Hlavní obsah

Jakými způsoby česká policie měří rychlost?

Foto: Jan Majurník

K měření rychlosti používá česká policie řadu způsobů, které si dnes detailněji představíme

Měření rychlosti je fenomén, ve kterém jedni vidí výdělečnou činnost a druzí zase efektivní bezpečnostní opatření. Ať už jste zastáncem toho či onoho tábora, dnes vám ukážeme způsoby, jakými naše policie dodržování předepsaných limitů kontroluje. Představíme si tedy používanou techniku a malinko poodhalíme zákulisí tajných silničních stíhačů.

Článek

Bdění nad bezpečnou dopravou může mít mnoho podob – ať už jde o hlídkovou činnost, preventivní kontroly nebo tolik diskutované měření rychlosti, které společnost všeobecně rozděluje na dva tábory.

Foto: Jan Majurník

Dopravní policie používá také vozidla bez klasických polepů určená pro skrytý dohled, která většinou disponují měřicí technikou

Podle slov (a dat) od policie ovšem nepřiměřená rychlost jízdy patří statisticky mezi jednu z nejčastějších příčin dopravních nehod, a to převážně těch s tragickými následky, při kterých umírá naprosto zbytečně několik desítek lidí ročně.

Tušíte tedy, jakou techniku česká policie k měření rychlosti využívá? Zajeli jsme na dálniční oddělení Pravy i Jaroměř, okoukli služební „hračky“ včetně tajného Superbu a vše pro vás zjistili.

Foto: Jan Majurník

Aktuálně role tajných aut zastávají octavie a superby

Laserová bouchačka

Zcela základním nástrojem pro efektivní měření rychlosti na vzdálenost cca 300 metrů je laserová pistole, obvykle typu Laser Cam nebo TrueCam. Jde o masivní „bouchačku“, která disponuje vlastní digitální kamerou, laserovými měřiči, GPS modulem i displejem a zvládá měřit výhradně staticky, avšak klidně i přes sklo, pokud není pokovené nebo vyhřívané s linkami.

Foto: Jan Majurník

Zařízení Laser Cam vypadá jako nějaká futuristická pistole s tlačítky

Pistoli lze používat jak z ruky, tak opřít třeba o dveře, volant, střechu nebo ji usadit na trojnožku. Vestavěná kamera zvládá několikanásobné přiblížení, nabídne řadu režimů pro různé počasí, funguje též v noci a umí se chytnout daného bodu a sledovat jej – tj. zacentruje se na měřené vozidlo a sama si na něj „zazoomuje“, čímž zefektivní průkaznost úkonu.

Foto: Jan Majurník

Kamera je schopná fungovat také za zhoršených světelných podmínek

Zařízení umí laserovým paprskem měřit jak přijíždějící, tak odjíždějící vozidla a zároveň zvládá pracovat v plně automatickém bezobslužném režimu – tj. měřič se jen někam umístí a poté se „sklidí“ provedená měření.

Mikrovlnka

Tento mobilní silniční měřicí blok můžete nalézt zejména v rukou městské policie a nejčastěji půjde o Ramer10 T neboli o klasickou „mikrovlnku“. Tato krabice má v sobě zabudovanou radarovou hlavu, GPS modul, digitální kameru s různými režimy a řídicí počítač, přičemž její efektivní dosah je asi 60 metrů. Celý systém se pak ovládá velice jednoduše, a to (nejčastěji) skrze bezdrátově spojený dotykový tablet.

Foto: Ramet

Rameru10 T a podobným se lidově přezdívá mikrovlnka

Znáte takové ty pevně umístěné budky, nejčastěji v obcích, které vám pošlou pohlednici za 500 a výše korun, pokud kolem nich profrčíte rychleji, než je dovoleno? Obvykle se bavíme o modelu Ramer10 P, který funguje na podobné bázi jako 10 T, jen jde o větší a stacionární zařízení.

Foto: Ramet

Ramer10 P je statická budka, co posílá pohlednice za mnohdy nemalé částky

Technologická dvojka

Ještě vymakanější radarovou technologii najdete v policejních vozidlech pro skrytý i „viditelný“ dohled. Soustava Ramer10 C tedy jezdí v tajných Superbech a Octaviích (liftbacky), ale též v polepených Superbech kombi, operujících prozatím ve Středočeském a v Pardubickém kraji.

Foto: Jan Majurník

RAMER10 C se ovládá skrze vestavěný tablet umístěný u spolujezdce

Poměrně složitá technika v celkové hodnotě asi jednoho milionu korun je rozesetá po celém autě, které pak vozí radarovou hlavu, měřič vzdálenosti, GPS modul, otočnou digitální kameru, sekundární baterii, blesk a počítačové centrum, přičemž to vše se ovládá bezdrátově skrze dotykový tablet.

Vozidla dále disponují kamerami nahrávajícími dění vpředu i vzadu, a také speciální přední maskou, kterou mohou radarové vlny snadno procházet. Systém umí velmi průkazně měřit staticky i za jízdy, přes několik jízdních pruhů, do protisměru, avšak vždy směrem dopředu.

Foto: Jan Majurník

Jedním z poznávacích znamení tajných superbů jsou jejich masky. Aby jimi mohly procházet radarové vlny, jsou speciálně upravené

Ramer10 C však nabídne ještě druhý čelně měřicí způsob, a to kamerový spojený s „pravdomluvným“ tachometrem, jenž byl zbaven jinak povinné odchylky. Policie se za vás v případě kamerového měření musí „pověsit“ a srovnat s vámi tempo (po určitou dobu), přičemž počítače vyhodnotí průměrnou rychlost služebního vozu a pořídí dvě (počáteční i konečnou) fotografie měřeného vozu, které se následně porovnávají.

Výhodou (pro policii) kamerového systému je neodhalitelnost antiradary, nevýhodou méně průkazné měření, ovšem to se má s nastupujícími BMW 540i změnit

Foto: Jan Majurník

Zadní informační tabule umí upozornit třeba na nehodu, vyzvat k zastavení anebo také řidičům sdělit, že probíhá měření rychlosti

Kamerové duo

Polepení i civilní nástupci tajných dálničních Superbů se totiž dočkají zbrusu nové techniky Soitron MOSY m*SpeedDetV disponující full-HD kamerou vpředu i vzadu, takže vás policisté bez větších problémů změří na sto metrech zepředu i zezadu.

Znovu půjde o systém úsekového měření a porovnávání dvou snímků, ovšem tentokrát bude propracovanější a s důkazy ve vysokém rozlišení. Žádný laser nebo radar, takže antiradary nemají šanci.

Foto: Jan Majurník

Technologii od Rametu nahradí u BMW řešení jménem Soitron MOSY m*SpeedDetV

Oficiální popis principu měření rychlosti, získaný z rámcové dohody mezi dealerem BMW a Ministerstvem vnitra, zní takto:

Nabízený systém měří rychlost cílového (měřeného) vozidla identifikovaného pomocí rozeznání poznávací značky (2 ANPR kamery snímající provoz před i za vozidlem) ve vymezeném časovém úseku porovnáním s vlastní rychlostí měřicího vozidla. Vymezený časový úsek a tím i délku měřeného úseku je možné nastavit a měnit. Vlastní rychlost měřicího vozidla je získána ze 2 zdrojů – přesného modulu GNSS/GPS a radarového senzoru měřicího vlastní rychlost měřicího vozidla vzhledem k vozovce (tzv. „speed over ground – SOG“).

Foto: Jan Majurník

Superby se tedy časem odeberou na druhou kolej a doplní je čerstvé posily od BMW

Technologie měřicí rychlost tedy prošly (a stále prochází) notným vylepšením, vždyť ještě před 100 lety policisté číhali za stromem se stopkami a kontrolovali, za jak dlouho měřené vozidlo projede určený úsek. Dnes je vše jinak a ruka zákona používá daleko efektivnější metody, které podle jedněch pomáhají k bezpečnosti, ovšem druzí v nich vidí poměrně slušný byznys. Ke kterému táboru patříte vy? Dejte nám vědět svůj názor do komentářů pod článkem a hlasujte v anketě.

Měření rychlosti policií podle vás je?
Bezpečnostní, preventivní a potřebná činnost
8,4 %
Potřebná činnost, ovšem mimo tajných aut sloužících jen pro výdělek
2,9 %
U státní policie v pořádku, u obecní vydělávání
69 %
Ryze výdělečná činnost plnící kasu
19,7 %
Celkem hlasovalo 6185 čtenářů.

Reklama

Načítám