Hlavní obsah

Testy: Opel Grandland X 1,6 Turbo – diesel není nutnost

Foto: Jakub Deml
20. 5. 2019

Diesel je prý mrtvý! Po aféře Dieselgate z něj udělali obětního beránka celého automobilového průmyslu – to špinavé diesely prý vytvářejí smog a tráví ovzduší, kreslí graffiti na zdi, obírají stařenky o důchod a unášejí neopatrné děti. Fuj, hanba! My sice víme, že je to trochu jinak, ale tenhle hon na čarodějnice převrátil trh vzhůru nohama, a my se teď musíme vrátit k benzinům. Ale to vůbec není špatně!

Článek

Benzinové motory totiž ušly za poslední roky hodně dlouhou cestu a ať už si o downsizingu myslíte, co chcete, motory s turbem jsou lepší než ty atmosférické – v běžném provozu totiž nepotřebujete bleskurychlou odezvu na plyn ani výkon dávkovatelný po jednotlivých koních, jde spíš o hladký chod v nízkých otáčkách a nenásilný nástup točivého momentu, aby se vám snadno předjíždělo nebo připojovalo do pruhů.

Foto: Jakub Deml

Grandland X působí zvenku docela nenápadně, přesto elegantně

A přesně to dnešní turbomotory umí. Třeba přeplňovaná šestnáctistovka v Grandlandu X ke svým 180 koním nabídne naprosto dostatečných 250 Nm již od 1 750 otáček, takže rozhodně nepůsobí líně a ve výsledném tempu si se svým naftovým sourozencem nijak nezadá. Hlavním rozdílem je ale úžasně tichý a kultivovaný provoz, který po všudypřítomném dieselovém klapání (jakkoliv se je inženýři všech značek snažili vychovat a utišit) v posledních letech působí jako opravdový balzám na uši.

Foto: Jakub Deml

Terénní auto to přímo není, ale občasných výletů mimo silnici se bát nemusíte

Prsty v tom má i povedený osmistupňový automat (s manuálem tento motor objednat nejde), který řadí hladce a chytře a motor drží v nízkých otáčkách, takže o celém pohonném ústrojí prakticky ani nevíte. Což se báječně hodí k uvolněnému charakteru celého Grandlandu X s příjemně pohodlným podvozkem, který si hravě poradí s českými tankodromy, a přitom působí dost jistě i v zatáčkách. Připočtěte si k tomu ergonomická sedadla s ortopedickou certifikací a taky docela nudné řízení a vyjde vám auto, které vás při jízdě neobtěžuje skutečně ničím.

Hodně ale pomohl velmi dobrý základ. Opel to ke svému novému SUV totiž vzal zkratkou a velmi zevrubně přepracoval Peugeot 3008 (což vůbec není špatně, vždyť 3008 získala v roce 2017 titul Evropského auta roku). Grandland X má tak kromě příjemného pohonného ústrojí také elegantní design (Peugeot v něm opravdu neuvidíte, každý panel karoserie je jiný), skvělou výbavu (LED světla, 8palcový dotykový infotainment s online funkcemi, bezdrátové nabíjení telefonu, hi-fi Denon nebo ambientní osvětlení) a nezbytnou nálož jízdních asistentů (adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruhu, nouzové brzdění, parkovací asistent atd.).

Pečliví němečtí inženýři také využili příležitosti a rovnou opravili i pár chybek výchozí 3008. Na rozdíl od samoúčelně novátorského Peugeotu se inženýři Opelu víc zaměřili na funkci, takže je tu velký kulatý volant, který máte normálně před sebou a ne v klíně, za ním snadno čitelné analogové přístroje místo digitálního panelu a na středové konzole najdete normální panel klimatizace (v 3008 se ovládá pouze přes infotainment). Proč spravovat něco, co nebylo rozbité?

Opel to prostě uhrál tak trochu na jistotu a vyšlo mu to. Grandland X je praktické auto se slušnou nabídkou motorizací, rozsáhlou výbavou, vysokou úrovní bezpečnosti a velmi pohodlným svezením. Na zadek se z něj možná neposadíte, ale taky vás ničím vyloženě nezklame (snad jen pokud byste toužili po pohonu všech kol, ten přijde až s plug-in hybridní verzí), takže pokud pokukujete po módním SUV, měli byste si Opel Grandland X připsat na seznam potenciálních cílů. A určitě se ho nebojte pořídit s benzinovým motorem!

Benzinový 1,6 Turbo a naftový 2,0 CDTI jsou vrcholem nabídky, proto jsou k dostání jen s automatem a ve vyšších výbavách, takže začínají na částce 712 990 Kč (1,6 Turbo), resp. 761 990 Kč (2,0 CDTI). Většina zákazníků tak nejspíš sáhne po lacinějších motorizacích – benzinovém tříválci 1,2 Turbo nebo naftovém čtyřválci 1,5 CDTI –, které Opel nabízí i v akční výbavě Smile se zvýhodněním 65 tisíc korun (1,2 Turbo je za 539 990 Kč, 1,5 CDTI za 610 990 Kč, oba lze objednat i s automatem).

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 598 cm3
Výkon133 kW (180 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 425 kg
Akcelerace 0-100 km/h8,0 s
Maximální rychlost222 km/h
Spotřeba (kombinace)7,1 l/100 km
Objem palivové nádrže53 l
Kola a pneumatiky235/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 477/1 856/1 609 mm
Rozvor2 675 mm
Objem zavazadlového prostoru514 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama