Hlavní obsah

Mitsubishi ASX, česká hvězda mezi třemi diamanty

Foto: Karel Štochl

SUV ASX je nejprodávanějším modelem značky Mitsubishi v Česku, a proto se na něj v dnešním Fenoménu podíváme blíže

Mitsubishi ASX vloni oslavilo svoji první prodejní dekádu, přičemž krátce po uvedení na český trh zde zaujalo pozici obchodního lídra značky. Přece jen přišlo v době plného rozpuku SUV, a tak není divu, že automobilce se třemi diamanty v logu udělalo velkou radost. Pod lupou dnešního Fenoménu se však podíváme na to, jak se autu daří u nás a čím jsou vyzbrojeni jeho konkurenti.

Článek

Aby bylo jasno, Mitsubishi není jenom Lancer Evolution, přestože si toto ikonické vozidlo pamatují asi všichni fandové motorsportu, včetně zarytých subaristů. Mezi významné automobily této značky řadíme také SUV ASX, jež vycházelo z poměrně zvláštního konceptu Concept-cX (2007) a finálně debutovalo roku 2010 nejprve v Japonsku pod názvem RVR a později téhož roku i v Evropě (Ženeva) jako všem dobře známé ASX.

Foto: Mitsubishi

Koncept Mitsubishi Concept-cX udal designový směr SUV ASX, které debutovalo v roce 2010

Vůz představoval spojení klasického Lanceru a průbojného Outlanderu do jednoho balení, což se ukázalo jako ten správný recept na úspěch. Jenže jak auto „chutnalo“ Čechům? To nám prozradí statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), které evidují první registrace jednotlivých modelů na našem území.

Japonské kompaktní auto spadá do velké a široké třídy SUV, jíž začal Svaz dovozců automobilů rozdělovat na jednotlivé segmenty (B, C, D, E) až v roce 2018. Do té doby šlo o jeden velký a ne moc přehledný statistický mix.

Foto: Dalibor Žák

První ASX nabízí konzervativní vzhled bez divočin

Z 84 různých soupeřů tedy ASX po tuzemském uvedení v roce 2010 zaujalo 26. příčku, nicméně rok na to už bylo sedmým nejregistrovanějším vozidlem v Česku ve své kategorii. Do roku 2017 auto kolísalo mezi sedmou a třináctou pozicí, ovšem v roce 2018 zaujalo desáté místo v nově vzniklém segmentu SUV-C.

Předloni šlo o čtrnáctý nejregistrovanější SUV-C vůz v ČR, vloni o desátý a letos (6/2021) se ASX prozatím vyjímá na 21. příčce. Jde však o data z poloviny roku, proto se na konci 2021 může leccos změnit.

Foto: Mitsubishi

První modernizace přinesla decentně dynamičtější design

Podobně jako na kompaktní auta jsou i na „céčková“ SUV kladeny poměrně vysoké nároky – co největší univerzálnost, prostor, komfort, pohodlí a v Česku obzvláště vyžadovaný velký zavazadlový prostor. ASX jsme tedy porovnali s jeho nejbližšími rivaly a zjistili, kdo z nich má nejobjemnější kufr.

ModelObjem kufru
Mitsubishi ASXaž 488 l
Škoda Karoq521 l
Toyota RAV4580 l
Peugeot 3008520 l
Nissan Qashqaiaž 504 l
Opel Grandland X514 l
Mazda CX-30430 l
Dacia Dusteraž 445 l
Renault Kadjar472 l
Hyundai Tucsonaž 616 l
Foto: Karel Štochl

Kufr japonského ASX nabídne objem až 488 litrů

Konkurence

Jelikož je segment SUV-C vážně velký, vybrali jsme čtyři adekvátní konkurenty, které lze s ASX relevantně porovnat. Následující řádky tedy prozradí, kolik vozy v základu stojí a jakou zajímavou výbavu nabízí.

Mitsubishi ASX

Kompaktní Japonec nabídne ve standardu atmosférický dvoulitrový zážehový čtyřválec naladěný na výkon 150 koní, spárovaný s pětirychlostním manuálem. Za startovních 450 tisíc korun dostanete například základní balíček bezpečnostních asistentů, diodové lampy, přední diodové mlhovky, světelný senzor, dešťový senzor, elektricky ovládaná zrcátka, loketní opěrku, manuální klimu, elektricky ovládaná okna, centrál s dálkou a audiosystém s CD/MP3 přehrávačem.

Foto: Karel Štochl

Podruhé faceliftované ASX láká na dvoulitrový čtyřválec s výkonem 150 koňských sil

Renault Kadjar

Oblíbené francouzské SUV nabídne ve standardu přeplňovanou benzinovou třináctistovku (140 koní) a šestirychlostní manuál. Za základních 535 tisíc korun vozidlo přijede vybaveno povinným balíčkem asistentů, tempomatem, 17palcovými liťáky, předními mlhovkami (halogen), elektricky ovládanými zrcátky, světleným senzorem, dešťovým senzorem, zadními parkovacími senzory, dvouzónovou automatickou klimatizací, elektricky ovládanými okny, handsfree kartou a sedmipalcovým multimediálním systémem.

Foto: Jakub Deml

Renault Kadjar nabídne poměrně solidní základní výbavu

Dacia Duster

Vlajkový rumunský vůz startuje na částce 280 tisíc vybavený litrovým zážehovým přeplňovaným tříválcem (91 koní) a šestirychlostním manuálem. Jelikož Duster tradičně cílí na cenu, ve standardu najdete následující zajímavé položky: povinné asistenty, omezovač rychlosti, centrál s dálkou, elektricky ovládaná okna vpředu a přípravu pro rádio. Za další praktické i komfortní prvky si už připlácíte.

Foto: Jakub Deml

Rumunský Duster sazí zejména na cenu, takže v základu moc užitečné výbavy není

Hyundai Tucson

Svěží nošovický Tucson má v rámci standardu přeplňovanou benzinovou šestnáctistovku o výkonu 150 koní a šestirychlostní manuál. V základu vyjde na 530 tisíc korun a kromě startovního balíčku asistentů nabídne třeba zrcátka i okna v elektrice, světelný senzor, samočinné přepínání dálkových světel, manuální klimu, tempomat, omezovač rychlosti, zadní parkovací kameru, loketní opěrku, osmipalcovou dotykovou obrazovku multimédií a sadu čtyř zimních pneumatik navíc.

Foto: Jiří Čermák

Nová generace Tucsonu s sebou přivezla hodně důvodů, proč si ji pořídit

Opel Grandland X

Za 510 tisíc korun se na vás bude smát nejdostupnější Opel Grandland X s přeplňovanou zážehovou dvanáctistovkou (130 koní) a mechanicky ovládaným šestikvaltem. Jeho standardní výbava čítá různé položky, mezi nimiž nechybí například čtení značek, zadní parkovací senzory, diodové lampy, manuální klima, okna i zrcátka v elektrice, sedmipalcový multimediální systém, tempomat s omezovačem rychlosti, přední loketka, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, 17palcová litá kola a pár elektronických pomocníků.

Foto: Jakub Deml

Opel u Grandlandu X základní výbavou rozhodně nešetřil

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.

Hodnota

Vozy od Mitsubishi obvykle nabídnou rozumný poměr ceny a kvality, ovšem je tomu také u ojetých modelů ASX? Pravdu nám odhalí výčet z českého automobilového trhu a srovnání s nejbližší konkurencí.

Roky výroby 2015–2017Průměrný cenový rozsah
Mitsubishi ASX260 000 Kč až 380 000 Kč
Renault Kadjar280 000 Kč až 440 000 Kč
Hyundai Tucson300 000 Kč až 590 000 Kč
Peugeot 3008230 000 Kč až 600 000 Kč
Dacia Duster170 000 Kč až 330 000 Kč
Nissan Qashqai260 000 Kč až 440 000 Kč
Škoda Yeti230 000 Kč až 450 000 Kč
Foto: Dalibor Žák

Vůz ztrácí hodnotu celkem pozvolna, nijak skokově. Cenový strop rovněž není přehnaně vysoký

Roky výroby 2010–2013Průměrný cenový rozsah
Mitsubishi ASX160 000 Kč až 275 000 Kč
Renault Koleos170 000 Kč až 230 000 Kč
Hyundai ix35180 000 Kč až 330 000 Kč
Peugeot 3008120 000 Kč až 220 000 Kč
Dacia Duster100 000 Kč až 230 000 Kč
Nissan Qashqai160 000 Kč až 270 000 Kč
Škoda Yeti130 000 Kč až 310 000 Kč

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl modernizovaný automobilový portál sauto.cz.

Spolehlivost

Společnost TÜV (Německo) pravidelně vydává periodické reporty poukazující na míru spolehlivosti vybraných modelů, což se do naší analýzy vysloveně hodí. Data z aktuálního TÜV Report 2021 tedy zobrazují modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.

Stáří vozů 2–3 roky
Mitsubishi ASX3,0 %40 000 km
Mazda CX-56,0 %48 000 km
Hyundai Tucson7,6 %46 000 km
Ford Kuga6,2 %48 000 km
Dacia Duster11,1 %41 000 km
Nissan Qashqai5,1 %41 000 km
Škoda Yeti6,1 %42 000 km
Foto: Karel Štochl

Zánovní ASX vychází z hlediska spolehlivosti skvěle, alespoň dle TÜV Report 2021

Stáří vozů 6–7 let
Mitsubishi ASX11,4 %95 000 km
Mazda CX-510,6 %102 000 km
Hyundai ix3517,6 %89 000 km
Ford Kuga10,7 %94 000 km
Dacia Duster22,7 %92 000 km
Nissan Qashqai18,6 %97 000 km
Škoda Yeti13,0 %91 000 km
Foto: Mitsubishi

Ani šesti a sedmileté vozy ASX na tom nejsou vůbec špatně

Stáří vozů 8–9 let
Mitsubishi ASX11,5 %117 000 km
Hyundai ix3521,3 %110 000 km
Ford Kuga20,8 %132 000 km
Dacia Duster25,7 %110 000 km
Nissan Qashqai25,6 %116 000 km
Škoda Yeti15,9 %114 000 km
Foto: Dalibor Žák

Prvních ASX se nemusíte bát, ovšem všeobecně je doporučené sáhnout jen po těch s benzinovým motorem

Podruhé faceliftované ASX patří mezi poslední evropské mohykány s objemným atmosférickým zážehovým motorem, navíc přestavitelným na LPG. K tomu si přidejte přehledný interiér s řadou dedikovaných tlačítek, který vše nevsadil na dotykové obrazovky, a také volitelný sofistikovaný pohon 4×4, dostupnou příplatkovou automatickou (CVT) převodovku, pětiletou záruku i rozumnou pořizovací cenu.

Foto: Karel Štochl

Současné ASX se dá koupit také s pohonem na LPG

Výsledkem je poměrně slušné auto pro obyčejné lidi, vyznačující se všestranností, snadným ovládáním a soudě dle analýz TÜV Report také spolehlivostí. Na dnešní dobu je ASX „stará škola“, ale i takové vozy mají své kupce, a tudíž právoplatné místo na trhu.

Reklama

Načítám