Hlavní obsah

Toyota C-HR 1,8 Hybrid – jak jezdit efektivně a ve stylu

Foto: Jakub Deml

C-HR není prvoplánově krásné, ale rozhodně upoutá zrak a vzbudí emoce. A právě toho chtěli v Toyotě dosáhnout

5. 12. 2018

Atraktivní design, povedený interiér, našlapaná výbava a moderní pohon – to vše ve stylovém balení módního crossoveru, který dnešní zákazníci tolik milují. Toyota po letech přešlapování konečně postavila auto, které v lidech vzbuzuje emoce, takže není divu, že s ním slaví takové prodejní úspěchy!

Článek

Ahoj, jmenuji se Martin a mám rád elektrická auta. Připadám si, jako bych se právě přiznával k těžké závislosti na alkoholu nebo nějaké podivné sexuální úchylce – i když k tomu druhému se to vlastně blíží. Elektřina je totiž v automobilových kruzích sprosté slovo a její fanoušci jsou považováni za přisluhovače zlých sil Evropské pekelné unie. Jenže já to nedělám ze zeleného přesvědčení, nejsem žádný ekoterorista. Jen mě baví, jak efektivně elektrická auta fungují a jak snadno se s nimi žije. Pokrok prostě nezastavíš. Taky si ale uvědomuji, že infrastruktura na čisté elektromobily není ani zdaleka připravená a technologie se ještě mají kam posunout. Hm, tak co si zatím vystačit s hybridy?

Foto: Jakub Deml

Tak tohle je srdce celého systému Toyota Hybrid Synergy Drive – do těsného prostoru se musela vmáčknout benzinová osmnáctistovka, elektromotor a jeho elektronika

Hybridní auta by měla teoreticky spojovat to nejlepší z obou světů: efektivitu elektřiny s prověřeností spalovacího motoru. Většinu času tak jezdíte na benzin, elektromotor je tu jen na výpomoc – můžete na ni klidně plachtit na okresce, plížit se přes obec nebo poskakovat v zácpě. Úplně potichu. Moderní auta jsou sice hodně tichá, ale nic není tak tiché jako elektrický pohon. Klasické hybridy si navíc vystačí bez zásuvky (baterie jsou malé a dobíjejí se rekuperací – tím také dokáží šetřit brzdové destičky a kotouče), takže se nemusíte bát omezeného dojezdu (stačí se zastavit na benzince).

Foto: Jakub Deml

C-HR vypadá zvláštně hlavně zezadu. Někomu přijde zajímavé, jiní raději odvracejí zrak

Nezní to vyloženě světoborně, ale funguje to zázračně – hybridní C-HR jezdí v průměru pod pět litrů, ve městě (kde mají spalovací auta obvykle vyšší spotřebu) pak spotřeba klesá dokonce až ke třem litrům – podle toho, jak se efektivně rekuperuje při každém zpomalování. U běžného auta by se ta kinetická energie prostě vyzářila do světa přes rozpálené brzdové kotouče, tady dobíjí baterie a dál na ni jezdíte. Geniální!

Tenhle futuristický pohon se k futuristicky tvarované Toyotě C-HR ohromně hodí. Ano, můžete ji mít i s benzinovým 1,2 turbo a ušetřit tak 85 tisíc (ačkoliv hybridní C-HR má v ceně započtenu automatickou převodovku), ale budete jezdit minimálně za 6 litrů, a hlavně se tím připravíte o hlubší řidičský zážitek. Hrát si totiž s hybridním pohonem, snažit se maximálně využívat elektrickou energii a neplýtvat benzinem, je vlastně svým způsobem zábava (jo, jsem zvrhlík, to jsme si ujasnili už na začátku). Nejde ani tak o co nejnižší spotřebu, ale o řidičskou výzvu dostat z pohonu maximum (podobně jako projet zatáčku co nejrychleji nebo udržet co nejdelší smyk) a konečné číslo na palivoměru je jen odměnou za dobře odvedenou práci.

O poznání hůř to ale funguje, když spěcháte – to se totiž naplno projeví jediná vada koncepce atmosférického benzinového motoru ve spojení s variabilním převodem automatu. Benzinová osmnáctistovka má totiž skromných 142 Nm položených až v 3 600 otáčkách, takže ji CVT převodovka musí pořádně vytočit, aby z ní dostala slušný zátah. Výsledkem je monotónní hluk vytočeného motoru a jen vlažně rostoucí rychlost, což je trochu otravný nesoulad. Bonusové přistrčení elektřiny to moc nezachrání.

Foto: Jakub Deml

Interiér C-HR je prostorný, praktický i moderní. A hlavně tichý! Tedy pokud nezadupnete pedál plynu do koberečku...

Kdepak, tenhle hybrid nebyl vytvořený pro honbu za rychlostí, uvolněná a plynulá jízda mu vyhovuje daleko víc. Právě takhle ale jezdí většina lidí v provozu, takže je to vlastně v pořádku. Beze spěchu si víc užijete skvělý interiér s moderním designem a slušným infotainmentem (to u Japonců není ani zdaleka obvyklé), za volantem CH-R je prostě příjemné trávit čas. O chlup horší to budou mít pasažéři na zadních sedadlech – místa budou mít dost, ale vysoká linie oken a klesající linie střechy vytváří docela klaustrofobické prostředí, které si třeba moc neužijí.

CH-R zkrátka není primárně praktické rodinné auto, je to spíš pohledná stylovka, která má dělat parádu na ulicích a spoustu radosti majiteli. A v tom je vážně dobré. Nemusí se vám líbit, Toyota ale bude určitě ráda, že ve vás vzbuzuje alespoň nějaké emoce, což se o mnoha jejích modelech říci nedá. Davy lidí však C-HR nadchlo, protože je atraktivní, moderní, uživatelsky příjemné, úsporné. Tohle auto se vážně povedlo!

Nejvýhodněji koupíte Toyotu C-HR v našlapané výbavě Prime s akční cenou 514 900 Kč (1,2 turbo) a 599 900 Kč (1,8 Hybrid).

Technické údaje
Benzinový motorčtyřválec, atmosferické plnění, uložený napříč
Zdvihový objem 1 798 cm3
Výkon72 kW (98 k) při 5 200 ot./min.
Točivý moment142 Nm při 5 600 ot./min.
Elektromotor53 kW (72 k) a 163 Nm
Celkový výkon hybridního systému90 kW (122 koní) a 163 Nm
Převodovkaautomatická s plynule měnitelným převodem (CVT)
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 455 kg
Akcelerace 0-100 km/h11,0 s
Maximální rychlost170 km/h
Spotřeba (kombinace)4,0 l /100 km
Objem palivové nádrže43 l
Kola a pneumatiky215/60 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 360/1 795/1 555 mm
Rozvor2 640 mm
Objem zavazadlového prostoru377 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama