Hlavní obsah

Muzeum Policie České republiky – Historie dopravky v kostce

Foto: Jan Majurník

Policejní muzeum nabídne několik sekcí, nicméně nás nejvíce zajímala ta dopravní

2. 8. 2021

Policie České republiky má v Praze vlastní veřejné muzeum, které se věnuje řadě odvětví policejní práce včetně toho dopravního. Vydali jsme se proto do metropole a prohlédli si, čím strážníci dříve jezdili, jakou techniku používali, jakými způsoby kdysi měřili rychlost nebo jak vyšetřovali dopravní nehody. Tolik příslušně-tematických zajímavostí na jednom místě zkrátka nikde jinde neuvidíte…

Článek

Mnozí z vás si zajisté pamatují instituci zvanou Veřejná bezpečnost, která se postupně transformovala až do současné podoby Policie České republiky. Jenže tušíte například, jak kdysi vypadala četnická stanice, případně jak probíhalo měření rychlosti před 60 lety?

Foto: Jan Majurník

Ukázka původní četnické stanice

Skutečně mnoho takových zajímavostí ukrývá pražské policejní muzeum, kam se můžete vydat s celou rodinou i vy – nudit se určitě nebudete.

Začátek expozice tohoto tematického muzea se věnuje československým četníkům a válečnému období, takže zde uvidíte různou výzbroj, výstroj, výbavu, dokumenty i dobové fotografie.

Foto: Jan Majurník

Cadillac One neboli Bestie při návštěvě amerického prezidenta v Česku

Jednotlivá oddělení pak ukazují historický průřez jejich zaměřením, takže se budete moci seznámit s prací pyrotechniků nebo třeba kriminalistů a rovněž shlédnout autentické snímky z reálných případů. Pokud vás zajímají například Orlické vraždy, objevíte zde celou řadu zajímavých skutečností. Ovšem nás samozřejmě nejvíc lákalo dopravní oddělení…

Tam najdete zejména policejní motorky, radary, modely vozidel, různé uniformy i původní testery na odhalování přítomnosti alkoholu nebo návykových látek. Za zhlédnutí stojí rovněž fotografie dobových nehod nebo ukázky tehdejších měření rychlosti, realizovaných i před více než 60 lety.

Foto: Jan Majurník

Motorky, radary, fotky a mnohem více najdete v sekci věnované dopravní policii

Jestliže milujete jawy, uvidíte zde nejen legendární model 350 Nanuk, ale také Jawu 500 R Rotax, která sloužila jako doprovod stranickým i vládním delegacím, protože svého času nahradila tehdy politicky nevhodné motorky od BMW.

Foto: Jan Majurník

Jawa 500 R nahradila tehdy politicky nevhodné bavoráky

Bystřejším z vás neunikne ani Jawa 350 638-0-03 vybavená dvojitým řízením. Patentová přihláška na toto řešení byla podána už v roce 1938, nicméně masivního rozšíření se československý vynález dočkal až v 60. letech.

Foto: Jan Majurník

Unikátní systém dvojitého řízení poté převzaly např. autoškoly a jiná výcviková centra

Další motoristická sekce ukáže, jak kdysi vypadala pražská dopravní ústředna, dokumentace z nehod nebo výstražná označení. Opět nepřijdete o sérii autentických fotografií z bouraček a také se dočkáte videoprojekce. No někdy z toho až mrazilo – díky za moderní bezpečná auta.

Auta hledejte venku

Mimo dedikovaného prostoru pro dopravku se ještě pár informačních střípků nachází různě po muzeu, nicméně automobilové exponáty mají své místo venku. Vybrali jsme proto pár nezajímavějších kousků a něco málo o nich zjistili.

Mercedes-Benz S 600 L

Vládní limuzína vybavená 12válcovým motorem sloužila v letech 2000 až 2003 pro přepravu tehdejšího prezidenta Václava Havla.

Foto: Jan Majurník

Mercedes-Benz S 600 L

Toyota Land Cruiser 100

Speciál s celkovou hmotností 4 000 kg je plně pancéřovaný a sloužil jako doprovod pro českého velvyslance v Iráku. Mimo pevnostního nárazníku a rámu vozidlo disponuje vestavěným navijákem.

Foto: Jan Majurník

Toyota Land Cruiser 100

GAZ Volha 21 S

Vozidla v klasickém modro-bílém provedení sloužila od roku 1958 do cirka roku 1975, kdy se postupně přecházelo na všem dobře známé žluto-bílé zbarvení.

Foto: Jan Majurník

GAZ Volha 21 S

Volkswagen Passat B6 R36

Mnoho policistů vám poví, že Passat R36 byl nejlepším dálničním a později silničním stíhačem za celou éru české policie. Na tuto šestiválcovou raketu jsme zavzpomínali také v našem nedávném článku o vrcholových policejních automobilech.

Foto: Jan Majurník

Volkswagen Passat B6 R36

Škoda Favorit 135

Tradiční „fáčko“ patřilo dlouhá léta k českému motoristickému bontonu, nicméně dnes už jde pomalu o veterána. Tajný policejní model z roku 1993 byl vybaven radarem RAMER 7 CCD s měřicí hlavicí v masce.

Foto: Jan Majurník

Škoda Favorit 135

Mercedes-Benz G 300GE

Pracovního „mergla“ chrání pancéřování, nabídne integrované střílny a střešní výsuvnou plošinu. Jistě vám došlo, že nejde o obyčejný hlídkový vůz, nýbrž o speciál vyrobený pro Útvar rychlého nasazení, kterému tento německý off-road sloužil až do roku 2005.

Foto: Jan Majurník

Mercedes-Benz G 300GE

Tančík

Tímhle podomácku vyrobeným pancéřovaným vozem, který je složený z Wartburgu, Aera 30 a Tatry 54, chtěl Vladimír B. se svojí rodinou dne 27. 5. roku 1970 ilegálně překročit státní hranice ČSSR. Cesta se však nezdařila kvůli poruše motoru, a tak Vladimír B. zanechal celý stroj kousek za Břeclaví a sám opustil republiku na obyčejném jízdním kole.

Foto: Jan Majurník

Tančík

Muzeum Policie České republiky najdete v Praze v ulici Ke Karlovu (Nové Město) a dostanete se sem mimo pondělka každý den od 10:00 do 17:00 hodin. Plné vstupné činí 100 Kč, snížené 50 Kč a rodinná vstupenka vyjde na 200 Kč. Výjimku z placení mají například děti do 6 let, držitelé průkazu ZTP, příslušníci policie, hasičů, pražské záchranky, městské policie Praha nebo zaměstnanci Ministerstva vnitra.

Expozici jsme si samozřejmě prošli celou a mimo dopravní sekce jsou skutečně velmi zajímavé ony kriminalistické případy, kterým je věnováno několik místností. Parkování je zde přes pracovní týden problém, nicméně o víkendu lze bez starostí ustájit svůj vůz přímo před branami muzea.

Koho všeobecně zajímá policejní tematika, bude tady jako doma, nicméně cestu sem můžeme doporučit nejen rodinám, ale také různým partám či spolkům. Každý si tu zkrátka najde to své.

Reklama

Sdílejte článek