Hlavní obsah

Motocykly Jawa – kde je dnes slavná česká značka?

Foto: Jawa

Jawa 350/364 Retro

Psal se rok 1929, když Ing. František Janeček postupně přišel o odbyt ve svojí zbrojovce. Prakticky z nouze se tedy vydal cestou prošlapanou několika dalšími zbrojovkami již z dřívějších dob. Od německé firmy Wanderer zakoupil licenci na motocykl 500 OHV a pustil se do jeho výroby. Spojením jmen Janeček a Wanderer tak vznikla Jawa.

Článek

Příběh nejstaršího dosud fungujícího českého výrobce motocyklů je dlouhý, ale bohužel není po celou dobu šťastný. Kdysi věhlasná společnost, jejíž technické finesy opisovali další konkurenti z celého světa, dnes v Týnci nad Sázavou zapadá prachem. Nebo ne snad? Co vlastně Jawa v dnešní době dělá, co nabízí a jaká je její budoucnost?

Začátek úpadku Jawy má svoje konkrétní datum. Psal se rok 1963, kdy Jawa v rámci centralizace přišla o svoje moderní provozy v pražských Nuslích, na Pankráci, na Zelené lišce a v Libni. Výroba motorů se přestěhovala do ČZM Strakonice a své sídlo přesunula firma do Týnce nad Sázavou. Zde zůstala dodnes coby Jawa Moto spol. s.r.o., dceřiná společnost Jihostroj a.s. podnikatele Jiřího Gerleho. Dokonce už ani plochodrážní motory a modely nejsou součástí původní Jawy. Plochodrážní divize se oddělila v roce 1991 coby společnost Jawa Divišov a.s.

Řada nešťastných reorganizací zkrátka Jawě definitivně zastavila dobře zaběhnutou pozici mezi světovými výrobci, a jakmile se rozpadl Sovětský svaz, zůstala nešťastná značka se svými zoufale zastaralými modely na ocet. Trh na východě, kam Jawa nuceně cílila do té doby, prakticky přestal existovat a na západě naše motocykly nikdo nechtěl.

Nastartované a zase zastavené projekty

V devadesátých letech měla Jawa tendence vyvíjet nové stroje, když přišel na svět model 250/593. Jenže jak uvádí oficiální zdroje, novinka přišla do nevhodné doby, a tak byla výroba po ověřovací sérii ukončena. Bohužel.

V druhé polovině devadesátých let vstoupil do hry zmiňovaný nový vlastník Jihostroj a v novém miléniu vytáhla Jawa opět trochu hlavu z písku. Roku 2000 byla zahájena výroba malých modelů Dandy a jistým zlomem byl rok 2004, kdy byl uveden na trh první model z řady 650. O komplet český produkt se ovšem nejednalo. Jawa si do svých velkoobjemových čtyřtaktů obstarala rakouský jednoválec Rotax GS 650. První z řady bylo provedení Classic, následovaly ještě verze Style, Dakar a Travel. Roku 2009 byla modelová řada 650 nahrazena inovovanou řadou 660, tentokrát již s motorem Minarelli.

Foto: Jawa

Jawa 660 Sportard

Aktuální 660 koupíte i dnes, ačkoliv vzhledem k nastupující emisní normě Euro 4 už se jedná pouze o doprodej do konce roku. Posléze už novou Jawu 660 bez ABS a bez dodatečného katalyzátoru nepřihlásíte.

Před pár lety se objevily i jisté přísliby větších motorek. Jawa prohlásila, že vyvíjí nové modely 1000 a 1200 s vyšší kubaturou, jenže jak roky plynuly, slíbené novinky nedodala a po několika odloženích výroby byly oba projekty údajně zastaveny.

„Třinda“ stále válí

Je drobným paradoxem, že se prakticky veškerá současná produkce Jawy dodnes točí okolo stařičkých dvoutaktů řady 350. Legendární „třinda“ je jediným produktem od píky vyráběným v Týnci, nicméně drtivá většina produkce přesahující 1000 motocyklů za rok jde na export. Konstrukčně prehistorickou, ale stále robustní a konstrukčně extrémně jednoduchou jawu mají rádi v Latinské Americe, na Kubě, v Rusku a v dalších podobných lokacích. Ve výrobě jsou momentálně modely Style a Style Military vycházející z provedení 350/640 a dále i Retro, což je prakticky 350/634 doplněná o digitální přístrojovku, přední kotoučovou brzdu a „hranatý“ motor z pozdějších modelů.

Foto: Jawa

Jawa 350/364 Retro

S „třindou“ se mimochodem váže i jedna tuzemská záležitost. Ačkoliv se jedná o karburátorový dvoutakt, který při dnešních emisních normách pochopitelně nelze přihlásit v rámci EU, „třindu“ si lze koupit a legálně na ní jezdit po silnicích. Podmínkou je, že máte platné doklady od staré třistapadesátky typu 632, 634, 638, 639 nebo 640. Jawa vám totiž nově vyrobenou motorku prodá coby „náhradní díl“, do stávajícího technického průkazu se přepíše VIN kód vyměněného rámu a z pohledu legislativy tak nemáte novou motorku, ale pouze tu starou na novém rámu.

Velmi sympatická je každopádně cena této výměny. Úplně nová dvoutaktní motorka u Jawy stojí 61 430 korun, případně 69 130 korun za hezčí model Retro. Nízká cena je jednoduše dána faktem, že jsou veškeré výrobní nástroje a technologie již několikrát zaplacené.

Dvoutakt „bez papírů“ a dobíhající 660 ovšem nejsou jediné stroje, jaké vám týnecká Jawa momentálně prodá. Další model taky nese označení 350, ovšem s přídomkem OHC. Má o poznání modernější techniku se čtyřtaktním jednoválcem o objemu 397 cm3 a jak možná někteří tuší, nejedná se o produkt samotné Jawy. Aby udržela značka svoje motorky levné, nechala výrobu hlavních dílů na čínském výrobci Shineray. V praxi se tedy jedná o model XY 400, patřičně upravený a vylepšený českými komponenty do podoby Jawy. V Týnci na čínském základu upraví rám, dodají některé lepší komponenty a motorku pochopitelně opatří vlastními karosářskými díly a logy.

Katalog OHC navíc obsahuje hned dvojici verzí. To základní prakticky kopíruje starou 350/634, ovšem pro letošní rok Jawa velmi mile překvapila s novinkou 350 OHC Special. Ta je doplněná o krásnou a elegantní kapotáž věrně kopírující závodní jawy z dávných dob. Stupačky se posunuly dozadu a řídítka jsou uchycena přímo na brýlích vidlic, čímž zaujímá jezdec výrazně sportovnější pozici. Kompletní dojmy z 350 OHC Special přineseme v samostatném testu „týnecko-čínského“ stroje.

Co bude dál?

V konečném ohlédnutí na současnou produkci by se dalo říci, že Jawa na aktuálním trhu spíše přežívá. Třeba modelu OHC se loni prodalo jen 125 kusů, řady 660 ještě méně a celou značku tak drží nad vodou hlavně exporty dvoudobé 350. Jenže jak nám potvrdil Jiří Kraft přímo z Jawy, česká značka nespí. Co se konkrétně chystá, to jsme se bohužel nedozvěděli, ovšem v týnecké továrně se prý jedná o několika variantách zbrusu nových modelů. Ty by Jawa chtěla předvádět každý rok na jaře a je tedy možné, že se už za pár měsíců dočkáme dalšího pokračovatele větší 660.

Bohužel i v tomto případě je zcela jasné, že o ryze český produkt opět nepůjde. Má to ovšem svou logiku. Vývoj zcela nové platformy a motorizace by zabral spoustu času a hlavně peněz, takže výsledek by byl pro koncového zákazníka až moc drahý. A asi netřeba připomínat, že si Jawa při svojí aktuální pozici nemůže dovolit vyrukovat sice s českým, ale o to dražším motocyklem. Ačkoliv kdo ví. Ještě i dnes se najde velká spousta nadšenců vzpomínajících na slavnou éru české značky s láskou. A tito nadšenci by český motocykl s moderní technikou ocenili.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama