Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Testy: Mitsubishi Eclipse Cross – Legendární jméno v novém pojetí

Foto: Karel Štochl

Vypůjčit si slavné jméno a nezanechat na novém modelu žádný sportovní odkaz? Je toto skutečně filosofie Mitsubishi Eclipse Cross?

7. 4. 2020

Mitsubishi Eclipse si všichni pamatujeme jako významný sportovní automobil minulých let, nicméně nejnovější model Cross je úplně jiná káva, která navíc chutná jako líbivé SUV. Vypůjčil si moderní kompakt pouze legendární jméno, nebo v něm zůstaly sportovní geny? A nejde tak trochu o svatokrádež?

Článek

Jestliže vám model Eclipse nic neříká, dovolím si ho trochu představit. Jde o sportovní automobil vyráběný od konce 80. let, který odešel do důchodu až v druhé dekádě 21. století. Za ty roky si automobil vybudoval slušnou pověst, několikrát hrál ve filmu nebo byl vymodelován do předních světových videoher.

Ale kdeže loňské sněhy jsou, že? Od roku 2017 se auto vyrábí znovu, jen s přívlastkem Cross a v úplně jiném provedení. Automobilka jej nazývá SUV-kupé, kvůli jeho designu, který je zvlášť v testované specifikaci se sportovním paketem poměrně líbivý.

Foto: Karel Štochl

Z boku SUV působí trochu jako kupé

Zepředu byste si auto nejspíš spletli se svěžím ASX, ovšem zadní část s děleným oknem je zkrátka nezaměnitelná. Tady opět vystrkuje růžky určitá sportovnost, potenciálně zděděná po originálním modelu. Může však být SUV skutečně sportovní?

Bez výstřelků, ale moderní

Většinou ne, a to se týká také modelu Eclipse Cross. Ryzím sporťákem není, ale na agilitu rozhodně nezanevřel. Jako většina sportovně-užitkových vozů sází „myšák“ na komfort, snadné nastupování, posuvná zadní sedadla, větší rozhled z kabiny a tak podobně. Zkrátka všechny ty výhody, které lidé na SUV tolik milují, tady dostanete.

Foto: Karel Štochl

Všechny výhody SUV tady najdete v kompaktním balení

Kabina nabídne na svoje rozměry solidní životní prostor a zpracování interiéru odpovídá spíše umírněnější moderně, na kterou jsme u Mitsubishi zvyklí. Divoké výstřelky nebo překvapení se tu nekonají. Před očima máte klasické budíky, palubní počítač přepínáte tradičními knoflíky, výhřev sedadel spouštíte cvaknutím vypínače, zkrátka klasika. Móda ovládat vše digitálně sem ještě nedorazila, což bereme u tohoto typu vozu jako plus.

Za zmínku stojí multimediální centrum se 7palcovou dotykovou obrazovkou, které lze ovládat také vestavěným touchpadem. Kdo jste řídil nějaký starší Lexus, tak víte, že práce s dotykovou podložkou není zrovna vychytaná a kolikrát nepomůže ani nastavení nejnižší citlivosti. Ta samá opatření můžete provést také u Eclipse Cross, nicméně „lexusí“ syndrom se tu nekoná. Na obyčejný touchpad je tu spoleh.

Softwarové prostředí v nejvyšších výbavách nedisponuje vestavěnou navigací, což se může zdát zvláštní, když v autě za 800 tisíc nejsou mapy. Systém je totiž předpřipraven pro kabelové spojení s mobilním telefonem a počítá s využíváním programů Apple CarPlay nebo Android Auto.

Foto: Karel Štochl

Komfort zajistí vyhřívaná anatomická sedadla s koženým čalouněním

Málokterá vestavěná „navi“ dnes poskytne tak reálné a přesné informace jako Google mapy nebo Waze. A po tom, co severoameričtí giganti uvolní pro automobilová rozhraní i aplikace dalších vývojářů, se do vozidel dostane víc a víc funkcí, které byste jinak do nativního operačního systému nenahráli. Příjemným překvapením je i vysoké rozlišení panoramatického kamerového systému s možností přepnutí pohledu na pravé přední kolo, což oceníte při podélném parkování.

Foto: Karel Štochl

Interiér odpovídá střízlivé moderně, tedy žádné velké výstřelky tu nehledejte

Virtuální automat

V dnešní tříválcové době celkem potěší fakt, že pod kapotou Eclipse Crossu pracuje turbem nadopovaná zážehová čtyřválcová patnáctistovka s výkonem 163 koní a točivým momentem 250 Nm. Sice nejde o parametry hodné sportovního vozu, nicméně díky bezestupňové převodovce CVT s osmi volitelnými virtuálními rychlostmi se ručička tachometru celkem svižně dere vzhůru.

Hromadné nasazení CVT u japonských vozů má celkem logické důvody. Jde především o komfort – ten budou potenciální kupci většiny SUV vyžadovat, a o určitou oblibu této převodovky, a to jak doma (Japonsko), tak v cizině (např. USA). Další výhody plynou z příznivější laboratorní spotřeby, tudíž lepší toxicity, tím pádem nižších flotilových emisí. Možná se budete divit, ale i množství vypouštěného oxidu uhličitého dnes ovlivňuje konečnou cenu aut.

Foto: Karel Štochl

Řazení tu zajišťuje CVT, které je přívětivější pro městský provoz

Výrobce nezapomněl ani na milovníky mechanického šestirychlostního řazení, nicméně ti si nebudou moci užívat sofistikovaného pohonu všech kol. Čtyřkolka navíc disponuje několika režimy a systémem kontroly stáčení kolem svislé osy vozidla aktivovaným přibrzděním jednotlivých kol.

Jestli v Mitsubishi něco umí naprosto špičkově, tak jsou to právě čtyřkolky. Například dnes už zesnulé Pajero disponuje připojitelným pohonem 4x4 a středovým diferenciálem, což je ve světě off-roadů poměrně vzácné řešení. Možná právě díky těmto technologiím japonskou automobilku částečným odkoupením v roce 2016 zachránila od propadu aliance Renault-Nissan.

Foto: Karel Štochl

Přes dvojité sklo je dozadu stále dobře vidět

Agilní a hravý

Možná se vám to bude znát nemožné, ale kyblík (nebo dva) sportovních zážitků naplníte i u primárně komfortního kompaktu. Zatáčky sice nemůžete řezat stejně jako v původním Eclipse, ale zase nejde o přespříliš houpavý stroj. Na okresce jsme si kolikrát připadali jako v motokáře a divili se, s jakou dynamikou motor pracuje.

Foto: Karel Štochl

Primárně jde o komfortní SUV, nicméně umí být i velmi hravé a agilní

Nadšení lehce sráží vyšší kombinovaná spotřeba pohybující se mezi osmi až deseti litry benzinu na sto kilometrů. Vyšší apetit jde srazit klidně o dva litry, a to přepnutím do úsporného režimu, který však citelně omezí výkon motoru. Přece jen bychom zde uvítali ještě nějaký kompromis (jízdní profil) mezi dynamikou a ekonomickou stránkou věci.

Foto: Karel Štochl

Na kapotě najdete podobně jako u Range Roveru identifikaci vozidla

Mitsubishi Eclipse Cross je moderní, agilní a ukazuje, že v Japonsku umí vytvořit solidní SUV vhodné pro Evropany. Designem a provedením je navíc o pár let napřed ve srovnání s ostatními SUV značky. A když mu povolíte uzdu, začne se tak trochu chovat jako štěně, které si chce hrát. A to je fajn, ne?

Technické údaje
ModelMitsubishi Eclipse Cross, 1.5 TURBO MIVEC, INSTYLE, 4WD, 8AT CVT
Motorpřeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem1 499 cm3
Výkon120 kW (163 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 2 400 - 4 500 ot./min.
Pohon4x4
PřevodovkaCVT, automatická
Maximální rychlost200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h10,4 s
Průměrná spotřeba7,7 l/100 km
Naměřená průměrná spotřeba9,5 l/100 km
Objem palivové nádrže60 l
Provozní hmotnost1 595 kg
Rozměry (d x š x v)4 405 x 1 805 x 1 674 mm
Rozvor2 670 mm
Světlá výška183 mm
Objem zavazadlového prostoruaž 531 l
Základní cena519 650 Kč
Základní cena testované verze814 850 Kč

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.