Hlavní obsah

Bodový systém: Přišel jsem o řidičák. Co teď?

Foto: Ondřej Svoboda

Cesta ke znovuzískání řidičáku není snadná, a už vůbec ne levná. Kromě testů v autoškole musíte absolvovat i lékařskou prohlídku a sezení s psychologem

22. 7. 2019

Přijít v dnešní době o řidičské oprávnění jde kvůli aktivitě policie poměrně snadno, a ještě snadněji, pokud jste aktivní řidič nebo vás „kulatá lopata“ rovnou živí. Bodový systém zlověstně visí nad hlavou každého šoféra jako kyvadlo z hororové povídky, co ji napsal Edgar Allan Poe. Mnoho níže popsaného jsme už rozebrali v našem seriálu „Bodový systém“. Jaký je však přesný postup k tomu, abyste získali řidičák zpět? A čeho se dočkáte u „psychotestů“?

Článek

Kartu řidiče si můžete zaplnit maximálně dvanácti trestnými body – ty vyhrajete většinou za rychlost nebo vás policie dostane za přestupkovou recidivu. Pokud budete po posledním incidentu rok „čistí“, úřad vám čtyři body odmaže. Případnou „stopku“ dává i ošetřující lékař, který shledá váš zdravotní stav jako nevyhovující. Tato problematika se týká většinou seniorů, kteří už na řízení zkrátka fyzicky nebo mentálně nedostačují, ovšem mnohdy dostanou způsobilost ze soucitu, známosti nebo ji dosáhnou jinými prostředky. Nezodpovědný přístup doktora pak může mít fatální následky v podobě dopravní nehody.

Jenže svět není černobílý, takže i méně zdatný důchodce může dostat povolení řídit, ale s omezením pokud jde o akční rádius od místa bydliště. Tuhle výjimku dostávají lidé spíše v oblastech s horší dopravní dostupností (zapadlá vesnice), aby mohli dojíždět například k lékaři. O „papíry“ však můžete přijít i na základě soudního rozhodnutí – například za neplacení alimentů.

Foto: BMW

Aktivní policie nemusí být jediným důvodem ke ztrátě oprávnění řídit. Neplatíte alimenty? Také to vás může stát „papíry“

Body jdou odečíst, ale...

Po obdržení výzvy od úřadu s rozšířenou působností musíte do pěti dnů fyzicky odevzdat vaši růžovou průkazku a dočasně přerušit motoristickou kariéru. Proti rozhodnutí jde podat odvolání, ale to vám zpravidla jen krátkodobě prodlouží vlastnictví oprávnění. U některých přestupků lze po uplynutí poloviny trestu žádat o jeho prominutí, nicméně to platí jen pro určité typy prohřešků. Tristní je, že zbytek trestu za alkohol za volantem, kdy prokazatelně ohrožujete sebe i okolí, vám úřady odpustit mohou, ale za opakovaný vážný přestupek – typicky jízdu bez pásů –, kdy zbytečně ohrožujete víceméně jen sám sebe, to nelze.

Někdy však jde ztrátě řidičáku zabránit, i když jste v bodové tísni a v zrcátku vidíte modré majáky nebo policistu přicházejícího s pokutovým bločkem. Poslední legální záchrana je kurz na akreditovaném dopravním polygonu. Aby si ale každý nechodil halabala mazat body podle potřeby, mají i dopravní výcviková centra svoje pravidla.

Foto: BMW

Věděli jste, že spousta policejních motorek má vestavěný radar pro měření rychlosti?

Kurzu na odpočet tří bodů se nemůžete zúčastnit, pokud máte na kontě v součtu 11 trestných bodů nebo uděláte přestupek za sedm bodů. Pozor, jestliže vám v kartě řidiče běží šesti nebo sedmibodový přestupek z minulosti a není zcela odmazán, úřady vám ani po předložení osvědčení o absolvování kurzu body neodmažou. V takovém případě nezbývá nic jiného, než být „hodný“, dokud se bodově vysoce hodnocený delikt nepřesune do kolonky neaktivní historie – a to může trvat klidně i pět let, pokud své konto občas vylepšíte nějakou dvoubodovou vsuvkou. Co tedy dělat? Ukážeme vám to na modelovém příkladu.

Foto: Ondřej Svoboda

K odečtení třech trestných bodů potřebujete absolvovat kurz na akreditovaném polygonu. Rozhodně nejde o žádnou velkou zábavu – připravte se na hodiny úmorné teorie

Prohrát není hanba

Řidič Petr má v kartě už devět bodů a dopravní hlídka jej zastaví nepřipoutaného. Pokud by s přestupkem souhlasil – přijde o řidičák. Jedním z řešení je však nesouhlasit a ihned vyhledat odbornou pomoc – kurz na polygonu. Celodenní bezpečnostní „nalejvárna“ stojí okolo 5 tisíc korun a po jejím úspěšném absolvování dostane Petr osvědčení s ochrannými znaky, na jehož základě mu úřad odečte tři body. Stav Petrova konta je šest bodů a může jít hrdě prohrát správní řízení, kde sice zaplatí větší pokutu, náklady, vyhraje zpátky své tři body za pásy, ale zůstane mu řidičák.

Jelikož můžete odpočtový kurz  absolvovat jednou za kalendářní rok, lze toho využít k rychlé ztrátě šesti bodů. Stačí projít výcvikem koncem prosince a pak hned začátkem ledna nového roku. Míru ohrožení vašeho řidičáku si můžete zkontrolovat výpisem z karty řidiče na téměř každé poště nebo na portálu občana, nicméně k němu je přístup o něco složitější.

Když všechno selže – váš průkaz jde takzvaně do čistírny. Než se k vám však vrátí, musíte počítat ještě s několika překážkami. Čeká vás například opakování všech dosažených skupin v autoškole (pokud jste o ŘP přišli na déle než rok) a prohlídka u lékaře – nic složitého, stojí to jen čas, peníze a můžete se na to v klidu připravit. Osud nad vašimi „papíry“ má v rukou ještě jeden člověk, který se nedá jen tak oblafnout – dopravní psycholog.

Samotná práce akreditovaného psychologa je zátěžová – pracovníci se setkávají s citovým vydíráním nebo pokusy o manipulaci. Triky, co platí na řidiče noční tramvaje, vážně nezaberou na zkušeného psychologa, takže tady radíme – nehrajte si na hrdinu.

Foto: Jan Majurník

Pozor na rychlost. Jde o jeden z nejčastějších prohřešků, kvůli kterému přijdete o „noty“

Cesta do hlubin řidičovy duše

Ostatně během samotného sezení dochází k propojení diagnostické a terapeutické práce. Návštěva nutná pro vrácení řidičského oprávnění není jen o povídání – na budoucí šoféry čeká série testů. Jde například o determinační zkoušku, která zkoumá koordinaci rukou, nohou a zraku – velmi důležitých prvků při řízení. Test obyčejného spojování čísel a písmen může odhalit i neurologická onemocnění – opět mnohdy neslučitelná s bezpečným řízením motorového vozidla. U psychologa se nevyhnete ani testu zrakové paměti, který odhalí její poruchy – pokud si někdo neumí zapamatovat dopravní značky, ukazatele směru, přednosti v jízdě – je na silnici potenciálně nebezpečný. Tato zkouška už zbavila způsobilosti k šoférování nejednoho seniora nebo uživatele marihuany.

Jestli si do cigarety rádi přimícháte i sušenou „zeleň“, mějte na paměti, že THC jde v těle najít i po 62 dnech od poslední konzumace. Pokud jste tedy měli před měsícem jointa, dnes vás zastaví hlídka a váš test bude pozitivní – máte smůlu a jste bez řidičáku i přes to, že jste objektivně „v pořádku“. Užití lehkých drog, alkoholu, případně jízda vysokou rychlostí patří k nejčastějším důvodům odnětí řidičáku. Policie také dá na vzhled – máte dredy, čepici s rovným kšiltem a starého golfa bez tlumičů výfuku? Tak možná proto vás tak často zastavují modré majáky.

Foto: Radek Žoček

Máte problémy s policií? Pozor na vzhled a technický stav vozu

Adepti, kteří chtějí zpátky za volant, musí umět udržet pozornost, což prověřuje další zkouška. Řidič, který neudrží pozornost, je opět velmi nebezpečný pro všechny. Každý člověk je individuální, proto se psychologové zabývají i vyhodnocením osobnostního dotazníku. Několik set otázek odhalí řidičovu pozornost, tendence k riskantním volbám, emoční stabilitu, sebeovládání a zvažování důsledků – typicky, když člověk pil alkohol a sedl za volant. Osobnostní test také ukáže, jestli se v rámci řidičské profese hodíte na rozmanité dálkové trasy nebo jste spíše typ cestovatele kolem komína.

Foto: PhDr. Radana Ryšánková

PhDr. Radana Ryšánková je akreditovaná psycholožka, která se dlouhodobě věnuje dopravní problematice. Děkujeme za spolupráci!

Rehabilitace řidiče končí přímým rozhovorem, kde se i ty nejsilnější osobnosti mnohdy otevřou a rozpláčou. Závěrečné povídání často odhaluje silně zakořeněné problémy a lidi rozmluví o tom, jak je řidičská indispozice ovlivnila. Ztráta oprávnění řídit totiž už rozvrátila mnoho vztahů, rodin a „postiženého“ ve finále stojí mnoho času a nemalé peníze. A co vy? Přišli jste někdy o řidičák? Hlasujte v naší anketě!

Foto: Ondřej Svoboda

Dokážete si představit, že přijdete o řidičák? Následky jsou mnohdy nedozírné

HLASUJTE: Přišli jste někdy o řidičské oprávnění?
Ne, nikdy
64.4 %
Ne, ale měl jsem namále
4.8 %
Ano, mám takovou zkušenost
30.8 %
Celkem hlasovalo 6287 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb