Hlavní obsah

Geneze vrcholových policejních stíhačů

Foto: Policie České republiky

Vývoj vrcholových policejních stíhačů je minimálně zajímavý. Totiž ne vždy naše cesty hlídaly jen škodovky

Když se řekne vrcholový policejní dálniční/silniční stíhač, většina z vás si vybaví tajného superba vybaveného zařízením pro měření rychlosti a dalšími vychytávkami. Jenže ne vždy naše cesty hlídaly jen škodovky, ruka zákona měla k dispozici jiné a neméně zajímavé stroje. Jaké? O nich nám povyprávěli dva zkušení policisté z královéhradecké dopravky.

Článek

O tom, že by vrcholová policejní stíhací vozidla měla být rychlá, se asi nebudeme přít. Z toho důvodu můžete na našich cestách potkat silné služební stroje, které mají pod kapotou slušné koňské stádo. Jenže bylo tomu tak i dříve? Čím ochránci silničního/dálničního pořádku jezdili v minulosti?

Foto: Policie České republiky

Na následujících řádcích zavzpomínáme na policejní stíhače

Na to jsme se zeptali kapitána Richarda Huška a nadporučíka Pavla Kříže – zkušených královéhradeckých dopravních policistů, kteří předmětné vozy osobně pamatují.

Ještě podotýkáme, že půjde o ohlédnutí za nejrychlejšími automobily přidělenými dopravní službě na Krajské ředitelství Policie ČR Královéhradeckého kraje, které sloužily na východočeských silnicích a později dálnicích. Totiž předtím, než došlo k celorepublikovému typovému sjednocení pozemních stíhačů, jste mohli v jiných krajích narazit na odlišné modely. Tak to jen pro pořádek a teď už pojďme zavzpomínat.

Některé fotografie z policejních archivů jsou ilustrační, avšak typově odpovídají. Upozorňujeme tedy, že nemusí vždy zobrazovat přesný konkrétní kus, na který zmínění policisté vzpomínají.

Volkswagen Passat B4 2.8 VR6

Silný zelený sedan s šestiválcovým motorem o výkonu 174 koní a tovární maximální rychlostí 224 km/h sloužil u oddělení silničního dohledu od roku 1994. Tehdy sice Královéhradecký kraj nehostil dálnici D11, nicméně i tak prý nebyl problém s tímto autem dojet v podstatě jakékoli tehdejší vozidlo, jehož řidič dělal to, co by neměl.

Foto: Policie České republiky

Velmi vzácná autentická fotografie policejního Passatu B4 VR6

Kapitán Hušek vzpomíná na měřicí techniku i další provozní aspekty: „Samotné měření zařízením Gesig Travimo probíhalo srovnáním rychlosti s měřeným vozidlem, takže jsme si někdy i pěkně zazávodili, či abychom nahráli videokamerou umístěnou vpravo u A sloupku jeho bezohlednou jízdu, museli jsme také jezdit dost často vlevo.“

„Vozidlo bylo téměř bezporuchové, velmi dobře ovladatelné, slušně zrychlující a mělo velkou nádrž na 70 litrů paliva, díky čemuž nabídlo solidní dojezd. O řazení se staral pětirychlostní manuál s dlouhými kvalty, spotřeba dosahovala cirka 10 litrů benzinu na sto a ten zvuk atmosférického šestiválce… Nádhera!“

Foto: Volkswagen

Ilustrační snímek interiéru modelu Volkswagen Passat B4

Passat neměl bohatou výbavu, ba dokonce ani klimatizaci, takže jsme se v létě v košilkách pěkně zapotili. Jezdilo se mi s ním však moc pěkně, ačkoli jsem si na jeho řízení musel tenkrát jako méně zkušený policista chvíli počkat. Kolem roku 2005 autu odešla převodovka, následkem čehož bylo vyřazeno.“

Ford Mondeo ST220 3.0 V6

Bílo-zelený stíhač v policejních barvách disponoval třílitrovým šestiválcem o výkonu 226 koní a maximálkou 250 km/h. Královéhradečtí stále neměli dálnici D11, proto vůz od roku 2004 sloužil k běžnému dohledu nad silničním provozem.

Foto: Policie České republiky

Stíhací Mondeo oblékalo policejní barvy

Za eso v rukávu tehdejšího vrcholového Mondea se dal považovat vestavěný počítač se systémem LOOK, jenž umožňoval srovnat registrační značku s typem (lustrovaného) vozidla, dále ověřit, zdali není v pátrání a jestli nemá propadlou technickou kontrolu.

Řazení zajišťoval mechanický šestikvalt, nicméně i tak se spotřeba pohybovala kolem 13 litrů na sto, což vzhledem k 58litrové nádrži znamenalo poměrně omezený operační rozsah a časté tankování. I přes slušnou akceleraci vozu bylo v té době na silnici mnoho rychlejších aut, která služebnímu fordu i ujela.

Foto: Policie České republiky

Přestože byl motor V6 spárován s manuálem, řekl si o cca 13 litrů benzinu na sto

Za vyzdvihnutí stojí komfortní výbava zahrnující např. vyhřívané čelní sklo, klimatizaci, xenony nebo další službu zpříjemňující prvky. Budete se divit, ale takový luxus policisté v rámci zaměstnání do té doby vesměs neznali. Uživatelsky příjemný automobil byl spolu s ostatními „estéčky“ vyřazen po změnách policejních barev.

Foto: Policie České republiky

Uvnitř pracoval pokročilý počítačový systém LOOK

Volkswagen Passat B6 R36 3.6 FSI

„Toto bezesporu nejlepší (nejhezčí) vozidlo mé policejní kariéry jsme obdrželi na konci roku 2008 na dálniční oddělení Pravy. Zamiloval jsem si onen modrý perleťový lak, krásný interiér s kovovými doplňky, spoilery, výbavu, pohon 4×4 i úžasný 300koňový šestiválec spřažený s šestirychlostní automatickou převodovkou DSG,“ vzpomíná Hušek.

Foto: Policie České republiky

300koňový Passat patřil mezi populární dálniční stíhačky

„Uvnitř figurovala měřicí technika PC PolCam 2006, pracující na principu srovnání rychlosti s měřeným vozidlem, a to při jízdě před ním i za ním. Auto mělo posunutý elektronický omezovač rychlosti na 280 km/h, takže šanci na ujetí měl jen málokdo,“ dodává.

Foto: Policie České republiky

Jako měřicí technika zde sloužilo zařízení PC PolCam 2006

Celkový dojezd limitovala spotřeba 12 litrů na sto a 53litrová palivová nádrž. Hradecký model B6 R36 potřeboval v podstatě jen běžný servis do doby, než nastal čas výměn převodovek (celkem 3×). Passat opouštěl dálnici D11 v roce 2014 s nájezdem 450 000 kilometrů, načež dožíval na hradeckých okreskách, kde definitivně pošel při zhruba 700 000 kilometrech, a to opět kvůli poškozené převodovce.

Škoda Superb II 3.6 FSI

Tenhle tmavě hnědý 260koňový liftback nastoupil do služby na východočeské dálniční oddělení v roce 2014, přičemž pod jeho kapotou pracoval 3,6litrový zážehový šestiválec, spárovaný s šestirychlostním automatem DSG a pohonem 4×4. Vůz dosahoval el. omezené maximální rychlosti 250 km/h a disponoval měřicí technikou PC PolCam 2006.

Foto: Policie České republiky

Policejní Superb II se mohl pochlubit šestiválcovým motorem, automatem a pohonem 4×4

„Jízdní vlastnosti našeho dvojkového superbu byly čitelné i při svižných průjezdech dálničními nájezdy/sjezdy, spotřeba se pohybovala okolo 11 litrů na sto, přičemž nádrž pojala 60 litrů paliva. Skrytě instalované modré majáky doplňoval jeden magnetický, který pracoval na střeše auta,“ vypráví Kříž.

Foto: Policie České republiky

Pohled do interiéru odhalí přídavnou výbavu

„Vozidlo nevyžadovalo žádné významné opravy, respektive pohonné ústrojí bezproblémově šlapalo až do nájezdu cirka 550 000 kilometrů, kdy odešla převodovka, což už však znamenalo vyřazení stíhače z policejní flotily,“ dodal.

Foto: Policie České republiky

Rovněž kufr vozu byl doladěn pro potřeby policie

Škoda Superb III 2.0 TSI

Černý liftback nastoupil do akce teprve před třemi lety. Oproti předchůdci sice přišel o dva válce, ale výkonově si polepšil na 280 koní. V jeho útrobách figuruje kromě omezovače rychlosti na 250 km/h také šestirychlostní automat DSG, moderní radar Ramer 10 C a zajisté pohon 4×4.

Foto: Policie České republiky

Tajné trojkové superby asi všichni znáte, přece jen je denně potkáváte na dálnicích

Dálniční Superb III má rovněž adaptivní podvozek, technologii řízeného rozjezdu, skrytě namontované majáky, palivovou nádrž o objemu 66 litrů a spotřebu asi 10 litrů benzinu na sto. Ročně takové vozidlo najede zhruba 100 000 kilometrů.

Foto: Policie České republiky

Policejní Superb III už disponuje měřicí technikou Ramer 10 C

Na jednotlivých dálničních odděleních slouží i různé specialitky, například v Pravech mají Audi A8 se specifickým vybavením pro odhalování odcizených vozidel, případně si vybavíte svého času diskutovanou zápůjčku plug-in hybridního BMW i8. V každém případě tito stíhači bdí nad dodržováním předpisů, k čemuž mají patřičnou (nejen) záznamovou techniku, kterou se rozhodně nebojí použít.

Reklama

Načítám