Hlavní obsah

Hybridy, plug-in hybridy, elektromobily: Pomůžeme vám vyznat se v moderních pohonech

Foto: Porsche

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

S nástupem elektromobility přichází také záplavy nových technologií a neznámých pojmů. Hybridy, plug-in hybridy, elektromobily… kdo se v tom má vyznat?! Pojďme si dnes udělat pořádek právě mezi jednotlivými druhy pohonu i s doporučením, pro koho je daný pohon ideální.

Článek

Spalovací motor (ICE, Internal combustion engine)

Benzinové (zážehové) a dieselové (vznětové) motory jsou s námi od samotného počátku automobilismu, takže je skoro zbytečné je představovat. Rád bych vás také uklidnil, že tu s námi rozhodně ještě nějakou tu dekádu vydrží, vzhledem ke své rozšířenosti je zkrátka nenahraditelný. A taky se snadno používá – prostě do něj kdekoliv v divočině nalijete pár litrů paliva klidně z PET lahve a on bude poctivě sloužit. Spalovací motor je také základem pro všechny druhy hybridů, elektřina mu jen usnadňuje práci.

Foto: Volkswagen

Spalovací motor dobře znáte a hned tak o něj nepřijdete, nebojte

LPG, CNG, etanol a další

Ve spalovacím motoru nemusíte spalovat jen benzin nebo naftu, ale i plyn – propan-butan (LPG) a zemní plyn (CNG) patří mezi ty nejrozšířenější. Mají pár nevýhod (vyžadují přestavbu vozu, menší počet čerpacích stanic, složitější tankování, zákaz vjezdu do podzemních garáží), ale vyvažují je svými přednostmi – jsou šetrnější k životnímu prostředí a také úspornější na provoz, s CNG můžete jezdit dokonce za 1 Kč/km! Další variantou je jezdit na etanol (nebo také ethanol, tzv. biolíh), tedy směs tvořenou z části alkoholovou směsí vyráběnou ze zemědělských surovin a z části klasickým benzinem (u paliva E85 v poměru 85 : 15). Obecně lze říci, že se investice do alternativních paliv vyplatí pouze při vyšším kilometrovém nájezdu (řádově desítky tisíc km ročně).

Foto: Škoda Auto

Auta na CNG mají standardní spalovací motor, ale často menší palivovou nádrž kompenzovanou nádržemi na CNG umístěnými v zadní části vozu

Mikro-hybrid

Mikrohybridní systém má každé auto vybavené funkcí stop/start (takže dnes prakticky každé auto). Místo startéru je tu totiž generátor, který dokáže kromě startování motoru také generovat elektřinu, která pohání příslušenství v autě, což mírně zvyšuje efektivitu (= snižuje spotřebu).

Mild-hybrid (MHEV, Mild-hybrid EV)

Základní funkce je stejná jako u mikro-hybridu, ale generátor je posílený (a obvykle dopovaný 24V nebo 48V elektrickým vedením), aby motor mohl zhasnout i při jízdě – při splývání (jízdě ustálenou rychlostí bez plynu) nebo dobrzďování ke křižovatce (obvykle v rychlosti pod 30 km/h). To ušetří další deci paliva (a gramy emisí). Při akceleraci dokonce dokáže také pohánět přední kola a usnadňovat práci spalovacímu motoru (má však výkon pouhých pár koní a elektřina dojde za pár sekund). V blízké budoucnosti bude mild-hybridním ústrojím vybavená drtivá většina aut se spalovacím motorem.

Příklad: Hyundai Tucson MHEV, Audi A4 a další

Foto: Hyundai

Posílený startér-generátor zhasíná dřív motor a pomáhá i při akceleraci. Ušetří tak palivo v řádu několika desetin litru na 100 km

Hybrid (HEV, Hybrid EV)

Základem klasického hybridu je spalovací motor (obvykle benzinový), kterému sekunduje elektromotor (s výkonem v řádu několika desítek koní). Elektřina pomáhá při akceleraci, v nižších rychlostech můžete jet dokonce i čistě na ni – ale ne daleko, baterie mají nízkou kapacitu a vystačí na 1-3 km (podle konkrétního vozu). I to však stačí na znatelné snížení spotřeby, obvykle zhruba o litr a půl oproti konvenční variantě. Navíc jste nezávislí na elektrické zásuvce, baterie se dobíjejí za jízdy rekuperací (regenerativním brzděním), případně motorem. Šetřit svou kapsu i životní prostředí tak můžete už teď bez obav z nevýhod klasických elektromobilů. Průkopníkem tohoto pohonu byla před více než dvaceti lety Toyota Prius, dnes je podobně koncipovaných aut už mnohem víc.

Nabíjení: Samočinně za jízdy, nepotřebujete zásuvku

Příklad: Toyota C-HR, Lexus CT 200h a další

Foto: Toyota

Hybridy mají v motorovém prostoru kromě spalovacího motoru ještě elektomotor, baterie je obvykle pod zadními sedadly

Plug-in hybrid (PHEV, Plug-in hybrid EV)

V zásadě stejný koncept jako u hybridu, ale s tím rozdílem, že elektrický motor je výkonnější (cca od 60 do 150 koní) a baterie má větší kapacitu (obvykle 30-40 km díky dobíjení ze zásuvky). S plug-in hybridem tak můžete klidně na elektřinu korzovat městem a dálku jet na konvenční palivo (s vyšší efektivitou hybridu). Ostatně právě takový je jeho ideální případ použití: doma ho nabijete, na běžné palivo dojedete za prací do města, ve městě jezdíte na elektřinu a zpátky zase na běžné palivo. Při delších cestách se nemusíte bát omezeného dojezdu (když elektřina dojde, auto se dál chová jako obyčejný hybrid). Ani nabíjení není povinnost, ale čím častěji dobíjíte, tím laciněji jezdíte.

Nabíjení: Do 2 hodin z domácí zásuvky

Příklad: Škoda Superb, BMW 330e a další

Foto: BMW

Na rozdíl od klasického hybridu má plug-in hybrid silnější elektromotor, větší baterii a nabíjecí konektor

Elektromobil (BEV, Battery EV)

V tomto případě je elektromotor jediným pohonným ústrojím. Energii mu dodává velký bateriový balík, který umožní dojezd v řádu stovek kilometrů – nabít ho můžete buď přes noc doma nebo za řádově desítky minut u veřejné rychlonabíječky. Technologie se intenzivně vyvíjejí, takže se parametry výkonu, dojezdu i doby nabíjení u jednotlivých modelů průběžně vylepšují. Obecně lze ale říci, že si můžete vybrat mezi úsporným malým autem do města, větším rodinným autem (sedan, kombi i crossover), velkým SUV nebo dokonce sportovně laděným elektromobilem – každému podle jeho chuti. S kompletně elektrickým pohonem se nese spousta výhod, ale také nevýhod, a každý by měl dobře uvážit, co od auta požaduje a zda to elektromobil splňuje. Například možnost domácího nabíjení a jezdění spíše na kratší vzdálenosti je pro příštích pár let nezbytnou podmínkou.

Nabíjení: Přes noc z domácí zásuvky, cca 0:30 – 2 hodiny z veřejné rychlonabíječky

Příklad: Tesla Model 3, Jaguar I-Pace a další

Foto: Jaguar

Platforma elektromobilu má baterie umístěné v podlaze a elektromotor přímo u nápravy. Všimněte si kompaktnější konstrukce, která zvětšuje vnitřní prostor

Vodíkový elektromobil (FCV, Fuel Cell Vehicle)

Jde v podstatě o další variantu elektromobilu, v tomto případě mu však energii nedodávají pevné baterie, ale palivové články. V nich se elektrochemicky rozkládá vodík za přítomnosti kyslíku, čímž vzniká elektřina roztáčející kola a vodní pára vycházející z výfuku. To zní skvěle, jenže z praktického hlediska mají auta na vodík dva zásadní problémy – v ČR prakticky neexistuje čerpací síť stanic na vodík (příští rok by však měly být otevřeny hned čtyři), a proto tu fakticky neexistuje ani nabídka automobilů. Ve světě není situace o mnoho lepší a vodíková auta jsou tak stále spíše ve fázi experimentu.

Nabíjení: čerpání vodíku trvá podobně dlouho jako tankování benzinu či nafty

Foto: Audi

Auta na vodík mají místo bateriových balíků nádrže na vodík a palivový článek. Pohonem je však stále elektřina, jen způsob jejího získání je odlišný

S klidným srdcem můžeme říci, že dokonalá varianta neexistuje – proto taky nikdo nečeká, že hned zítra přesednete do elektromobilu (zjevně ho ještě čeká dost vývoje). Mobilita blízké budoucnosti tak bude spíše mixem konvenčních motorů, alternativních paliv a rostoucí míry elektrifikace – všechny tyto přístupy budou znamenat snižování celkových emisí automobilové dopravy a také ekonomicky úspornější provoz pro uživatele.

Reklama