Hlavní obsah

Testy: Mitsubishi ASX – Nejen dobří holubi se vracejí

Foto: Karel Štochl

Lidové Mitsubishi ASX je technologickým dinosaurem, což ovšem neznamená, že nemá co nabídnout. Předností tohoto SUV je hned několik a v článku se dozvíte, které to jsou

5. 12. 2019

Analogové vozidlo bez přítomnosti většího množství sofistikované elektroniky a bez motoru s přímým vstřikem paliva může dnes vypadat jako dinosaurus, ale jde vlastně o jeho největší výhodu. Jak si vede přepracované Mitsubishi ASX s dvoulitrovým atmosférickým čtyřválcem ve světě tříválců nadopovaných turbem?

Článek

Oblíbené Mitsubishi ASX poměrně dobře maskuje své rozměry, jelikož navenek působí spíše jako malý kompakt, ale ve skutečnosti jde o prostorné SUV. Nedávno se na našem trhu začala prodávat jeho modernizovaná verze – ačkoliv jde více méně jen o facelift, podstatných změn se událo docela dost.

Foto: Karel Štochl

Auto si zachovalo svoje kompaktní rozměry, ovšem uvnitř jde stále o prostorný vůz

Mrkněte třeba dopředu, tam uvidíte přepracovanou příď v designovém stylu ostatních nových modelů značky, jakými jsou Mitsubishi Eclipse Cross nebo pick-up L200. Největším lákadlem jsou hlavní diodové světlomety, které dostanete už v základní výbavě. Oproti běžným halogenovým lampám nabídnou ledky nesrovnatelně větší svítivost, tím pádem tedy i bezpečnost.

Foto: Karel Štochl

Mitsubishi ASX má rozvor 2 670 milimetrů

Zadní část prošla také designovými změnami, přičemž nejvíce zaujmou diodová koncová světla. Ať chcete nebo ne, doba mikročipů, LED světel a laserů je tady, proto tyto technologie nasazuje i poměrně konzervativní japonský výrobce Mitsubishi.

Foto: Karel Štochl

Líbivá modernizace se dotkla i jednoho z nejprodávanějších modelů Mitsubishi v Evropě

Za nás tento krok vítáme, přece jen už nebudete muset řešit výměnu žárovek svépomocí a viditelnost, potažmo bezpečnost, se opět zvýšila. Ochrana posádky a okolí je nejdůležitější a opravdu nestojí za několik ušetřených tisícovek riskovat nějaký noční karambol kvůli nedostatečnému osvětlení.

Výbavový praktik

Uvnitř testované verze, která zastupuje druhý výbavový stupeň Invite, najdete překvapivě zajímavou a praktickou výbavu. Mezi hlavní funkční prvky patří už zmíněné diodové lampy, diodové mlhovky, mechanicky ovládaná klimatizace, dešťový senzor, světelný senzor, parkovací senzory vzadu, multifunkční volant, tempomat a Bluetooth konektivita.

Foto: Karel Štochl

Mitsubishi se může pochlubit příjemným volantem

Instalovaný multimediální systém s navigací MGN (24 990 Kč) a sada pro zvětšení zavazadlového prostoru (3 890 Kč) je pak věcí příplatku, nicméně obě položky můžeme vřele doporučit.

Foto: Karel Štochl

Multimediální systém MGN je sice příplatkovou záležitostí, ale můžeme ho doporučit

V rámci bezpečnosti se můžete těšit na povinné systémy (ABS, ESP, TPMS apod.) a sedm airbagů, nicméně hlídač mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v pruzích a monitoring okolí při vyjíždění z parkovacího místa už je záležitostí nejvyšší specifikace. Žádné adaptivní ani polo-autonomní systémy tady nehledejte, jde zkrátka o analogové SUV.

Foto: Karel Štochl

Přední sedadla jsou sice strohá, ale komfortní

Starý, ale bezfiltrový

To nejlepší z celého vozu pracuje vpředu pod kapotou. Jde o dvoulitrový přirozeně dýchající čtyřválec spalující benzin a čistě jenom benzin. Agregát nemá přímý vstřik paliva, který se velmi hojně nasazuje u moderních motorů, nicméně díky tomu nepotřebuje filtr pevných částic. Potenciální strašák budoucích oprav (výměn) GPF tak u nového Mitsubishi ASX nehrozí.

Foto: Karel Štochl

Tento na pohled malý motor má nepřímé vstřikování paliva a objem 1 998 kubických centimetrů

Díky výkonu 150 koní pocitově auto takzvaně jede a jede daleko lépe než předchozí model se zážehovým motorem o objemu 1,6 litru. Točivý moment 195 Nm pak posílá v našem případě pětirychlostní manuál výhradně na přední kola, ovšem pro milovníky pohonu 4 x 4 je k dispozici varianta 4WD s variátorem CVT.

Foto: Karel Štochl

Řazení zajišťuje pětirychlostní manuál

Samotná převodovka se dočkala změn v rámci převodových poměrů, proto už při dálničních rychlostech točí motor jen necelých tři tisíce otáček na pátý rychlostní stupeň. Ke klidné jízdě po okresce rychlostí 80 kilometrů za hodinu potřebuje motor necelých dva tisíce otáček za minutu (na pětku).

Foto: Karel Štochl

Klasické ručičkové ukazatele a jednoduchý palubní počítač ovládaný tlačítkem – nic víc tu nehledejte

Přirozený a bez sportovních ambicí

V praxi to znamená slušnou úsporu paliva, protože se defenzivním stylem dá jezdit za 6,5 litru benzinu na sto kilometrů, což je slušný výsledek u SUV vážícího přes 1,4 tuny. Pokud se rádi svezete (jako my) a šlapete autu na krk, počítejte s apetitem okolo 7,5 litru paliva na sto kilometrů. Ani tak nejde o žádné hrozivé číslo s přihlédnutím k použití sice zastaralých, „neúsporných“, ale osvědčených technologií.

Foto: Karel Štochl

Příď vozu je sjednocená s ostatními novinkami značky

Zážehový 16ventilový čtyřválec se chová tak, jak předpokládáte. V nízkých otáčkách se postupně nadechuje a znatelné divy přicházejí až od tří tisíc rotací za minutu. V každém případě nemá ASX sportovní ambice, tohle auto cílí na konzervativní zákazníky, kteří chtějí hlavně pohodlí a samozřejmě bezpečnost.

Foto: Karel Štochl

Záď modelu přepracovali návrháři do moderního, ale stále konzervativního stylu

Tomu je vlastně přizpůsobena také platforma vozu, kterou ASX sdílí s větším Outlanderem či Eclipse Crossem, a robustní podvozek poskytující komfortní svezení.

Foto: Karel Štochl

Kola dělají auto. V tomto případě obléká ASX celkem slušivé 18palcové lité disky

Dinosauři zatím nevymřeli

Konvenční Mitsubishi ASX sází také na cenu a zdá se, že jde o dobrý tah. V základu totiž vyjde na 415 tisíc, což je slušná (adekvátní) částka za kompaktní SUV srovnatelné se Škodou Karoq nebo Nissanem Qashqai. Lépe vybavená a námi testovaná varianta má standardní cenu necelých 445 tisíc (bez příplatků), zatímco nejvyšší specifikace stojí skoro 600 tisíc.

Foto: Karel Štochl

Celkový pohled na palubní desku vozu

Pořekadlo zlatá střední cesta tady platí dvojnásob, což výrobce ještě podpořil rozumnou cenovou politikou a neudělal z nižších specifikací úplné holobyty. Navíc přítomnost jednoduchého dvoulitrového motoru zaimponuje odpůrcům přeplňovaných tříválců s filtrem nebo zkrátka lidem, kteří se bojí moderních a dlouhodobě neodzkoušených technologií.

Takže nejen dobří holubi se vracejí, ale i analogoví automobiloví dinosauři se sem tam objeví na trhu v novém kabátě. Berte je, dokud jsou, protože budoucnost bude silně zavánět elektřinou a vyššími cenami, což nevoní úplně každému.

Technické údaje
ModelMitsubishi ASX, 2.0 SMART MIVEC, INVITE, 2WD, 5MT
Motoratmosférický zážehový čtyřválec
Objem1 998 ccm
Výkon110 kW (150 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment195 Nm při 4 200 ot./min.
Poháněná nápravapřední
Převodovkapětirychlostní, mechanická
Maximální rychlost190 km/h
Zrychlení 0–100 km/h10,2 s
Průměrná spotřeba6,7–7,0 l/100 km
Naměřená průměrná spotřeba7,5 l/100 km
Objem palivové nádrže63 l
Provozní hmotnost1 430 kg
Rozměry ( d x š x v)4 365 x 1 770 x 1 640 mm
Rozvor2 670 mm
Základní světlá výška190 mm
Objem zavazadlového prostoru488/1 219 l
Základní cena415 000 Kč
Cena testovaného modelu473 730 Kč
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama