Článek
Ruku na srdce, tohle se Indům prostě a jednoduše povedlo. Dnes ráno byly světu ukázány tři zbrusu nové motocykly, jeden hezčí než druhý. Všechny se v designu vrací do minulosti a je zde ve velké míře vidět, že se během svého působení v Indii stala naše Jawa pojmem, kterého si tamní lidé cení.
V první řadě ovšem trocha informací o tom, proč se stala Jawa v Indii pojmem a co tam dělá nyní. Jak jsme si řekli již ve článku o představeném novém motoru, Jawa se v Indii licenčně vyráběla už v šedesátých letech a následně pokračovala pod názvem „Yezdi“ ještě skrz léta sedmdesátá, osmdesátá a polovinu let devadesátých. Jawy se stihly v Indii, kde maloobjemové a jednoduché motocykly přímo zbožňují, silně zpopularizovat a její název rezonuje dodnes. Když se tedy společnost Mahindra před třemi lety rozhodla, že rozšíří své motocyklové portfolio a začne konkurovat tamnímu Royalu Enfield (který se do Indie odprodal z Británie před desítkami let), byla lehce skomírající česká značka jasnou volbou. Tady ovšem pozor na slovíčkaření – Mahindra nevlastní Jawu! Týnecká značka je stále pod křídly české společnosti Jihostroj a.s. a Mahindra pouze získala práva na výrobu, vývoj a prodej Jawy v Indii a na dalších trzích.
I tato práva však stačila k tomu, aby se dala soukolí vývoje do pohybu a indičtí inženýři začali pracovat na nových motorkách. A tady jsou. Ta první se jmenuje prostě a jednoduše Jawa. Žádná čísla, žádné označení, prostě Jawa. A k našemu obrovskému nadšení vypadá jako stará Kývačka, tedy model 250/353 z padesátých let! Pochopitelně nelze mluvit o tom, že by byly motorky k nerozeznání, ale ta spousta designových odkazů je prostě skvělá. Vedle samotného laku, doplněného zlatými linkami, a chromem na nádrži, jsou tu třeba klasické „doutníkové“ výfuky na obou stranách, hluboký přední blatník, kastlíky pod sedlem, nebo velká oblá kaplička na přídi, sdružující světlomet a spínací skřínku, a zároveň ukrývající vrchní brýle vidlic. Naprostá paráda! Ano, je tu třeba velký vodní chladič, kotoučová brzda a na motoru je na první pohled znát jeho „čtyřtaktnost“, jenže je potřeba si uvědomit, že prostě žijeme v jiné době a že původní Kývačce je dneska 64 let. Nějaký pokrok se prostě odehrát musel a za nás je ho na téhle motorce jen nejnutnější minimum.

Základní a zároveň vlajkový model Jawy se jmenuje - prostě jenom Jawa...
Druhá motorka už má ve svém názvu přídomek a Indové ji pojmenovali Jawa forty-two, tedy Jawa 42. Možná teď v paměti pátráte, jaká zajímavost se váže k roku 1942, ovšem nepátrejte. Tuhle číslovku zvolila Mahindra proto, že 42 je odpovědí na všechno. Ti, co četli Stopařova průvodce galaxií, již vědí…
Každopádně k věci. Jawa forty-two jede na stejném technickém základu jako předchozí jenom-Jawa, ale oproti ní má svalnatější, sportovnější a osekanější vzezření. Dost možná okolo vás v mládí jezdil sousedovic floutek na svojí Kývačce, přestavené na domácího „sporťáka“ s krátkým blatníkem, širokými řídítky a v matném laku. Možná ta jeho motorka vypadala přesně takhle. Forty-two má zkrácený přední blatník, klasické světlo bez velké kapličky a budík rychloměru je vyhozen na nízká široká řídítka, zakončená zrcátky v závažíčkách. Dokonce i ten lak se liší. „Dvaačtyřicítka“ je méně zdobná, bez chromované nádrže a lakovaná do jedné ze šesti matných barev.

Dvaačtyřicítka je sice v základu stejná, ale opticky lehčí a tak nějak „mladistvější"
Třetí do pranice je tak trochu záhadou, ale název nás opět baví. Seznamte se s Jawou Perak – jejíž název převzali Indové z našeho Péráku, jen bez diakritiky. Nový Pérák je takzvaným „bobberem“, tedy motorkou s „useknutou“ zádí. Do podobného stylu se dělají třeba některé Harleye-Davidsony, Royal Enfieldy nebo Triumphy…a vlastně i původní Pérák s odděleným sedlem byl vlastně takovým „bobberem“. Každopádně indický Perak sice byl na tiskové konferenci v Indii, ovšem jeho tiskové fotografie k dispozici nejsou a musíme se tak spokojit pouze se snímkem, vyjmutým ze záznamu konference.

Jawa Perak
Motorky jsou to tedy krásné, ale co technika? Všechny nové Jawy stojí na dvojitém kolébkovém rámu. Přední kolo o průměru 18 palců je odpruženo teleskopickými vidlicemi s kryty kluzáků a o zadní kolo svírané kyvkou z ocelového profilu se stará dvojice tlumičů s nastavitelným předpětím. Brzda je vpředu kotoučová o průměru 280 mm, dovybavená dvoupístkovým brzdičem a systémem ABS. Vzadu je potom pouze brzdový buben. Nádrž má kapacitu 14 litrů a jak základní model, tak i forty-two, váží shodně 170 kilogramů. Pro Peraka zatím technické údaje k dispozici nejsou, ale i tady bude hmotnost podobná.
Motor byl představen již dříve, ovšem opakování je matka moudrosti. Jednoválcový čtyřtakt má objem 293 kubíků a je chlazen vodou, byť mu nechybí okrasná chladicí žebra. Výkon je stanoven na 28 koní a přesně stejnou hodnotu má i točivý moment 28 Nm. V Itálii laděný agregát se údajně chlubí hlavně velkou silou ve středních otáčkách a plochou křivkou točivého momentu. Velký důraz se kladl taky na zvuk, ale na klasický dvoutakt můžeme určitě zapomenout.
V Indii už začaly přijímat předobjednávky a základní model zde vyjde na 155 tisíc rupií, tedy v přepočtu na relativně směšných 49 000 korun. Jenže v Indii jsou motorky obecně levné a tento přepočet nelze úplně jednoduše aplikovat. Pokud se dostane nová Jawa i k nám, předpokládejme cenu lehce přes 100 000 korun, což ovšem pořád není špatné.
Vyvstává pochopitelně otázka, zda se nové Jawy vůbec dostanou až k nám. S touto hádankou jsme se obrátili na obchodní oddělení tuzemské Jawy už při prvotním odhalení motoru a bylo nám řečeno, že snaha tady rozhodně je. Jedinou překážkou by se mohla stát evropská homologace podle evropských norem, které v Indii vyvinutý motocykl dost možná nesplňuje. Jestli se ovšem splnění norem neukáže jako zcela neproveditelné, má Jawa do Evropy otevřené dveře. Už teď se na ní těšíme.