Hlavní obsah

Česká policie sedlá nové škodovky, co vše umí?

Foto: Jan Majurník

Policie České republiky dostala nové služební škodovky. Zjistili jsme, co vše umí a jakou mají výbavu

7. 9. 2021

Policie České republiky postupně přebírá nová služební vozidla od Škoda Auto, která se následně dostávají na jednotlivé útvary. Hlavními hvězdami této aktualizace vozového parku jsou především populární SUV Kodiaq a v rukou ruky zákona osvědčený Superb. Co čerstvé motorizované přírůstky umí a k jakému účelu slouží? To jsme se vydali zjišťovat na dálniční oddělení Pravy, kam za námi oba nováčci dorazili.

Článek

Policie České republiky se v posledních letech rozhodla poměrně výrazně obnovit vozový park, a tak nakoupila nejen Octavie s rámem, ale také elektrické ioniqy, scaly, kodiaqy i faceliftované superby. Poslední dva zmíněné modely jsme se rozhodli detailně prozkoumat, což nám bylo umožněno v rámci areálu dálničního oddělení Pravy v Královéhradeckém kraji. Tak se tedy pojďme podívat, co čerstvé policejní přírůstky vlastně dovedou.

Foto: Jan Majurník

Pomalované škodovky slouží v horách i na dálnicích

Pomalovaný policejní Kodiaq vlastně není úplnou novinkou, jelikož malou sérii si už v minulosti převzali pracovníci z pražské Pohotovostní motorizované jednotky, nicméně k masivnějšímu nasazení mladoboleslavských medvědů dochází až nyní.

Medvěd do hor

Vysoutěžená specifikace zahrnuje Škodu Kodiaq obdařenou motorem 2,0 TSI, výkonem 140 kW, automatickou převodovkou DSG a pohonem 4x4. Hlavní náplní práce těchto vozů je hlídková činnost, doprovody nadrozměrných nákladů či ústavních činitelů a rovněž kontrolní úkony v horských oblastech, kde čtyřkolka přijde vhod zejména v zimě nebo při nepřízni počasí. Policie v Královéhradeckém kraji automobily navíc využije v rámci kooperace se správci KRNAPu, kteří častokrát bojují s nepříliš ukázněnými šoféry.

Foto: Jan Majurník

Mladoboleslavský medvěd se pyšní benzinovým motorem, čtyřkolkou a automatem

Možná se smějete, ale před šesti lety v Krkonošském národním parku uvízl řidič starého Fordu Puma, který chtěl vyjet po pěší stezce až na Sněžku. No a vloni v prosinci zase někdo efektně odstavil Arteon v Lužických horách na Děčínsku, což se dotyčnému nešťastníkovi vrátilo také tím, že mu někdo odcizil kola. Tak právě kvůli takovým střelcům podobné spolupráce vznikají…

Foto: Jan Majurník

Ovládací panel výstražného osvětlení je příjemně po ruce

Z hlediska policejní výbavy jsme v útrobách Kodiaqu objevili alkohol tester, zastavovací hřebové pásy, neprůstřelné vesty, reflexní vesty, vysílačku, dělicí kříž kufru, kladívko na rozbíjení oken, kufřík s ručním radarem a ochranné potahy všech sedadel. Ty jsou zde z čistě praktického důvodu – aby nedošlo k nadměrnému opotřebení továrního čalounění, například vybavením umístěným na policejním opasku.

Střechu SUV zdobí diodové majáky s aerodynamickým krytem, zatímco přední nárazník hostí doplňkové výstražné osvětlení a ukrývá víceúrovňovou houkačku.

Foto: Jan Majurník

Kufr je doslova nabušený různorodou výbavou

Tovární výbava není nijak bohatá, nicméně i tak zahrnuje 17palcová litá kola, automatickou klimatizaci, palubní infosystém (s omezenými funkcemi), startování tlačítkem, přední i zadní parkovací senzory, vyhřívaná zpětná zrcátka, tempomat a standardní halogenové lampy.

Superman na dálnice

Škoda Superb po faceliftu se tentokrát představuje v policejních barvách, navíc vybavená vrcholovým motorem 2,0 TSI EVO, který se pyšní naladěním na 206 kW a kooperací s automatem DSG i pohonem všech čtyř kol.

Foto: Jan Majurník

Policejní Škoda Superb se představuje v provedení Combi s vrcholovým 2,0 TSI EVO 206 kW

Nadupaný pomalovaný superman se bude pohybovat vesměs jen po českých dálnicích či rychlostních silnicích, pro služební účely je obdařen technologií EDAZ pro kontrolu dálničních známek či radarem pro skryté měření Ramer 10C, známým z tajných superbů a octavií.

Majáky na střeše Superbu jsou oproti Kodiaqu vybaveny informační tabulí ukazující sdělení typu STOP, POLICIE, NEHODA a další. Proč? Existuje totiž předpis, že tyto světelné tabule mohou být namontovány nejvýše do výšky 150 centimetrů, což majáky SUV od Škody vzhledem k výšce umístění neplní. V Kodiaqu si tak policisté s řidiči „povídají“ skrze čelní a zadní okno.

Foto: Jan Majurník

Sedadla mají ochranné potahy, to kvůli vyšší životnosti továrního čalounění

Mimo vysílačky mužům i ženám ve službě poslouží taktéž kamery (vpředu i vzadu) pro dokumentování přestupků, přídavné vnitřní osvětlení, přídavné zpětné zrcátko, měnič napětí, dělící mříž zavazadelníku, kladívko pro rozbíjení oken, dodatečně montované 12voltové zásuvky i USB porty, hasicí přístroj, ochranné potahy sedadel a speciálně upravené nosiče zadního bezpečnostního pásu, sloužící pro „bezproblémové“ připoutání „problémové“ přepravované osoby.

Foto: Jan Majurník

Jednoduché řešení zajistí bezpečné připoutání problémového jedince

Pohled do kufru odhalí zadní vestavbu s výsuvným stolkem a úložnými prostory s měkčenou výplní s výřezy pro specifické vybavení (např. ruční radar). Jako zajímavost uvádíme, že u těchto policejních superbů lze tlačítkem vypnout denní svícení, to kvůli hlídkové činnosti. Připomínáme, že u standardních modelů to možné není.

Foto: Jan Majurník

Výplně jsou předem vyřezány podle tvaru výbavy. Dovnitř se tedy umístí například alkohol tester, ruční radar a další věci

V rámci zajímavé tovární výbavy jmenujeme například tempomat, automatickou klimatizaci, multimediální systém (opět s omezenými funkcemi), základní diodové lampy, 19palcové liťáky, adaptivní odpružení nebo zadní parkovací senzory.

Tak to byly čerstvé posily do policejní flotily pod naším redakčním drobnohledem. Ačkoli v zásadě nejde o žádné holobyty, stejně si myslíme, že by si strážci zákona zasloužili o něco bohatší vnitřní výbavu.

Přece jen v mrazivých časech není úplně na škodu si po courání venku ohřát tělo vyhřívanými sedadly, respektive ruce vytápěným volantem. A co takový navigační systém? Hodil by se, neb ne každý příslušník policie zná obsah Mapy.cz nazpaměť…

Ovšem jak se na to díváte vy? Dopřáli byste řadovým policistům komfortní výbavu navíc, nebo jste spíše zastánci kompromisu, případně byste na výbavě šetřili nejvíc, jak by to šlo? Hlasujte v anketě níže a nezapomeňte nám váš názor napsat do komentářů pod článek.

Dopřáli byste řadovým policistům ve služebních autech nadstandardní komfortní výbavu?
Samozřejmě, zaslouží si pracovat ve větším pohodlí/bezpečí
67,3 %
Jsem pro střídmá řešení komfortních výbav
17 %
Šetřil bych, kde by to jen šlo
15,7 %
Celkem hlasovalo 12019 čtenářů.

Reklama

Sdílejte článek