíc korun). Kousíčky řemene totiž ucpou olejové čerpadlo a motor se začne přidírat. Tohle může trápit právě přeplňované verze s přímým vstřikem a u městských aut se to klidně stane už po pár letech a do 50 000 km. Verze s turbem také umí žrát olej a klidně jí prasknou písty. Koncern Stellantis nasadil modernizovanou verzi až v polovině roku 2022 (má odolnější řemen a prý i menší sklony ke spotřebě oleje).
Ono je těžké přeplňovaný motor 1.2 PureTech zakázat, protože jede pěkně a třeba v kombinaci s klasickým automatem od Aisinu je to atraktivní motorizace. Ale v Corse se stejně spíše setkáte s verzí 74 kW s manuálem. Těch rizik je tu prostě příliš, takže pak nekňučte, že vás nikdo nevaroval. Auto rozhodně musí mít naprosto čistou servisní historii a musí být zkontrolované odborníkem. Jakémukoli dovozu bez „razítek“ bychom se určitě vyhnuli. A to platí i pro atmosférickou verzi, která v zahraničí často slouží jako otrok, dostává za uši na dálnicích a olej se nemění včas. Zapečou se pak pístní kroužky a motor začne brát olej jako dvoutakt - na 35 litrů benzinu litr oleje. Corsa českého původu s „razítky“ a nízkým nájezdem ale bude v pořádku, i díky zkráceným olejovým lhůtám proti dovozům ze „Západu“.

Převodovka umí po vyšších nájezdech vykazovat nepříjemné vůle, drhnout a hučet. Při řazení zpátečky to chce cit, jinak v ní bude křupat jak ve vejtřasce.
Diesel asi také nikomu smysl dávat nebude. Sice umí jezdit klidně za 4 l / 100 km, ale těch emisních složitostí a rizik je tu tolik, že se nemůže nikdy vyplatit. A vy snad chcete v miniautě najezdit ročně 50 000 km, aby vám to dávalo smysl? To si asi spíše koupíte velkou Insignii s naftovým dvoulitrem a automatem a hlavně s AGR sedačkami. Kdo chce hodně šetřit, to ať si snad raději koupí elektrickou verzi Corsy. Dá se sehnat za 300 tisíc.
Do města si prostě vezměte tuto testovanou atmosférickou verzi a jen včas měňte olej. Opel nás raději zařadil mezi země kategorie B, takže nařizuje výměnu oleje už po 15 000 km, nebo jednom roce (a dobře dělá), rozvodového řemene po 105 000 km, nebo šesti letech, spolu s ním se mění pomocný řemen pohonu příslušenství. Kompletní sada rozvodů se má vyměnit po 210 000 km, nebo dvanácti letech. Svíčky se mají měnit po 30 000 km, nebo čtyřech letech, chladicí kapalina poprvé po deseti letech, nebo 165 000 km. Pro kontrolu ventilových vůlí tu pevně stanovený interval není. Starejte se a budete mít slušné městské auto s reálnou spotřebou kolem 5,5 l / 100 km (mezi vesnicemi se dá jezdit i za pět litrů).

Podvozek je velmi jednoduchý a zdá se, že i slušně odolává povrchové korozi. Moderní peugeoty ani opely s korozí karoserie problémy nemívají, tak snad po této stránce bude vše v pořádku.
Občas se i tady objeví nějaký problém. Škubání a svítící kontrolka motoru může znamenat několik různých problémů. Uložený chybový kód P11A8 se obvykle ukazuje po neodborně provedené výměně rozvodů (nejsou správně zarovnané). Spolu s tím se obvykle vyskytuje i chyba P0015 signalizující poruchu elektromagnetického ventilu časování rozvodů. Chyby P0335, P0336 a P0339 pak naznačují vadné kolo snímače polohy klikové hřídele.
O hrozbě rozleptání rozvodového řemene kvůli špatné specifikaci oleje už byla řeč, takže pozor na pokles tlaku mazání. Ještě se může občas vyskytovat vadná lambda sonda (nebo jen poškozené kabely k ní), vadný snímač akumulátoru (nejde stop-start a svítí chyba baterie) a u vozů s elektronickou parkovací brzdou její porucha (zpravidla je jen potřeba ji zkalibrovat).
Corsa F je ještě mladé auto, aby se na něm projevovala sešlost věkem. Chtějte hezká udržovaná vozidla s kompletní servisní historií a čím méně budou mít najeto, tím lépe. Ačkoli to může všechno vypadat jako hrozné strašení, jen je potřeba upozornit na rizika spojená s motory 1.2 PureTech. Kdo se o auto stará, včas mění olej (a používá jeho správnou specifikaci) a jezdí v optimálním režimu, tak klidně najede 200 000 km, aniž by o motoru vůbec věděl.
Celkové hodnocení: Ojetý Opel Corsa 1.2 55 kW
Atmosférická verze s nepřímým vstřikováním má těch rizik asi nejméně a do města je to zcela dostatečný pohon. Na dálkové etapy si stejně asi koupíte jiné auto, takže na to příměstské ježdění a přískoky v kolonách rizikovější přeplňovanou verzi s přímým vstřikováním vynechte. Ačkoli je u příbuzného Peugeotu 208 větší nabídka ojetin, Opel Corsa osloví hlavně konzervativnější zájemce, kterým bude vyhovovat klasická koncepce interiéru s mechanickými ovladači. Sice je na nové Corse F trochu vidět šetření, ale kde dnes není. Mladé auto českého původu s nízkými kilometry bude vždycky dobrá koupě.
Co máme rádi
- Obratné městské auto
- Příjemnější ergonomie proti příbuznému peugeotu
- Servisy na každém rohu
- Koupíte i plně elektrickou verzi
Co nás vytáčí
- Ani jeden motor není zcela bez rizik
- Vážné systémové potíže motoru 1.2 PureTech
- Omezená nabídka ojetin s automatem
- Proti předchůdci působí lacině