Hlavní obsah

Dopravní nehody v roce 2021 očima policie

Foto: Policie České republiky

Jak jsme si jako řidiči vedli v roce 2021? V něčem o poznání lépe než předloni

12. 1. 2022

S dozvuky létajících korkových špuntů ohlašujících příchod Nového roku vydala česká dopravní policie statistiku nehodovosti za loňských 52 týdnů a také prozradila, jaké plány má letos. Pojďme se tedy společně podívat, jak jsme si jako šoféři všeobecně vedli a co nás v období 2022 čeká.

Článek

Rok 2021 je za námi, k čemuž patří rovněž bilancování a srovnávání s rokem 2020. Zatím jste si u nás mohli přečíst například zhodnocení nejlepších článků či aut, nicméně nyní se podíváme na to, jak to vloni probíhalo na našich silnicích, a to očima dopravní policie.

Foto: Policie České republiky

Nejen my, ale i tuzemská dopravka bilancovala – přestupky, nehody, následky…

Začneme přestupky. Těch bylo v roce 2021 zaevidováno celkem 352 727, tedy o 2 034 méně než předloni. Celkem 329 855 z nich se úspěšně dořešilo a uzavřelo, což do státní kasy přineslo 205 229 000 Kč, tedy o 6 606 600 Kč více než v roce 2020.

Zatímco počet chycených řidičů jedoucích pod vlivem alkoholu nebo bez řidičáku lehce klesl, zajištěných hříšníků užívajících před jízdou drogy nebo během jízdy telefon naopak přibylo. Stoupl také počet bezpečnostních akcí, ubylo hodin řízení provozu, a naopak přibyl počet zatčených pachatelů trestných činů, našlo se více odcizených vozidel a vypáralo více hledaných osob.

Foto: Michal Jirák

Alkohol za volant nepatří, to víme všichni. A dle statistik to také vypadá, že se toto povědomí zase o něco rozšířilo

Vloni se stalo celkem 99 332 dopravních nehod šetřených policií, což znamená nárůst o 4 538 oproti 2020. Pokud jde o materiální škody, tak konečná suma dosáhla více než 6,7 miliardy korun, tedy nárůstu o 702,2 milionu oproti předloňsku. Následkům nehod však podlehlo 470 osob (o 10 více než předloni), 1 624 lidí skončilo v nemocnici s těžkým zraněním (o 183 méně než předloni) a 20 581 lidí bylo zraněno lehce (o 299 méně než předloni).

Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod v roce 2021 patřilo nevěnování se (plně) řízení vozidla (19,8 %), nesprávné otáčení nebo couvání (10,7 %) a jiný druh nesprávné jízdy (10,4 %). Pokud jde o nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, tak to figuruje na čtvrté příčce s 8,2% podílem.

Foto: Michal Sakař

Nevěnování se řízení vozidla? Pod tímto pojmem lze najít třeba nepozornost, přehlédnutí, hraní si na mobilu nebo brouzdání infosystémem

Pokud jde o nejčastější příčiny tragických dopravních nehod, pak je situace jiná. Tuto statistiku totiž vede nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (18,1 %), následované přejetím do protisměru (13,0 %) a stíhané nevěnování se řízení vozidla (12,5 %). Na čtvrté a páté příčce jsou poté další rychlostní delikty, a to nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (8,8 %) a nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu (4,9 %).

Mezi hlavní viníky nehod patřily v roce 2021 řidiči motorových vozidel, na druhém místě se umístila lesní a domácí zvěř, zatímco třetí příčku osadili řidiči nemotorových vozidel. Čtvrtou pozici pak drží chodci, pátou pozici uvádí policie jako „jiné zavinění“, zatímco šesté místo náleží technickým závadám.

Dále tu máme tři podstatná pozitiva a tři alarmující negativa roku 2021, viz tabulka níže:

Dopravní nehody 2021Pozitiva
Usmrcené osobydruhý nejnižší počet v historii
Těžce zraněné osobynejnižší počet v historii
Lehce zraněné osobynejnižší počet od roku 1990
Dopravní nehody 2021Negativa
Nárůst počtuusmrcených chodců
Nárůst počtuusmrcených řidičů motocyklů
Nárůst počtuusmrcených cyklistů

Průměrně jsme za roky 2017–2019 na 538 usmrcených osobách za rok při dopravních nehodách a na 2 305 těžce zraněných, přičemž cílem policie je tento průměr reálně zredukovat do roku 2030 o 50 %, tedy na 269 mrtvých a 1 152 zraněných.

Foto: Policie České republiky

Loňský rok byl velmi tragický též z hlediska úmrtnosti řidičů motocyklů

Za zmínku stojí ještě následující graf, rozdělující usmrcené osoby podle věku. Mimo ohrožených seniorů nad 64 let je však vidět, že se fatální kolize ve větší míře nevyhýbají ani potenciálně zkušeným šoférům středního věku.

Foto: Policie České republiky

Graf rozdělující usmrcené osoby při dopravních nehodách podle věku

Z grafů od policie se dá vyčíst také několik zajímavostí vztahujících se k dopravním nehodám za rok 2021:

  • Nejvíce nehod se událo v pátek
  • V rámci víkendových dnů byla na nehody náročnější sobota
  • Nejméně nehod se stalo naopak v neděli
  • Nejsmrtelnějším dnem na silnicích však byl čtvrtek
  • Nejméně smrtelné bylo úterý
  • Úmrtí na silnicích o víkendových dnech pak bylo v průměru vyrovnané
  • Mezi nejčastěji usmrcené chodce patřili senioři nad 64 let
  • Alarmujících 72,1 % usmrcených cyklistů nemělo přilbu
  • Celkem 2 762 viníků dopravních nehod mělo pod kůží více než 1,5 promile alkoholu
  • Alkohol sehrál roli u nehod zaviněných cyklisty v 26,8 %, chodci ve 13,9 % a motoristy ve 4,5 % případů

Mezi nejnebezpečnější kraje z hlediska nehod, respektive usmrcení osob na 100 000 obyvatel, patřily v roce 2021 Jihočeský, Olomoucký a Královéhradecký. Premianty byly naopak kraje Liberecký, Moravskoslezský a hlavní město Praha.

Foto: Roman Kosek

Na dopravní nehody byly nejkrizovější pátky, nejklidnější naopak neděle

Co se týče techniky, tak dopravka dostala 38 nových vozidel na kontrolu dálničních známek, 46 aut určených na nehodové výjezdy, 6 robotických měřicích stanic na nehody a 50 speciálních řetězů zabraňujících vozidlům v další jízdě.

Jak jsme vás také dříve informovali, dopravní policie vysoutěžila celkem 30 tajných stíhacích bavoráků a 40 „pomalovaných“, dále 50 motocyklů od BMW, 40 superbů v kombíku v policejních barvách a 120 ručních měřičů rychlosti.

Foto: Policie České republiky

Kromě pětkových bavoráků vysoutěžila dopravní policie v roce 2021 také 40 nových superbů v kombíku

A na co se letos můžete těšit? Policisté se v roce 2022 více zaměří na měření rychlosti a kontrolu věnování se řízení. Kromě toho příslušníci slibují větší viditelný dohled, aby byl vyvážen poměr k tajnému dohledu. V neposlední řadě dojde k větší ochraně (formou dohledu a prevence) chodců, cyklistů a motorkářů.

Od letoška platí také nové zákony, mezi nimi i tolik diskutovaný povinný nejméně 1,5metrový odstup od cyklistů (vč. některých koloběžkářů) při předjíždění. Pro úplnost vám právní změny přinášíme přehledně v odrážkách níže:

  • Oprávnění vyžadovat při kontrole vozidla zaplacení dosud neuhrazené pravomocné pokuty za dopravní delikty (pokuty uložené podle zákona o silničním provozu, zákona o silniční dopravě nebo zákona o pozemních komunikacích)
  • Nedoplatky řidiče (fyzické osoby) nebo provozovatele vozidla (fyzické, fyzické podnikající i právnické osoby)
  • V případě neuhrazení nedoplatku na místě kontroly je policista (celník, strážník) oprávněn přikázat řidiči jízdu na nejbližší vhodné místo z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a zadržet registrační značky vozidla nebo zabránit odjezdu vozidla tzv. botičkou
  • Součinnostní akce s Celní správou ve druhé polovině ledna 2022
  • Povinnost řidiče motorového vozidla dodržet bezpečný odstup (min. 1,5 m) při předjíždění cyklisty

Zkraje letoška jsme se dočkali také představení dvou zbrusu nových celorepublikových Speciálních oddělení dohledu (SOD) Čechy a Morava, o nichž jsme se podrobněji rozepsali v tomto článku. Mezi léty 2022–2023 vzniknou také nová dálniční oddělení, a to D3 Kaplice, D4 Mníšek pod Brdy, D6 Sokolov i Fialka, D35 Opatovec a D48 Poruba.

Foto: Policie České republiky

Letos a v příštím roce bychom se měli dočkat několika nových dálničních oddělení

Tak to byl loňský rok očima dopravní policie, přenesený do čísel a statistik ukazujících tvrdou realitu. Letos tedy očekáváme více represivních, ale také preventivních akcí. Dle všeho by na dálnice měly vyjet i první stíhací bavoráky, které mají být méně nápadné a jistojistě vybavené přesnou měřicí technikou. Tak hodně šťastných kilometrů všem a jak říkají zejména dodávkáři či motorkáři – kolama dolů.

Reklama

Sdílejte článek