Hlavní obsah

Registrační značka EL: Bezplatné parkování a jiné benefity

Foto: Michal Jirák

Jaké výhody má vlastnictví vozu se speciální značkou EL? Možná vás to překvapí, ale nejde jen o bezplatné parkování v Praze

4. 12. 2020

Cesta k pořízení elektromobilu nebo plug-in hybridu není vždy snadná, je to především kvůli finanční náročnosti. Jenže když už se pro takový nákup rozhodnete, dostanete něco navíc? Dali jsme pro vás dohromady legislativní přednosti vozidel se speciální registrační značkou začínající písmeny EL a zjistili, na jaké výhody se můžete těšit a zdali se benefitů dočkáte i jinde než v Praze.

Článek

Koupě elektromobilu nebo plug-in hybridu je pro mnoho lidí stále věcí nedostupnou, ať už v tom hraje roli cena nebo třeba jen omezené možnosti dobíjení. Pokud však o pořízení takového vozu uvažujete, ukážeme vám, jaké výhody budete moci díky speciální registrační značce začínající písmeny EL čerpat. Kromě starostí vám takový automobil může ve finále ušetřit spoustu peněz. Přesvědčte se sami.

Foto: Martin Jánský

Plug-in hybrid může být pro mnoho lidí řešením z hlediska mobility ve městech a jistotou dojezdu/tankování na delších trasách. Například DS 7 Crossback E-Tense zvládne čistě na baterie ujet až 58 km

Prvně si uděláme pořádek v legislativě. Zákon říká, že na základě žádosti lze silničnímu vozidlu přidělit registrační značku tvořenou velkými písmeny EL následovanými kombinací velkých písmen latinské abecedy a arabských číslic. Musí však jít o auto používající jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík, případně v kombinaci s jiným palivem, je-li hodnota emisí oxidu uhličitého v kombinovaném provozu nejvýše 50 gramů na kilometr.

Ve hře jsou tedy všechny čistokrevné elektromobily (např. Tesla Model S, DS 3 Crossback E-Tense, Renault Zoe, Hyundai Kona a jiné) a vodíkové vozy (třeba Toyota Mirai, Hyundai Nexo), ovšem také plug in hybridy typu DS 7 Crossback E-Tense, Mitsubishi Outlander PHEV nebo Škoda Octavia iV.

Foto: Michal Jirák

Silným hráčem z hlediska elektromobility je skupina PSA, která sdružuje značky Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhall

A co že získáte? Na elektromobily lze někdy využít dotaci od automobilky – takový časově omezený program má například Hyundai. Podpora BEV, ale i PHEV v Česku je zatím velmi slabá, a pokud se na jaře rozhlédnete kolem záplavy žlutých polí, jistě vám dojde proč.

Firmy či podnikatelé provozující auta s elektrickým nebo hybridním pohonem (spalovací motor + elektromotor) také nemusí odvádět silniční daně. Tato skutečnost se vztahuje rovněž na vozy používající jako palivo zkapalněný ropný plyn nebo stlačený zemní plyn a týká se i automobilů, které disponují továrním spalováním benzinu a ethanolu 85.

Foto: Michal Jirák

Ti, kteří mají elektromobil nebo hybrid splňující emisní limit, avšak zároveň nepoužívají speciální registrační značku, mohou podat takzvané oznámení o osvobození a dálnice využívat rovněž bezplatně

Za obdobných podmínek lze využívat i dálnice – majitelé vozidel se speciální značkou EL bezplatně, zatímco řidiči k přírodě šetrnějších automobilů s pohonem na stlačený zemní plyn nebo biometan nově cenově výhodněji.

Města a parkování

Poměrně zásadní roli hraje parkování. Ve všeobecném měřítku jde o vybraná (kolikrát zpoplatněná) místa, kde můžete (nejen) v rámci dobíjení stát bezplatně. Častokrát jsou elektrifikovaným vozům s externím dobíjením rezervovány i lukrativní místa hned u vchodů do obchodů (třeba IKEA Černý Most) nebo jinak výhodná stání (například širší). Ještě zajímavější to je ve vybraných městech, na což se podíváme detailněji.

Praha

Tady se auto se značkou EL vyplatí asi nejvíc, protože máte k dispozici bezplatné stání na modrých a fialových zónách, kterých je v Praze asi víc, než by si její obyvatelé přáli. Proto tam, kde byste běžně platili tisíce za legální možnost parkování, lze ustájit svůj ekologický vůz úplně zadarmo.

Foto: Martin Jánský

Vozidla se značkou EL v Praze frčí. Podstatným benefitem je bezplatné parkování na modrých a fialových zónách

Ostrava

Zahanbit se nenechala ani Ostrava. Rázovitý region se aktivně zasazuje o budování stanic a elektrifikované vozy podporuje. Město už od začátku července roku 2019 umožňuje pohodlné a bezplatné parkování pro elektromobily a plug-in hybridy s českou registrační značkou začínající písmeny EL. Ty je možné zaparkovat na místech vyhrazených pro vozidla s parkovací kartou R nebo A. Jistě vás nepřekvapí, že se znovu bavíme o praktických stáních, lokalizovaných například před fotbalovým stadionem.

Foto: Michal Sakař

Ostrava je rázovité město, které dost často bojuje se smogem, takže není divu, že jeho vedení elektrická vozidla podporuje

Liberec

Trochu jinak na to šli v Liberci. Tam automobily se značkou EL smí parkovat ve veřejných zpoplatněných oblastech zdarma (tedy tam, kde jsou parkovací automaty), ovšem s výjimkou modrých zón, kde je stání podmíněno držením speciální karty a dobou od 8:00 do 16:00 hodin (kvůli rezidentům, pro ně časové omezení neplatí). Vyřízení příslušného „modrého“ povolení zajišťuje liberecký Odbor správy veřejného majetku a je zatížené drobným administrativním poplatkem.

Foto: Tomáš Kopečný

Auta od DS Automobiles označená E-Tense podmínky pro získání speciální EL značky splňují

Plzeň

V Plzni začalo od letoška platit jednoduché pravidlo. Automobily s registrační značkou elektrického vozidla vydanou podle ustanovení § 7b zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, mají parkování ve smíšených zónách, kterých je v Plzni drtivá většina, na 24 hodin zdarma. Toto ustanovení platí od 1. září 2020 do 31. srpna 2023. Prodloužení předmětné doby pak může zajistit/zrušit příští vedení města.

Foto: Michal Jirák

V Plzni mohou řidiči elektromobilů a plug-in hybridů se značkou EL parkovat až do roku 2023 ve smíšených zónách zdarma, a to po dobu 24 hodin

Pozor, speciální registrační značka EL neopravňuje řidiče k parkování na místech dopravní značkou vyhrazených držitelům parkovacích karet pro rezidenty a místní živnostníky.

Hradec Králové

Tady elektroautům pšenka nepokvete. Telefonicky jsme oslovili soukromého provozovatele parkovacího systému v Hradci Králové a zeptali se na možnost zvýhodněného parkování pro vozidla se značkou EL. Jednatel společnosti nám odpověděl, že neeviduje žádný podnět od města a sám nevidí v takovém bonusu smysl – tedy ve formě nějaké regulace počtu parkujících vozů. My tedy musíme upřesnit, že tyto benefity mají městům snížit lokální emise, nikoli je zbavit aut.

Foto: Tomáš Kopečný

Poslední informace z Hradce jsou dokonce takové, že někteří členové vedení města chtějí zpoplatnit parkování i na obyčejných sídlištích

České Budějovice

Tomáš Kubeš, vedoucí odboru správy veřejných statků, se k parkování vyjádřil následovně: „Město České Budějovice poskytuje v případě elektromobilů, hybridů a vozidel na CNG/LPG abonentům a rezidentům parkovací oprávnění za zvýhodněnou cenu již od zavedení parkovacích zón v roce 2018.“

„Pro návštěvnické parkování elektromobilů není dle platného Ceníku parkovacích zón České Budějovice žádný zvýhodněný tarif. Výjimkou je jedno parkovací místo na náměstí Přemysla Otakara II., kde je parkování bezplatné pouze s časovým omezením na 2 hodiny.“

„Při procesu vydávání parkovacího oprávnění se pro dané vozidlo kontrolují údaje zapsané v registru vozidel, takže nezáleží registrační značce. V ceníku máme dvě varianty, a to pro čisté elektromobily (10 %) a dále pro vozidla s pohonem na CNG, LPG, příp. pro hybridy a plug-in hybridy (50 %). Údaj v procentech znamená poměr vůči základní ceně za parkovací oprávnění, tj. sleva 90 % a 50 % – a lze vydat pouze nepřenosné parkovací oprávnění.“

Foto: Tomáš Kopečný

V Českých Budějovicích mohou z výhod těžit také majitelé aut na CNG/LPG, pokud jde o abonenty nebo rezidenty

Olomouc

Tisková mluvčí města Radka Štědrá nám písemně potvrdila, že v rámci připravované parkovací politiky města Olomouce je ve hře i zvýhodnění pro vozidla vybavená speciální registrační značkou EL. Výsledný návrh bychom se měli dozvědět už začátkem příštího roku.

Jihlava

Vedoucí oddělení vnější vztahů, Radovan Daněk, má pro majitele elektromobilů dobrou zprávu. „O zvýhodněných možnostech parkování elektrických aut uvažujeme. Rádi bychom ale nejprve připravili parkovací místo v centru města s nabíjecí stanicí. Zatím se dají elektroauta nabíjet pouze u některých nákupních center v Jihlavě. Uvědomujeme si jistý dluh vůči majitelům elektrických aut, ale na druhou stranu jste zatím první, kdo se na to města Jihlavy ptá.“

Foto: Jakub Deml

Na základě našeho dotazu byl podnět předán kompetentním osobám k řešení. Tak se řidiči elektromobilů a hybridů do zásuvky v Jihlavě třeba v budoucnu dočkají nějakých výhod

Naši otázku jsme rovněž vyslali do Brna, nicméně do uzávěrky článku se odpovědi nedočkali. Jak celou situaci vidíte vy? Byli byste pro, aby ve vašem městě došlo k parkovacímu zvýhodnění vozidel na elektrický pohon? Zaneste váš názor do ankety pod článkem a napište nám do komentářů svůj postoj.

Zvýhodnili byste z hlediska bezplatného parkování elektromobily (BEV), plug-in hybridy (PHEV) a elektrifikované hybridy (HEV) ve vašem městě?
Ano, všechny jmenované (BEV, PHEV, HEV)
17 %
Ano, ale pouze čisté elektromobily (BEV) a plug-in hybridy (PHEV)
8,3 %
Ano, ale jen čisté elektromobily (BEV)
24 %
Ano, ale jen hybridy (HEV) bez možnosti externího dobíjení
2,1 %
Ano, ovšem pouze hybridní vozy (HEV, PHEV)
1,4 %
Ne, žádné z jmenovaných
47,2 %
Celkem hlasovalo 959 čtenářů.

Reklama

Sdílejte článek