Hlavní obsah

Bude nabití elektromobilu rychlé jako naplnění nádrže?

Foto: BMW/Porsche

Nová ultrarychlá nabíječka FastCharge s výkonem 450 kW by měla pomoci zkrátit dobu nabíjení na minimum

17. 12. 2018

Největší nevýhodou elektromobilů je zatím doba jejich nabíjení. Z běžné zásuvky to zabere obvykle celou noc a zatím i ty nejrychlejší veřejně dostupné nabíječky to nestihnou rychleji než za hodinu. Festival ztraceného času. Zvlášť, když nádrž běžného auta naplníte za pár minut, a to si přitom stihnete ještě odskočit a koupit kávu. Jenže vývoj technologií sprintuje kupředu a nabíjení baterií by tak mohlo být již brzy podobně rychlé.

Článek

Značky BMW a Porsche právě představily rychlonabíječku, která trumfne zatím všechny dostupné způsoby nabíjení. Říkají jí FastCharge a stojí v bavorském dvojměstí Jettingen-Scheppach – a má výkon neuvěřitelných 450 kW! Abyste si to mohli zasadit do kontextu: stejnosměrné rychlonabíječky (DC) v Česku mají obvykle výkon 50 kW, v Evropě dokonce až 150 kW, Tesla Superchargery mají výkon 175 kW a Porsche nedávno začalo budovat moderní síť nabíječek zvládajících 350 kW. A FastCharge je všechny strčí do kapsy ve velkém stylu.

Foto: BMW/Porsche

FastCharge dokáže nabít 100 km dojezdu za pouhé tři minuty

Když k ní připojili testovací BMW i3 s baterií o kapacitě 57 kWh (sériová si musí vystačil s bateriovým balíkem 43 kWh), dokázali ji nabít z původních 10 % na efektivních 80 % (nad touto hodnotou se rychlost nabíjení zpomaluje) za pouhých 15 minut. To znamená, že 100 km dojezdu získáte za pouhé tři minuty nabíjení. A to už je docela použitelné, ne?

Nabíječka FastCharge podporuje 400V i 800V bateriové systémy a je vybavena CCS 2 (combo) konektorem, který je evropským standardem. Zatím prochází fází testování – pokud potvrdí nová technologie svou spolehlivost v reálném provozu, pak se může začít pracovat na jejím produkčním nasazení do nabíjecí sítě a dalším zvyšování výkonu nabíječek.

Na tomto příkladu je jasně patrné, jak rychle a nezastavitelně jde rozvoj elektromobility kupředu. Paralelně probíhá i intenzivní vývoj baterií, které jsou stále kompaktnější a lehčí, ale především mají vyšší kapacitu a snáze se nabíjejí. Kdoví, kam se průmyslový standard posune za pár let…

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama