Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Test ojetiny: BMW i3 REX – Jistota dojezdu, či drahý špás?

Foto: Michal Sakař

BMW i3 REX láká na potenciálně levný provoz a vidinu jistoty dobíjení, ovšem nemá technologický milník mnichovské automobilky přece jen pár vad, kterých byste se měli bát?

18. 8. 2020

Elektrická auta sice zažívají svůj boom až v poslední době, nicméně na trhu ojetin už zaujímají své pevné místo a jsou v hledáčku nejen zapálených nadšenců. Koho by nelákalo jezdit prakticky zadarmo, neplatit dálnice nebo parkovat bez omezení na městských zónách? Jedním z cenově dostupných ojetých elektromobilů je BMW i3, mnohdy vybavené ještě benzinovým prodlužovačem dojezdu. Jde o sázku na jistotu, nebo drahý technologický špás?

Článek

Jestliže hledáte elektromobil do půl milionu korun, určitě ve vašem hledáčku zakotví futuristicky vyhlížející BMW i3. Mnichovská vozítka lákají jako ojetiny na slušnou kapacitu baterií, velmi povedený interiér, určitou image značky a v neposlední řadě i na prodlužovač dojezdu Range Extender. REX je vlastně malý dvouválcový motůrek, jehož úkolem je dobíjet hlavní trakční baterii.

Foto: Michal Sakař

Dvouválcový motůrek je spolu s elektromotorem o výkonu 170 koní pohánějícím zadní kola umístěn vzadu

Zní to skvěle, viďte? Nadčasový bavorák s jistotou, že když nebude zrovna volná dobíjecí stanice nebo pojedete někam dál, nebudete muset čekat u elektrického stojanu. Ovšem není všechno zlato, co se třpytí.

Kvůli zapůjčení vozu jsme navštívili společnost OlifeEnergy, která se zaobírá výrobou dobíjecích stanic a dlouhodobě provozuje flotilu i3. Fotografickým hrdinou článku je pak jejich BMW i3 REX z roku 2018, které má za sebou necelých 90 tisíc kilometrů. Technické poznatky jsme pak načerpali z autorizovaných servisů.

Baterie drží, problémy jsou jinde

Začínáme potenciálně největším strašákem, a to energetickým úložištěm. Obavy jsou však liché, trakční baterie patří k velice spolehlivým článkům vozu. Výraznější degradace prakticky nenastávají, a tak není nutné při výběru ojetiny zpravidla řešit bateriový test. Vitální kapacita je i po letech provozu podle zkušeností s vozy i3 nad 90 %.

Foto: Michal Sakař

Baterie patří mezi držáky. Zpravidla nevadnou ani po letech provozu

Jestliže si zkoušku u ojetiny vysloveně přejete, pak se připravte na náročný test, který zabere několik hodin. Cenově pak toto zkoumání vyjde v autorizovaném servisu asi na 5 000 Kč. U BMW i3 však lze provést i takzvanou autodiagnostiku akumulátorů. Jak na to? To prozradí následující video.

Všeobecně je známé, že rychlodobíjení nevyužívají reální majitelé elektromobilů až tak často. Takže pokud nenatrefíte na nějaký vylítaný kousek ze zážitkových či pracovních jízd, co každý týden měnil uživatele, pak by se příležitostné rychlé „tankování“ nemělo na vozidlech negativně podepsat.

Foto: Michal Sakař

Dobíjecí konektor umístěný vzadu vpravo umožňuje rychlé i pomalé dobíjení

Bojíte se specifických úzkých pneumatik? Vzhledem k velkým silám na obvodu hnacích kol a menší styčné ploše je míra opotřebení pneumatik enormně závislá na řidičském profilu. Tedy kdo se rád opájí hojnými svižnými akceleracemi, ten musí za gumy platit častěji. Nové obutí vyjde průměrně asi na 12 100 Kč včetně daně.

Nelineární spotřeba

Spotřeba elektrické energie se u velmi zkušených řidičů nevyužívajících topení nebo klimatizaci ustálí na hodnotě okolo 11 až 12 kWh na sto. V případě používání komfortních spotřebičů pak vystoupá klidně ke 14 kWh. Z praxe také víme, že si dynamičtěji využívaná auta vezmou klidně 17,5 a více kWh na sto ujetých kilometrů. Naprosto nelineárně totiž roste spotřeba s rychlostí jízdy a delšími trasami, kde klesá podíl rekuperace k odběru energie a majoritu energie zmaří odpor vzduchu, který roste s rychlostí.

Foto: Michal Sakař

Spotřeba energie na delších trasách stoupá velmi nelineárně, ovšem BMW i3 bylo primárně stvořeno pro městský a příměstský provoz, kde jako elektromobil funguje více než dobře

K tomu si přidejte ještě pasivní odpory, valivý odpor, spotřebu palubní sítě vozu, přeměnu elektrické energie na mechanickou a máte opravdu hodně faktorů, které ovlivní finální elektrický apetit. Kdo zkrátka jezdí jen v zastavěných oblastech, například po Praze, má spotřebu nižší. Řidič, který vyráží i mimo betonovou džungli, častěji dobíjí a jeho vůz zpravidla disponuje vyšší spotřebou proudu.

Foto: Michal Sakař

Range Extender většinu času stojí a to jeho největší slabinou

Range Extender je u ojetiny sázkou do loterie. Motor většinu svého života stojí a jednou za čas ho počítače preventivně (nebo při potřebě dobíjení) povolají do práce. Jenže si představte, že po 14denním hlubokém spánku agregát o objemu 0,65 litru elektronika vzbudí a ihned po něm chce výkon 20 kW a výše, přičemž nejvyšší výkon jednotky je 28 kW. O vytáčení motorů za studena a následcích by pak mohl vyprávět nejeden adolescentní majitel staré hondy.

REX pouze s jistotou

Poměrně nešťastně řešené je mechanické spojení generátoru a motoru. Někdy se stane, že opotřebovaný generátor způsobí fatální závadu spalovací jednotky. Desynchronizace klikové hřídele a vačkové hřídele, případně zlomená kliková hřídel nejsou dle zkušeností autorizovaných pracovišť výjimkou. Oprava takového defektu se ve značkové dílně může vyšplhat až na čtvrt milionu korun. Z výše popsaných důvodů doporučujeme, pokud neznáte historii a profil užívání ojetého BMW i3 REX, se těmto modelům raději vyhnout.

Foto: Michal Sakař

Nadčasové vozítko s sebou nese i několik konstrukčních nedokonalostí, které vás v nejhorších případech mohou stát balík

Design vozu vypadá velmi futuristicky a použití kompozitních materiálů naznačuje vysokou technologickou vyspělost, jenže jde vlastně o Achillovu patu všech i3. Některé nehody končí totální škodou z důvodu poškození pevných, ale křehkých uhlíkových komponentů, především karbonového skeletu karoserie. Jak známo, karbon se velmi špatně opravuje.

Další potenciální malér tvoří příhradové tenkostěnné šasi auta, které je tlakově odlité z hliníku, nicméně prakticky nesnese žádné boční síly. Z toho důvodu je agregát zavěšen horizontálně, nikoli diagonálně jako u jiných vozidel. Ne zcela prozíravě je též řešeno čistě smykové namáhání závěsů.

Foto: Michal Sakař

Karbonový skelet oplývá solidní pevností, avšak nehody končící jeho poškozením znamenají zpravidla totální škodu

Autu tedy chybí určitá pružnost, což může v nejhorších případech vyústit v situaci, kdy při prudké akceleraci najedete do propadliny nebo na hrbol, závěsy prasknou a agregát vozu (tedy elektromotor + REX) se zřítí pod podlážku jako padlý voják. Náprava škod stojí v autorizovaném servisu v rozmezí od 40 000 Kč do 150 000 Kč, v extrémních případech vyjde až na 200 000 Kč.

Zmíněné fatality však nemusí nutně potkat každé „íčko“, přece jen jsou kousky, které za pět let zvládly přes 150 tisíc kilometrů a byly celkem fit. Určitě doporučujeme koupit specifikaci s výhřevem sedadel, což s sebou nese i příjemnost v podobě vyhřívané hlavní baterie. Předmětný výhřev sedadel také není 100% spolehlivý, například na třech kusech i3 provozovaných OlifeEnergy přestal fungovat na straně řidiče.

Rozvážní šoféři ušetří

Abyste měli jasno v cenách za užívání, podívejte se dva reprezentativní příklady průměrných finančních nákladů včetně DPH na pět let provozu a ujetí 90 tisíc kilometrů, kdy 95 % doby (85 500 km) jezdí auto na elektřinu a 5 % času (4 500 km) je do akce zapojen i REX.

Foto: Michal Sakař

BMW i3 má specifické pneumatiky a míra jejich opotřebení enormně závisí na jízdním stylu

Defenzivní styl

Pravidelný servis po dvou letech provozu vyjde průměrně na 10 285 Kč za výměnu filtru, oleje a svíček u Range Extenderu. Za další dva roky zaplatíte stejnou částku, takže v tom jste za 20 570 Kč, ovšem další výdaje za periodickou prohlídku vás čekají až po šesti letech provozu. Za předmětnou dobu opotřebujete jednu sadu pneumatik, což vás bude stát dalších 12 100 Kč. Brzdové destičky a kotouče zůstávají díky rekuperaci původní.

Defenzivní styl
Spotřeba elektřiny14 kWh na 100 km
Spotřeba benzinu8 l na 100 km
Cena 1 kWh4,5 Kč
Cena 1 l benzinu25 Kč
Celková spotřeba elektřiny12 600 kWh
Celková spotřeba benzinu360 l
Celková cena spotřebované elektřiny56 700 Kč
Celková cena spotřebovaného benzinu9 000 Kč
Celková cena za servis32 670 Kč
Celkové náklady98 370 Kč

Dynamický styl

K průměrné částce za dva servisy a jednu sadu pneumatik (32 670 Kč) si musíte přidat ještě další sadu obutí (12 100 Kč) a dva páry brzdových destiček včetně dvou senzorů opotřebení (14 000 Kč).

Dynamický styl
Spotřeba elektřiny18 kWh na 100 km
Spotřeba benzinu12 l na 100 km
Cena 1 kWh4,5 Kč
Cena 1 l benzinu25 Kč
Celková spotřeba elektřiny16 200 kWh
Celková spotřeba benzinu540 l
Celková cena spotřebované elektřiny72 900 Kč
Celková cena spotřebovaného benzinu13 500 Kč
Celková cena za servis58 770 Kč
Celkové náklady145 170 Kč

Výpočty jsou orientační a vychází z průměrných částek. Náklady se tedy mohou lišit nejen díky spotřebám na sto kilometrů, ale svoji roli hrají i další výdaje. Například pokud využíváte k nabíjení výhradně levný noční proud nebo tankujete benzin za méně než 25 korun za litr. Celkovou sumu ovlivní též cenovky za spotřební materiál typu stěrače, kapalina do ostřikovačů nebo kabinový filtr.

Foto: Michal Sakař

U každého elektromobilu či hybridu by měl řidič jednou za čas povolat do akce i klasické brzdy. Pokud je nebudete používat, zareznou a vy je stejně budete muset opravit či vyměnit

Úskalí technologického milníku

Na závěr doplníme, že se není možné spolehnout na zastavěné nouzové otevírání víka nádrže i nabíjení. Častokrát se roztrhnou kvůli absenci bowdenu a nevhodnému provlečení přes ostré hrany. Někdy přestane fungovat i samotná dobíjecí zásuvka a pak je nutná její kompletní výměna včetně kabeláže.

Nutno dodat, že pozáruční opravy i servisy jdou řešit v neznačkových dílnách za polovinu nebo čtvrtinu ceny ve srovnání s autorizovanými servisy. Střediska, která nejsou vázaná předpisy automobilky, mohou některé díly opravit a nemusí měnit celé komponenty.

BMW i3 REX tak sice vypadá na pohled snově a dostupně, nicméně jako každý technologický milník s sebou nese různá úskalí i potenciálně drahé opravy. Z hlediska nákladů je nejefektivnější auto provozovat v zastavěných oblastech s využitím defenzivního stylu řízení. Sportovní choutky se pak zbytečně prodraží, a pokud budete mít dostatek smůly, může finančně silně zabolet negativní vyústění některých konstrukčních neduhů automobilu.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.