Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Blog: Jedny čekají tučné pokuty, druzí budou na emisích vydělávat

Foto: Shutterstock/ Lightspruch
20. 10. 2020

Kleště emisních limitů letos naplno sevřou automobilky působící na evropském trhu. Ty, které nedokážou splnit přísné omezení 95 g/km emisí CO2, budou platit mastné pokuty. Najdou se však i tací, kteří limit s přehledem plní a nabízí pomoc ostatním konkurentům. Rozhodně však ne zadarmo!

Článek

A je to tady, kladivo už padá na kovadlinu a až definitivně udeří, zbydou mnoha výrobcům automobilů oči pro pláč. Na konci letošního roku se totiž spočtou celkové emise všech prodaných aut jednotlivých značek a uvidí se, kdo se vešel do přísného emisního limitu a kdo bude muset platit brutální pokuty.

Jak to vlastně celé funguje?

Od roku 2020 platí pro evropský automobilový trh limit 95 g/km emisí CO2. V duchu fair-play se ale pro každou automobilku tento limit přepočítává koeficientem podle velikosti aut, která vyrábí (výrobce velkých SUV jako Land Rover nemůže plnit stejně přísný limit jako Peugeot zaměřující se na malá auta) – konkrétní číslo se tedy pohybuje od 91 do lehce přes 100 g/km. Celkové emise dané značky se počítají ze všech aut registrovaných v daném kalendářním roce. Pokud výrobce limit překročí, čeká ho pokuta 95 eur (asi 2 600 Kč) za každý gram navíc násobeno celkovým počtem registrovaných aut. Odhaduje se, že automobilový průmysl letos na pokutách dohromady zaplatí 20 miliard eur.

Foto: Fiat

Elektrický 500e Fiatu nestačí – pro splnění limitu se chytře spojili s Teslou

Proto většina automobilek v poslední době s tak vysokou intenzitou uvádí na trh všechny možné elektrifikované modely – mild-hybridy, klasické hybridy, plug-in hybridy i čisté elektromobily. Jejich emise bývají výrazně nižší, než je požadovaný limit, a pomohou tak automobilkách splnit, co od nich EU požaduje. Až na to, že poptávka po těch nejčistších autech zatím kvůli vyšším cenám (a dalším uživatelským obtížím) poněkud vázla…

Foto: Audi

Rodiny elektrifikovaných aut se u každé automobilky utěšeně rozrůstají. Jen zatím není tak jednoduché prodat je cílovým zákazníkům

Mnoho automobilek je tak i přes svou snahu uvádět ekologičtější modely v ohrožení. Svědčí o tom průměrná hodnota 122,4 g/km emisí CO2 u aut registrovaných v minulém roce (což navíc představovalo nárůst o 1,6 g/km oproti roku 2018 kvůli rostoucí oblibě SUV). Účetní automobilek Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover, Ford nebo Volkswagen se tak už děsí chvíle, až budou muset do svých knih na konci roku připsat červeným inkoustem minusovou položku v hodnotě stovek milionů až několik miliard eur.

Foto: Suzuki

Suzuki si ke snížení emisí pomáhá adaptací hybridních modelů Toyota

Jsou tu však i automobilky, které s předstihem oznámily, že limity plní – jde například o koncern PSA (Peugeot, Citroën a Opel), Renault, Volvo nebo BMW. Díky tomu získají emisní povolenky, s nimiž mohou obchodovat – pomůžou tak ostatním automobilkám (emisní povolenky vyjdou určitě laciněji než pokuty) a z výdělku pokryjí část nákladů na vývoj svých hybridních a elektrických vozů. Volvo takhle nedávno získalo 500 milionů eur a okamžitě oznámilo, že je reinvestuje právě do vývoje ještě čistších pohonů.

Foto: Jakub Deml

Každé třetí letos prodané Volvo byl plug-in hybrid, díky tomu snadno splnili limit a ještě mohli prodávat emisní povolenky

Dobrá zpráva pro všechny automobilky nicméně je, že poptávka po elektrifikovaných autech v letošním roce utěšeně roste, díky různým ekonomickým pobídkám jednotlivých států EU a také vstřícnější cenové politice výrobců, kteří tahle auta prostě potřebují prodávat. Letos by tak měly celkové emise všech aut prodaných v EU spadnout o 9 % na hodnotu 111 g/km. V příštím roce by pak každé sedmé auto prodané v Evropě mohl být plug-in hybrid a počet prodaných elektrifikovaných aut by se měl zvýšit na 1,8 milionu. Teď už jen aby zrychlila také výstavba dobíjecí infrastruktury…

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.