Hlavní obsah

První dojmy: Řídili jsme vylepšené Audi A4, stále patří k prémiové špičce

Foto: Audi
17. 7. 2019

Povinný facelift Audi A4 v půlce životního cyklu vypadá na první pohled docela nenápadně (nová světla, nová maska a tím to končí), ale přináší řadu zajímavých novinek dobře ukrytých pod povrchem, které mají oblíbené A4 pomoci v boji proti silné konkurenci. Po prvním svezení už máme jasno…

Článek

Pohled na masivy alpských Dolomitů vám vyrazí dech. Jsou skutečně majestátní, tyčí se nad krajinou jako gigantičtí kamenní obři s hlavou až v oblacích a s klidem daným stářím kolem 280 milionů let shlížejí na to naše hemžení tam dole. Milovníci hor si to tu zamilují, nadšení řidiči překvapivě také. V údolích a na rozeklaných úbočích těchhle majestátních kopců jsou totiž jedny z nejbáječnějších silnic v Evropě, které navrhoval někdo, kdo evidentně zapomněl na rovinky. Asfalt se totiž neustále stáčí doleva a hned zase doprava, až by se z toho člověku zamotala hlava. Tady je radost řídit, zvlášť když máte něco malého, nízkého a rychlého. Jenže co když zrovna sedíte v dieselovém Audi?

Naštěstí tohle není jen tak obyčejné dieselové Audi – jde o rychlou verzi S4, která po faceliftu sice místo přeplňovaného benzinového šestiválce přešla na diesel, ale pěkně nadupaný. Má taky šest hrnků a tři litry objemu, nabízí totiž výkon 347 koní a 700 Nm, a pro ještě rychlejší odezvu na plyn ho kromě turbodmychadla dopuje ještě elektrický kompresor s 48V elektrickým rozvodem.

Tahle ukázka náskoku díky technice skutečně funguje, motor se totiž ochotně probírá i z nízkých otáček a jde dravě za plynem, nazlobeně u toho vrčí a do toho se ozývá basové brumlání rezonátoru, který tvrdí muziku. Diesel tak dělá všechno proto, aby podpořil sportovnost zbytku auta – sedíte v anatomické sedačce a volantem s perforovanou kůží si pohazujete s A4 ze zatáčky do zatáčky, podvozek je přilepený k silnici a quattro se ze všech sil snaží přenést brutálních 700 Nm na asfalt a vystřelit auto ven z vinglu. Je to vážně pohlcující, zvlášť na takhle pěkných silnicích…

To s běžným dvoulitrovým turbodieselem vás takhle intenzivní řidičský zážitek nečeká, dokáže však překvapit něčím jiným – úžasnou kultivovaností celého auta. Vylepšený 2,0 TDI Evo je ukázkově tichý i pod plynem a kabina je perfektně odhlučněná, sedmistupňové DSG řadí jemně a hladce a podvozek je báječně pohodlný. S tímhle autem tak nemáte vůbec potřebu jet jako maniak a řezat zatáčky, jen si tak nerušeně plujete a obdivujete neskutečná panoramata italských Alp – třeba když zůstanete viset za loudajícím se autobusem.

Kromě oblíbeného 2,0 TDI ve verzích se 150 a 190 koni, můžete sáhnout také po benzinovém 2,0 TFSI s výkonem 150, 190 nebo 245 koní, o kterém při jízdě prakticky vůbec nevíte, tak špičkově tichý dokáže být. Nově je vybavený 12V mild-hybridní technikou (posílený startér/generátor), který pomáhá snížit spotřebu až o 0,3 l/100 km – v reálu byste s ním tak mohli jezdit kolem snesitelných sedmi litrů. Jenže 2,0 TDI (150koňová verze má také nově MHEV techniku) to umí ještě o litr a půl úsporněji. Nebo snad raději upřednostníte sametový 3,0 TDI, který nabídne spoustu síly i úspornosti? Volba je na vás…

Možností je vážně spousta, protože si také můžete vybrat pohon předních nebo všech kol, manuální nebo automatickou převodovku, karosářskou variantu sedan nebo kombi Avant, a kromě ostřejší S4 je tu i soft-roadová varianta Allroad se standardním pohonem quattro, podvozkem zvýšeným o 35 mm a užitečným i efektním oplastováním.

Všechny verze nové A4 se dočkaly upraveného designu – určitě jste si už všimli nových Matrix LED světlometů s větší maskou Singleframe grilu vpředu a zadních LED světel s novou grafikou, ve skutečnosti se však změnily i boky (zvýraznění linie nad koly pro zdůraznění pohonu quattro, na kterém si Audi tolik zakládá) a jediné panely karoserie, které zůstaly z minulé verze, jsou kapota a střecha.

V kabině kromě nových designových balíčků a decentního ambientního osvětlení je hlavní novinkou větší 10,1palcový centrální displej s dotykovým rozhraním (minulá verze ještě měla ovládací kolečko a tlačítka, místo nich je teď na středové konzole malá uzavírací schránka) a nejnovější verzí infotainmentu MMI, která přináší především nové možnosti konektivity a online služeb (Car-to-X komunikace). Když jej ještě doplníte digitálním kokpitem (který má Audi obzvlášť propracovaný) a head-up displejem, budete si tu připadat jako ve sci-fi filmu.

Možná přemýšlíte, proč se Audi při vylepšování A4 tolik snažilo, když dneska většina lidí kupuje SUV, ale ve skutečnosti je každé páté prodané Audi právě model A4, takže pro automobilku jde o naprosto klíčový model. A přestože konkurence nedávno posílila (Mercedes C byl také decentně inovován, BMW řady 3 je zcela nové), Audi A4 je díky faceliftu stále v nejlepší formě, aby se popralo o titul nejprodávanějšího auta ve třídě. Objednávat si ho můžete už teď, první auta dorazí k majitelům po prázdninách.

autowebAUTOWEBaUtOwEb