Hlavní obsah

Tesla zkrátí dobu nabíjení na svých stanicích na polovinu

Foto: Tesla

Tesla Supercharger třetí generace zkrátí dobu nabíjení až na polovinu

8. 3. 2019

Největší překážkou rozvoje elektromobility je nedostatečně hustá síť nepříliš výkonných nabíjecích stanic. To si pochopitelně všechny automobilky i další organizace moc dobře uvědomují a pracují na zlepšení – Tesla nyní přichází s výrazným zvýšením výkonu svých dobíjecích stanic, které zkrátí čas nabíjení na polovinu.

Článek

O Tesle si můžete myslet, co chcete, ale faktem je, že její inovativní přístup postrčil celý automobilový průmysl minimálně o dekádu. Renomovaní výrobci dlouhé roky nebyli schopní vyrobit elektromobil s dojezdem přes 160 km, a pak najednou přišla Tesla Model S s dojezdem až 400 kilometrů, výkonem přes 400 koní a infotainmentem se 17palcovým dotykovým displejem a permanentním připojením k internetu. A svět se pochopitelně zbláznil.

Foto: Tesla

Tesla má momentálně v nabídce už tři elektromobily a další budou přibývat

Od té doby do toho Tesla šlape neúnavně dál (online služby, AutoPilot, Model X s racčími dveřmi a dostupný Model 3) a šlapat ještě bude (pilně pracují na sportovním modelu Roadster, tahači pojmenovaném prostě Truck, dalším crossoveru Model Y a pick-upu), kromě nových aut a funkcí zlepšuje také infrastrukturu. Již od počátku Tesla budovala (především v USA, později i jinde po světě) vlastní síť rychlých nabíječek Supercharger, protože si moc dobře uvědomovala, že bez husté dobíjecí sítě nemají její elektromobily šanci.

Foto: Tesla

Bez dostatečného počtu výkonných nabíječek jsou elektromobily k ničemu

Nyní pokračuje ve zvyšování výkonu nabíječek. Současná druhá evoluce stejnosměrných rychlonabíječek nabízí nejvyšší výkon 135 kW, které dokáží standardní model S (baterie o kapacitě 85 kWh) dobít za 20 minut na 50 % (dojezd cca 210 km), za 40 minut na 80 % (dojezd cca 340 km) a za 75 minut na 100 % (dojezd cca 420 km). Nová generace nabíječek bude však ještě mnohem rychlejší!

Foto: Tesla

Plné nabití elektromobilu by již brzy mohlo být otázkou pár minut

Nová rychlonabíjecí stanice Supercharger 3.0 nabídne maximální výkon až 250 kW, čili skoro dvojnásobek druhé generace, doba nabíjení by se tak měla zkrátit skoro na polovinu. Významným vylepšením je také to, že jde o reálný výkon – dříve jedna nabíječka zásobovala dva stojany, takže při současném dobíjení dvou aut se výkon dělil mezi obě auta rovným dílem. Nyní díky novému 1 MW zdroji však má každé auto svých 250 kW jistých.

Ačkoliv každé auto bohužel ne – nabíjení nejvyšším výkonem je v tuto chvíli možné pouze u Modelu 3 s modernějšími bateriemi, starší Modely S a X si budou muset vystačit se 145 kW (ale aspoň neděleným i v případě paralelního nabíjení u vedlejšího stojanu). Model 3 z toho bude nicméně profitovat výrazně zrychleným nabíjením, které dokáže dobít 120 km za pouhých 5 minut (teoreticky tak nabije 1 600 km za hodinu) a baterii nabízející dojezd přes 500 km tak plně nabije za necelou půlhodinku.

Nový Supercharger 3.0 se zatím testuje v oblasti Bay Area, ostré nasazení je plánováno od druhého čtvrtletí letošního roku primárně v Americe, ke konci roku pak i v Evropě a Asii. Faktem je, že ani Evropa v rozvoji infrastruktury nespí – Porsche postupně buduje síť rychlonabíječek s výkonem 350 kW, další organizace testují nabíječku s výkonem 450 kW. Všichni moc dobře cítíme, že elektromobilita je zatím stále v plenkách, ale její vývoj je skutečně překotný!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama