Článek
Model Outback je jedním z průkopníků kategorie míchající užitné vlastnosti praktického kombi a terénní schopnosti SUV. Už jméno tohoto modelu jasně odkazuje na místo určení, tedy australskou buš s nezpevněnými cestami a horším povrchem, kde se zvednutý podvozek a čtyřkolka vždycky hodí.
Konkurenčních modelů moc není, v minulosti to na našem trhu bylo jen Audi s označením Allroad a Volvo XC70. Později dorazily i Mercedesy s logem All-Terrain. V nižších kategoriích můžeme jmenovat třeba Octavii Scout. Outback si ale zachovává typické prvky značky Subaru a nabízí motorizace, na které už ostatní výrobci zanevřeli.
Poslední generace moc nevyměkla, a i když už dnes v tomto autě nedostanete redukci, uzávěrky diferenciálů nebo manuál (teoreticky jste ho mohli objednat, ale naprostá většina ojetin je jen s automatem), pořád je to velmi schopné auto, kterým se dostanete prakticky všude. Takže jaký je Outback jako ojetina?
Levné nejsou, ale stojí za to
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Subaru Outback s atmosférickým čtyřválcem 2,5 l o výkonu 129 kW, automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Prakticky plně vybavený vůz z roku 2018 měl v době testu najeto zatím jen 95 500 km a prodejce za něj chtěl rovných 600 000 Kč.

Pěkný Outback s jasným původem a rozumnými kilometry nemá důvod být podbízivě levný. Tato auta se vždycky dobře prodají a velmi slušně si drží cenu. Fanoušci značky Subaru ví, co kupují.
Outback je v Česku nejžádanější Subaru a v inzerci je právě tento model nejvíce zastoupen. Pátou generaci koupíte od nějakých 160 000 Kč, ale realistická nabídka začíná zhruba u 280 000 Kč. I když se v inzerci stále objevují diesely, nejčastěji koupíte tento Outback s benzinovým motorem. Není ani nouze o vozy s nájezdy přes 200 000 km.
Vozy s nájezdem do 100 000 km se dají sehnat od zhruba 550 000 Kč, vzácně koupíte i docela levně méně ojetý diesel. Pohon všech kol je standardem, automat už mají prakticky všechny ojetiny (manuál může mít jen diesel, ale v inzerci ho nyní nevidíme). Verze s šestiválcem 3,6 l se na náš trh dostane jen z USA nebo Kanady a aktuálně v inzerci také žádná není.
A jak si Outback stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Subaru Outback je na trhu ojetých vozů velmi specifická a vyhledávaná kategorie. Není to běžné kombi ani plnohodnotné SUV, ale kombinuje to nejlepší z obou světů – komfort cestovního vozu a mimořádné terénní schopnosti. Konkrétní model s atmosférickým benzínovým motorem 2.5i a pohonem 4×4 je mezi našimi zákazníky velmi ceněný. V této kategorii a z těchto let je Subaru Outback prakticky jediné auto svého druhu, které tuto kombinaci nabízelo. Když se podíváme na evropskou konkurenci „zvýšených kombi“, jako je Passat Alltrack, Audi A4 Allroad nebo Volvo V60 Cross Country, žádný z nich nenabízel velkoobjemový atmosférický benzínový motor. Celý evropský trh v té době masivně přecházel na downsizing a turbo, aby splnil emisní normy. Pokud zákazník trvá na karoserii kombi, je Outback 2.5i v podstatě bezkonkurenční. Pokud je ochoten vzít SUV, dívá se typicky po Mazdě CX-5, Hondě CR-V nebo Toyotě RAV4. Outback je však volba pro řidiče, kteří hledají především mechanickou odolnost, kultivovaný chod plochého motoru boxer a spolehlivost bez rizika drahých oprav přeplňovaných agregátů. Je to ideální vůz pro aktivní rodinu, která často jezdí na hory, nebo pro zákazníka žijícího na venkově, který vyžaduje maximální trakci, bezpečnost a obrovský vnitřní prostor. Tento vůz má u nás v Auto ESA jasně prověřenou historii, garantujeme stav tachometru a původ. Je to robustní a poctivé auto, které zvládne ještě obrovskou porci kilometrů.“
Auto, které umí úplně všechno
Outback jsem měl vždycky rád, protože se k němu čtyřkolka spolu se zvýšeným podvozkem hodila. Tohle Subaru mnohdy zvládlo mimo asfalt mnohem víc než některá až příliš silniční SUV (například Volvo XC90). Dnes už se tato auta orientují hlavně na silnici, ale Outback má pořád slušnou světlost a projede toho hodně.

Jak můžete vidět, rozmáčená podzimní louka nepředstavuje pro Outback žádný problém a má ještě dost velkou rezervu na podvozku, aby zvládl i náročnější terén. Jen pozor na automat CVT, který není úplně dělaný na to, aby se s ním skákalo a jezdilo bokem jak se speciálem WRC.
Čtyřkolka je tu standardem, i když v této kombinaci s variátorovým automatem to vlastně není permanentní pohon všech kol, pro Subaru tradiční. Ale to asi nikomu vadit nebude, protože pokročilá elektronika umí jednotlivá kola přibržďovat a trochu tím suplovat uzávěrku. Na rozblácené louce auto funguje parádně a limitované bude jen trakcí použitých pneumatik. S kvalitními M+S gumami (a schopným řidičem) se Subaru vždycky vyškrábe do míst, kam se nedostanete ani pěšky.

Až na ten trochu zastaralý infotainment má Outback velice příjemný a ergonomicky zdařilý interiér, navíc s odpovídající kvalitou zpracování. Většina ojetin má velice bohatou výbavu.
Subaru má mimořádný talent udělat auto, které člověka neprudí. I přes dnes už „povinné“ asistenční systémy není otravné jako ostatní moderní auta. Navíc se tu plno těchto „asistentů“ dá trvale vypnout, případně nastavit tak, že vlastně řidiče neomezují. V pořádku je také základní ergonomie (poloha řidiče, umístění pedálů i volantu a rozsah nastavení) a výhled z vozu (pro jízdu po úzké lesní cestě je naprosto boží malá kamera pod zrcátkem spolujezdce, takže vidíte, kam míří přední kolo). Trochu horší je to s dotykovým infotainmentem, na který si člověk musí zvyknout. Na dnešní poměry je také už dost pomalý. Ale třeba klimatizace tu má pořád klasické ovládání tlačítky, stejně tak plno základních funkcí a již zmíněných asistentů.

Na nedostatek místa si v Outbacku určitě nikdo stěžovat nebude. Vpředu si sednou i rozměrnější postavy, vzadu je místa dost a zavazadlový prostor je doslova obrovský.
Outback má také velice schopný podvozek, příjemné řízení a i přes velikost celého auta a jeho vyšší těžiště se nekymácí jak lodička na vlnách. Jede se s ním příjemně. Ani vlastně nevadí ten variátorový automat v kombinaci s atmosférickým motorem 2,5 l. To bylo vždycky nářku, ale ta převodovka se chová celkem rozumně. Při plynulé jízdě je to jak s normálním automatem, naopak při plné akceleraci využije maximálně potenciál motoru. Samozřejmě tu není údernost moderních přeplňovaných jednotek, ale pomalý Outback rozhodně není. V tabulce uvádíme naměřené hodnoty zrychlení (CVT dokonce v manuálním režimu umožňuje „zařadit“ jednu ze sedmi rychlostí).
| Naměřené zrychlení: Subaru Outback 2.5i AT 4x4 | |
|---|---|
| 0-50 km/h | 3,23 s |
| 0-100 km/h | 8,81 s |
| 50-90 km/h | 4,16 s |
| 50-90 km/h na 3. st. | 6,13 s |
| 80-130 km/h | 8,47 s |
| 80-130 km/h na 4. st. | 11,18 s |
Spotřeba se dá udržet kolem osmi litrů na 100 km, příměstský provoz, pocukávání v kolonách a odpolední třicetikilometrový sprint po dálnici pak znamená spotřebu zhruba 8,5 až 9 l/100 km. Kdo jezdí mimo město a dálnice s důrazem na plynulost, klidně se dostane na 7 l/100 km. Vzhledem k velikosti auta a koncepci pohonu vlastně tohle Subaru zas tak velkou spotřebu nemá.
Technika (skoro) bez rizik
Motor FB25B nemá špatnou pověst a vlastně je to poměrně jednoduchá a spolehlivá jednotka bez velkých rizik. Je to ale hodně o údržbě a přístupu majitele. Motor není proslulý masivní spotřebou oleje nebo jinými vážnými závadami, ale pokud nedostává pravidelný servis a neřeší se rodící problém (těsnění pod hlavou či vytahaný rozvodový řetěz po velmi vysokém nájezdu), může být zle.

Měňte včas olej, dodržujte servisní plán a jednoduchý atmosférický motor s nepřímým vstřikováním najede obrovské porce kilometrů. Srovnatelně jednoduchou a bezrizikovou techniku v této třídě už u konkurence nedostanete.
Subaru nastavilo přísnější servisní plán s limitem 15 000 km nebo jeden rok pro prohlídku a výměnu oleje. Manažeři fleetů, kteří hodnotí auta jen podle tabulek, z toho asi radost nemají. Ale kupec ojetiny z toho naopak radost mít může, protože je šance, že první majitelé důsledně servisní plán dodržovali. Obecně tyto motory bývají v pořádku a díky včas měněnému oleji s nimi zas tolik mechanických problémů nebývá.
Kabinový filtr a brzdová kapalina se mění po dvou letech, filtr sání po třech letech. Větší servis se dělá po čtyřech letech, kdy se musí vyměnit ještě olej v diferenciálech a raději také olej v převodovce. Zapalovací svíčky tu mají interval výměny až 105 000 km, po 120 000 km nebo šesti letech se mění chladící kapalina.
V motoru je jen 4,8 l oleje (SAE 0W-20 normy API SN), ve variátorovém automatu TR580 je skoro 12 litrů oleje Subaru CVTF-II. V diferenciálech se mění vždy zhruba litr oleje SAE 75W-80 nebo 75W-90 API GL-5 (případně originální Subaru Extra MT gear oil). V servisním plánu je také doporučené kontrolovat mazivo ložisek kol.

Prověřte také karoserii a spodek auta. Dost napoví, jak se asi s Outbackem jezdilo. Otlučený spodek od kamení není úplně dobré znamení, ale u některých dovozů to nemusí být nic výjimečného. Velký pozor na importy lákavých šestiválců 3,6 l z USA a Kanady, bývají doslova sežrané korozí.
Tento motor si tu vystačil ještě s nepřímým vstřikováním, takže se ho netýká riziko hromadění karbonu v sání a ředění oleje benzínem. Stejně tak absence přeplňování snižuje další potenciální rizika. Podobně jednoduché auto v téhle kategorii dnes už opravdu neseženete, a když se budete starat, přežije tenhle Outback opravdu hodně.
Outback musel do servisu jen dvakrát na svolávačky s elektronickou parkovací brzdou a také s předním přednárazovým asistentem (auto samo bezdůvodně zabrzdilo). Tohle by už mělo být dávno vyřešené, stejně tak některá ze dvou servisních akcí. Jedna se týkala vadného vnitřního těsnění elektromagnetického regulačního ventilu oleje (používá se vylepšený díl, podle typu stojí 3 650 nebo 4 035 Kč). Občas se také přihodilo, že na kluzkém povrchu kvůli vadnému softwaru jednotky převodovky přestala fungovat čtyřkolka. Řeší se to aktualizací.
Automat je citlivější, ale vydrží
Celkově je Outback velice spolehlivý a servisní data nejsou plná katastrof, hlavně pokud jde i o drobné provozní věci, palubní elektroniku a podobně. Tady jsou reálně jen dvě hrozby a obě se týkají automatu CVT. Ne snad, že by ta převodovka byla špatná, ale nevhodné zacházení a zanedbaný servis ji může zničit.

Automat Lineartronic není špatná převodovka. Potřebuje ale pravidelně měnit olej a uživatele, který si z auta neudělá závodní off-road.
Podrobně jsme konstrukci a případná rizika variátorového automatu Lineartronic v ojetých vozech značky Subaru rozebírali už v testu modelu Forester, tak vás odkážeme na něj.
Předně je důležité v převodovce měnit olej a používat jeho schválenou specifikaci. Řetězový Lineartronic TR580 si na kvalitní olej potrpí, a pokud ho dostane, v pohodě zvládne obrovské nájezdy. Nedělejte si ale z toho Subaru pracovní auto do lesa na tahání dřeva a kamení. Nejhorší je, když se zvedne třeba jedno kolo, řidič ho přidáním plynu roztočí a jakmile pak auto sedne na zem a kolo získá trakci, dostane převodovka obrovskou „ránu“. Nehodí se tedy ani na „blbnutí“ na sněhu a driftování.
Není to závodní Impreza WRX STI s manuálem a uzávěrkami diferenciálů. Samozřejmě prohrábnutí na sněhu nebo blátě při rozjezdu převodovce nevadí, ale je potřeba si uvědomit, že Outback není sportovní off-road. To platí i pro příbuzný Forester, který k nějakým nepatřičnostem v terénu svádí možná ještě víc.
Celkové hodnocení: Ojeté Subaru Outback 2.5i
Leckdo bude namítat, že tomuto Outbacku chybí výkon, ale v běžném provozu je čtyřválec 2,5 l zcela dostatečný. Všechno hlavně vynahradí vysokou provozní spolehlivostí a celkově nízkou rizikovostí pohonu. Automat CVT má celkem nepochopitelně špatnou pověst, protože u servisovaných a normálně provozovaných aut s ním problémy nebývají a zvládne vysoké nájezdy (klidně přes 300 000 km jen s výměnami oleje).
Je sympatické, že se Subaru pořád drží své vlastní cesty a i v době stále více svazujících regulací umí zákazníkům nabídnout něco trochu jiného a vlastně velmi dobrého. Dálniční závodníci si asi koupí A6 Allroad 3.0 TDI, ale kdo chce hlavně spolehlivé a nenáročné auto vyšší třídy, určitě tímto skvělým zvednutým kombíkem od Subaru chybu neudělá.
Co máme rádi
- Robustní a jednoduchá technika
- Vysoká provozní spolehlivost
- Nízká rizikovost ojetin
- Příjemné jízdní vlastnosti
Co nás vytáčí
- Pomalejší dotykový infotainment
- S manuálem prakticky nejsou
- V Evropě chybí výkonnější benzinová verze
- Takhle skvělá auta s bezrizikovou technikou už asi nikdy nebudou






