Hlavní obsah

BMW 330e – Nejlepší plug-in hybrid pro nadšené řidiče

Foto: Jiří Čermák

Trojková řada znamená pro BMW návrat k původním hodnotám v podobě intenzivnějšího řidičského zážitku. Jak si ale v této disciplíně povede nejnovější plug-in hybridní varianta? A dokáže při tom být také dostatečně úsporná a pohodlná?

Článek

Automobilový sport a ochrana životního prostředí nejdou moc dohromady, takže si při koupi nového auta většinou musíte vybrat, jestli chcete jezdit rychle nebo úsporně. Platí to obzvlášť u úsporných plug-in hybridů, které dokážou jezdit tiše a šetrně k okolí pouze na elektřinu, ale sport prostě nemají v popisu práce. Jenže BMW mělo jiný názor.

Proto tu nyní máme plug-in hybridní variantu nové řady 3, model 330e poháněný přeplňovaným dvoulitrem a elektromotorem s kombinovaným výkonem až 293 koní (díky extra boostu přidávajícímu 41 koní na 10 sekund), které vás vystřelí na stovku za pouhých šest sekund. Zátah působí díky bleskové reakci elektrického systému ještě intenzivněji, a i při vybité baterii si auto nechává dost elektrického boostu, který hravě vykrývá prodlevu turbodmychadla a přidává koně zátahu navíc, takže výjezdy na rovinku jsou vždy doprovázené hodně svižným zrychlením.

Foto: Jiří Čermák

Za elegantním zevnějškem byznysmena se ukrývá rychlý atlet

Díky sportovně přituhlému podvozku (který je při běžném jezdění trochu zbytečně uskákaný, pravda) a přesnému řízení si můžete řádně vychutnávat také zatáčky, 330e je projíždí sebejistě bez zaváhání, nenechá se rozhodit žádnou nerovností a můžete ho precizně vést (baterie umístěné pod zadními sedadly pomáhají snížit těžiště a vylepšit rozložení hmotnosti). Tohle je vážně první hybrid, který je skutečná radost řídit rychle!

Foto: Jiří Čermák

Koncovka výfuku hodně naznačuje – většina PHEV je pokrytecky ukrývá

Přitom 330e mistrně zvládá i ty nudné věci. Kabina nabízí vysokou kvalitu materiálů i úroveň zpracování (byť za cenu jisté „kancelářské“ sterilnosti), prostorově je zcela dostatečná a elektronická výbava je na špičkové úrovni, kterou dnešní nároční zákazníci očekávají (digitální přístrojovka, infotainment s širokými možnostmi mobilní a online konektivity). 330e vám tak při klidné jízdě přináší pohodlnou a uvolňující jízdu, i díky podpoře elektřiny.

Na plné nabití baterie, které zabere zhruba 2,5 hodiny, máte k dispozici až 66 km čistě elektrického dojezdu, takže můžete (až do rychlosti 140 km/h) neslyšně a bezemisně plout městem a po jeho okolí. Pak se vůz přepne do hybridního režimu a benzinový motor a elektromotor se snaží využívat co nejefektivněji – k tomu využívá navigační data (využití elektřiny přizpůsobí zvolené trase), GPS data (před obcemi a rychlostními omezeními víc rekuperuje) nebo radar (automatická rekuperace podle dopravy před vámi).

BMW 330e je vážně chytré auto a je zajímavé pozorovat ho, jak si třeba při cestě na dálnici rekuperací dobíjí baterie, aby vám získaný elektrický dojezd nabídlo v městském prostředí, kde ho využijete nejefektivněji. Ani to však bez pravidelného nabíjení neumožní srazit kombinovanou spotřebu výrazně pod úroveň zcela průměrných 6 l/100 km.

Jenže 330e tu není od toho, aby trhalo rekordy v úspornosti – jeho účelem je poskytnout vysoký výkon při zvýšené efektivitě, a to se mu daří skvěle. Aspoň si nepamatuji jiné auto o výkonu skoro tři sta koní, které by dokázalo jezdit pohodlně za šest, a přitom dokázalo nabídnout možnost čistě elektrického provozu.

Tohle je prostě rychlé auto, se kterým se dá pohodlně žít denně (můžete ho mít nejen jako elegantní sedan, ale také jako praktičtější kombi) a bez výčitek vašeho zeleného svědomí. A s přehledem řidičsky nejpříjemnější plug-in hybrid dneška, který dává naději, že letité heslo BMW o radosti z jízdy by tedy mohlo platit i v době elektrické…

BMW 330e pořídíte za 1 218 100 Kč s pohonem zadních kol, případně 1 284 400 Kč s pohonem xDrive. To je podobná částka, za kterou můžete mít verzi 330d. Která verze je pro vás ta pravá, si musíte rozhodnout sami podle toho, jak ji plánujete používat. 330e je v nabídce také jako praktičtější varianta Touring.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu podél + elektromotor
Zdvihový objem1 998 cm3
Výkon135 kW (184 k) při 5 000 - 6 500 ot./min.
Točivý moment300 Nm při 1 350 - 4 000 ot./min.
Elektromotor113 k a 265 Nm
Celkový výkon hybridního ústrojí252 k a 420 Nm (293 k s Xtra boostem)
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost1 815 kg
Akcelerace 0-100 km/h5,9 s
Maximální rychlost230 km/h
Spotřeba (kombinace)1,6 l/100 km
Objem palivové nádrže40 l
Kapacita baterie12 kWh
Elektrický dojezdaž 66 km
Kola a pneumatiky225/50 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 709/1 827/1 435 mm
Rozvor2 851 mm
Objem zavazadlového prostoru375 l

Reklama

Načítám