Hlavní obsah

Auto-moto muzea: Technické muzeum Liberec je bránou nejen do první republiky

Foto: Jan Majurník

Technické muzeum Liberec vás vtáhne do světa první republiky, ale i starých cizokrajných vzácností

6. 2. 2020

Dříve okresním městečkem, dnes pátým největším městem v Česku. Severočeský Liberec každoročně láká milovníky lyžování i motorsportu, nicméně nabídne i jednu zajímavou soukromou sbírku historických vozidel, bicyklů nebo tramvají. Technické muzeum Liberec klade důraz na prvorepublikové období, ale potěší i vzácnými veterány.

Článek

Pokud vám lyžování nic neříká a Ještěd znáte nazpaměť, zkuste se zastavit v Masarykově ulici, kde leží Technické muzeum Liberec. Celý institut nabízí momentálně čtyři pavilony a v každém z nich najdete odlišné expozice.

První budova s označením A slouží zároveň jako hlavní vchod a pokladna. Zde se už od roku 2014 střídají zhruba dvakrát ročně různé expozice, nicméně vždy jsou tu hlavním tématem zejména prvorepublikové stroje.

Foto: Jan Majurník

Technické muzeum Liberec ukazuje prvopočátky moderní mobility

Mezi další lákadla patří historické fotografie města Liberec s tramvajemi a expozice jízdních kol, která mapuje vývoj bicyklů od prvních odrážedel až po moderní kola. Mezi nejvzácnější kusy se rozhodně řadí Laurin & Klement Slavia Model 9 z roku 1898. Kolo je tak cenné, že o něj projevila zájem i samotná Škodovka, nicméně prý nepochodila.

Foto: Jan Majurník

Laurin & Klement Slavia Model 9 je nejvzácnějším bicyklem muzea

Část prostoru patří i americkým automobilovým veteránům, Jawám nebo ukázce lakování automobilů na Škodě 1 202, která demonstrujte fakt, že když je auto zelené, neznamená to, že se barva aplikuje rovnou na holý plech.

Foto: Jan Majurník

Lakování karoserie není jen o nánosu barvy na holý plech

Ve skleněné vitríně se můžete kochat ukázkou zajímavého zabezpečovacího systému jízdních kol. Bicykl se postupně stal cenově dostupným dopravním prostředkem pro masy, a tak bylo třeba jej rozlišovat i chránit. Kovový štítek vzadu s číslem fungoval jako identifikátor ve velkých podnicích. Pracovník si po zaparkování kola půlku štítku ponechal a po směně jej zase nasadil a odjel. Pokud by se přes vrátnici někdo pokusil dostat jen s polovičním štítkem, mělo jít o varování, že jde o zloděje.

Foto: Jan Majurník

Kovový štítek vzadu sloužil jako identifikátor i jako ochrana proti odcizení

Malé i velké potěší také Trabant bez střechy, do kterého můžete nasednout a udělat si několik památečních snímků.

Foto: Jan Majurník

S tímhle Trabantem se můžete v muzeu vyfotit a dokonce do něj nastoupit

Za luxusem a hromadnou dopravou

Z pavilonu A je nutné projít skrze venkovní plochu do budovy C a D. Tady mají své místo vzácné luxusní veterány a tramvaje. Hned v úvodu uvidíte Cadillac Series 62, který se vyráběl v roce 1941 pouhých pět měsíců, takže vzniklo jen 530 kusů. Z toho mělo jen 150 kusů 5,7litrový osmiválec, který se posléze montoval do tanku M5 Stuart a do samohybné houfnice HMC M8 Scott.

Foto: Jan Majurník

Najdete tu také jeden ze 150 vyrobených kusů modelu Cadillac Series 62 s motorem V8

Nepropásněte ani Daimler DS 420, ve kterém jezdila samotná britská královna, nebo noblesní Rolls-Royce Silver Dawn, jehož prvním majitelem byl syrský princ.

Foto: Jan Majurník

První majitel tohoto Rolls-Royce Silver Dawn? Pravý syrský princ

Věděli jste, že Liberec je třetím městem v republice, kde byla v roce 1897 zavedena tramvajová doprava? První soupravy se dovezly z Rakouska a torzo jedné z nich si můžete prohlédnout přímo na místě. Mimo jiné se zde nachází autobusy, další tramvaje a jeden barkas, který bude sloužit jako služební vůz muzea.

Foto: Jan Majurník

Torzo jedné z prvních šesti tramvají, které byly v roce 1897 dopraveny do Liberce

Výroba a recyklace

Poslední pavilon je útočištěm motorsportu, letounu BAK-01 a sálu technologie výroby automobilů. Část expozice patří liberecké společnosti, která vyrábí nárazníky pro populární Škodu Octavia. Víte, kolik variant předního nárazníku pro třetí generaci nejprodávanějšího auta v Česku existuje? Jde o 16 128 různých provedení. A víte, kolik dílů je potřeba k sestavení jednoho nárazníku pro Octavii III? Rovných 87.

Foto: Jan Majurník

Stručná expozice ukazuje nárazníky pro Škodu Octavia a popisuje jejich výrobu

Poslední expozice se teprve připravuje a bude zaměřena na renovaci automobilových výrobků – například brzdových třmenů, převodovek, a podobně. Do budoucna je v plánu ještě vybudovat interaktivní laboratoř chytré techniky a postavit venkovní dopravní hřiště.

V zimních měsících si určitě nezapomeňte teplé oblečení, protože prostory nejsou vytápěné. Soukromé muzeum má otevřeno od úterý do neděle, a to od 10.00 hodin do 17.00 hodin s výjimkou některých svátků. Dospělí za vstup zaplatí 150 Kč, děti od šesti do 17 let, studenti nebo senioři zase 70 Kč. Provozovatel však nabízí i výhodné vstupenky pro rodiny, skupiny, veterány nebo zdravotně postižené osoby.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama