Hlavní obsah

Opel Grandland X Hybrid4 – Hybridizace s výhodami

Foto: Martin Jánský
13. 1. 2021

Vrcholná plug-in hybridní verze vlajkové lodi Opelu slibuje díky elektrifikaci vysoký výkon a pohon všech čtyř kol kombinovaný se solidním elektrickým dojezdem a nicotnou spotřebou, to vše s atraktivitou a praktičností SUV. Sliby jsou jedna věc, ale co z toho dokáže skutečně splnit?

Článek

Věci rozdávané zadarmo jsou mi vždycky velmi podezřelé – obvykle totiž bývají draze vykoupené. Na druhou stranu nějaká ta drobná pozornost navíc dokáže potěšit. A Opel takových milých pozorností k hybridní verzi svého vlajkového SUV jménem Grandland X dává hned několik! Přesvědčte se sami…

Čistě elektrické kilometry

Plug-in hybridní ústrojí Grandlandu X je vybavené baterií o kapacitě 13,2 kWh, na kterou ujedete papírově až 59 km (a to až do rychlosti 135 km/h), i když v reálu je to spíše mezi 30 a 40 km (podle trasy a stylu jízdy). Na elektřinu jezdí zcela tiše a pohodlně, navíc docela svižně, takže nebudete za loudu. Plné nabití pak zabere cca dvě hodiny s příplatkovou palubní nabíječkou 7,4 kW, případně do čtyř hodin se standardní 3,7 kW nabíječkou (těch 13 tisíc za silnější nabíječku klidně ušetřete).

Foto: Martin Jánský

Grandland X je docela nenápadné auto, což řada zákazníků uvítá

Nízká spotřeba

Tabulkový údaj uvádí kombinovanou spotřebu 1,5 l/100 km, realita bude záviset čistě na tom, kolik toho denně najedete a jak často budete nabíjet. Pokud Grandland X zapojíte do zásuvky skutečně pokaždé a váš denní nájezd nepřesáhne těch 30–40 km, můžete klidně jezdit za 0 l/100 km, tedy s náklady zhruba 0,40 Kč/km.

Pohon všech čtyř kol

Hybrid4 je jedinou dostupnou verzí Grandland X s pohonem všech čtyř kol – přední kola totiž roztáčí přes osmistupňový automat kombinace benzinového motoru s elektromotorem, ta zadní pohání další elektromotor přímo. To se hodí pro jízdu v terénu, pro trakci na mokrých nebo namrzlých silnicích i pro přenos vysokého výkonu, kterým Hybrid4 disponuje. Slabší verze Hybrid s jedním elektromotorem je pouze předokolka.

Foto: Martin Jánský

Znak na autě hovoří jasně: hybrid s pohonem všech čtyř kol

Stádo 300 koní

Nejúspornější verze Grandlandu X je paradoxně zároveň tou nejvýkonnější – nabízí kombinovaný výkon 300 koní, který ho vystřelí na stovku za pouhých 6,1 sekundy a umožní mu pelášit rychlostí až 235 km/h. Na závodění to není, auto jako takové je totiž naladěné spíš na pohodovou jízdu, ale elektřina mu dodává ostřejší reakci na plyn, takže každé předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu bude hračka, což jistě oceníte nejvíc. I slabší verze Hybrid, která se musí obejít bez zadního elektromotoru (jinak je technicky shodná), a tím i bez pohonu všech kol, disponuje solidními 224 koni.

Atraktivnější vzhled

Hybridní verze se oproti běžné liší černě lakovanou kapotou a střechou, což elegantně kontrastuje s lakem karoserie, a Grandland X tak vypadá ještě lépe, přitom nijak zvlášť okázale (což je sympatické).

Foto: Martin Jánský

Poznávacím znakem hybridního Grandlandu X je černá kapota

Bohatá základní výbava

Hybridní verze Grandland X není ani v základu žádný holobyt, dostanete totiž automatickou dvouzónovou klimatizaci, 8" infotainment s navigací, Android Auto a Apple CarPlay, LED přední i zadní světla, tempomat, bezklíčové startování, 18" kola a mnoho dalšího. A automatickou převodovku k tomu.

Foto: Martin Jánský

Kabina je vybavená skutečně luxusně

Jenže…

Všechno na Grandlandu X Hybrid4 není zase tak dokonalé. Předně složité hybridní ústrojí přidá skoro čtyři metráky na hmotnosti (aspoň, že pomáhá snížit těžiště) a ukrojí 124 litrů zavazadelníku (390 litrů pořád ujde) a 10 litrů z palivové nádrže (kompenzuje to nižší spotřebou). Také byste měli vědět, že pokud budete kašlat na pravidelné nabíjení, budete jezdit za kombinovaných 6,5 litru, což není žádná hitparáda (ovšem na 1,8tunové SUV se čtyřkolkou, automatem a výkonem 300 koní to pořád ujde).

A konečně hybridní pohon měl uštědřit ránu z milosti klasické analogové kapličce přístrojů – ručička ekonoměru (místo otáčkoměru) poskakuje chvílemi po ciferníku dost zmateně. Chtělo by to digitální přístrojovku, ta by si s novým ústrojím rozuměla víc a nabídla by lepší podání informací. Ostatně celá kabina si dost důrazně říká o modernizaci (jakou prošla nedávno Astra), který by přinesl nejnovější verzi infotainmentu, nové ovládací prvky, více výbavy (třeba vyhřívání volantu není dostupné ani za příplatek) a kvalitnější materiály…

A rozhodně to není zadarmo

S ohledem na technickou sofistikovanost vás nepřekvapí, že hybridní verze jsou s přehledem nejdražší varianty Grandlandu X. Opel však aktuálně nabízí akční slevu 100 tisíc korun, takže verze Hybrid (224 koní a pohon 4x2) stojí již 919 990 Kč, silnější Hybrid4 (300 koní a pohon 4x4) ve vyšší výbavě vyjde na 1 029 990 Kč. Ve srovnání s konkurencí jde o konkurenceschopnou cenovku.

Celkově vzato však hybridní Grandland X odvádí dobrou práci. Technika sice pochází z francouzského koncernového skladu s díly, ale Opel dokázal svému vozu vetknout vlastní charakter – ve srovnání se spřízněným Peugeot 3008 působí rozumněji, střídměji a méně okázale, což řadu zákazníků jistě potěší. Ti tak za své peníze dostanou pohledné, prostorné, dobře zpracované a příjemně jezdící SUV s povedeným hybridním ústrojím. Jen by ho Opel měl už pomalu oprášit omlazovacím koštětem…

Technické údaje
Pohonřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + 2x elektromotor
Zdvihový objem1 598 cm3
Výkon147 kW (200 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment300 Nm při 3 000 ot./min.
Elektromotorpřední 110 k, zadní 114 k
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí300 k a 520 Nm
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 800 kg
Akcelerace 0-100 Km/h6,1 s
Maximální rychlost235 km/h
Kombinovaná spotřeba1,3 l/100 km
Objem palivové nádrže43 l
Kapacita baterie13,2 kWh
Elektrický dojezdaž 59 km
Nabíjení3,7 kW v základu, 7,4 kW za příplatek
Kola a pneumatiky225/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 477/1 856/1 609 mm
Rozvor2 675 mm
Objem zavazadlového prostoru390 l

Reklama

Sdílejte článek